Priyantha's 19 16V...TE-KOOP
kijk onder de auto en volg de zwarte stang 

En als ik die gevonden heb, wat dan ? 

-
- Car: R19.R
Dan kom je uit bij een soort balletje, en een soort palletje, daar moet je beweging in zien te krijgen en goed schoonmaken, daarna goed invetten dat het mooi soepel loopt 

WD40 is mijn beste maatje dus dan ? 
Die heb ik in mijn kaartenbak in mijn linkerportier liggen

Die heb ik in mijn kaartenbak in mijn linkerportier liggen

dan vind je aan de achterzijde je pook en aan de voorzijde de bak. Als je aan dat asje bij de bak morrelt, zou die vrij kunnen komen?
-
er zit ook nog een rubbertje omheen, was al even naar een plaatje aan het zoeken maar kan het niet vinden op google...
Ach kijk eerst even of je beweging kunt krijgen in dat hele mechanisme van de bak, als dat echt muurvast zit dan zit het em daarin. Dan is het ff flink morren, spuiten, in de auto nog ff flink morren en dan moet ie wel een keer los kunnen komen.
Nou heb het kut ding opgekrikt gehad net en heb de zwarte stang gevonden, zat eigenlijk weinig beweging in...
Heb er een halve bus WD40 tegenaan gespoten maar er is geen beweging in te krijgen.
Heb de auto wel weer binnen gezet, staat die iets veiliger als buiten.
Maargoed mocht iemand tijd en zin hebben en er een leuk zakcentje aan over willen houden om een bak te verwisselen gaarne
Een bak heb ik wel gevonden opzich.
Owja ik zag trouwens toen ik vanuit de motorkap keek naar de versnellingsbak, zag ik erop staan:
JB3083
0024025(2e nul weet ik niet zeker kan ook een letter G zijn ?)
Dit terwijl ik had gelezen dat er onder een 19 een JB3051 of JB3044 zou horen...
Heb er een halve bus WD40 tegenaan gespoten maar er is geen beweging in te krijgen.
Heb de auto wel weer binnen gezet, staat die iets veiliger als buiten.
Maargoed mocht iemand tijd en zin hebben en er een leuk zakcentje aan over willen houden om een bak te verwisselen gaarne

Een bak heb ik wel gevonden opzich.
Owja ik zag trouwens toen ik vanuit de motorkap keek naar de versnellingsbak, zag ik erop staan:
JB3083
0024025(2e nul weet ik niet zeker kan ook een letter G zijn ?)
Dit terwijl ik had gelezen dat er onder een 19 een JB3051 of JB3044 zou horen...
Maargoed Bas, van de 19 16V club, is ook langs geweest wezen kijken naar de auto(toen die het nog deedSteven schreef:Ach kijk eerst even of je beweging kunt krijgen in dat hele mechanisme van de bak, als dat echt muurvast zit dan zit het em daarin. Dan is het ff flink morren, spuiten, in de auto nog ff flink morren en dan moet ie wel een keer los kunnen komen.

Ik had hem vanmiddag gebeld en eerlijkgezegd verbaasde het hem eigenlijk niets dat die bak was vastgeslagen.
De bak klonk niet goed, en voelde niet goed namelijk.
Je kreeg echt gigantische schokken in de bak bij het rijden wat echt niet goed was. De motorsteunen waren het niet volgens Bas iig.
Heb beetje lopen rondbellen bij de verschillende demontage bedrijven, de prijzen varieren vanaf 100 euro tot zo'n 350 euro voor een bak.
Waarvan die van 100 iig minder dan 200K heeft gelopen, eentje van 150 heeft 180K gelopen en eentje van 200 euro die 140K heeft gelopen.
Waarom koop je dan ook van die ouwe meuk 
Als je het echt goed wilt doen kun je een revisiebak van Cannonballman overwegen, tis dan wel ff een flinke duit, maar dan is dat iig uitgesloten.
Maarja dan ist ook wel handig als je de hele motor naloopt etc.
Voor je het weet heb je net zo'n groot project als die 21

Als je het echt goed wilt doen kun je een revisiebak van Cannonballman overwegen, tis dan wel ff een flinke duit, maar dan is dat iig uitgesloten.

