Priyantha's 19 16V...TE-KOOP

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Priyantha
Contacteer:

Zo gezellig weer...het is en blijft een Renault hé...
Dus weer de nodige problemen :(

Rechtvoor loopt de remschijf aan en de remklauw is 'los' zit speling op de rubbers zijn versleten. Daardoor komt er een gigantisch schrapend geluid vanaf.
Waarschijnlijk ook de wiellager denk ik ? Maar dat weet ik nog niet zeker die klonkt niet vreemd bij het bewegen van de wielen.

Ik heb gisterenavond/nacht op de RTC-markt een gevraagd advertentie geplaatst voor een remklauw rechtsvoor, misschien dat de mensen die dit topic lezen daar eventueel aan kunnen helpen ? :)

De 19 beschikt over het Bosch ABS systeem, welke nu niet werkt maar eigenlijk wil ik dat uiteindelijk wel, dus daar zal wel weer rekening mee gehouden worden bij de klauw ? Of is dat niet zo ?

Alvast weer bedankt ;)
Steven
Car: M536

Watvoor speling zit er precies op de klauw? De klauw zelf zal niets mis mee zijn, anders was je allang je remolie kwijt. Dus die kun je sowieso al laten hangen

De klauw glijd zijdelings over 2 kunststofbussen in het remzadel, deze worden berschermd door 2 balgrubbertjes die vaak scheuren. Dat de klauw zijdelings heen en weer kan is heel normaal, dit moet ivm slijten van je blokken en kleine maatafwijkinkjes op de schijf etc.

Dus hooguit dat je die bussen zou moeten vervangen als de klauw op en neer kan in z'n zadel, maar dat lijkt me sterk.

ABS staat verder los van de klauw, dus daar heb je ook nix mee te maken.

Geen paniekzaaien nu :p
Priyantha
Contacteer:

Steven moet je maar eens komen luisteren anders :P
Het maakt echt een pokke herrie...
Heb gisteren het rechter voorwiel los gehad en kon de remklauw gewoon 'bewegen' terwijl die links gewoon zonder speling zat.
En de schijf rechts is iig wel iets krom want die loopt wel aan iig.
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Zitten je bouten van de klauw niet gewoon los ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Priyantha
Contacteer:

Nope heb ze proberen aan te draaien, maar die dingen zitten goed vast.
Ik zag ook gewoon dat de rubbertjes 'los' zaten en het ijzer ontblootte.
Haas
Car: Megane RS

ik gok alleen je wiellager kapot :)
Steven

Maak es een foto van wat jij denkt wat loszit dan?

Ff langskomen heb ik ff geen tijd voor :p

Je hebt eigenlijk 2 bevestigingen, de klauw aan het fusee met dop 18 bouten en de klauw in het zadel met dop 13, beide moet je even checken.
Hoe dan ook, tis iets kleins als het in die klauw zit. En een gigantisch kapotgelopen wiellager kan ook, maar dan moet je wiel ook echt goed loszitten op je fusee. (opkrikken en wrikken met vast wiel dus).
Laatst gewijzigd door Steven op di 28 apr 2009 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Priyantha
Contacteer:

Maak er wel een fototje van dan :P

Wiellager zou toch een constant gierend geluid moeten zijn ? Wat harder wordt naarmate je harder gaat rijden ?
Steven

Wiellagers kunnen compleet uit elkaar donderen, toevallig met die aandrijfas zitten knoeien? Als die niet goed aangepoeierd is loopt zo dat lager uit elkaar.

Tis geen vast geluid, kan allerlei geluiden maken.
Priyantha
Contacteer:

Steven schreef:Wiellagers kunnen compleet uit elkaar donderen, toevallig met die aandrijfas zitten knoeien? Als die niet goed aangepoeierd is loopt zo dat lager uit elkaar.

Tis geen vast geluid, kan allerlei geluiden maken.
Nou die vbak is vervangen door een Turk(niets tegen Turken hoor ;))......en die was uhmm een beetje lomp. Had iig wel gezien dat hij ook alles qua remmen los had zitten zowel links als rechts voor. Of dat nou nodig was weet ik niet, maar volgens mij niet.
Zou mij iig niets verbazen als die Turk het allemaal niet zo netjes terug heeft gemonteerd. Hij was namelijk niet zo heel erg blij ermee dat ik hem hield aan het afgesproken bedrag dat ik met hem had afgesproken van te voren terwijl die er zo'n 5x zo lang over deed als dat die zelf had gepland...
Priyantha
Contacteer:

Is het trouwens zo, dat het relais voor de brandstofpomp en koelfan de zelfde relais is ? Of is dat een ander relais ?
Priyantha
Contacteer:

Priyantha schreef:Is het trouwens zo, dat het relais voor de brandstofpomp en koelfan de zelfde relais is ? Of is dat een ander relais ?
Nou lijkt erop dat iig dat dat relais goed is :D
Heb zojuist een 25 Ampére zekering vervangen welke een 'beetje' bruin was aan 1 kant door een prachtige verse(uit de voorraad in het zekeringenkastje uit de Laguna :lol: want kon me halfords pakje met zekeringen niet vinden :P) zekering van 25 Ampére.
Achterruitverwarming uitgezet(had de ANWB de pomp op doorverbonden) en sleutel omdraaien, en ik hoor de pomp zoemen :worship: .
Daarna de motor een minuutje of 20 lekker laten lopen totdat de temperatuur lekker opliep om te kijken of de koelfan aansloeg en dat deed die ook keurig.
Nu maar kijken hoelang die het volhoud wat dit betreft, laat me mooie provisorische oplossing van de ANWB wel lekker zitten, plak hem wel af met een stukje tape en verberg hem weer onder de bank maar kan hem dan ten allen tijde weer aansluiten mocht het alsnog nodig blijken. Kan ik me achterruitverwarming ook weer gebruiken is ook wel zo fijn :D
Riël
Über-Spammer

vervang dat relais toch maar ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Priyantha
Contacteer:

Dat ga ik ook doen hoor Riel ;)
Ben er gisteren even mee naar de Brezan geweest, maar die hadden ze niet.
Dus ga er vanmiddag even mee naar Renault kijken of die hem hebben.

