Alhier dan toch even een projectje, deze site zou alles een beetje uit moeten leggen.
Veel kijkplezier.
"site heeft ander doel jetzt...."
Clio 16v --> williams spec?!--->update ethanol, vraag

Heerlijk weer een franse auto
Een tevreden mens telt voor 2! 

-
Lekker bezig geweest
De foto's kloppen trouwens niet overal, soms komt er een andere dan dat je aanklikt.
Gr, Frits.

De foto's kloppen trouwens niet overal, soms komt er een andere dan dat je aanklikt.
Gr, Frits.
-

Die clio is effe goed onderhanden genomen!

ja hé! Al twee reacties van heren die daaraan grote bijdragen hebben geleverd....
Zojuist nog even (in twee uurtje, tsja veel geoefend en alles in kopervet)RV wiellager vervangen, ga ik even als preventief zien want het blijkt nu achter te zijn! haha
Onder het mom van preventief onderhoud dan maar, uitsluiten van mogelijkheden...
Zojuist nog even (in twee uurtje, tsja veel geoefend en alles in kopervet)RV wiellager vervangen, ga ik even als preventief zien want het blijkt nu achter te zijn! haha
Onder het mom van preventief onderhoud dan maar, uitsluiten van mogelijkheden...
-
Hmmm...lijkt verdacht veel op mijn oude bak! Mooie klus kerel! Beest van een wage geworden!
Het Clio virus begint hier ook weer te kriebelen...haha
Het Clio virus begint hier ook weer te kriebelen...haha

Zo de eerste 1000 km zitten erop,verse 5W40 sapjes erin en vol gas een beetje toeren maken is een genot, met een diepere brom en slurp toch net even wat minder moeite met 1000kg weg te zetten.
Is leuk, mij blij!
De brandstofmeter kwam wel tijdelijk even in vrij val, maar dat hoort erbij!!
Bak en koppeling voelen goed aan, evenals de "nieuwe brede" wielophanging.
gr
Is leuk, mij blij!
De brandstofmeter kwam wel tijdelijk even in vrij val, maar dat hoort erbij!!
Bak en koppeling voelen goed aan, evenals de "nieuwe brede" wielophanging.
gr
Het is al weer even, en nog steeds heb ik de clio.
Even dit topic uit het slijk trekken!
De 2.0 draait als een zonnetje, en na wat verbeterwerk met de ondertussen aangeschafte rtuner, straalt het zonnetje nog iets harder, bovenin de toeren.
[img]http://www.haske.eu/IMG_0560_1.jpg[/img]
Op den duur bedacht dat ik wel op e85 brandstof wilde rijden, voor als de accijns wat eerlijker gaan heffen (fat chance).
En met wat andere injectoren, wat speurwerk op internet en wederom een hoop ge-rtune is dit ook voor elkaar. Binnenkort weer een keer op de rollen, kijken of het wat gebracht heeft. (meer verbruik weet ik al zeker
)
Krent als ik ben wil ik nu natuurlijk ook in aanmerking komen voor kwarttarief wegenbelasting, omdat ik veeel minder CO2 ben gaan uitstoten. Maar na 1x met de belasting, en 2x met de RDW gebeld te hebben kom ik niet verder.
Het verhaal is dat het op kenteken niet kan worden veranderd, omdat de typegoedkeuring niet zo makkelijk kan worden aangepast voor een individueel voertuig.
De vraag is nu, heeft er iemand ervaring met iets dergelijks?
Menno, moeten jullie met de subaru emissie testen doen voor goedkeuring?
emissiecertificaat?
Alvast dank
Even dit topic uit het slijk trekken!
De 2.0 draait als een zonnetje, en na wat verbeterwerk met de ondertussen aangeschafte rtuner, straalt het zonnetje nog iets harder, bovenin de toeren.
[img]http://www.haske.eu/IMG_0560_1.jpg[/img]
Op den duur bedacht dat ik wel op e85 brandstof wilde rijden, voor als de accijns wat eerlijker gaan heffen (fat chance).
En met wat andere injectoren, wat speurwerk op internet en wederom een hoop ge-rtune is dit ook voor elkaar. Binnenkort weer een keer op de rollen, kijken of het wat gebracht heeft. (meer verbruik weet ik al zeker

Krent als ik ben wil ik nu natuurlijk ook in aanmerking komen voor kwarttarief wegenbelasting, omdat ik veeel minder CO2 ben gaan uitstoten. Maar na 1x met de belasting, en 2x met de RDW gebeld te hebben kom ik niet verder.
Het verhaal is dat het op kenteken niet kan worden veranderd, omdat de typegoedkeuring niet zo makkelijk kan worden aangepast voor een individueel voertuig.
De vraag is nu, heeft er iemand ervaring met iets dergelijks?
Menno, moeten jullie met de subaru emissie testen doen voor goedkeuring?
emissiecertificaat?
Alvast dank
-
- Contacteer:
En waarom zou je veel minder co2 uitstoten? Misschien is het zogenaamd CO2 neutraal, omdat die plantjes al co2 uit de lucht hebben gehaald.
En dan daarbij, wat is olie eigenlijk??
En dan daarbij, wat is olie eigenlijk??
Er zijn verhalen die zeggen dat het meer CO2 uitstoot, maar ook zeker verhalen dat er minder CO2 vrijkomt;
NRC:
"Bij het gebruik van biobrandstoffen komt minder van het broeikasgas CO2 vrij, vergeleken met fossiele brandstoffen. Hoeveel minder hangt af van het gewas, de teeltmethode en de weersomstandigheden. Het voordeel van de huidige biobrandstoffen is minder dan vaak wordt beweerd, zeker als ze slechts in lage concentraties worden bijgemengd. Het voordeel is wel aanzienlijk (circa 40 procent minder CO2-uitstoot) bij E85, een mengsel van 85 procent bio-ethanol en 15 procent benzine. Door technologische verbeteringen zal datvoordeel in de toekomst oplopen. "
Als het mij uitkomt geloof ik natuurlijk zeker dat het minder uitstoot
En daarbij de hele CO2 lobby en Gore z'n vriendjes ben ik niet zo van.....
Wat bedoel je met je "olie" vraag?
NRC:
"Bij het gebruik van biobrandstoffen komt minder van het broeikasgas CO2 vrij, vergeleken met fossiele brandstoffen. Hoeveel minder hangt af van het gewas, de teeltmethode en de weersomstandigheden. Het voordeel van de huidige biobrandstoffen is minder dan vaak wordt beweerd, zeker als ze slechts in lage concentraties worden bijgemengd. Het voordeel is wel aanzienlijk (circa 40 procent minder CO2-uitstoot) bij E85, een mengsel van 85 procent bio-ethanol en 15 procent benzine. Door technologische verbeteringen zal datvoordeel in de toekomst oplopen. "
Als het mij uitkomt geloof ik natuurlijk zeker dat het minder uitstoot

En daarbij de hele CO2 lobby en Gore z'n vriendjes ben ik niet zo van.....
Wat bedoel je met je "olie" vraag?
-
- Contacteer:
Als het meer vermogen oplevert, who gives a sh*t over de uitstoot. .
.
En wat ik met olie bedoelde, of eigenlijk fossiele brandstoffen in het algemeen: olie is een product van iets wat ook vroeger(best wel vroeger) plantjes en/of diertjes waren en dus ook CO2 hebben opgenomen. En fossiele brandstoffen dus in principe ook CO2 neutraal zijn. Weliswaar over een wat langere termijn, maar toch.

En wat ik met olie bedoelde, of eigenlijk fossiele brandstoffen in het algemeen: olie is een product van iets wat ook vroeger(best wel vroeger) plantjes en/of diertjes waren en dus ook CO2 hebben opgenomen. En fossiele brandstoffen dus in principe ook CO2 neutraal zijn. Weliswaar over een wat langere termijn, maar toch.
Ethanol heeft gewoon minder koolstof in zijn keten. Benzine bestaat uit langere ketens van C namelijk 5 tot 10.
Zit dus wel degelijk verschil in, ethanol zal minder CO2 uitstoten. Fossiele brandstoffen bestaan voor het grootste deel uit koolstof en waterstof, slechts kleine hoeveelheden stikstof, zwavel en zuurstof. 2% om precies te zijn wanneer we het uit de grond halen.
Zit dus wel degelijk verschil in, ethanol zal minder CO2 uitstoten. Fossiele brandstoffen bestaan voor het grootste deel uit koolstof en waterstof, slechts kleine hoeveelheden stikstof, zwavel en zuurstof. 2% om precies te zijn wanneer we het uit de grond halen.
R5GTT phase2
-
- Contacteer:
Ok, ben nooit zo'n kei in scheikunde geweest. Alhoewel koolstofchemie nog het best ging. Vergeef me alleen het ontbreken van de kennis van de opbouw van benzine (op het waarschijnlijk aanwezig zijn van benzeenringen na), ethanol moet nog wel lukken 

Het enige voordeel van ethanol is dat het klopvaster is, waardoor je dus vroeger kan ontsteken zonder pingelen. Dat levert betere prestaties wanneer je de motor goed afstelt. Dat is het enige juiste argument om op ethanol te gaan rijden 

-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Het is niet oktaangehalte maar oktaangetal volgens mij.tutuur schreef:dan hoop ik dat jij niet over een octaangehalte gaat lullen

Project: GTT Blue Sport
Wat dus ook betekend dat er zonder andere zuigers wellicht een lichte drukvulling op zou kunnen, maar daar zijn de plannen en de kennis nog lang niet concreet genoeg voor. Wat je overal leest is dat e85 ongeveer met een 110 octaan vergeleken kan worden.Het enige voordeel van ethanol is dat het klopvaster is, waardoor je dus vroeger kan ontsteken zonder pingelen. Dat levert betere prestaties wanneer je de motor goed afstelt. Dat is het enige juiste argument om op ethanol te gaan rijden
Ah, zo ja, inderdaad, en Gore maar denken dat wij in een paar honderd jaar "grote" invloed op ons planeetje kunnen hebben, angstmarketing..........En wat ik met olie bedoelde, of eigenlijk fossiele brandstoffen in het algemeen: olie is een product van iets wat ook vroeger(best wel vroeger) plantjes en/of diertjes waren en dus ook CO2 hebben opgenomen. En fossiele brandstoffen dus in principe ook CO2 neutraal zijn. Weliswaar over een wat langere termijn, maar toch.
Inderdaad, maar ik zou de opbouw wel zo maken dat je ten alle tijden ook fatsoenlijk op gewone benzine kan rijden.mdmx schreef:Wat dus ook betekend dat er zonder andere zuigers wellicht een lichte drukvulling op zou kunnen, maar daar zijn de plannen en de kennis nog lang niet concreet genoeg voor. Wat je overal leest is dat e85 ongeveer met een 110 octaan vergeleken kan worden.Het enige voordeel van ethanol is dat het klopvaster is, waardoor je dus vroeger kan ontsteken zonder pingelen. Dat levert betere prestaties wanneer je de motor goed afstelt. Dat is het enige juiste argument om op ethanol te gaan rijden
daarom zei ik het juistGerald schreef:Het is niet oktaangehalte maar oktaangetal volgens mij.tutuur schreef:dan hoop ik dat jij niet over een octaangehalte gaat lullen

@ bart V
lotus heeft ook een autotje die op e85 rijdt maar ook gewoon op normale brandstof kan rijden....
info
Dat kan ook prima, maar dan wordt het wat complexer.
Niet alleen Lotus, maar ook Saab bijvoorbeeld gebruikt een dergelijk systeem. Maar die auto's zijn uitgerust met een flexfuel sensor, die meet wat de verhouding ethanol-benzine is, en op basis daarvan de optimale motorafstelling bepaald. Dat is een redelijk complex systeem wat dus een ander motormanagement vereist en een dure sensor. Als je het goedkoop wilt doen zou ik kiezen voor het 1, of het ander met een uitwisselbaar ecu programma, wat in principe te combineren is met het oem mms. Dat betekent of ecu (eprom) wisselen, of een electronica schakeling bouwen waarmee geswitched kan worden tussen 2 programma's.
Alternatief is Megasquirt, welke dit al ondersteund. Dat heeft ook als voordeel dat je zelf eenvoudig de motorafstelling kan veranderen.
Niet alleen Lotus, maar ook Saab bijvoorbeeld gebruikt een dergelijk systeem. Maar die auto's zijn uitgerust met een flexfuel sensor, die meet wat de verhouding ethanol-benzine is, en op basis daarvan de optimale motorafstelling bepaald. Dat is een redelijk complex systeem wat dus een ander motormanagement vereist en een dure sensor. Als je het goedkoop wilt doen zou ik kiezen voor het 1, of het ander met een uitwisselbaar ecu programma, wat in principe te combineren is met het oem mms. Dat betekent of ecu (eprom) wisselen, of een electronica schakeling bouwen waarmee geswitched kan worden tussen 2 programma's.
Alternatief is Megasquirt, welke dit al ondersteund. Dat heeft ook als voordeel dat je zelf eenvoudig de motorafstelling kan veranderen.