ACT: ICT en (web) Design.

Plaats reactie
Ferdy
Über-Spammer

Riël Notermans schreef:Zit dat niet standaard in Max OS?

http://www.dssw.co.uk/blog/2007/05/14/a ... -os-x-104/

Download je ergens anders een vnc-viewer (tightVNC o.i.d.) en klaar ben je, hoef je alleen nog een poort te forwarden op je router.

(trouwens, als het pure om nieuwsgroepen gaat weet ik nog een toffere oplossing met SABnzbd).
gaat niet puur om nieuwsgroepen, maar gebruik dat dan wel veel.
plus ik wil ook graag mn mail bekijken en surfen enzo.
Riël
Über-Spammer

Dan die link eens volgen en op de andere pc tightVNC vieuwer installeren.

Dat is een stuk makkelijker, direct toegang tot je pc en niet via een website.

Moet je wel een poort forwarden op je router natuurlijk.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Egon

ik heb op dit moment de opdracht gekregen om windows xp te installeren waar nu vista op staat.

ik krijg het niet voor elkaar |: ik heb de installatie cd erin gedaan en daarmee opgestart. dan krijg ik na het lezen van de drivers de melding dat er geen harddisks zijn gevonden en dan kan ik alleen nog maar opnieuw opstarten. ik heb al van alles geprobeerd.ik heb ook geprobeerd een opstart disk te maken om de complete partitie te verwijderen, maar dan loop ik tegen een incorrect dosversion op.
wat doe ik verkeerd.
morgen moet deze pc bij een vriend van mij afgeleverd worden voor hij weer naar Bolivia vertrekt.
please help!!!!!!!!!!1 :-(
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Je moet SATA drivers hebben op een diskette die je moet laden tijdens de installatieprocedure. Dit moet direct wanneer je in het blauwe scherm komt, nadat je de pc hebt opgestart van CD ('Press F6 to install SCSI/SATA drivers' oid). Of je moet ze slipstreamen (toevoegen) in de Windows XP installatie. dat kun je doen met behulp van het programma nLite (http://www.nliteos.com/).

SATA drivers vind je meestal bij de fabrikant van je moederbord of bij Intel.
Egon

oke, hier kom ik wel weer een stukje verder mee denk ik
alleen heb ik niet de juiste drivers op de opstart cd staan. heb wel via de usb een diskettestation aangesloten maar ik kan bij het verlatenvan het blauwe scherm alleen opnieuw opstarten en niet afsluiten zonder te installeren. als ik de drivers op de diskette zet dan kom ik weer niet bij de mogelijkheid om de setup uit te voeren.
Die sata-drivers zullen toch ook op de cd moeten staan? of had windows xp daar nog geen mogeijkheden voor?
Merijn
Über-Spammer

De SATA drivers van nieuwe hardware is niet bekend in de basis installatie van XP. Deze zul je dus echt moeten inladen.

Dit moet je doen helemaal in het begin als je de installatie opstart. Je moet dan op F6 rammen als je dat gevraagd wordt onder in beeld! Het is overigens maar de vraag of de USB-floppy drive wel wordt herkend in dit stadium van de installatie.
Egon

usb floppie kan ik in de bios regelen. ik kan dus gewoon met een opstartfloppie de computer opstarten.
F6 heb ik geprobeerd. nog maar eens proberen. misschien heb ik wat over het hoofd gezien.
Merijn
Über-Spammer

Nee, je moet niet opstarten met de floppy! Je moet gewoon via CD opstarten en dan bijna geheel in het begin vraagt ie dit:

[img]http://z.about.com/d/pcsupport/1/0/G/0/-/-/xpnew1.jpg[/img]

Dan moet je op F6 duwen en dan vraagt ie gelijk naar een diskette die je in de floppy drive moet doen.
Egon

yep. hij leek een stuk verder te komen. alleen de drivers van de site die jij hebt aangeraden zijn te groot voor een floppie.
ben dus gaan zoeken naar een alternatief.
kwam via googlen op de volgende pagina uit:
http://www.techpowerup.com/downloads/408/mirrors.php
hier staan de benodigde drivers bij.
de computer ging nu een stukje verder met de installatie, maar 2 schermen verder de zelfde mededeling dat er geen schijf voor massaopslag wordt gevonden |:
Egon

Ik heb op E gedrukt
kom nu in het scherm:
*Uli SATA Controller (M1575/M1697, Windows 2000/XP/Server 2003 32bit)
*Uli SATA Controller (M1575/M1697, Windows XP/Server 2003 64bit)
Merijn
Über-Spammer

Probeer nLite dan om de drivers te slipstreamen. Je kunt hiermee de SATA drivers toevoegen aan de XP installatie.

