Hallo allemaal,
Ik zou graag de mening van verschillende mensen willen weten over het plaatsen van meerdere adapterplaten tussen je oliefilter.
Ik heb er op dit moment één zitten voor metertjes, maar er moet ook één komen voor een oliefilterrelocationkit en vervolgens krijg ik op de plek waar de nieuwe oliefilter komt ook weer een adapterplaat ertussen voor een oliekoeler..
Oftewel: kun je altijd maar een onbeperkt aantal adapterplaten plaatsen?
Wat zijn de nadelen? Of is het helemaal af te raden?
Voor de olierelocationset heb je ook weer verschillende adapterplaten.
Zie:
[img]http://www.dirkkuipers.nl/rotzooi/adapterplaten.jpg[/img]
Die linkse versie bestaat in principe ook weer uit 2 delen. Als je hiervoor nu ook al een adapterplaat met metertjes hebt zitten, word het wel heel veel allemaal.
Ik zou een aantal meningen/tips erg opprijs stellen.
oliefilter adapterplaat op adapterplaat, kan dit?
Oliefilter wil ik sowieso verplaatsen, en van daaruit pas de slangen naar de oliekoeler (oliefilter komt dicht bij oliekoeler te zitten in nieuwe situatie).
Dus wellicht wel een optie deze adapter weg te halen.. Maar dan zit je nog met een adapter op de adapterplaat.
Dus wellicht wel een optie deze adapter weg te halen.. Maar dan zit je nog met een adapter op de adapterplaat.
-
- Berichten: 7739
- Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
- Car: Renault Clio III RS
- Locatie: mont chêne
Die 632 bestaat ook met de mogelijkheid om een sensor te kunnen monteren.D Kuipers schreef:Ik heb er op dit moment één zitten voor metertjes, maar er moet ook één komen voor een oliefilterrelocationkit en vervolgens krijg ik op de plek waar de nieuwe oliefilter komt ook weer een adapterplaat ertussen voor een oliekoeler..
Oftewel: kun je altijd maar een onbeperkt aantal adapterplaten plaatsen?
Het is de bedoeling dat ik ongeveer hetzelfde ga maken op de alpine en dan ziet het er zo uit.
Ik ben van mening dat een adapterplaat voor sensoren echt luie tuning is, das leuk voor mensen met een 1,2 die allemaal spannende metertjes willen en bijv. ook waarde hechten aan een voltmeter en amperemeter. 
Die sensoren horen gewoon in je blok thuis en een adapterplaat is enkel voor een oliekoeler. Die filter relocationkits kan ik me nog wel iets bij voorstellen als ie onmogelijk is weggebouwd, waar ze bij Renault aardig goed in zijn op de snellere motoren. (De 1,2 kun weer met 4 handen bij
)
Ik zou dus ook zeker geen 2 sandwichplates op elkaar zetten, daar bouw je alleen maar onnodige weerstand mee op. Bovendien is zo'n opeenstapeling van bussen om de hele boel bij elkaar te houden ook niet echt slim, dan vraag je ook snel om lekkages.

Die sensoren horen gewoon in je blok thuis en een adapterplaat is enkel voor een oliekoeler. Die filter relocationkits kan ik me nog wel iets bij voorstellen als ie onmogelijk is weggebouwd, waar ze bij Renault aardig goed in zijn op de snellere motoren. (De 1,2 kun weer met 4 handen bij

