[Martijn's 21 Turbo] En dat is 3
-
absoluut niet mee eens.Tom schreef:Volgens mij wordt er de laatste tijd ook vaak vergeten wat het TOERISTENfahren inhoud op de ring! En aangezien Martijn in mijn ogen niet tot de rijders behoord die tientallen tot honderden rondes op de ring rondgaan kan Robert nog wel eens gelijk hebben. Een goed (dus ook goed onderhouden, goede remslangen / vloeistof / schijven / ..... / .....) origineel remstysteem met OEM blokken kan wel eens voor 99,9% van de gevallen voldoende zijn.
Ik had mijn gtt net klaar en hoppa naar ring, nou ik rij niet zo heel vaak op de ring en dus de eerste keer met een 'nieuwe' auto doe je rustiger en rem je meer. Dat heb ik geweten halverwege, gewoon nauwelijks nog remmen, kon er volledig op trappen en remmen ho maar.
remmerij was allemaal gloednieuw overigens.
Ik pastte me rijstijl even aan en even later was de fading godzijdank weer een stuk minder, later nog 3 ronden gereden en iets minder geremd en toen ging het redelijk.
ik ben dus van mening dat orginele zooi(op een 5gtt dan) geen optie is daarzo, gooi er een setje textar sport blokken op voor 18 april, dan moet t beter zijn schijnt. Heb alleen ervaring met ds2500 maar goed, daar hebben jullie met die strijkijzer niets aan

Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Lijkt mij dat je rijstijl ook veel uitmaakt, bij een gelijke auto zal de ene rijstijl de remmen meer belasten dan de andere. Vloeiende lijnen rijden is stukken beter dan botweg van bocht naar bocht sprinten. Op de Ring speelt baankennis dan een grote rol.
Maar goed, met wat marge blijft het spul makkelijker heel. Het gaat om de lol, niet om een scherpe rondetijd. Voor mij in ieder geval niet.
Maar goed, met wat marge blijft het spul makkelijker heel. Het gaat om de lol, niet om een scherpe rondetijd. Voor mij in ieder geval niet.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Moderator
- Car: MB
Denk dat je dan eens wat anders moet gaan remmen Kool
. En dan zijn we toch eigenlijk weer terug bij Robert volgens mij. Die toch zei dat er belangrijkere dingen zijn dan het aanpassen van je remsysteem. En dat sportblokken beter (kunnen) zijn dan OEM dat klopt, maar je rijstijl aanpassen is ook een leuke optie.

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
2 dagen, zaterdag en zondag, met de 21 op slicks en 1 setje originele remmen per dag op circuit zolder. 5 uur lang onafgebroken beunen. De resterende tijd sleutelen. Daar zijn bewijzen van via video materiaal alsook fotos.Tim_Coupe schreef:@ Jo
maar heb jij ook wel eens flink doorgereden met originele blokken op een circuit? Kan me niet voorstellen dat het dan heel blijft terwijl het op iedere Williams, 16V of wat dan ook stuk gaat.
Bij een noodstop is de remduur vrij kort dat het niet te vergelijken is, met langere tijd veel en hard remmen krijgt het echt verschrikkelijk op z'n kloten en mijn ervaring is dat het echt niet heel blijft en dan heeft het niet met mijn rij-/remstijl te maken want dat is algemeen bekend.
Als je de zooi stuk rijd op 2 rondjes ring zou ik echt wel durven zeggen dat het aan je rijstijl ligt. Vraag maar es aan Stevo hoe het zit met remmen en ring. Minder remmen, meer het gas op.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
De remmen van mijn 5 kreeg ik niet aan het faden (standaard Clio 16v-spul) in mijn snelste Ringrondje (10.15). Wel werden de banden in hoog tempo minder (Toyo T1-R), maar hij bleef remmen. Maar ik heb al zoveel met de 5 gereden dat ik daar ook meer mee kan en durf dan met de 21T.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Waarom denk je dat ik die sportblokken zoek?
Er moeten eerst km's gemaakt worden om de rijstijl bij te schaven.
Ik vind zo'n Turbo ook niet echt een precisie-apparaat, atmosferisch krijg ik toch mooier gedoseerd een bocht door. (Om maar eens een andere discussie te starten
)

Ik vind zo'n Turbo ook niet echt een precisie-apparaat, atmosferisch krijg ik toch mooier gedoseerd een bocht door. (Om maar eens een andere discussie te starten