Ja dat weet ik StevenSteven schreef:Waarom koop je dan ook van die ouwe meuk

Maar oude meuk is toch leuk

Ik wil zeer zeker een revisiebak van Cannonballman hebben, hij heeft me er al over ge-pm't

Maar heb het geld er gewoon eventjes niet voor nu.
Wil namelijk gewoon die 19 zo goedkoop mogelijk rijdend houden en dan al het geld wat ik 'spaar' in onderdelen voor die 21 stoppen

Als die weer rijd dan is de 19 aan de beurt

Dus wil gewoon eerst een goedkoop ruilbakje, of die nou goed is of niet, alstie maar beter is

Kan iemand mij de verschillen uitleggen tussen de JB3044,JB3051 en de JB3083(welke nu onder mijn 19 hangt) ?
-
In mijn 19 lag een origineel een 3083 als ik het goed heb,
dat is dus van een 1.8 8v. Ik heb het ooit eens opgezocht,
het verschillen tussen 8v en 16v zit hem in de verhoudingen.
Geloof iets met de 4e versnelling, die is korter of langer bij een 16v.
Maar dat kan canonballman je ongetwijfeld in alle detail vertellen
dat is dus van een 1.8 8v. Ik heb het ooit eens opgezocht,
het verschillen tussen 8v en 16v zit hem in de verhoudingen.
Geloof iets met de 4e versnelling, die is korter of langer bij een 16v.
Maar dat kan canonballman je ongetwijfeld in alle detail vertellen

-
JB3 083 is van een 19 16v fase 2
Is een bak voor een motor met aluminium carter
JB3 048 is van een clio 16v, ook met alu carter. Deze past ook onder je 19, maar heeft iets andere overbrengverhoudingen.
Die andere die je noemt zegt me zo niks, maar weet echt niet alle codes uit mn hoofd. Zal wel eens nakijken.
Risico van een bak kopen van een 19 16v fase, is dat ie voor stalen carter is, en dus niet goed past in een fase 2.
Ik zou dus gewoon voor een 083 gaan, speel je op zeker vwb passing.
Niet vwb duurzaamheid...
Slopers weten ook wat klanten willen horen als ze vragen naar een km stand. Slopers gaan of kunnen vaak niet rijden met een bak die ze uitbouwen; de auto heeft immers vaak schade. Is de bak niet goed? Krijg je onder garantie een andere. Kan je monteur voor de 2de keer een bakwissel doen, en de meeste doen dat niet voor niks.
Natuurlijk heb ik liever dat je bij mij een bak afneemt ipv een van de sloop, maar feiten liegen niet. Een JB3 van een 16v met al een heel leven achter zich (2 ton) is gewoon een tijdbom
Is een bak voor een motor met aluminium carter
JB3 048 is van een clio 16v, ook met alu carter. Deze past ook onder je 19, maar heeft iets andere overbrengverhoudingen.
Die andere die je noemt zegt me zo niks, maar weet echt niet alle codes uit mn hoofd. Zal wel eens nakijken.
Risico van een bak kopen van een 19 16v fase, is dat ie voor stalen carter is, en dus niet goed past in een fase 2.
Ik zou dus gewoon voor een 083 gaan, speel je op zeker vwb passing.
Niet vwb duurzaamheid...
Slopers weten ook wat klanten willen horen als ze vragen naar een km stand. Slopers gaan of kunnen vaak niet rijden met een bak die ze uitbouwen; de auto heeft immers vaak schade. Is de bak niet goed? Krijg je onder garantie een andere. Kan je monteur voor de 2de keer een bakwissel doen, en de meeste doen dat niet voor niks.
Natuurlijk heb ik liever dat je bij mij een bak afneemt ipv een van de sloop, maar feiten liegen niet. Een JB3 van een 16v met al een heel leven achter zich (2 ton) is gewoon een tijdbom
-
Ik had dus de 038 ipv 83 ben ik al achter 