Ik zou dus ook zeker geen 2 sandwichplates op elkaar zetten, daar bouw je alleen maar onnodige weerstand mee op. Bovendien is zo'n opeenstapeling van bussen om de hele boel bij elkaar te houden ook niet echt slim, dan vraag je ook snel om lekkages.
Hoi allemaal,
Kijk, aan zulke (kritische) reacties heb ik tenminste iets.
Daar zit natuurlijk ook wel weer wat in.
De relocationkit heb ik inderdaad nodig omdat ik anders bij het vervangen van de filter alles moet demonteren (radiateur, en dus water eruit) en compressor.
De compressor zit hier namelijk precies boven gebouwd en die kan er alleen maar uit als de radiateur er ook uit is.
Ja, erg lastig en niet handig, maar moest toch iets kiezen om het passend te hebben..
Naja, nog maar eens goed nadenken over wat ik dan wil. De oliedruk zou ik natuurlijk ook van de oliedrukmeter kunnen pakken die al op het blok zit. Alleen dan moet ik de temperatuur nog ergens kwijt (in de carter denk ik dan maar). Oké, ik ben om.
Ik zou inderdaad ook kunnen kiezen om van het blok naar de relocationplaat te gaan, van daaruit naar de oliekoeler, en dan van de oliekoeler weer naar het blok. Maar als je dan een koude motor hebt zet je de filter buiten spel, en dat zie ik ook niet echt zitten.. Vandaar dat ik dan maar een adapterplaat met thermostaat op de relocationplaat zetten wil.
Overigens heb ik inderdaad ook 2 voltmetertjes voor de accu's.
Vind dat eigenlijk wel ideaal hoor.
Bedankt voor het meedenken en de reacties! Ik denk dat ik er wel uit ben.
Kijk, aan zulke (kritische) reacties heb ik tenminste iets.
Daar zit natuurlijk ook wel weer wat in.
De relocationkit heb ik inderdaad nodig omdat ik anders bij het vervangen van de filter alles moet demonteren (radiateur, en dus water eruit) en compressor.
De compressor zit hier namelijk precies boven gebouwd en die kan er alleen maar uit als de radiateur er ook uit is.
Ja, erg lastig en niet handig, maar moest toch iets kiezen om het passend te hebben..
Naja, nog maar eens goed nadenken over wat ik dan wil. De oliedruk zou ik natuurlijk ook van de oliedrukmeter kunnen pakken die al op het blok zit. Alleen dan moet ik de temperatuur nog ergens kwijt (in de carter denk ik dan maar). Oké, ik ben om.

Ik zou inderdaad ook kunnen kiezen om van het blok naar de relocationplaat te gaan, van daaruit naar de oliekoeler, en dan van de oliekoeler weer naar het blok. Maar als je dan een koude motor hebt zet je de filter buiten spel, en dat zie ik ook niet echt zitten.. Vandaar dat ik dan maar een adapterplaat met thermostaat op de relocationplaat zetten wil.
Overigens heb ik inderdaad ook 2 voltmetertjes voor de accu's.

Vind dat eigenlijk wel ideaal hoor.

Bedankt voor het meedenken en de reacties! Ik denk dat ik er wel uit ben.
Hehe hij heeft ze nog ook 
Wat is er nou handig aan een voltmeter, je kan zien wanneer je dynamo stuk is of de accu niet meer in staat is om te starten, maargoed daar kom je zonder die meter ook snel genoeg achter
Watvoor blok gaat het om eigenlijk, F7R met compressor niet? Die olietemp kun je ook bijv in je sandwichplate boren of met een koppeling in de slang naar je oliefilter en vaak zit 'r in bijna elk blok ook wel een stop waar je een sensor in kunt draaien. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik em bij de F7 niet direct weet.

Wat is er nou handig aan een voltmeter, je kan zien wanneer je dynamo stuk is of de accu niet meer in staat is om te starten, maargoed daar kom je zonder die meter ook snel genoeg achter

Watvoor blok gaat het om eigenlijk, F7R met compressor niet? Die olietemp kun je ook bijv in je sandwichplate boren of met een koppeling in de slang naar je oliefilter en vaak zit 'r in bijna elk blok ook wel een stop waar je een sensor in kunt draaien. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik em bij de F7 niet direct weet.
Ik heb 1 voor m'n audio en één voor de auto zelf. Die van de audio (ook pc erop) vind ik eigenlijk wel makkelijk (dan weet ik wanneer hij ermee kapt als ik te lang door blijf "blazen" met de audio. Die van de motor is verder inderdaad niet zo nodig, maar ach, als je het voor één doet, dan de ander ook maar.
Is inderdaad een F7R.
Ik zal nog eens goed kijken naar een plug, dat lijkt me wel wat.
Zat ook al te denken aan een plug onderaan in je carter, dan is het in principe ook al klaar.
Mocht het niets worden kan ik inderdaad nog eens kijken naar een koppelstuk waar een sensor in kan.
Bedankt voor de tips!
Is inderdaad een F7R.
Ik zal nog eens goed kijken naar een plug, dat lijkt me wel wat.
Zat ook al te denken aan een plug onderaan in je carter, dan is het in principe ook al klaar.
Mocht het niets worden kan ik inderdaad nog eens kijken naar een koppelstuk waar een sensor in kan.
Bedankt voor de tips!
Dirk,
Er zijn vooral in de motorfietswereld veel fabrikanten die een thermostaat leveren die je tussen de 2 leidingen naar en van de oliekoeler monteerd. Bij onder de 70 graden gaat de olie dan meteen door en boven de 75 graden gaat die door de koeler.
zie plaatje voorbeeld: http://www.driftworks.com/catalog/popup ... c221021d78
http://www.driftworks.com/catalog/produ ... er-10.html
Olietemp sensor kun je eventueel in je aftapplug van het carter zetten. Bij Brezan koop je gewoon een plug met zeskant 17mm ipv 10 viekant inwendig en daar kan je draad in tappen.
Er zijn vooral in de motorfietswereld veel fabrikanten die een thermostaat leveren die je tussen de 2 leidingen naar en van de oliekoeler monteerd. Bij onder de 70 graden gaat de olie dan meteen door en boven de 75 graden gaat die door de koeler.
zie plaatje voorbeeld: http://www.driftworks.com/catalog/popup ... c221021d78
http://www.driftworks.com/catalog/produ ... er-10.html
Olietemp sensor kun je eventueel in je aftapplug van het carter zetten. Bij Brezan koop je gewoon een plug met zeskant 17mm ipv 10 viekant inwendig en daar kan je draad in tappen.
Heb zojuist een bestelling geplaatst.
Dit gaat 'm worden.
[img]http://www.dirkkuipers.nl/rotzooi/schet ... koeler.jpg[/img]
Dit gaat 'm worden.

