Sander's Clio RS 182. Turbo ombouw.

Vertel hier alles over je project.
Sander2

Mensen nog adviezen wat voor uitlaatje onder mijn fase 3? Moet wel met dubbele pijpjes zijn anders heb ik een probleem met mijn bumper. :lol:
Maarten-Jan
Car: R19.R

Systeempje op maat van EPS?
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

milteck? of iets van ktec?
jankees

Ik zou ook gaan voor een systeem op maat van EPS

perfecte kwaliteit en klaar terwijl u wacht

is dit ongeveer ht geluid wat u wilt of heeft u andere wensen enz...
Menno

Veel aftermarket systemen voor de RS zijn al in 3" , dus hartstikke mooi voor een turbo'tje. Gewoon eens ff flink rondkijken.
rev it like a rental
Sander2

Menno schreef:Veel aftermarket systemen voor de RS zijn al in 3" , dus hartstikke mooi voor een turbo'tje. Gewoon eens ff flink rondkijken.
Miltek/ktec/supersprint is geloof ik allemaal 2,5"? Wat zou jij mij aanbevelen?

Overigens, wat te doen met de cat? Ik wil wel zonder problemen de APK doorkomen, maar de cat gooit ook behoorlijk wat roet in het eten. Sportcat erin?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Sander2 schreef:
Menno schreef:Veel aftermarket systemen voor de RS zijn al in 3" , dus hartstikke mooi voor een turbo'tje. Gewoon eens ff flink rondkijken.
Miltek/ktec/supersprint is geloof ik allemaal 2,5"? Wat zou jij mij aanbevelen?

Overigens, wat te doen met de cat? Ik wil wel zonder problemen de APK doorkomen, maar de cat gooit ook behoorlijk wat roet in het eten. Sportcat erin?
2x per jaar je kat wisselen. :wink:
anti

ik heb mijn 3"uitlaat systeem bij piet de laser in den haag laten maken
heb de buizen bij DTP besteld en uitlaat laten maken.

eps was beetje ver voor mij om zonder downpipe daar heen te rijden

sander you've got a PM
Bakkums

Ik zou voor een sport cat gaan, aangezien je toch de voordelen van een sport uitlaat hebt en niet de nadelen van de APK keuring.
Sander2

Ik ga eens kijken bij EPS, denk dat ze wel iets leuks kunnen maken. 8)
Maarten-Jan

Weet ik wel zeker :grin:
jankees

dat is een wijs besluit :worship:
Bakkums

Hoe zijn de zaken nu met betrekking tot de uitlaat?

Verder alles nog goed met de auto, en al leuke sprintjes gewonnen?
Sander2

Bakkums schreef:Hoe zijn de zaken nu met betrekking tot de uitlaat?

Verder alles nog goed met de auto, en al leuke sprintjes gewonnen?
Auto doet het nog steeds goed. Voorste lambda sensor vervangen. Zitten nog wat dingen aan te komen. Komt als het goed is nog een sterkere veer in de wastegate, omdat we het vermoeden hebben dat hij niet helemaal sluit en daarom pas druk opbouwt bij hogere toeren.
En ik moet een keer een afspraak maken met EPS voor een geschikte uitlaat. Verder niet echt veel noemenswaardig tegengekomen eigenlijk.

Overigens, maandag rij ik op Spa Francorchamps, dus nu komt het erop aan of alles heel blijft. Ik heb er vertrouwen in!
Glekke
Contacteer:

Rij jij ook met de MB turbo?
Sander2

Glekke schreef:Rij jij ook met de MB turbo?
Bedoel je de MBE-pro 300?
Bakkums

Hoe hielt de auto zich op spa? Of is dat aanstaande maandag?
-jo-

Sander,

EPS is niet meer het EPS van welleer. Je betaald nog wel steeds schandalig veel voor de naam maar of het een meerwaarde heeft ...
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Marcel (Mr. Bacardi Cola)

Er is maar 1 werknemer bij EPS die nog vakwerk levert. De rest profiteert idd alleen nog maar van de naam die de vorige eigenaar van EPS opgebouwd heeft.
Sander2

Bakkums schreef:Hoe hielt de auto zich op spa? Of is dat aanstaande maandag?
Umm, eerste 20 minuten 2 liter olie verbruikt. Nou schijnt dat wel te kunnen aangezien het blok gehoont is en nog niet eerder is blootgesteld aan flink gebruik. Dus toen ik de 2de 20 min. ging rijden en de auto instapte om vervolgens te starten gaf hij aan dat de olie op een kritisch laag niveau zat. Dus ik @#$@#%. Gelijk gekeken of er iets lekte wat niet het geval was. Pijlstok bekeken geen olie te bekennen. Nu weet ik dat het pijlen met warme motor niet goed is, maar even voor een indicatie te krijgen. Dus via via bij een van de coureurs nog 2 liter 10W60 kunnen bemachtigen. (Hoefde het geeneens af te rekeken, super dus! (Y) )

