[Martijn's 21 Turbo] En dat is 3

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Daniël W.
Car: 5TL-T

Goeie ervaringen mee (Y) Zitten daar echt (voelbare) groeven in dan? Ik heb zelf net wat DV onderdelen besteld bij MB (ook voor een Forge dubbelzuiger); bij hoge drukken willen die onderste veren wel eens gaan knappen (50dkm op een '05 STI@1,6bar). Als je die zuiger vervangt kun je gelijk de rest ook meenemen; die O-ringetjes + kleine veer kosten bijna niks :beer:

Draait die 21 nou op zo'n hoge druk trouwens? (blauwe veer = 1,5-2 bar)
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

21T draait op zo'n 0,9-1,0 (meen ik). Wordt nog wat opgeschroefd. :D

De groeven zijn echt voelbaar, hij blaast ook niet mooi af. Ik heb nog gedacht om hem zelf eens uit nylon te draaien. Wel aardig om te proberen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

De laatste APK-werkzaamheden: chassisbalk LV en remslang:

[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_4468.jpg[/img]
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_4469.jpg[/img]
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_4470.jpg[/img]

Natuurlijk wilde de remslang niet los, dus: doorslijpen en een nieuw kraagje eraan felsen. :S Alvast 1 Goodridge-slang:
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_4471.jpg[/img]

FSE 4 bar brandstofdrukregelaar
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_4472.jpg[/img]

Ik heb het al vaker gezien, maar hier word ik toch wat zenuwachtig van:
[img]http://www.renault5baccara.nl/Afbeeldin ... 0_4455.jpg[/img]
Het vreemde is dat het alleen op het kleppendeksel zit, niet op de nokkenas etc, daar zit goudkleurige olie. Ik hou het er maar op dat hij eindelijk weer een keer flink warm gereden moet worden. De laatste 2 weken heeft hij maar een aantal korte momenten gedraaid.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Tim
Car: E36 M3

Flink aan de klus geweest weer, waar je die kracht toch steeds vandaan haalt moet je me toch eens vertellen :P Ben al bijna vergeten dat ik nog een Clio 16V heb staan...

Maare ik zou inderdaad eens beginnen om hem flink warm te rijden, dan zal het denk ik wel weg zijn. Anders had je ook op de nokkenassen zooi moeten hebben lijkt me.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Tim_Coupe schreef:Flink aan de klus geweest weer, waar je die kracht toch steeds vandaan haalt moet je me toch eens vertellen :P Ben al bijna vergeten dat ik nog een Clio 16V heb staan...

Maare ik zou inderdaad eens beginnen om hem flink warm te rijden, dan zal het denk ik wel weg zijn. Anders had je ook op de nokkenassen zooi moeten hebben lijkt me.
Hier is het omgedraaid ten opzichte van jouw, heb in 4 jaar misschien 10000 km met clio's gereden, en voor de rest alleen verzameld en geklust :~ (N)
mark 5t
Contacteer:

effe goed warmrijden en weg is de mayo
niets om je druk over te maken.
die 21T`s zijn bulletproof.

ik had altijd hetzelfde met de mijne als ik veel korte ritjes deed.
Tim

Ik weet even niet meer wie het laatst was met een 5 die hetzelfde had en na een flink stuk rijden was dat ook weer goed, Jackson geloof ik.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Tim_Coupe schreef:Flink aan de klus geweest weer, waar je die kracht toch steeds vandaan haalt moet je me toch eens vertellen :P
Op karakter, ben het onderhand ook zat...

Slang tussen luchtfilter en turbo is trouwens gescheurd, nog even een ander voor zien te vinden. Want nu wil ik eindelijk weer eens rijden. Voor het interieur er in gaat, nog twee roestplekken wegwerken, beide in de deuropening. En dan is ie Ringklaar. Oh ja, sportremblokken. Onvindbaar... :S
Tim

Voor wat betreft die remblokken, daar moet toch iets mee te doen zijn? Is er niet een vergelijkbaar blok van een ander type wat moet passen?

Ik zal eens even rondneuzen. Weet Jo hier niet iets van? Dit verhaal is al eens eerder langsgekomen toch? Of was de uitkomst dat er eigenlijk weinig tot niets te leveren was?
-jo-

hoezo onvindbaar ??