[img]http://www.dirkkuipers.nl/rotzooi/schet ... koeler.jpg[/img]
Wat zou er niet kunnen kloppen dan?
Producten komen allemaal van: dutchpowertrading.nl.
Producten komen allemaal van: dutchpowertrading.nl.
Dat heb ik zo gedaan omdat de oliefilter anders niet gebruikt word als de motor koud is of de olie genoeg koeling heeft gekregen.
In mijn gekozen situatie gaat de olie altijd door de oliefilter en pas door de oliekoeler als de thermostaat open staat.
Of sla ik de plank nu helemaal mis dan?
De adapter op de relocationplaat (naar de oliekoeler toe) is een adapterplaat met geintegreerde thermostaat. Op het motorblok zit de adapterplaat die in het begin van het topic op de afbeelding staat (de linker).
In mijn gekozen situatie gaat de olie altijd door de oliefilter en pas door de oliekoeler als de thermostaat open staat.
Of sla ik de plank nu helemaal mis dan?
De adapter op de relocationplaat (naar de oliekoeler toe) is een adapterplaat met geintegreerde thermostaat. Op het motorblok zit de adapterplaat die in het begin van het topic op de afbeelding staat (de linker).
-
- Berichten: 7739
- Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
- Car: Renault Clio III RS
- Locatie: mont chêne
Deze heb je ook besteld?
[img]http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... er/639.jpg[/img]
Persoonlijk denk ik dat vanaf de 632 via de externe oliefilter en termostaat naar de oliekoeler gaat waarna je weer via de termostaat terug gaat naar de 632.
De termostaat die ik bedoel vind je via de volgende link: http://sandtler.de/katalogangebote/oelk ... ostate.htm
Edit: zoiets moet dus tussen de externe oliefilter en oliekoeler.
[img]http://sandtler.de/katalogangebote/oelk ... mostat.jpg[/img]
[img]http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... er/639.jpg[/img]
Persoonlijk denk ik dat vanaf de 632 via de externe oliefilter en termostaat naar de oliekoeler gaat waarna je weer via de termostaat terug gaat naar de 632.
De termostaat die ik bedoel vind je via de volgende link: http://sandtler.de/katalogangebote/oelk ... ostate.htm
Edit: zoiets moet dus tussen de externe oliefilter en oliekoeler.
[img]http://sandtler.de/katalogangebote/oelk ... mostat.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door antoine op di 5 mei 2009 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad heb ik die ook besteld.
Ik ga dus met deze vanaf mijn blok:
[img]http://www.dirkkuipers.nl/rotzooi/adapterplaten.jpg[/img]
Naar:
[img]http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... er/639.jpg[/img]
Daarop schroef ik deze adapterplaat:
http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... latten.htm
Die naar de oliekoeler gaat, en weer terug.
Alleen begin ik nu zelf ook weer te twijfelen..
Wat ik namelijk niet wil, is dat de olie niet meer door de oliefilter stroomt als hij koud is. Ik wil gewoon altijd de olie door de filter hebben.
Alleen begin ik nu te twijfelen of die adapterplaat met thermostaat het kringetje nog wel maakt als ik in en uit op die ingangen aansluit...
Ik ga dus met deze vanaf mijn blok:
[img]http://www.dirkkuipers.nl/rotzooi/adapterplaten.jpg[/img]
Naar:
[img]http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... er/639.jpg[/img]
Daarop schroef ik deze adapterplaat:
http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... latten.htm
Die naar de oliekoeler gaat, en weer terug.
Alleen begin ik nu zelf ook weer te twijfelen..