Welkd bakolie moet er in eigenlijk en hoeveel liter ?
Laguna I is ET50 toch? 19 16V is ET38 volgens mij...[/quote] watvoor spacers ga ik nodig hebben om Megane ii velgen te monteren ?
-
Ik weet niet wat voor ET ze hebben, maar als het 50 is, dan zou ik 10 of 15 pakken (50 - 38 )...
De ET van een 19 16V is trouwens 36 ben ik achter, dus gewoon 15 pakken
De ET van een 19 16V is trouwens 36 ben ik achter, dus gewoon 15 pakken

De velgen hebben een ET van 49 zag ik net op de velg staan.
Wat een gemier om millimeters, komop zeg, beter bekijk je even wat je maximaal kunt hebben onder je 19.
Dat trieste geneuzel om precies originele ET waarde terug te krijgen hangt dat hele Lagunaforum ook al over samen, dat niemand maar ooit eens iets noemt over veranderende velgbreedtes verbaast me dan ook zeer.
Zoek eens hier op het forum op ET-waarde en kijk eens goed naar wat alle maten van een velg precies inhouden, vervolgens kijk je wat iemand anders met een bepaalde verlaging aan verbreding heeft met welke velgen.
Zo heeft Ronald achter 20 mm met 7J en ET38 oid geloof ik.
Dat trieste geneuzel om precies originele ET waarde terug te krijgen hangt dat hele Lagunaforum ook al over samen, dat niemand maar ooit eens iets noemt over veranderende velgbreedtes verbaast me dan ook zeer.
Zoek eens hier op het forum op ET-waarde en kijk eens goed naar wat alle maten van een velg precies inhouden, vervolgens kijk je wat iemand anders met een bepaalde verlaging aan verbreding heeft met welke velgen.
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Bijna goed ja. ET40 7J 195/40R17 met achter 20mm, de achterkant maakt niet zo gek veel uit, de wiellagers krijgen wat meer op de kloten maar da's de wereld ook weer niet.Steven schreef:Wat een gemier om millimeters, komop zeg, beter bekijk je even wat je maximaal kunt hebben onder je 19.
De voorkant maakt wel degelijk uit aangezien de "schuurstraal" veranderd en daarbij dus de gehele stuurbeweging en gevoel veranderd. Daarom heb ik aan de voorkant 5mm spacers om zo dicht mogelijk bij de originele ET te komen (ET35)
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Ik neem aan dat je de stuurstraal bedoeld? Zo nee wat is een schuurstraal?Ronald1916V schreef: De voorkant maakt wel degelijk uit aangezien de "schuurstraal" veranderd

Project: GTT Blue Sport
-
Je kunt ook overdrijven inderdaad, maar zeker voor is het wel handig om enigzins in de buurt van de originele waarde te blijven. Ik vind trouwens zoiets triest noemen wat te ver gaan. Maar er zijn dingen waar je je drukker over kunt makenSteven schreef:Wat een gemier om millimeters, komop zeg, beter bekijk je even wat je maximaal kunt hebben onder je 19.
Ah zoSteven schreef:Wat een gemier om millimeters, komop zeg, beter bekijk je even wat je maximaal kunt hebben onder je 19.

