Sander's Clio RS 182. Turbo ombouw.
-
- Car: R19.R
Systeempje op maat van EPS?
-
- Moderator
- Car: Megane
milteck? of iets van ktec?
Miltek/ktec/supersprint is geloof ik allemaal 2,5"? Wat zou jij mij aanbevelen?Menno schreef:Veel aftermarket systemen voor de RS zijn al in 3" , dus hartstikke mooi voor een turbo'tje. Gewoon eens ff flink rondkijken.
Overigens, wat te doen met de cat? Ik wil wel zonder problemen de APK doorkomen, maar de cat gooit ook behoorlijk wat roet in het eten. Sportcat erin?
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
2x per jaar je kat wisselen.Sander2 schreef:Miltek/ktec/supersprint is geloof ik allemaal 2,5"? Wat zou jij mij aanbevelen?Menno schreef:Veel aftermarket systemen voor de RS zijn al in 3" , dus hartstikke mooi voor een turbo'tje. Gewoon eens ff flink rondkijken.
Overigens, wat te doen met de cat? Ik wil wel zonder problemen de APK doorkomen, maar de cat gooit ook behoorlijk wat roet in het eten. Sportcat erin?
Project: GTT Blue Sport
-
Weet ik wel zeker 

Auto doet het nog steeds goed. Voorste lambda sensor vervangen. Zitten nog wat dingen aan te komen. Komt als het goed is nog een sterkere veer in de wastegate, omdat we het vermoeden hebben dat hij niet helemaal sluit en daarom pas druk opbouwt bij hogere toeren.Bakkums schreef:Hoe zijn de zaken nu met betrekking tot de uitlaat?
Verder alles nog goed met de auto, en al leuke sprintjes gewonnen?
En ik moet een keer een afspraak maken met EPS voor een geschikte uitlaat. Verder niet echt veel noemenswaardig tegengekomen eigenlijk.
Overigens, maandag rij ik op Spa Francorchamps, dus nu komt het erop aan of alles heel blijft. Ik heb er vertrouwen in!
Rij jij ook met de MB turbo?
-
Er is maar 1 werknemer bij EPS die nog vakwerk levert. De rest profiteert idd alleen nog maar van de naam die de vorige eigenaar van EPS opgebouwd heeft.
Umm, eerste 20 minuten 2 liter olie verbruikt. Nou schijnt dat wel te kunnen aangezien het blok gehoont is en nog niet eerder is blootgesteld aan flink gebruik. Dus toen ik de 2de 20 min. ging rijden en de auto instapte om vervolgens te starten gaf hij aan dat de olie op een kritisch laag niveau zat. Dus ik @#$@#%. Gelijk gekeken of er iets lekte wat niet het geval was. Pijlstok bekeken geen olie te bekennen. Nu weet ik dat het pijlen met warme motor niet goed is, maar even voor een indicatie te krijgen. Dus via via bij een van de coureurs nog 2 liter 10W60 kunnen bemachtigen. (Hoefde het geeneens af te rekeken, super dus!Bakkums schreef:Hoe hielt de auto zich op spa? Of is dat aanstaande maandag?

Dus nieuwe olie erbij, 2 liter in totaal, en hij zat volgens de pijlstok weer net iets onder de max. (Dus er zat nog zo'n 3,5 liter in het blok). Dus 3e 20 minuten gaan rijden, eerste 2 ronden even warm gereden, daarna weer voluit, auto had alleen boost op hoge toeren. Lage toeren was hij niet thuis. Gelijk maar even de motor kap eraf om de wastegate te inspecteren. En toen merkte ik dat de steun waarme de wastegate op de turbo zit was afgebroken. Dit steuntje was custom gemaakt. Dus toen maar de strijd gestaakt. Wel jammer had nog 3 x 20 min. staan. Steuntje wordt weer verbeterd en er komt ook een sterkere veer in de wastegate zodat hij beter sluit aangezien hij pas druk opbouwt bij hogere toeren. Originele veer was gemaakt voor lage druk vandaar. Wel leuk dat de nieuwe megane trophy op een recht stukje circuit even moeite had om mij voorbij te gaan. Toch niet slecht aangezien die auto veeeel meer vermogen zou moeten hebben.