Kheb nog een setje zo goed als nieuwe green's liggen en Mintex levert ook probleemloos
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Steven
Car: M536

Green moet je hard weggooien Jo! Bah...

Ik zou gezien het gewicht zeker de M1155 van Mintex aanraden Martijn!

Improve kon eraan komen, maar heeft nu wat leveringsprobleempjes dacht ik. Naja zelf ff vragen dan.

Anders heeft Pagid vast ook nog wel wat, ff zoeken in the UK dan.
-jo-

waarom denk je dat ik ze heb "liggen" Stevo ? :lol:
robert001

Gewoon fabrieks blokken gebruiken zijn behoorlijk goed, ik heb nog diverse nieuwe sets voor n prikkie liggen.... voor en achter blokken.
Tim

Moah, als je de auto ook op een circuit gebruikt en een leuk tempo aanhoudt dan zijn andere blokken geen verkeerde investering hoor.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Op de Ring gaven de remmen na een half rondje behoorlijk minder remkracht. Waarschijnlijk ook oude vloeistof, die ververs ik dus ook eerst nog. En als ik tijd overheb, monteer ik de Ph2.-onderspoiler. Die heeft grotere happers voor remkoeling.

@ Robert: achterblokken heb ik nog wel nodig. Heb je ook zo'n slang tussen luchtfilter en turbo ligen?
robert001

Die verschillen zijn marginaal, ik zou idd beginnen remvloeistof dot 4 dr in te gooien, al je remklauwen te controleren, een set geschikte banden met de juiste compound en niet te vergeten leeg halen je auto daar win je het meeste mee , fancy race blokken ga je pas naar kijken als je al wat bekender op de ring bent met je auto.....laat remmen en echt hardgaan kan immers levens gevaarlijk zijndaar vallen jaarlijks best een hoop dodenzou trouwens ook zou ik de ABS uitschakelen.
Dat is mijn opinie....
Tim

De banden en het leegtrekken hebben toch niets met de remmen te maken? Dat de originele remmerij niet lekker is am Ring is een vaststaand iets. Martijn moet gewoon fatsoenlijkere blokken hebben en dat is waar het nu om gaat.

Wel of geen ABS maakt in dit geval ook niet zo heel veel uit, Martijn rijdt geen Max attack dus dat is ook iets waar ik me niet mee bezig zou houden.
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

robert001 schreef:Die verschillen zijn marginaal, ik zou idd beginnen remvloeistof dot 4 dr in te gooien, al je remklauwen te controleren, een set geschikte banden met de juiste compound en niet te vergeten leeg halen je auto daar win je het meeste mee , fancy race blokken ga je pas naar kijken als je al wat bekender op de ring bent met je auto.....laat remmen en echt hardgaan kan immers levens gevaarlijk zijndaar vallen jaarlijks best een hoop dodenzou trouwens ook zou ik de ABS uitschakelen.
Dat is mijn opinie....
De verschillen tussen de originele fabrieksblokken of Ferodo DS2500's o.i.d. zijn nog HEEL behoorlijk, ik zou gewoon investeren in een mooi setje Ferodo DS2500/Mintex 1155/Textar of Pagid ofzo.. zolang het maar geen EBC is.

En tja, hardrijden op de Ring.. ik denk dat Martijn ook wel op de hoogte is van de gevaren op de Ring, het is gewoon een gevaarlijk circuit met totaal onoverzichtelijke bochten. Het gaat op de Ring juist fout als je te veel remt omdat je de bocht gewoon even niet ziet en je dus niet weet wat er achter zit, eerder rookte ik ook ieder weekend een setje blokken op, zelfs een setje DS2500's aan het faden gehad. naarmate je de baan kent en weet welke bocht er aan komt heb je zelfs met de goedkope Textar sportblokken geen moment van fading.

Ik heb eerder problemen met de remmen op Zandvoort, da's pas een remmenslopend circuit als je de zooi niet voor elkaar hebt, verse remvloeistof is ook een heel belangrijk punt, 5.1 is nog niet eens zo nodig, als het maar vers is.. wordt nog wel eens vergeten blijkbaar.. zat mensen die met andere schijven en blokken rondtuffen en met remvloeistof rondrijden die zo bruin als cola is.. :p

En tja, doden op de Ring, dat houd je toch.. ik tref iedere keer weer bijvoorbeeld Engelsen aan die waarschijnlijk oefenen op de Playstation en als dan de slagboom dan open gaat dan gaat het lampje bij hun gewoon uit. en zo zijn er wel meer gekken..