Wat er zal gebeuren is:
1. Er zal een lokale kopie van je XP cd-rom gemaakt worden op je harde schijf
2. Je geeft aan welke drivers je wilt toevoegen aan de installatie
3. Je geeft aan dat je er een ISO-file van wilt maken of 'm direct naar cd-rom wil branden.
4. Brand de cd-rom en start de installatie vanaf die cd.

Als je de juiste driver hebt toegevoegd, zal de schijf wel worden herkend en kun je de installatie voort zetten.

Download nLite op http://home.midmaine.com/~nlite/nlite/n ... taller.exe
Merijn
Über-Spammer

Egon schreef:Ik heb op E gedrukt
kom nu in het scherm:
Kies de 32 Bit versie (de bovenste) als je de 32 Bit versie van Windows wilt installeren.
Egon

Merijn schreef:
Egon schreef:Ik heb op E gedrukt
kom nu in het scherm:
Kies de 32 Bit versie (de bovenste) als je de 32 Bit versie van Windows wilt installeren.
yep gedaan :)
maar vervolgens toch de mededeling dat de geenharde schijf is gevonden. ben nu aan het onderzoeken of ik die installer kan gaan gebruiken en een isobestand van windows kan maken en een nieuwe windows-schijf kan branden met de juiste drivers
Merijn
Über-Spammer

Als ie het niet doet, dan zullen het niet de juiste drivers zijn.

Tip: Gebruik een CD-RW! Zonde als je een aantal cd's weg kan gooien, omdat je niet de juiste drivers gebruikt. En ga er maar vanuit dat dat een paar keer gaat gebeuren. ;)

Succes!
Egon

heb drivers gevonden op de site van Acer.
dit zijn de juiste, maar na downloaden zijn het installatiefiles.
die kan ik niet uitvoeren op de pc waar ik het mee heb gedownload. :-(
als ik dat ga installeren dan ben ik bang dat de installatie betrekking heeft op de computer waarop ik deze uitvoer en er dus niet de juiste drivers geplaats kunnen worden in een map om toe te voegen met nlite.

pfff. ze kunnen het wel ingewikkeld maken
Merijn
Über-Spammer

Wat voor file heb je gedownload bij Acer?

Linkje?
Sanderclioll

even in de bios kijken bij de sata instellingen of hij op ACHI of RAID staat.
Egon

Sanderclioll

Dacht al dat het een acer zou zijn, je moet inderdaad in de bios even de instellingen nalopen en via nlite de goede drivers inladen, dan gaat het zeker lukken, zelf al meerdere malen gedaan bij verschillende types..
Merijn
Über-Spammer

Sanderclioll schreef:Dacht al dat het een acer zou zijn, je moet inderdaad in de bios even de instellingen nalopen en via nlite de goede drivers inladen, dan gaat het zeker lukken, zelf al meerdere malen gedaan bij verschillende types..
Hoe moet de BIOS ingesteld staan dan? Op RAID of AHCI?
Merijn
Über-Spammer

Helaas kan ik hiermee niet zien om welk type laptop het gaat.
Sanderclioll

Merijn schreef:
Sanderclioll schreef:Dacht al dat het een acer zou zijn, je moet inderdaad in de bios even de instellingen nalopen en via nlite de goede drivers inladen, dan gaat het zeker lukken, zelf al meerdere malen gedaan bij verschillende types..
Hoe moet de BIOS ingesteld staan dan? Op RAID of AHCI?
Op die waar hij nu niet op staat ;) Weet het nooit uit mijn hoofd, gewoon even proberen..
Egon