Ok, bedankt voor de info, maar waar kunnen ze wel een geschikte uitlaat maken? Suggesties?-jo- schreef:Sander,
EPS is niet meer het EPS van welleer. Je betaald nog wel steeds schandalig veel voor de naam maar of het een meerwaarde heeft ...
-
- Über-Spammer
informeer eens bij pmperformance in Kampen.
Nee, geen olie koeler er nog tussen, heeft dat wel zin als je maar ongeveer 1 x per jaar het circuit ermee opgaat. Ben een beetje bang dat tijdens normaal gebruik het dan lang duurt voordat de olie op temperatuur is. Denk dat 10W60 zowiezo wat langzamer op temperatuur is?Bakkums schreef:Mooi om te horen dat de auto zo snel was, alleen een beetje jammer wat betreft de steun.
Verder is 2Liter olie wel erg veel, al een olie koeler er tussen?
Keep us up-to-date.
een goed oliekoelersysteem heeft een thermostaat, net als koelvloeistof 
alleen ja, als je je systeem uitbreidt en dus meer olie bevat, moet je ook meer warmrijden. In theorie duurt dat dus langer, denk dat het in praktijk wel meevalt, gezien je eerst je 'primaire' oliekring warmrijd en als die warm is, de 'secundaire' kring daarbij komt..

alleen ja, als je je systeem uitbreidt en dus meer olie bevat, moet je ook meer warmrijden. In theorie duurt dat dus langer, denk dat het in praktijk wel meevalt, gezien je eerst je 'primaire' oliekring warmrijd en als die warm is, de 'secundaire' kring daarbij komt..
Ik zal zelf wel een olie koeler nemen, aangezien dit er ook voor zorgt dat er meer olie in het systeem zit. Misschien wel handig voor als de auto olie blijft verbruiken.
Wat Haas zegt: Een goed systeem heeft een thermostaat en je rijd toch turbo, dus olie is ook al sneller op temp. dan een normale auto.
Maargoed, mocht je alles goed in de gaten houden dan kan er ook weinig mis gaan.
Heb je trouwens een Olie temp sensor, is dan misschien ook wel handig namelijk, dan kun je meteen zien vanaf wanneer de auto op temp is. Olie temp stijgt namelijk langsamer dan de temp van het water.
Wat Haas zegt: Een goed systeem heeft een thermostaat en je rijd toch turbo, dus olie is ook al sneller op temp. dan een normale auto.
Maargoed, mocht je alles goed in de gaten houden dan kan er ook weinig mis gaan.
Heb je trouwens een Olie temp sensor, is dan misschien ook wel handig namelijk, dan kun je meteen zien vanaf wanneer de auto op temp is. Olie temp stijgt namelijk langsamer dan de temp van het water.
Ja die bedoel ik...Sander2 schreef:Bedoel je de MBE-pro 300?Glekke schreef:Rij jij ook met de MB turbo?
-
Sander, kijk eens op http://www.nmparts.nl
Bedankt voor de link. Heb je ervaring met deze winkel?!joswilliams schreef:Sander, kijk eens op http://www.nmparts.nl
Nee geloof niet dat die erop zit. Heb mij laten vertellen dat het een T25 met T28 uitlaathuis is.Glekke schreef:Ja die bedoel ik...Sander2 schreef:Bedoel je de MBE-pro 300?Glekke schreef:Rij jij ook met de MB turbo?
-
Kwam dit op marktplaats tegen, omdat ik ook op zoek ben naar een uitlaat voor mijn RS phase2Bedankt voor de link. Heb je ervaring met deze winkel?!
Er is een sterkere veer in de wastegate/actuator gezet. Met de oude ging de wastegate al bij 0,3 bar open. Nu rij ik op ongeveer 0.8 bar rond wat afloopt tot zo'n 0.6 in de hogere toeren. Binnenkort nog een kleine software update door Henk laten uitvoeren omdat er nu een grotere injector in het injectorhuis zit. (Is gekomen na hoge druk ombouw).
Achtergrond info: De injector minimum openingstijd staat op 1.0 ms. Dit is de waarde van de oude injector. De nieuwe grotere injector is een
zogenaamde 'Peak & Hold' die heeft maar iets van 0.6 ms openingstijd nodig.
Achtergrond info: De injector minimum openingstijd staat op 1.0 ms. Dit is de waarde van de oude injector. De nieuwe grotere injector is een
zogenaamde 'Peak & Hold' die heeft maar iets van 0.6 ms openingstijd nodig.
-
Alles nog steedse heel dus