En tja, die Time-attacks daar zijn gewoon bloedlink maar zeker gaaf.. 1 stuurfoutje is gewoon je dood daar op die snelheid :~

Mag hier overigens nog wel graag naar kijken.. de klere wat gaat dat hard.. http://www.youtube.com/watch?v=ZL7T9BD_Q3k
Laatst gewijzigd door Ronald1916V op zo 29 mar 2009 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

@ Robert: Ik ga er ook niet op racesnelheid rijden, hou altijd een keurige marge. Dat met die ervaring komt wel goed, kom er al 11 jaar. :)

@ Tim: ABS van de 21 is prehistorisch. Minder gewicht scheelt natuurlijk wel in de belasting op de remmen.
Tim

Die Loaded M3 is inmiddels ook plat gereden trouwens. Was een mooi projectje!
Steven

Sorry Robert, maar daar red je het niet mee hoor.

Tis leuk als je echt heel veel ringkennis hebt en nauwelijks hoeft te remmen, maar in het begin rem je juist enorm veel en lang en dan heb je die blokken zo over de zeik.
Ronald1916V

Tim_Coupe schreef:Die Loaded M3 is inmiddels ook plat gereden trouwens. Was een mooi projectje!
Klopt ja, had die link ook al voorbij zien komen.. beetje jammer was dat.. meerdere Time-attacks met dat ding gereden, ziekelijke bochtsnelheden zijn er mee gemaakt..

En dan veegt iemand 'm met wat lullig overstuur en relatief weinig snelheid de muur in :p

@ Martijn, mooi project blijft dit overigens, respect dat je zo onbenullig veel in korte tijd doet aan de 21.. ik heb 2 weken terug een andere motor in de 19 gebouwd maar die staat inmiddels in de hoek te stoffen omdat ik er gewoon even geen zin/tijd voor heb :p
-jo-

Voor jullie beginnen met commentaar geven op de post van Robert moet je er even bijdenken dat die man alles wat 21 betreft gezien heeft van straatwagen tot cup wagen.

Trouwens, niet roepen over Ferodo 2500 DS, die zijn al lang niet meer leverbaar voor de 21. Krijg er het schijt van als er zomaar heen en weer wat geschreeuwt wordt.

Als je bij de betere leveranciers aanklopt en je zegt "21" begint het te donderen in Keulen en te sneeuwen op de Bahamas.

Abs wegpleuren en de juiste balans (ophanging) in de auto zien te vinden is de eerste optie die ik zou opteren. De standaard remmerij is meer dan zat voor een 21 met standaard vermogen of zelfs tot 220 pk. Waar denk je dat ik jaren mee gereden heb, ondanks het vermogen en vele noodstops ?
robert001

De banden en het leegtrekken hebben toch niets met de remmen te maken?

Is het nodig dat ik dit nog even uitleg? lijkt mij voor de handliggend maar wil het best even uitleggen.
Even voor de nieuwsgierigheid, waarom gaat iemand met 10 jaar ring ervaring met een dergelijk oude geblazenauto naar de ring?
Ik weet als geen ander wat voor gein een 21 kan geven maar voor de ring is het nou niet bepaald het ideale voertuig hier voor.
Waarom koop je niet direct een remmenset bij Jo die heeft toch alles liggen wat er eigenlijk onder zou moeten...
Heb je soms nog interessenin een complete remmen set van een Safrane Bi turbo(voorzijde) ?
Tim

Robert, niets persoonlijks hoor, absoluut niet. Maar je mag me best uitleggen wat de banden met de fading van de remmerij te maken hebben, dat zie ik niet helemaal :)

Dat minder gewicht zorgt voor minder belasting van de remmen snap ik ook wel maar of je er zoveel uit kunt slopen dat dat het verschil maakt of originele remmerij denk ik niet al ben ik er niet bekend mee.