Sanderclioll schreef:even in de bios kijken bij de sata instellingen of hij op ACHI of RAID staat.
kan ik niet vinden in de bios
. staat bar weinig informatie in
Sanderclioll

Egon schreef:
Sanderclioll schreef:even in de bios kijken bij de sata instellingen of hij op ACHI of RAID staat.
kan ik niet vinden in de bios
. staat bar weinig informatie in
het staat er echt hoor, welk type acer was het ook al weer ?
Egon

extensa 5620
Sanderclioll

lees inderdaad dat bij dat type het niet mogelijk is om van AHCI naar RAID of IDE te gaan, zoek even verder voor je..
Sanderclioll

linkje :http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=190581

I am at this moment typing on my Acer Extensa 5620-6830 (bought from Best Buy for $599 last week), which I upgraded from Vista to XP. This thing friggin' FLIES with a real OS on it With Vista it took almost ten seconds to extract a 2MB zip file! I mean, really....

I'll try and be as detailed as I can about how I did it. And yes, my AHCI is turned on in the BIOS. If you follow these directions, it's pretty easy:

1. Don't immediately wipe Vista! It's actually useful for another hour or so. Use Acer's backup software to do two things- first, a Full Backup of your system. Trust me, if you ever have to send your Acer in for servicing, it better have Vista on it or your warranty could be voided. Plus, someday when you sell it, uninformed people think it's a plus point
Secondly, why bother downloading random drivers you hope are the right ones? Acer makes it easy with its Driver and Application backup CD creator. A little known fact is that these drivers appear to be both the complete Vista AND XP set. Once you're done, you'll have burned three DVD's, and be ready for some XP goodness! If you've already wiped it, or just want the latest available, grab them from here. I did both, just in case, throwing the newest onto a 256MB USB drive. Thirdly, look in Device Manager to see what AHCI Disk Controller you have! Write this down. On the Best Buy Acer Extensa 5620-6830, it's the 'Intel 82801HEM/HBM SATA AHCI.' Other models may be slightly different. This info is important later, and it can be difficult to find out without some annoying trial and error.

2. Reboot. Hit F2 to access the BIOS, and change the setting on the second page from AHCI to IDE (If you don't have this option, boot back into Vista and update your Bios, downloaded from the link above). On the Boot tab, change it so your DVD drive is first. Save changes and exit. Don't worry, we'll switch it back, but it's MUCH more of a PITA to leave it on when we install XP... unless you have a USB floppy drive sitting around, or like building slipstreamed XP disk ISO's!

3. Pop in your XP CD and install like normal. My Acer had three partitions (10MB, 90GB, and 90GB); I killed them all and created a single one. The Recovery CD's we made -should- put everything back as it was, if we ever need it. After formatting my 200GB drive it's 186GB. Being on really new hardware it won't autodetect everything, but Don't Panic. We have all the drivers we need, thanks to our forethought in making that disc / thumb drive / whatever.

4. Once we're at the desktop, change your resolution to 800x600, then start installing drivers (some setup program buttons are cut off in the default 640x480). You probably want to start with the chipset driver, then the video drivers, sound, etc. On the Extensa 5620, you will likely have no sound at first and end up with a 'PCI Device' that is unknown; just right-click it and choose Update Driver. Let it automatically find it (it's the HD audio), and your sound should work after the next reboot. I rebooted every time it wanted to, then installed the next driver. This way they don't clash or get misconfigured. The webcam driver (both original and latest on the FTP) appears to install and work fine, but makes your system hang when shutting down. Until we get a better driver, I just disable it to avoid having to hard crash every time. In theory, you can just enable it whenever you need to use it.

5. Everything working OK now? No exclamation marks or unknown hardware? Great! Now let's conquer the AHCI issue. On the driver CD, browse (don't auto-run) to the Drivers\ directory. Copy the AHCI folder to your C: drive, so now it's c:\AHCI\. Open the command line (Start -> Run -> cmd), and enter "c:\AHCI\setup.exe -a -pc:\" (without the quotes). This will pop up the setup utility. Click through it- it's not actually installing, but extracting the drivers for us to use. You'll find them afterwards in C:\Driver.