Nouja ik weet iig dat de velgen hoe ze nu zijn niet gaan passen voor

Hoe het achter zit weet ik niet, heb ik niet geprobeerd omdat ze voor al niet paste.
Maar als ik het zo lees hier, zou dat nog best kunnen gaan passen zónder spacers

Voor zijn ze gewoon nodig om alleen maar pas te krijgen.
Of ik nou de originele ET waarde benader of niet maakt me weinig uit, zolang de auto er maar goed mee rijdt

-
De schuurstraal is als je een denkbeeldige lijn trekt langs de schokbreker naar het wiel, bij een juiste ET waarde komt die lijn precies in het midden van de velg uit en komt de krachtverdeling en stuurbeweging het beste uit.Gerald schreef:Ik neem aan dat je de stuurstraal bedoeld? Zo nee wat is een schuurstraal?Ronald1916V schreef: De voorkant maakt wel degelijk uit aangezien de "schuurstraal" veranderd
Heb er zo even geen plaatje bij aangezien ik aan het water zit te RTC'en op de telefoon in het Zuiden van 't land bij een vakantiehuisje..
Maar die spoorverbreders/spacers van Biesheuvel zijn wel goed ? 
Alleen voor nodig ? Of achter toch ook ?

Ach mensen maken er een heel probleem van en beginnen te mieren over wiellagers, de levensduur van een wiellager gaat daar niet echt merkbaar van achteruit en dan nog, dan gaat ie bij 20mm breder (totale arm niet vergeten) misschien ipv 150k 120k mee, who cares?Maarten-Jan schreef:Je kunt ook overdrijven inderdaad, maar zeker voor is het wel handig om enigzins in de buurt van de originele waarde te blijven. Ik vind trouwens zoiets triest noemen wat te ver gaan. Maar er zijn dingen waar je je drukker over kunt maken
Kan het wel es exact voor je uitrekenen, maar das me teveel moeite.
Het punt is dat die originele ET helemaal geen vast punt is, kijk eerder wat de wielkast een beetje mooi vult.
Want als je achter ET50 (ohnee 49

Maargoed ik weet een betere oplossing, ik ga weer aan m'n werk en zoek het lekker uit

-
Ik heb ook spacers van Biesheuvel, Omni Competition is dat merk volgens mij. Prima spacers zijn dat. Ik heb de 20mm variant met langere bouten, in theorie is dat beter dan die opboutbare spacers aangezien 't aluminium is.Priyantha schreef:Maar die spoorverbreders/spacers van Biesheuvel zijn wel goed ?
@steven: inderdaad, ga eens aan 't werk joh

OkiRonald1916V schreef:Ik heb ook spacers van Biesheuvel, Omni Competition is dat merk volgens mij. Prima spacers zijn dat. Ik heb de 20mm variant met langere bouten, in theorie is dat beter dan die opboutbare spacers aangezien 't aluminium is.Priyantha schreef:Maar die spoorverbreders/spacers van Biesheuvel zijn wel goed ?

Die 12mm mét bouten gebeuren hebben ze niet op voorrad.
En 20mm met van die bouten en gebeuren, dan kom ik uit op een waarde van 29.(49-20). Is dat ook nog goed te doen ?
Of steekt dat dan weer teveel uit ?

-
Ben het wel met je eens hoor, en begrijp ook wat je zegt.Steven schreef:Ach mensen maken er een heel probleem van en beginnen te mieren over wiellagers, de levensduur van een wiellager gaat daar niet echt merkbaar van achteruit en dan nog, dan gaat ie bij 20mm breder (totale arm niet vergeten) misschien ipv 150k 120k mee, who cares?Maarten-Jan schreef:Je kunt ook overdrijven inderdaad, maar zeker voor is het wel handig om enigzins in de buurt van de originele waarde te blijven. Ik vind trouwens zoiets triest noemen wat te ver gaan. Maar er zijn dingen waar je je drukker over kunt maken
Kan het wel es exact voor je uitrekenen, maar das me teveel moeite.
Het punt is dat die originele ET helemaal geen vast punt is, kijk eerder wat de wielkast een beetje mooi vult.
Want als je achter ET50 (ohnee 49) neemt en dat niet spacert met minimaal 20, dan is het echt geen pan en je brengt de wegligging eerder achteruit dan dat je er wat mee opschiet.
Maargoed ik weet een betere oplossing, ik ga weer aan m'n werk en zoek het lekker uit
Maar je zou het mischien iets genuanceerder kunnen brengen