@ Jo
Dat jij en Robert meer weten voor wat betreft 21's dan de helft hier bij mekaar zal ongetwijfeld en twijfel ik geen moment aan maar heb jij ook wel eens flink doorgereden met originele blokken op een circuit? Kan me niet voorstellen dat het dan heel blijft terwijl het op iedere Williams, 16V of wat dan ook stuk gaat.
Bij een noodstop is de remduur vrij kort dat het niet te vergelijken is, met langere tijd veel en hard remmen krijgt het echt verschrikkelijk op z'n kloten en mijn ervaring is dat het echt niet heel blijft en dan heeft het niet met mijn rij-/remstijl te maken want dat is algemeen bekend.
robert001

viel spass.......... 8)
Tim

?? Je kunt geen gewone discussie voeren? Ik stel toch een gewone vraag omdat ik denk dat het anders is als jij zegt?
Steven

Laat maar Tim...
Ronald1916V

220 PK of wat dan ook intereseert mij dan ook weer geen ene hol wat remmerij betreft.. je haalt wel wat meer snelheid op de rechte stukken en die snelheid moet er voor de bocht ook wel weer uit maar zolang we hier over openbare weg praten is er niets te vergelijken..

Een noodstop of wat dan ook is gewoon niet te vergelijken met korte remacties kort achter elkaar op het circuit.. zo heb ik de remmen van mijn Clio met 80PK ook al eens aan het faden gehad op de ring.. en geloof me.. er zit verder geen gang in :beer:
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Heren, heren :) De 21 is voor dergelijk gebruik niet ideaal, best zwaar en veel trekkracht belasten de remmen fors. En dan ook nog bergaf, want dat is het deel waar de remmen aan het randje komen. Daarom rij ik met flink marge (met al m'n auto's trouwens), dan is het wel te overzien. Ook met een oude auto :)
Grotere remmen zijn het beste, maar passen niet in de velgen. Dus als ik met blokken net een beetje extra kan bereiken: waarom niet?
robert001

toelichting, faden daar doen idd de banden niets aan maar als je erg hard gaat met straat banden gaat opeen bochterig 21kmlang parcour met n bocht of 171 als de ring met een zware auto als de 21 komen deze best snel op de grens van hun kunnen dit heeft bij mij tenminste vaak voorzeer spannende momenten gezorgt, ik heb dit als hinderlijker ervaren als mn rem problemen.(die onderskirts phase 2 doen daar nie enorm veel aan).
Streetlegal competitiebanden maken trouwens ook dat je veel later kan remmen en door bochten kan als ze op temperatuur gereden zijn.
Mijn ervaring (van een dag of 12 intensief met diverse autos op de ring dat is dus niet veel )heeft mij geleerd dat je je straat auto het best maximaal kan leeg halen, probeer een helm op je hoofd te zetten en zet nooit je auto direct stil na rijden.........dit heeft mij behoorlijk veel aan remschijven en blokken gekost. Vraag ook eens aan iemand of je zn remmen temp meter mag gebruiken, zo kan je vaak ook vroegtijdig problemen voor zijn met het systeem.Wij huurden een sleutelpek vlak bij de ring en gingen elke dag na het rijden sleutelen en remvloestof te wisselen en ik hoef echt niet mijn gelijk te halen,dat boeit mij echt totaal niet.
Wel vind ik het leuk een ander van mischien wel nuttige info te voorzien wat je daar mee doet is aan je zelf.
Het delen van ervaringen maakt een forum voor mij interessant, discussies niet.
Ik hoop dat men mij nu beter begrijpt,
Tom
Moderator
Car: MB

Volgens mij wordt er de laatste tijd ook vaak vergeten wat het TOERISTENfahren inhoud op de ring! En aangezien Martijn in mijn ogen niet tot de rijders behoord die tientallen tot honderden rondes op de ring rondgaan kan Robert nog wel eens gelijk hebben. Een goed (dus ook goed onderhouden, goede remslangen / vloeistof / schijven / ..... / .....) origineel remstysteem met OEM blokken kan wel eens voor 99,9% van de gevallen voldoende zijn.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
robert001

Als we maar gein hebben toch (D) 8)
Tom
Moderator
Car: MB

Dat heb je op de ring zeker! En daar in de buurt ook (en die wegen zijn een stuk goedkoper :lol: )
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Nog een paar nachtjes slapen. :D
Plaats reactie