ACT: Clio RS

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bij 100-120 misschien, maar niet als je 140-160 gaat rijden waarschijnlijk.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14793
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Het is bij een gmiddelde snelheid van zo'n 120.

En idd logisch dat de twingo zuiniger is met zijn 1.6 motor.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Tom schreef:Bij 100-120 misschien, maar niet als je 140-160 gaat rijden waarschijnlijk.
Neen uiteraard niet, dan zit je ook op snelheden die illegaal zijn :grin:

Maar op tempo rond de 110 draait het lekker rond en zuinig, alleen ik rij altijd harder.....
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
koentje85
Berichten: 151
Lid geworden op: do 26 aug 2004 8:26

Patrick.B schreef:weet niet hoe zuinig (of niet) jullie rsjes zijn maar ik haal als ik echt muh best doe 400 km op een tank. En dan tank ik 98 of vpower.

Moet ik wel bij zeggen dat dan vaak 80 km p/u wegen rijd en veel rotondes.

Ben van de week 300 km achter elkaar op de snelweg wezen rijden en tot mijn verbazing haalde ik dit met een halve tank. Dat zou betekenen dat ik 600 km zou moeten halen als ik alleen maar snelweg kmers maak.

Hoe zit dit bij jullie? En hoe zit het bij de gechipte rsjes. Maken jullie veel meer kmers??
550km op een tank als ik netjes rijd.

En dat is 40km per rit... dus bijna nooit korte afstandjes en veel 70-100km/u wegen in Duitsland.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

In de winter reed ik 9,1L/100km tot 9,3L/100km.

Met de zomerbandjes er weer onder (welke maar 1cm breder zijn 205/45R16 ipv 195/55 R15) haal ik 9,6L/100km tot 10,0L/100.

Ongeveer 430km meestal en ik rij ook op Ron98 of Vpower100.


Zuinigste was tot nu toe 7,2L/100km en dat was achter de vrachtwagen aan hangen op de CC richting Zandvoort voor de circuitdag. Maximale afstand was 545km op 1 tank, maar toen ging er ook weer 44 liter in :D
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

het heeft er niet alleen mee te maken dat je bredere bandjes hebt, in de winter is de lucht ook veel zuurstofrijker dus mooiere verbranding :wink:
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Ik haal met die van mij vaak een 500 km op een tank, en dan rijdt ik nog wel behoorlijk door. :p (ik tank altijd 98 )
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Dimitri2.0
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Z-H

ik sluit mij aan bij ± 500 km op een tank.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

heb trouwens ooit een keer 46,5 liter getankt met de Clio...... 8)
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Voor de vergelijking: 8,72 l/100km
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
subarufreak
Berichten: 143
Lid geworden op: do 3 mei 2007 18:53

ik ben gisteren gaan zien voor andere luchtfilter
werd er een k'n tyfoon kit aangeraden, zou met afscherming zijn zodat hij geen warme lucht zou pakken
iemand ervaring mee?
kzag anders nog een bmc airbox ook zitten
die man begon dan ook van nog iets nieuws van k&n waarbij de filter bij de modderkuip zit
kzeg ja, zal toch ook nie goed zijn, zo'n lange weg dat de lucht moet afleggen en da water en zo maar hij vertelde me dat het juist beter is, meer airflow.....

nu, tips zijn welkom



geëdit, blijkbaar idd verkeerd getikt

sorry mannen (D) (I)
Laatst gewijzigd door subarufreak op zo 29 mar 2009 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

subarufreak schreef:zodat hij geen koude lucht zou pakken
Nou volgens mij moet ie juist koude lucht hebben en geen warme
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
subarufreak
Berichten: 143
Lid geworden op: do 3 mei 2007 18:53

Wouter de Wit schreef:
subarufreak schreef:zodat hij geen koude lucht zou pakken
Nou volgens mij moet ie juist koude lucht hebben en geen warme
zover was ik ook al :D

daarom vermelde ik het erbij, dat het niet enkel een kelk is
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Ja dan zeg je het verkeerd :P Je zegt hierboven dat hij geen koude lucht kan pakken terwijl dit juist essentieel is ;)
elmotheelk (Eric)
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
Locatie: Leiden
Contacteer:

Ik rij 1 op 12 gemiddeld. Dat zijn veel snelwegkilometers, maar ook een flink deel stad. Wat ik tank maakt in mijn gemiddelde niets uit overigens (maar tank meestal RON 28).
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Even erbij vermelden, mijn winterbanden zijn wel iets harder opgepompt (2,4-2,5 bar) dan de zomerbanden (2,3bar)

Gister avond op de vooras nog even 2 zomerwielen gewisseld voor 2 winterwielen zodat m'n pa vandaag de nieuwe Michelins op de zomervelgen kan leggen. Stuurt toch heel wat lichter de winterbanden en met name doordat ze wat hoger op spanning zijn. Daar zal het verschil bij mij in zomer/winterverbruik ook wel vandaan komen...
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Owjah,

Ik vroeg een paar weken terug al eens of een schokdemper van een Clio II 16V hetzelfde was als de schokdemper achter van mijn RS.
Bij deze de bevestiging, ja, deze is hetzelfde, in ieder geval de lengte en maat. Vanavond even in 15min de demper rechtsachter vervangen door deze 2e handse (bij die Clio werden ze beide tegelijk vervangen en bleef er dus 1 halfgoeie over ;) )

Nu nog wachten tot de linker ook lek zal zijn en dan kan ik ze allebei vervangen, en misschien wel meteen de boel wat verlagen :wink:
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Adinsx schreef:Owjah,

Ik vroeg een paar weken terug al eens of een schokdemper van een Clio II 16V hetzelfde was als de schokdemper achter van mijn RS.
Bij deze de bevestiging, ja, deze is hetzelfde, in ieder geval de lengte en maat. Vanavond even in 15min de demper rechtsachter vervangen door deze 2e handse (bij die Clio werden ze beide tegelijk vervangen en bleef er dus 1 halfgoeie over ;) )

Nu nog wachten tot de linker ook lek zal zijn en dan kan ik ze allebei vervangen, en misschien wel meteen de boel wat verlagen :wink:
Huh? en nu kom je geen bocht meer door? Mag toch aannemen dat een RS rondom andere dempers heeft !!
rev it like a rental
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik vat hem ook niet helemaal. Je hebt 1 demper kapot? Als die even oud is als de andere kant zal die ook geen eeuwig leven meer hebben dus dan lijkt mij de beste oplossing: 2 nieuwe voor een RS :grin:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Ik heb er niks geen verschil in kunnen ontdekken in de lengte niet en qua stijfheid ook niet zo op gevoel. Vanavond achter een 206 1.6-16v lopen jagen en daarna een bocht op de grens van grip gepakt (hartje sloeg een slag over :p ) en ook dan geen rare dingen.

Ik blijf het ook raar vinden dat het niet verschillend is, maar goed, heb het nog niet gemerkt of kunnen herkennen.


@Tom

Natuurlijk niet het eeuwige leven, daarom, als de linker ook lek is dan vervang ik ze beide. Deze kwam toevallig even handig uit en in 20min heb ik dat irritante zuigende geluid verholpen bij drempels.

De ander zal het vast niet langer als een half jaar uit houden en dan komen er uiteraard 2 nieuwe misschien gecombineerd met een subtiele verlaging. :)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Adinsx schreef:Ik heb er niks geen verschil in kunnen ontdekken in de lengte niet en qua stijfheid ook niet zo op gevoel. Vanavond achter een 206 1.6-16v lopen jagen en daarna een bocht op de grens van grip gepakt (hartje sloeg een slag over :p ) en ook dan geen rare dingen.

Ik blijf het ook raar vinden dat het niet verschillend is, maar goed, heb het nog niet gemerkt of kunnen herkennen.
Wat doet zo'n phase 3 eigenlijk op de grens?
rev it like a rental
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Adinsx schreef:Ik heb er niks geen verschil in kunnen ontdekken in de lengte niet en qua stijfheid ook niet zo op gevoel. Vanavond achter een 206 1.6-16v lopen jagen en daarna een bocht op de grens van grip gepakt (hartje sloeg een slag over :p ) en ook dan geen rare dingen.

Ik blijf het ook raar vinden dat het niet verschillend is, maar goed, heb het nog niet gemerkt of kunnen herkennen.


@Tom

Natuurlijk niet het eeuwige leven, daarom, als de linker ook lek is dan vervang ik ze beide. Deze kwam toevallig even handig uit en in 20min heb ik dat irritante zuigende geluid verholpen bij drempels.