-
Zou mischien net kunnen, ET40 met 15mm spacer en 205/40R17 liep niet aan en met 20mm net wel. Met een iets hogere ET zou 't mischien net passen, al zou ik sowieso voor 195/40R17 gaan als de keuze er was, 205/40R17 is gewoon te hoog en geeft tellerafwijking en aanloopproblemen bij verlagen, tevens staat de auto veel hoger.Priyantha schreef:OkiRonald1916V schreef:Ik heb ook spacers van Biesheuvel, Omni Competition is dat merk volgens mij. Prima spacers zijn dat. Ik heb de 20mm variant met langere bouten, in theorie is dat beter dan die opboutbare spacers aangezien 't aluminium is.Priyantha schreef:Maar die spoorverbreders/spacers van Biesheuvel zijn wel goed ?
Die 12mm mét bouten gebeuren hebben ze niet op voorrad.
En 20mm met van die bouten en gebeuren, dan kom ik uit op een waarde
van 29.(49-20). Is dat ook nog goed te doen ?
Of steekt dat dan weer teveel uit ?
Lalala en de 19 rijdt weer 
Helaas net te laat voor de meeting
Maargoed hij doet het weer
Zit nu een JB3051 onder inplaats van een JB3083 trouwens.
De 4e en 5e versnelling zijn iig merkbaar aanzienlijk langer
Zie :
[img]http://i73.photobucket.com/albums/i233/ ... mage10.gif[/img]
Het is iig behoorlijk merkbaar op de snelweg kan nu ipv van met 85 nu met 100 naar me werk rijden
(hou de toeren altijd onder de 3000K als die nog koud is
) dus das wel fijn.
Moet alleen even kijken naar het koelsysteem, heb het idee dat dat nog goed ontlucht moet worden, bij stilstand wilt die nu wel in het gearceerde gebied komen nu.
Daarvoor moet ik het 'ontluchtingsnippeltje' opendraaien en dan ?
Moet dat met stilstaande motor ? Of juist draaiende motor ?
Nouja iig weer een rijdende 19
Owja cannonballman, binnenkort wil ik trouwens nog wel een revisiebak van je kopen, just-to-be-sure zeg maar. Dan ook meteen de rest van die ouwe rommel vervangen, koppeling uiteraard en distributie dynamo multieriem waterpompje e.d.

Helaas net te laat voor de meeting

Maargoed hij doet het weer

Zit nu een JB3051 onder inplaats van een JB3083 trouwens.
De 4e en 5e versnelling zijn iig merkbaar aanzienlijk langer

Zie :
[img]http://i73.photobucket.com/albums/i233/ ... mage10.gif[/img]
Het is iig behoorlijk merkbaar op de snelweg kan nu ipv van met 85 nu met 100 naar me werk rijden

Moet alleen even kijken naar het koelsysteem, heb het idee dat dat nog goed ontlucht moet worden, bij stilstand wilt die nu wel in het gearceerde gebied komen nu.
Daarvoor moet ik het 'ontluchtingsnippeltje' opendraaien en dan ?
Moet dat met stilstaande motor ? Of juist draaiende motor ?
Nouja iig weer een rijdende 19

Owja cannonballman, binnenkort wil ik trouwens nog wel een revisiebak van je kopen, just-to-be-sure zeg maar. Dan ook meteen de rest van die ouwe rommel vervangen, koppeling uiteraard en distributie dynamo multieriem waterpompje e.d.
-
In principe ontlucht het koelsysteem zichzelf, zou wel even de nippel op
de radiator losdraaien, om alle luchtbellen uit de radiator te krijgen.
Die willen nog wel eens blijven hangen.
de radiator losdraaien, om alle luchtbellen uit de radiator te krijgen.
Die willen nog wel eens blijven hangen.