Kan wel zeggen met alle respect, maar dat is er ff niet.
Iemand die een auto moet verkennen de ring opsturen met OEM-blokken is min of meer iemand zelfmoord aanpraten.
Ik begin nu eindelijk een beetje ringkennis te krijgen en begin de rem eindelijk wat te ontzien, maar nix is smeriger als remmen die onverwachts beginnen te faden.
Gelukkig weet Martijn prima hoe de vork in de steel zit en ook meer baankennis heeft dan ik.
En dan kun je wel 36pots en 800mm schijven hebben, maar het is nog steeds het frictiemateriaal wat de toon aangeeft. Dan is OEM vaak gewoon bagger bij serieus circuitwerk. Remblokken doen het overgrote deel van je remkracht.
En die vermogensopmerking vond ik ook wat uit de lucht gegrepen, maar dat heeft Ronald al aardig gerelativeerd.
En geef toe -Jo-, heb jij je dikke vermogens wel eens op een circuit gezet? Dan zijn alle belastingen toch opeens wel een factor 2 meer als op straat als je een beetje serieus bent. Dan is dat vermogen opeens niet zo boeiend meer.
Iemand die een auto moet verkennen de ring opsturen met OEM-blokken is min of meer iemand zelfmoord aanpraten.
Ik begin nu eindelijk een beetje ringkennis te krijgen en begin de rem eindelijk wat te ontzien, maar nix is smeriger als remmen die onverwachts beginnen te faden.
Gelukkig weet Martijn prima hoe de vork in de steel zit en ook meer baankennis heeft dan ik.
En dan kun je wel 36pots en 800mm schijven hebben, maar het is nog steeds het frictiemateriaal wat de toon aangeeft. Dan is OEM vaak gewoon bagger bij serieus circuitwerk. Remblokken doen het overgrote deel van je remkracht.
En die vermogensopmerking vond ik ook wat uit de lucht gegrepen, maar dat heeft Ronald al aardig gerelativeerd.
En geef toe -Jo-, heb jij je dikke vermogens wel eens op een circuit gezet? Dan zijn alle belastingen toch opeens wel een factor 2 meer als op straat als je een beetje serieus bent. Dan is dat vermogen opeens niet zo boeiend meer.
ik ga der niet over discussieren Stevo, mijn 21 heeft al meermaals op circuit gestaan. Voor de rest zal het voor Martijn uitzoeken zijn wat de beste oplossing is voor zijn auto. Ik maakte helemaal geen vermogen opmerking, de bedoeling erachter was om aan te tonen dat het standaard spul niet onaardig remt. Trouwens, wat gewicht van de 21 betreft...zo immens veel verschil zit er u ook weer niet op met een 19 en toch rijd dat ding bijna aan 50% meer vermogen.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-
- Car: R19.R
Om even in te haken op deze discussie, ik denk dat remmen koeling ook een hele hoop verschil kan maken. Eerste keer dat ik een circuit dag deed had ik geen remmen koeling, ging op zich prima, maar wel minder na verloop van tijd. De daar op volgende circuit dag had ik remmen koeling voorzien op mijn auto, bleef de hele dag gewoon 100% remmen.
Wat ook goed merkbaar was, met het omwisselen naar velgen met normale banden, je kon de wielbouten gewoon vast pakken. Zonder de remmenkoeling had je handschoenen nodig, zo heet waren ze
Wat ook goed merkbaar was, met het omwisselen naar velgen met normale banden, je kon de wielbouten gewoon vast pakken. Zonder de remmenkoeling had je handschoenen nodig, zo heet waren ze

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Alle beetjes helpen in ieder geval. Ik heb Improve gemaild voor Mintex, eens kijken wat er leverbaar is.
M'n rijstijl zal aankomend Ringweekend in ieder geval beter zijn dan de vorige keer: normale vering, goede versnellingsbak, meer kilometers gereden.
M'n rijstijl zal aankomend Ringweekend in ieder geval beter zijn dan de vorige keer: normale vering, goede versnellingsbak, meer kilometers gereden.
Ik vroeg het omdat ik het niet weet, niet omdat ik je niet geloof hoor-jo- schreef:2 dagen, zaterdag en zondag, met de 21 op slicks en 1 setje originele remmen per dag op circuit zolder. 5 uur lang onafgebroken beunen. De resterende tijd sleutelen. Daar zijn bewijzen van via video materiaal alsook fotos.Tim_Coupe schreef:@ Jo
maar heb jij ook wel eens flink doorgereden met originele blokken op een circuit? Kan me niet voorstellen dat het dan heel blijft terwijl het op iedere Williams, 16V of wat dan ook stuk gaat.
Bij een noodstop is de remduur vrij kort dat het niet te vergelijken is, met langere tijd veel en hard remmen krijgt het echt verschrikkelijk op z'n kloten en mijn ervaring is dat het echt niet heel blijft en dan heeft het niet met mijn rij-/remstijl te maken want dat is algemeen bekend.
Als je de zooi stuk rijd op 2 rondjes ring zou ik echt wel durven zeggen dat het aan je rijstijl ligt. Vraag maar es aan Stevo hoe het zit met remmen en ring. Minder remmen, meer het gas op.

Alleen snap ik niet in welk tempo je rond rijdt en op welke manier je dan remt, origineel spul blijft bij mij op de Ring bijvoorbeeld nu wel heel denk ik. Al heb ik nu gewoon een stuk meer remkracht nodig omdat de snelheid aardig omhoog gaat, rondetijden begonnen rond de 11.30 en zitten nu tussen de minuut lager richting de 1,5 minuut. Dan moet je er wel wat aan doen.
Op Zandvoort blijft het helemaal niet heel, dan sta je na een aantal ronden al te trappen op je pedaal voor niets met origineel, dan is een upgrade toch erg fijn

Maargoed, dat verhaal is nu wel gezegd. Ieder z'n eigen ervaring en de mijne is dat het zeker bij het beginnen met een nieuwe auto en voorzichtig/defensief rijden, veel remmen dus niet heel blijft.
Dat met meer baankennis, meer gevoel met de auto op het circuit de snelheid omhoog gaat krijg je dus precies wat je zegt, minder remmen en meer gas

Overgens is mijn advies op een circuit ongeacht wat voor remmerij je hebt, let op dat je niet slepend gaat remmen maar korter en hard remt. Vooral dat slepend remmen is fataal!
Daar ga je inderdaad al, grotere remschijven die nog niet eens op een 5GTT zittenMartijn schreef:De remmen van mijn 5 kreeg ik niet aan het faden (standaard Clio 16v-spul) in mijn snelste Ringrondje (10.15). Wel werden de banden in hoog tempo minder (Toyo T1-R), maar hij bleef remmen. Maar ik heb al zoveel met de 5 gereden dat ik daar ook meer mee kan en durf dan met de 21T.

Verder wat mij betreft een leuke discussie wel, alleen de vijandelijkheid mag er van alle kanten wel wat af

Ow trouwens Martijn, even een nieuwe post omdat het niet over dat andere verhaal gaat...
Die banden, wat deden ze dan precies? Het gevoel dat je meer op je banden aan het glijden was of wat anders? Anders moet je met het Ringweekend eens wat proberen te spelen met de bandenspanning, dat werkt zelfs nog met mijn tempo terwijl ik in 1e instantie eigenlijk niet heel erg te spreken was over de banden
Die banden, wat deden ze dan precies? Het gevoel dat je meer op je banden aan het glijden was of wat anders? Anders moet je met het Ringweekend eens wat proberen te spelen met de bandenspanning, dat werkt zelfs nog met mijn tempo terwijl ik in 1e instantie eigenlijk niet heel erg te spreken was over de banden

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Wiebelend over de langsgroeven, niet vreemd als je het profiel bekijkt. Dus serieus onderstuur.Tim_Coupe schreef:Ow trouwens Martijn, even een nieuwe post omdat het niet over dat andere verhaal gaat...
Hoeveel bar had je er in zitten dan? Anders de bandenspanning wat omlaag doen eens proberen.
Ik moet ook nog eens aan de gang, laatst op Zandvoort aardig doorgereden maar heb nu op de wang een stuk minder letters staan
Al moet ik morgen eens aan de gang gaan en de andere veerpoten er onder zetten, dan heb ik tenminste fatsoenlijke negatieve wielvlucht.
Ik moet ook nog eens aan de gang, laatst op Zandvoort aardig doorgereden maar heb nu op de wang een stuk minder letters staan

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Geen idee hoeveel bar....
De 21 staat al op 2,6 rondom.
Mail van Improve: Mintex M1155 niet leverbaar....
De 21 staat al op 2,6 rondom.

Mail van Improve: Mintex M1155 niet leverbaar....
Toen ik met me 5je over het circuit ging (met toyo t1-r) . Was het na een paar rondjes ook dweilen hoor. Hoe hoog je de druk ook zet, voor zat er 2.5 in en achter nog iets meer, het blijft gewoon prut.
Bij de race e30 schuren/ checken we na elke omloop de blokken. En dat zit toch ook redelijke remmelerij op.
Met dit mooie weer begin ik hem toch wel weer een beetje te missen

Bij de race e30 schuren/ checken we na elke omloop de blokken. En dat zit toch ook redelijke remmelerij op.
Met dit mooie weer begin ik hem toch wel weer een beetje te missen

R5GTT phase2
-
- Über-Spammer
- Contacteer:

En met zo'n tijdrovende hobby schijn je in het personeelblad te mogen:
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... naults.jpg[/img]
Leen een keer een auto uit en hij mag gelijk op de foto. Best leuk natuurlijk.

-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
haha leuk stukkie!
en waar staat die dagmar op de foto?

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
paulvanrooij schreef:haha leuk stukkie!

Tim_Coupe schreef:Mooi verhaal inderdaad, al had er beter boven kunnen staan: De afwijking van Martijn Brouwer