Sander's Clio RS 182. Turbo ombouw.

Vertel hier alles over je project.
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Mensen nog adviezen wat voor uitlaatje onder mijn fase 3? Moet wel met dubbele pijpjes zijn anders heb ik een probleem met mijn bumper. :lol:
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Systeempje op maat van EPS?
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

milteck? of iets van ktec?
jankees
Berichten: 890
Lid geworden op: di 26 jun 2007 8:40

Ik zou ook gaan voor een systeem op maat van EPS

perfecte kwaliteit en klaar terwijl u wacht

is dit ongeveer ht geluid wat u wilt of heeft u andere wensen enz...
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Veel aftermarket systemen voor de RS zijn al in 3" , dus hartstikke mooi voor een turbo'tje. Gewoon eens ff flink rondkijken.
rev it like a rental
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Menno schreef:Veel aftermarket systemen voor de RS zijn al in 3" , dus hartstikke mooi voor een turbo'tje. Gewoon eens ff flink rondkijken.
Miltek/ktec/supersprint is geloof ik allemaal 2,5"? Wat zou jij mij aanbevelen?

Overigens, wat te doen met de cat? Ik wil wel zonder problemen de APK doorkomen, maar de cat gooit ook behoorlijk wat roet in het eten. Sportcat erin?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Sander2 schreef:
Menno schreef:Veel aftermarket systemen voor de RS zijn al in 3" , dus hartstikke mooi voor een turbo'tje. Gewoon eens ff flink rondkijken.
Miltek/ktec/supersprint is geloof ik allemaal 2,5"? Wat zou jij mij aanbevelen?

Overigens, wat te doen met de cat? Ik wil wel zonder problemen de APK doorkomen, maar de cat gooit ook behoorlijk wat roet in het eten. Sportcat erin?
2x per jaar je kat wisselen. :wink:
anti
Berichten: 141
Lid geworden op: za 8 jan 2005 17:28
Locatie: Turbo land

ik heb mijn 3"uitlaat systeem bij piet de laser in den haag laten maken
heb de buizen bij DTP besteld en uitlaat laten maken.

eps was beetje ver voor mij om zonder downpipe daar heen te rijden

sander you've got a PM
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Ik zou voor een sport cat gaan, aangezien je toch de voordelen van een sport uitlaat hebt en niet de nadelen van de APK keuring.
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Ik ga eens kijken bij EPS, denk dat ze wel iets leuks kunnen maken. 8)
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Weet ik wel zeker :grin:
jankees
Berichten: 890
Lid geworden op: di 26 jun 2007 8:40

dat is een wijs besluit :worship:
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Hoe zijn de zaken nu met betrekking tot de uitlaat?

Verder alles nog goed met de auto, en al leuke sprintjes gewonnen?
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bakkums schreef:Hoe zijn de zaken nu met betrekking tot de uitlaat?

Verder alles nog goed met de auto, en al leuke sprintjes gewonnen?
Auto doet het nog steeds goed. Voorste lambda sensor vervangen. Zitten nog wat dingen aan te komen. Komt als het goed is nog een sterkere veer in de wastegate, omdat we het vermoeden hebben dat hij niet helemaal sluit en daarom pas druk opbouwt bij hogere toeren.
En ik moet een keer een afspraak maken met EPS voor een geschikte uitlaat. Verder niet echt veel noemenswaardig tegengekomen eigenlijk.

Overigens, maandag rij ik op Spa Francorchamps, dus nu komt het erop aan of alles heel blijft. Ik heb er vertrouwen in!
Glekke
Berichten: 347
Lid geworden op: di 28 jun 2005 20:33
Locatie: Belgium, Diest
Contacteer:

Rij jij ook met de MB turbo?
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Glekke schreef:Rij jij ook met de MB turbo?
Bedoel je de MBE-pro 300?
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Hoe hielt de auto zich op spa? Of is dat aanstaande maandag?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Sander,

EPS is niet meer het EPS van welleer. Je betaald nog wel steeds schandalig veel voor de naam maar of het een meerwaarde heeft ...
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Marcel (Mr. Bacardi Cola)
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 22 okt 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Er is maar 1 werknemer bij EPS die nog vakwerk levert. De rest profiteert idd alleen nog maar van de naam die de vorige eigenaar van EPS opgebouwd heeft.
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bakkums schreef:Hoe hielt de auto zich op spa? Of is dat aanstaande maandag?
Umm, eerste 20 minuten 2 liter olie verbruikt. Nou schijnt dat wel te kunnen aangezien het blok gehoont is en nog niet eerder is blootgesteld aan flink gebruik. Dus toen ik de 2de 20 min. ging rijden en de auto instapte om vervolgens te starten gaf hij aan dat de olie op een kritisch laag niveau zat. Dus ik @#$@#%. Gelijk gekeken of er iets lekte wat niet het geval was. Pijlstok bekeken geen olie te bekennen. Nu weet ik dat het pijlen met warme motor niet goed is, maar even voor een indicatie te krijgen. Dus via via bij een van de coureurs nog 2 liter 10W60 kunnen bemachtigen. (Hoefde het geeneens af te rekeken, super dus! (Y) )