Als er verder nog andere inzichten zijn wat betreft het vreemde geluid bij mij in de auto hoor ik dat graag natuurlijk ;)
Kan het eventueel wel opnemen(met de telefoon) en hier neerzetten om naar te luisteren indien dat handig is.
Johan Hogervorst
Contacteer:

Rare geluiden als in? Ik hoor bij mij stationair ook vanalles omdat ie warm 900 toeren loopt en dus het dashboard en alles staat te shaken? :+
Priyantha
Contacteer:

Nee rare geluiden als in 'beenmerg-verscheurende' geluiden als je rijdt, voornamelijk als er naar links gestuurd wordt. Als er naar rechts gestuurd wordt blijft het 'stil'. En een 'slepend' geluid rechts voor(remschijf die krom is, die dat geluid maakt volgens mij)....
Johan Hogervorst
Contacteer:

Als het alleen naar links is kan het een lager, as of iets van die dingen zijn, of gewoon een rubber die verrot is, of dat het niet goed terug gemonteerd is...

Even laten nakijken dus, succes! (Y)
TEAM009 Gert
Contacteer:

Ik ben de gelukkige geworden die zijn schijven mag vervangen :-). Zal gelijk wel ff naar wiellager en evt. andere speling kijken.
Priyantha
Contacteer:

Top Gert :)
Ben erg benieuwd wat je ervan gaat vinden :lol:
Hopen dat het niet teveel gekut wordt ;)
Ik ben je al bij voorbaat erg dankbaar.
Moet er morgen namelijk nog mee naar Groningen :P
Priyantha
Contacteer:

Zo gisteren heeft Gert voor mij schijven+blokken en remklauw rechts vervangen. Nog super bedankt daarvoor!
En nog iets extra vast aangedraait rechts zodat de wiellager (bijna) niet te horen is meer.

Ik zit nu alleen met een ander probleem...als ik de snelweg opga en accelereer dan begint alles opeens gigantisch te trillen. Zodra ik een constante snelheid rijdt is dat over.

Op dit moment sta ik stil bij de MacDonalds bij Joure, en zit er eigenlijk over te denken om de Wegenwacht te bellen...wat zouden jullie doen ?
Rustig naar huis kachelen(op constante snelheid is er geen getril) of toch maar de Wegenwacht bellen i.v.m eventueel meer slopen ?
Tom
Moderator
Car: MB

Alle wielbouten nog goed vast? En effe snel onder de auto koekeloeren of alles nog zit zoals het hoort! Kun je prima onder het genot van een MCflurry doen :grin:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Priyantha
Contacteer:

Zo nou heb zojuist met behukp van mijn kruissleutel en een rechtervoet erop alle bouten extra aangedraait. Er hing niets los onder de auto iig
Priyantha
Contacteer:

Het heeft niets geholpen :( ben net even die rotonde bij Joure opgereden en het begon al direct. Als ik me koppeling indruj dan stopt het...
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

aandrijfas dan toch? als het met koppeling in weg is?
Xabre
Car: 19 16V

Had je nu niet allang al thuis kunnen zijn in die tijd dat je dit allemaal post :P

niet lullig bedoeld hoor ;)
Trust me. I know what I'm doing.
Priyantha
Contacteer:

Ik durf het niet te zeggen. Ik ga iig rustig richting a'dam rijden maar weer.
Op constante snelheid gebeurt er niks trouwens. Alleen bij acceleren.
Wouter
Über-Spammer
Contacteer:

Jij woont toch in de buurt? Dan kan je die jongen toch wel ff helpen? 8)
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Dat trillen tijdens acceleratie is de aandrijfas die speling heeft. Meestal de binnenste homokineet van de rechter as, kun je prima mee naar huis rijden
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Haha, zo hebben wij eens 330km gereden om een wagen thuis te krijgen, ook met verrotte binnenste homokineet :p
Priyantha
Contacteer:

Zo ben veilig thuis aangekomen :)
Het leek wel een gigantisch grote sterke vibrator ofzo man :lol:
Wat rijdt dat gigantisch kut zeg...
Heel vreemd eigenlijk constante snelheid rond/boven de 120 is rammel/bonk vrij. Maar owee als je daaronder komt en dan constante snelheid probeert te houden...
Morgen maar met de Laguna naar het werk :(
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Optrekken is shit ja, een constante snelheid rijden valt mee. Ff een nieuwe as eronder en gassen maar :)
Xabre
Car: 19 16V

misschien zit er nu juist wel een vibo in ipv een as :P snel ruilen
Trust me. I know what I'm doing.
Priyantha
Contacteer:

Gheghe :P
Complete andere as dus ?
Iemand nog wat liggen ? :D
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Priyantha schreef:Gheghe :P
Complete andere as dus ?
Iemand nog wat liggen ? :D
Heb er nog wel 1tje liggen (Y)
Riël
Über-Spammer

Priyantha schreef: En nog iets extra vast aangedraait rechts zodat de wiellager (bijna) niet te horen is meer.
?

Was dat lager nu stuk dan of niet? :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie