GT Turbo Fase 1 1987 Toeter (martijn p) APK
-
Afgelopen week hebben mijn Franca (mijn vrouw) en ik een Renault 5 GT Turbo Fase 1 gekocht.
Helaas was al bij aankoop bekend dat de koppakking er uit ligt.
Inmiddels gestart met het uitbouwen van de kop om de pakking te kunnen vervangen.
Elke avond een uurtje dus hopelijk kan hij er dit weekend weer op.
Gisteren avond was de kop bijna geheel los ergens lijkt nog een stang van de kop naar de uitlaat te lopen deze heb ik nog niet los kunnen krijgen.
[img]http://www.wsv-warder.nl/images/gtturbo/dsc_5379.jpg[/img]
De Auto
[img]http://www.wsv-warder.nl/images/gtturbo/dsc_5381.jpg[/img]
Motor kopleet
[img]http://www.wsv-warder.nl/images/gtturbo/dsc_5405.jpg[/img]
Motor start uitbouw
Groeten,
Martijn
Helaas was al bij aankoop bekend dat de koppakking er uit ligt.
Inmiddels gestart met het uitbouwen van de kop om de pakking te kunnen vervangen.
Elke avond een uurtje dus hopelijk kan hij er dit weekend weer op.
Gisteren avond was de kop bijna geheel los ergens lijkt nog een stang van de kop naar de uitlaat te lopen deze heb ik nog niet los kunnen krijgen.
[img]http://www.wsv-warder.nl/images/gtturbo/dsc_5379.jpg[/img]
De Auto
[img]http://www.wsv-warder.nl/images/gtturbo/dsc_5381.jpg[/img]
Motor kopleet
[img]http://www.wsv-warder.nl/images/gtturbo/dsc_5405.jpg[/img]
Motor start uitbouw
Groeten,
Martijn
Laatst gewijzigd door Toeter (Martijn P) op vr 17 apr 2009 14:22, 4 keer totaal gewijzigd.
geinig ding! 

-
- Car: R19.R
gelukkig is het vervangen van een koppakking bij zo'n motor lekker simpel 

-
opzich wel ja, doordat je geen distributieriem oid los hoeft te halen, maar je moet wel een paar kilo aan slangen los halen etc. de eerste keer doe je er dan ook echt wel ff over en is het ook niet t vergelijken met een normaal c1j motorretje
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
Gelukkig is het niet mijn eerste keer dat ik de koppakking vervang.
Aantal jaar geleden heb ik ook een GT Turbo gehad waar de koppakking van vervangen moest worden.
Helaas was deze hele auto gaar en heeft hij na de koppakking nog 2 weken gereden.
Dus deze keer hoop ik dat het plezier voor langere periode is.
Een voordeel we hebben nu een williams staan dus we kunnen rijden.
De vorige keer was het mijn enige auto.
De auto is in ieder geval in veel betere staat.
Aantal jaar geleden heb ik ook een GT Turbo gehad waar de koppakking van vervangen moest worden.
Helaas was deze hele auto gaar en heeft hij na de koppakking nog 2 weken gereden.
Dus deze keer hoop ik dat het plezier voor langere periode is.
Een voordeel we hebben nu een williams staan dus we kunnen rijden.
De vorige keer was het mijn enige auto.
De auto is in ieder geval in veel betere staat.
ik ken dat karretje ergens van geloof ik.. komt die uit warnsveld/zutphen vandaan?
-
Gt komt nu uit Akersloot 1,5jaar daarvoor uit pijnaker geloof ik.
c'est mon 2ème jaune,
la dernière était rouillé et la démolition
Auparavant, il était blanc, par les précédents propriétaires pulvérisé
c'est mon 2ème jaune,
la dernière était rouillé et la démolition
Auparavant, il était blanc, par les précédents propriétaires pulvérisé
-
de kop is weer gemonteerd. Op zich loopt hij wel mooi rond maar er zit een hele rare kloink in.
Net of er iets in de cilinders ligt te bonken. Nu verdenk ik hem er van dat hij pingelt.
Als ik een schroevendraaien op het kleppendeksel hou gaan en luister hoor je op zich niks geks.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn.
Moet hij opnieuw op tijd gesteld worden of zou er zelfs verkeerde benzine in kunnen zitten?
Kapotte sensor (of start hij dan helemaal niet, start als zonnetje). Toerenteller geeft geen toeren aan.
Iemand een idee?
Maurice van MB denk dat het vervroegings potje op de ontsteking stuk is.
Die moet ik controleren door aan slangetje proberen vacuum te zuigen.
Dat ga ik vanavond in ieder geval proberen.
Helaas lost dit het probleem van de toerenteller niet op. denk ik.
Net of er iets in de cilinders ligt te bonken. Nu verdenk ik hem er van dat hij pingelt.
Als ik een schroevendraaien op het kleppendeksel hou gaan en luister hoor je op zich niks geks.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn.
Moet hij opnieuw op tijd gesteld worden of zou er zelfs verkeerde benzine in kunnen zitten?
Kapotte sensor (of start hij dan helemaal niet, start als zonnetje). Toerenteller geeft geen toeren aan.
Iemand een idee?
Maurice van MB denk dat het vervroegings potje op de ontsteking stuk is.
Die moet ik controleren door aan slangetje proberen vacuum te zuigen.
Dat ga ik vanavond in ieder geval proberen.
Helaas lost dit het probleem van de toerenteller niet op. denk ik.
-
Heb de kop niet laten vlakken.
Dacht het gisteren te hebben opgenomen helaas staat het niet op me telefoon zal vanavond nog een keer proberen op te nemen.
Hoezo scheur in de kop? Heb verder geen rook of rare uitlaatgassen.
Dacht het gisteren te hebben opgenomen helaas staat het niet op me telefoon zal vanavond nog een keer proberen op te nemen.
Hoezo scheur in de kop? Heb verder geen rook of rare uitlaatgassen.
maakte je auto dat geluid ook voor de koppakking wissel?
-
Hij maakt het bij stationair en bij rustige belasting draaien en hij had het niet voordat de kop er af ging. (heeft na nieuwe koppakking nog geen zware belasting gehad.)
Als ik gas geeft heeft hij het als ik gas los laat is het weg totdat hij weer stationair gaat draaien.
Als ik gas geeft heeft hij het als ik gas los laat is het weg totdat hij weer stationair gaat draaien.
Laatst gewijzigd door Toeter (Martijn P) op ma 6 apr 2009 8:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Enig idee wat het wel zou kunnen zijn?Menno schreef:Das geen pingelen.
kleppen wel goed gesteld?
ook heb ik een keer iemand een koppakking wissel zien doen maar die had een te kleine boring van de pakking.
dan ratelt ie er ook lustig op los zuigers komen dan tegen de metalen pakkingranden aan.
ook heb ik een keer iemand een koppakking wissel zien doen maar die had een te kleine boring van de pakking.
dan ratelt ie er ook lustig op los zuigers komen dan tegen de metalen pakkingranden aan.
-
Klepspeling net gesteld zou dus goed moeten zijn. Het geluid gaat niet netjes mee met toerental maar blijft onregelmatig. Pakking gecontroleerd en als ik ga los laat heeft hij het geluid niet.Menno schreef:Nee, lastig zo op afstand. Gaat het geluid netjes mee met het motortoerental?
Hoe is de klepspeling?
-
resonantie van een hitteschildje, steuntje, of iets anders wat aan de buitenkant van de motor zit. En dat is nogal wat bij een gtt blokkie.
Wie zoekt zal vinden
Wie zoekt zal vinden
-
Tja dat zou misschien nog kunnen heb er wel naar gekeken maar het lijkt echt uit de motor te komen. En het is een te hard geluid voor een hitteschild, eventuele steun zou kunnen maar denk niet dat dat het is.canonballman schreef:resonantie van een hitteschildje, steuntje, of iets anders wat aan de buitenkant van de motor zit. En dat is nogal wat bij een gtt blokkie.
Wie zoekt zal vinden
-
Ik zal de vacuüm slangen nog eens goed nalopen misschien is er een lek geraakt bij het sleutelen waardoor hij nu niet goed vacuüm zuigt naar de ontsteking toe (waardoor de voorontsteking in de war raakt?). Misschien even de Dumpvalve loskoppelen en die slang afdoppen.
Ik zal het geluid vanavond ook opnemen zodat jullie het kunnen horen moet wel zeggen het klinkt niet best
.
Ook begin ik nu te twijfelen na de vraag of ik de kleppen juist gesteld heb of dit echt wel goed gegaan is. Als dat niet zo is zal hij wel redelijk in de soep gedraaid zijn.
Ik zal het geluid vanavond ook opnemen zodat jullie het kunnen horen moet wel zeggen het klinkt niet best

Ook begin ik nu te twijfelen na de vraag of ik de kleppen juist gesteld heb of dit echt wel goed gegaan is. Als dat niet zo is zal hij wel redelijk in de soep gedraaid zijn.
Dan moet je ze wel heel erg mis gesteld hebben
Als ie nog altijd op 4 cilinder loopt zal je m niet zo slecht gesteld hebben dat ie in de soep loopt
Volgens mij is dat uberhaupt niet mogelijk.

-
Das misschien een beetje positief maar ja ik zal kijken wat er precies aan de hand is genoeg onderzoek materiaal
.

-
Goed nieuws de motor loopt.
idd een probleem met het kleppenstellen hele stomme fout gemaakt.
Helaas is er iets mis met de tempratuursensor en de koelfan.
Kan de temp niet aflezen op dashboard en de grote Fan slaat niet aan.
Verder mist er nog een thermostaat bij de waterpomp.
Dus dat word nog even zoeken.
Gelukkig loopt hij nu en lijkt het goed te doen.
De druk in de koelinstallatie werd erg hoog of dit nu de temp is of de teveel water ben ik nog niet achter. Misschien doordat er geen thermostaat in zit dat de druk erg hoog word?
En de toerenteller werkt niet. dat is vervelend maar hopelijk wel te repareren.
idd een probleem met het kleppenstellen hele stomme fout gemaakt.
Helaas is er iets mis met de tempratuursensor en de koelfan.
Kan de temp niet aflezen op dashboard en de grote Fan slaat niet aan.
Verder mist er nog een thermostaat bij de waterpomp.
Dus dat word nog even zoeken.
Gelukkig loopt hij nu en lijkt het goed te doen.
De druk in de koelinstallatie werd erg hoog of dit nu de temp is of de teveel water ben ik nog niet achter. Misschien doordat er geen thermostaat in zit dat de druk erg hoog word?
En de toerenteller werkt niet. dat is vervelend maar hopelijk wel te repareren.
mooi man dacht ik al dat het kleppen probleem was.
ontluchten van een gt is vaak een probleem gewoon een thermostaat monteren en een gaatje boven in de thermostaat boren van 3mm.
vervolgens bij koude motor met je mond op het tankje blazen en de ontluctingsnippels opendraaien.
daarna nog 1 keer warmdraaien en als er dan druk op komt weer ontlucten via de nippels.
suc 6

ontluchten van een gt is vaak een probleem gewoon een thermostaat monteren en een gaatje boven in de thermostaat boren van 3mm.
vervolgens bij koude motor met je mond op het tankje blazen en de ontluctingsnippels opendraaien.
daarna nog 1 keer warmdraaien en als er dan druk op komt weer ontlucten via de nippels.
suc 6
Voor die toerenteller, loop je BDP sensor even na (ik ga ervanuit dat je de klokken al hebt nagekeken?), vaak is de stekker aansluiting op de ontsteking gaar. De motor kan nog wel lopen maar je toerenteller doet dan niks.
Toen ik de kop van mijn GT deed moest ik de temp zender in de waterpomp en koelvinzender in de rad vervangen, wellicht gaar door het droog staan, laten stuiteren, whatever. Overigens was de reden van mijn kopwerk het niet vlakken van de kop door een oud-eigenaar; daardoor ook druk in het koelsysteem (waterslangen die eraf vliegen op boost, dat soort dingen
). Ik hoop dat dit niet het geval is bij jou, maar daar kom je gauw genoeg achter 
Toen ik de kop van mijn GT deed moest ik de temp zender in de waterpomp en koelvinzender in de rad vervangen, wellicht gaar door het droog staan, laten stuiteren, whatever. Overigens was de reden van mijn kopwerk het niet vlakken van de kop door een oud-eigenaar; daardoor ook druk in het koelsysteem (waterslangen die eraf vliegen op boost, dat soort dingen

-
Heb de klokken nog niet nagekeken zou niet weten wat ik daar aan kan zien.
Of zijn die op een of andere handige manier te checken?
De stekker is idd niet meer in topstaat daar zal ik ook eens goed naar kijken.
Eventueel goed schoonmaken en opnieuw aansluiten.
Wat betreft vlakken van de kop zullen we het wel merken als hij stuk gaat gaat hij stuk.
De een zegt dat hij niet gevlakt mag worden de ander van wel.
Als het fout gaat komt er denk ik een ander blokje in.
Groeten,
Martijn
De stekker is idd niet meer in topstaat daar zal ik ook eens goed naar kijken.
Wat betreft vlakken van de kop zullen we het wel merken als hij stuk gaat gaat hij stuk.
Groeten,
Martijn
Of de stekker erin zitToeter (Martijn P) schreef:Heb de klokken nog niet nagekeken zou niet weten wat ik daar aan kan zien.

Draden zijn vaak gebroken/in slechte staat vanwege de knik die ze maken bij het stekker.De stekker is idd niet meer in topstaat daar zal ik ook eens goed naar kijken.
Ik zou niet weten waarom de kop niet gevlakt mag worden (tenzij die al eens of vaker gevlakt is). Vlakken, afpersen, 1,9mm ertussen met nwe boutjes en je hebt een stukje zekerheid lijkt meWat betreft vlakken van de kop zullen we het wel merken als hij stuk gaat gaat hij stuk.
Groeten,
Martijn

[quote="Daniël W
Ik zou niet weten waarom de kop niet gevlakt mag worden (tenzij die al eens of vaker gevlakt is). Vlakken, afpersen, 1,9mm ertussen met nwe boutjes en je hebt een stukje zekerheid lijkt me
[/quote]
in de meeste vraagbaken/ werkplaatsboeken staat dat de kop niet gevlakt mag worden. Maar lijkt me toch wel verstandig
(met de 1.9 pakking dan uiteraard)
Ik zou niet weten waarom de kop niet gevlakt mag worden (tenzij die al eens of vaker gevlakt is). Vlakken, afpersen, 1,9mm ertussen met nwe boutjes en je hebt een stukje zekerheid lijkt me

in de meeste vraagbaken/ werkplaatsboeken staat dat de kop niet gevlakt mag worden. Maar lijkt me toch wel verstandig
5GTT & clio II 1.6 16v
Laat ik het zo zeggen, ik heb dat nooit gelezen (ja, hier weleens), zowel in het werkplaatshandboek als in de Haynes, Kluwer etc. Het bedrijf dat mijn cilinderkop heeft gereviseerd heeft het ook nooit hierover gehad, al meende ik dat er in het cupboek iets staat over een minimale kop-dikte.Allartino schreef:Daniël W schreef: Ik zou niet weten waarom de kop niet gevlakt mag worden (tenzij die al eens of vaker gevlakt is). Vlakken, afpersen, 1,9mm ertussen met nwe boutjes en je hebt een stukje zekerheid lijkt me
in de meeste vraagbaken/ werkplaatsboeken staat dat de kop niet gevlakt mag worden. Maar lijkt me toch wel verstandig(met de 1.9 pakking dan uiteraard)
Wellicht kan iemand dit bevestigen of ontkennen? En waarom een kop niet gevlakt zou mogen worden?
-
Volgens mij mag de kop in niet gevlakt worden door de compressieverhoging.
Bij mijn vorige GTT heb ik hem zo minimaal mogelijk laten vlakken.
Maar ja 3x minimaal vlakken en je kop is snel een stukkie kleiner.
Hierdoor word de compressie iets hoger wat misschien net teveel is.
Vandaar de dikkere pakkingen.
Ik heb hem niet laten vlakken omdat het leek of deze kop niet heel lang geleden gevlakt is. Mede doordat de pakking er als het ware vanaf viel en nauwelijks vast gekleefd zat kop was op paar plekken na schoon.
Misschien een stomme keuze maar ja we zullen het wel zien.
merk het snel genoeg.
Voorlopig ga ik weer kijken of er niet teveel lucht in koelsysteem zit en de thermostaat plaatsen. Toerenteller etc aan de praat zien te krijgen.
Dan weer verder kijken.
Bij mijn vorige GTT heb ik hem zo minimaal mogelijk laten vlakken.
Maar ja 3x minimaal vlakken en je kop is snel een stukkie kleiner.
Hierdoor word de compressie iets hoger wat misschien net teveel is.
Vandaar de dikkere pakkingen.
Ik heb hem niet laten vlakken omdat het leek of deze kop niet heel lang geleden gevlakt is. Mede doordat de pakking er als het ware vanaf viel en nauwelijks vast gekleefd zat kop was op paar plekken na schoon.
Misschien een stomme keuze maar ja we zullen het wel zien.
merk het snel genoeg.
Voorlopig ga ik weer kijken of er niet teveel lucht in koelsysteem zit en de thermostaat plaatsen. Toerenteller etc aan de praat zien te krijgen.
Dan weer verder kijken.
het valt heus wel me met de compressie hoor. gt blokjes gaan pas stuk boven de 1 bar zonder aanpasingen.. die 0.2/0.3 bar extra vulling doet een stuk meer als een beetje vlakken..
de tijd zal het leren.. eerst maar lekker genieten van een goede gt
de tijd zal het leren.. eerst maar lekker genieten van een goede gt

-
Nou ja goede gt is misschien een beetje overdreven als hij het doet zal ik blij zijn, voorlopig alleen maar kopzorgen van
.
Dus kijken hoe het met de koeling gaat. Zojuist even geprobeerd en opzich ging het goed tot er een nippel afbrak. Dus die repareren en dan thermostaat in de koelslang zetten. en kijken hoe het gaat. Toerenteller en tempratuurmeter doen het ook nog niet.Genoeg te doen.

Dus kijken hoe het met de koeling gaat. Zojuist even geprobeerd en opzich ging het goed tot er een nippel afbrak. Dus die repareren en dan thermostaat in de koelslang zetten. en kijken hoe het gaat. Toerenteller en tempratuurmeter doen het ook nog niet.Genoeg te doen.