Dus nieuwe olie erbij, 2 liter in totaal, en hij zat volgens de pijlstok weer net iets onder de max. (Dus er zat nog zo'n 3,5 liter in het blok). Dus 3e 20 minuten gaan rijden, eerste 2 ronden even warm gereden, daarna weer voluit, auto had alleen boost op hoge toeren. Lage toeren was hij niet thuis. Gelijk maar even de motor kap eraf om de wastegate te inspecteren. En toen merkte ik dat de steun waarme de wastegate op de turbo zit was afgebroken. Dit steuntje was custom gemaakt. Dus toen maar de strijd gestaakt. Wel jammer had nog 3 x 20 min. staan. Steuntje wordt weer verbeterd en er komt ook een sterkere veer in de wastegate zodat hij beter sluit aangezien hij pas druk opbouwt bij hogere toeren. Originele veer was gemaakt voor lage druk vandaar. Wel leuk dat de nieuwe megane trophy op een recht stukje circuit even moeite had om mij voorbij te gaan. Toch niet slecht aangezien die auto veeeel meer vermogen zou moeten hebben. :smile:
Sander2

-jo- schreef:Sander,

EPS is niet meer het EPS van welleer. Je betaald nog wel steeds schandalig veel voor de naam maar of het een meerwaarde heeft ...
Ok, bedankt voor de info, maar waar kunnen ze wel een geschikte uitlaat maken? Suggesties?
Gabri van der Veen
Über-Spammer

informeer eens bij pmperformance in Kampen.
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Bakkums

Mooi om te horen dat de auto zo snel was, alleen een beetje jammer wat betreft de steun.
Verder is 2Liter olie wel erg veel, al een olie koeler er tussen?

Keep us up-to-date.
Sander2

Bakkums schreef:Mooi om te horen dat de auto zo snel was, alleen een beetje jammer wat betreft de steun.
Verder is 2Liter olie wel erg veel, al een olie koeler er tussen?

Keep us up-to-date.
Nee, geen olie koeler er nog tussen, heeft dat wel zin als je maar ongeveer 1 x per jaar het circuit ermee opgaat. Ben een beetje bang dat tijdens normaal gebruik het dan lang duurt voordat de olie op temperatuur is. Denk dat 10W60 zowiezo wat langzamer op temperatuur is?
Haas
Car: Megane RS

een goed oliekoelersysteem heeft een thermostaat, net als koelvloeistof ;)

alleen ja, als je je systeem uitbreidt en dus meer olie bevat, moet je ook meer warmrijden. In theorie duurt dat dus langer, denk dat het in praktijk wel meevalt, gezien je eerst je 'primaire' oliekring warmrijd en als die warm is, de 'secundaire' kring daarbij komt..
Bakkums

Ik zal zelf wel een olie koeler nemen, aangezien dit er ook voor zorgt dat er meer olie in het systeem zit. Misschien wel handig voor als de auto olie blijft verbruiken.

Wat Haas zegt: Een goed systeem heeft een thermostaat en je rijd toch turbo, dus olie is ook al sneller op temp. dan een normale auto.

Maargoed, mocht je alles goed in de gaten houden dan kan er ook weinig mis gaan.

Heb je trouwens een Olie temp sensor, is dan misschien ook wel handig namelijk, dan kun je meteen zien vanaf wanneer de auto op temp is. Olie temp stijgt namelijk langsamer dan de temp van het water.
Glekke
Contacteer:

Sander2 schreef:
Ja die bedoel ik...
joswilliams

Sander, kijk eens op http://www.nmparts.nl
Sander2

joswilliams schreef:Sander, kijk eens op http://www.nmparts.nl
Bedankt voor de link. Heb je ervaring met deze winkel?!
Sander2

Glekke schreef:
Sander2 schreef:
Ja die bedoel ik...
Nee geloof niet dat die erop zit. Heb mij laten vertellen dat het een T25 met T28 uitlaathuis is.
joswilliams

Bedankt voor de link. Heb je ervaring met deze winkel?!
Kwam dit op marktplaats tegen, omdat ik ook op zoek ben naar een uitlaat voor mijn RS phase2
Sander2

Er is een sterkere veer in de wastegate/actuator gezet. Met de oude ging de wastegate al bij 0,3 bar open. Nu rij ik op ongeveer 0.8 bar rond wat afloopt tot zo'n 0.6 in de hogere toeren. Binnenkort nog een kleine software update door Henk laten uitvoeren omdat er nu een grotere injector in het injectorhuis zit. (Is gekomen na hoge druk ombouw).

Achtergrond info: De injector minimum openingstijd staat op 1.0 ms. Dit is de waarde van de oude injector. De nieuwe grotere injector is een
zogenaamde 'Peak & Hold' die heeft maar iets van 0.6 ms openingstijd nodig.
Maarten-Jan

Alles nog steedse heel dus :)
Bakkums

Ben benieuwd naar de nieuwe resultaten, kwa vermogen en genot natuurlijk. ;)
Sander2

Maarten-Jan schreef:Alles nog steedse heel dus :)
Ja hoor, nog steeds heel allemaal. Let wel 0.8 bar zou makkelijk over de 1 bar kunnen maar ik denk dat ik dan problemen met de bak kan verwachten.
Plaats reactie