Dus nieuwe olie erbij, 2 liter in totaal, en hij zat volgens de pijlstok weer net iets onder de max. (Dus er zat nog zo'n 3,5 liter in het blok). Dus 3e 20 minuten gaan rijden, eerste 2 ronden even warm gereden, daarna weer voluit, auto had alleen boost op hoge toeren. Lage toeren was hij niet thuis. Gelijk maar even de motor kap eraf om de wastegate te inspecteren. En toen merkte ik dat de steun waarme de wastegate op de turbo zit was afgebroken. Dit steuntje was custom gemaakt. Dus toen maar de strijd gestaakt. Wel jammer had nog 3 x 20 min. staan. Steuntje wordt weer verbeterd en er komt ook een sterkere veer in de wastegate zodat hij beter sluit aangezien hij pas druk opbouwt bij hogere toeren. Originele veer was gemaakt voor lage druk vandaar. Wel leuk dat de nieuwe megane trophy op een recht stukje circuit even moeite had om mij voorbij te gaan. Toch niet slecht aangezien die auto veeeel meer vermogen zou moeten hebben. :smile:
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

-jo- schreef:Sander,

EPS is niet meer het EPS van welleer. Je betaald nog wel steeds schandalig veel voor de naam maar of het een meerwaarde heeft ...
Ok, bedankt voor de info, maar waar kunnen ze wel een geschikte uitlaat maken? Suggesties?
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

informeer eens bij pmperformance in Kampen.
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Mooi om te horen dat de auto zo snel was, alleen een beetje jammer wat betreft de steun.
Verder is 2Liter olie wel erg veel, al een olie koeler er tussen?

Keep us up-to-date.
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bakkums schreef:Mooi om te horen dat de auto zo snel was, alleen een beetje jammer wat betreft de steun.
Verder is 2Liter olie wel erg veel, al een olie koeler er tussen?

Keep us up-to-date.
Nee, geen olie koeler er nog tussen, heeft dat wel zin als je maar ongeveer 1 x per jaar het circuit ermee opgaat. Ben een beetje bang dat tijdens normaal gebruik het dan lang duurt voordat de olie op temperatuur is. Denk dat 10W60 zowiezo wat langzamer op temperatuur is?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

een goed oliekoelersysteem heeft een thermostaat, net als koelvloeistof ;)

alleen ja, als je je systeem uitbreidt en dus meer olie bevat, moet je ook meer warmrijden. In theorie duurt dat dus langer, denk dat het in praktijk wel meevalt, gezien je eerst je 'primaire' oliekring warmrijd en als die warm is, de 'secundaire' kring daarbij komt..
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Ik zal zelf wel een olie koeler nemen, aangezien dit er ook voor zorgt dat er meer olie in het systeem zit. Misschien wel handig voor als de auto olie blijft verbruiken.

Wat Haas zegt: Een goed systeem heeft een thermostaat en je rijd toch turbo, dus olie is ook al sneller op temp. dan een normale auto.

Maargoed, mocht je alles goed in de gaten houden dan kan er ook weinig mis gaan.

Heb je trouwens een Olie temp sensor, is dan misschien ook wel handig namelijk, dan kun je meteen zien vanaf wanneer de auto op temp is. Olie temp stijgt namelijk langsamer dan de temp van het water.
Glekke
Berichten: 347
Lid geworden op: di 28 jun 2005 20:33
Locatie: Belgium, Diest
Contacteer:

Sander2 schreef:
Glekke schreef:Rij jij ook met de MB turbo?
Bedoel je de MBE-pro 300?
Ja die bedoel ik...
joswilliams
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 12:02
Locatie: amersfoort

Sander, kijk eens op http://www.nmparts.nl
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

joswilliams schreef:Sander, kijk eens op http://www.nmparts.nl
Bedankt voor de link. Heb je ervaring met deze winkel?!
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Glekke schreef:
Sander2 schreef:
Glekke schreef:Rij jij ook met de MB turbo?
Bedoel je de MBE-pro 300?
Ja die bedoel ik...
Nee geloof niet dat die erop zit. Heb mij laten vertellen dat het een T25 met T28 uitlaathuis is.
joswilliams
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 12:02
Locatie: amersfoort

Bedankt voor de link. Heb je ervaring met deze winkel?!
Kwam dit op marktplaats tegen, omdat ik ook op zoek ben naar een uitlaat voor mijn RS phase2
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Er is een sterkere veer in de wastegate/actuator gezet. Met de oude ging de wastegate al bij 0,3 bar open. Nu rij ik op ongeveer 0.8 bar rond wat afloopt tot zo'n 0.6 in de hogere toeren. Binnenkort nog een kleine software update door Henk laten uitvoeren omdat er nu een grotere injector in het injectorhuis zit. (Is gekomen na hoge druk ombouw).

Achtergrond info: De injector minimum openingstijd staat op 1.0 ms. Dit is de waarde van de oude injector. De nieuwe grotere injector is een
zogenaamde 'Peak & Hold' die heeft maar iets van 0.6 ms openingstijd nodig.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Alles nog steedse heel dus :)
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Ben benieuwd naar de nieuwe resultaten, kwa vermogen en genot natuurlijk. ;)
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Maarten-Jan schreef:Alles nog steedse heel dus :)
Ja hoor, nog steeds heel allemaal. Let wel 0.8 bar zou makkelijk over de 1 bar kunnen maar ik denk dat ik dan problemen met de bak kan verwachten.
Plaats reactie