6. Now we manually install the driver into XP: Go to Device Manager, under IDE ATA/ATAPI controllers you should see something like: ICH8M SATA Controller. Right-Click on that and select Update Driver. Choose No to connecting to Windows Update to search, then hit Next. Select Install from a list or specific location (Advanced), hit Next, then select "Don't search. I will choose the driver to install." Hit Next again, then select Have Disk. Browse to your Drivers folder (C:\Driver), highlight the iastor.inf file, and hit Open. Select OK, then choose your AHCI driver (what we wrote down earlier, remember?). You'll likely have to uncheck the 'show compatible hardware' option to see the AHCI options. Again, on the Extensa 5620-6830, it's the Intel 82801HEM/HBM SATA AHCI Storage Controller- YMMV (Your Motherboard May Vary). Click next, ignore the warning that installing the device driver is not recommended, click Yes, Finish, then Yes to restart your computer.

7. When your computer reboots, hit F2 again to enter the BIOS. I changed my boot order back to HD first (shaves a whole 2-3 seconds off bootup time), but that's up to you. Change from IDE mode back to AHCI, save changes and exit. Once you boot to Windows, your computer will find and finish installing the "new" hardware, then likely ask to restart again.... but hooray! No more Vista!

Troubleshooting: If you still get a blue screen upon booting up, you may not have selected the correct AHCI driver. Reverting the Bios setting to IDE should get you back into XP to try again. If not, use F8 to go into Safe Mode and reinstall the controller driver there.

Tips: I ran into an issue where my favorite OpenGL screensavers won't run over 1fps on the 5620. After finding out that this is why (Intel disables OGL hardware acceleration on screensavers), I then found a workaround: rename screensavers to *.sCr instead of all lowercase. You may have to reboot, but then they should all work smooth again. This affects all X3100 users, or anyone with Intel GPU's.

Credits: I didn't 100% come up with all this, but pieced it together from many different sources into a complete method that worked for me. I'll answer any questions I can, and continue updating it as needed or requested... now, if we can just get a decent webcam driver
Laatst gewijzigd door Sanderclioll op di 5 mei 2009 10:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Egon

menu's:

Information - main - advanced - Security - boot - exit
Egon

hmmm, dus ik zal de bios ook nog moeten gaan updaten???
(als dat maar goed gaat dan)
Sanderclioll

is niet zoheel spannend hoor, belangrijkste is dat je hem op de voeding houdt ;)
Merijn
Über-Spammer

Doe dat alleen als het echt nodig is...

Ik zie in dit geval geen reden om dit te doen.
Sanderclioll

Uw werk vereist dat u flexibel bent. En u mag hetzelfde van uw laptop verwachten. Daarom geeft de Acer Extensa 5620-2A2G16Mi u de mogelijkheid te kiezen voor het besturingssysteem waar u het prettigst mee werkt. Gebruik het voorgeïnstalleerde Windows Vista Business of het vertrouwde Windows XP Professional. Met de meegeleverde XP Pro Downgrade-kit installeert u heel eenvoudig XP met alle juiste stuurprogramma's en Acer-software. De keuze is aan u.

Heb jij ook dit type ? Acer Extensa 5620-2A2G16Mi
Egon

feit is in ieder geval dat ik nu die aanpassing niet kan doen in de bios dus ik denk dat het nu misschien wel van belang is om de bios te updaten. nu heb ik versie 1.16 erin staan.
maar ook met de juiste instellingen in de bios zal ik extra drivers nodig hebben. zoals ik zei heb ik de juiste drivers gevonden, maar deze krijg ik niet in het formaat dat ik ze kan toevoegen met nLite.
verder heb ik ook op driverpacs.net gekeken. daar hebben ze weer geen drivers voor de acer. (lijkt weer een onmogelijke opgave waar ik mee bezig ben (0) )
Riël
Über-Spammer

Acer bellen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sanderclioll

nee hoor onmogelijk is het echt niet, drivers gaan het probleem ook niet worden.

Het zal vooral aan je zelf liggen, met google en de hulp die hier staat kun je het volledig voor elkaar krijgen..
Plaats reactie