Wat ik namelijk niet wil, is dat de olie niet meer door de oliefilter stroomt als hij koud is. Ik wil gewoon altijd de olie door de filter hebben.
Alleen begin ik nu te twijfelen of die adapterplaat met thermostaat het kringetje nog wel maakt als ik in en uit op die ingangen aansluit...
Kep geen zin om je verhaal te lezen, maar Antoine heeft gelijk dat je filter in serie moet.
Dus die externe bla erop, dan naar filter en op de retourslang van dat externe filter zet je de oliekoeler met tussen de aanvoer- en retour van de oliekoeler die seperate thermostaat.
Zo stroomt het altijd door je filter, kan wel ff schemaatje maken maar lijkt me wel te begrijpen zo toch?
Dutch Power Trading is trouwens wel 1 van de goedkoopste, daar heb ik een maand terug nog een groupbuy gedaan van 10 koelersets.
Dus die externe bla erop, dan naar filter en op de retourslang van dat externe filter zet je de oliekoeler met tussen de aanvoer- en retour van de oliekoeler die seperate thermostaat.
Zo stroomt het altijd door je filter, kan wel ff schemaatje maken maar lijkt me wel te begrijpen zo toch?
Dutch Power Trading is trouwens wel 1 van de goedkoopste, daar heb ik een maand terug nog een groupbuy gedaan van 10 koelersets.
Volgens mij begin het kwartje te vallen... 
Die thermostaat doet dus het volgende als ik goed begrijp?
Als olie warm is, dan gaat de olie door de koeler, is de olie niet te warm, gaat het door de thermostaat gewoon terug naar de motor.
Zie schets:
[img]http://www.dirkkuipers.nl/rotzooi/schem ... r-3005.jpg[/img]

Die thermostaat doet dus het volgende als ik goed begrijp?
Als olie warm is, dan gaat de olie door de koeler, is de olie niet te warm, gaat het door de thermostaat gewoon terug naar de motor.
Zie schets:
[img]http://www.dirkkuipers.nl/rotzooi/schem ... r-3005.jpg[/img]
Juistem.
Sterker nog volgens mij gaat ie op zo'n stand hangen dat je temp constant hetzelfde blijft.
Sterker nog volgens mij gaat ie op zo'n stand hangen dat je temp constant hetzelfde blijft.
Is beste keus. Overigens is dat ws niet eens duurder dan kant-en-klare slangen. Vroeger kon je dat in Sittard bij zo'n zaakje, maar hier weet ik er geen meer. Waar klop je daar meestal voor aan?Steven schreef:Yes![]()
Tis een beetje vogelen, vooral met die hydrauliekslangen. Misschien beter om die slangen gewoon bij die hydro-boer te halen op een rol en dan netjes alles uitmeten en daar koppelingen op laten persen.
Há, dat laatste ontbreekt er bij mij nog wel eena aan zo te zien.
Slangen bestel ik er inderdaad niet bij, wil eerst alles erin zetten en dan eens kijken hoe lang de slangen worden. Misschien wel een idee om inderdaad even wat slang op een rol te kopen, dan kan ik ze leggen en kijken of alles goed is, en pas dan de koppelstukken laten persen.
Bedankt voor de hulp en de tips!!

Slangen bestel ik er inderdaad niet bij, wil eerst alles erin zetten en dan eens kijken hoe lang de slangen worden. Misschien wel een idee om inderdaad even wat slang op een rol te kopen, dan kan ik ze leggen en kijken of alles goed is, en pas dan de koppelstukken laten persen.

Bedankt voor de hulp en de tips!!
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Nu alleen geen adaptorplaten met thermostaat bestellen!! Anders heb je er een dubbele thermostaat in zitten en dat kan ook de bedoeling niet wezen.. 

Project: GTT Blue Sport
landbouw mechanisatie, kraan onderhoud, zegmaar alle bedrijven die iets met hydraulic onderhoudenRiël Notermans schreef:Is beste keus. Overigens is dat ws niet eens duurder dan kant-en-klare slangen. Vroeger kon je dat in Sittard bij zo'n zaakje, maar hier weet ik er geen meer. Waar klop je daar meestal voor aan?Steven schreef:Yes![]()
Tis een beetje vogelen, vooral met die hydrauliekslangen. Misschien beter om die slangen gewoon bij die hydro-boer te halen op een rol en dan netjes alles uitmeten en daar koppelingen op laten persen.

Hier heb je http://www.nomag.nl/ zoiets heb je in het Noorden vast ook wel.