De ander zal het vast niet langer als een half jaar uit houden en dan komen er uiteraard 2 nieuwe misschien gecombineerd met een subtiele verlaging. :)
Zijn de onderdeelnummers ook hetzelfde dan? Staan bovenop de demper... Lijkt me toch stug ( :p ) dat ze hetzelfde zijn.

Die van mij zijn ook niet al te best meer maar heb een setje gele konis besteld,
wel even slikken bij het horen van de prijs. Ik rij zo rond de 1 op 12 met de RS trouwens (8,4 op 100), zelfde soort verkeer als elmotheelk (Eric).
Laatste stuk naar huis altijd mooie drentse binnenweggetjes, daar loop ik wel vaak te blazen.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Menno schreef:
Adinsx schreef:Ik heb er niks geen verschil in kunnen ontdekken in de lengte niet en qua stijfheid ook niet zo op gevoel. Vanavond achter een 206 1.6-16v lopen jagen en daarna een bocht op de grens van grip gepakt (hartje sloeg een slag over :p ) en ook dan geen rare dingen.

Ik blijf het ook raar vinden dat het niet verschillend is, maar goed, heb het nog niet gemerkt of kunnen herkennen.
Wat doet zo'n phase 3 eigenlijk op de grens?
Met de Slipcursus voor gevorderden kwam ik erachter dat de Clio graag met de achterkant gaat gooien. Daar moet je eigenlijk het meest op beducht zijn. Gelukkig is ESP standaard en die hapt dan ook snel toe, maar het blijft ook goed sturen anders slinger je alsnog in de rondte.

Nu heb ik voor wel de Michelins Exalto's liggen en achter nog Courier Monza, dus met nat weer komt de achterkant helemaal snel om. Op droog is het nog goed te doen. (80 om een rotonde heen is haalbaar :p )

de waarschuwing van de grens begint met piepen de achterbandjes in ieder geval waarna de achterkant bloedsnel om kan komen als je bijvoorbeeld op de rem gaat staan in de bocht. Die reactie is zó fout :D
Heel wat keren rond getold op de slipcursus een paar maanden terug :~


Onderdeelnummer kon ik zo snel niet vinden. Had wat haast dus het was loshalen, en weer vast. :wink:

Zal nog even kijken of ik iets kan vinden het weekend. Mijn achterremblokjes zijn ook compleet op (binnenste blokjes hebben nog max 0,5mm) dus dan check ik het ff of schroef ik hem nog ff los.



1:12 met de RS? phoee.. Dat hoop ik van de zomer pas weer te halen onderweg naar Kroatië...
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Die zwarte dop in je kofferbak er af trekken, daar kun je als het goed is de onderdeel nummers vinden aan de bovenkant :)

Maar op de lange afstand is die lekker zuinig, zakt uiteraard wel wat in als je 160/170 aanhoudt op de autobahn :lol:
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Maarten-Jan schreef:Die zwarte dop in je kofferbak er af trekken, daar kun je als het goed is de onderdeel nummers vinden aan de bovenkant :)

Maar op de lange afstand is die lekker zuinig, zakt uiteraard wel wat in als je 160/170 aanhoudt op de autobahn :lol:
Op dat pinnetje dacht je? of op het rubber waar de moer op rust?
Meer is er niet namelijk :p
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Mischien dat dat bij een phase III anders is, bij mij kan ik dan op de bovenkant van de schokdemper kijken (zeg maar naast de moer), daar staat dan een onderdeelnummer....
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Adinsx schreef: Nu heb ik voor wel de Michelins Exalto's liggen en achter nog Courier Monza, dus met nat weer komt de achterkant helemaal snel om.
Beter die michelins achterop gooien en die monza's voor. Beter voor de wegligging en je bent eerder van die but af :p
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

@Maarten-Jan

Ik zal vanavond het is even checken...
Tom schreef:
Adinsx schreef: Nu heb ik voor wel de Michelins Exalto's liggen en achter nog Courier Monza, dus met nat weer komt de achterkant helemaal snel om.
Beter die michelins achterop gooien en die monza's voor. Beter voor de wegligging en je bent eerder van die but af :p
Dan heb ik er weer meer last van dat ik op nat wegdek aan de voorkant teveel glij. Zelfs rustig in 2 kun je dan niet fatsoenlijk van een rotonde weg rijden met ingedraaid stuur. Nee, de Monza's blijven achterop liggen (0)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Gebruikersavatar
GJ
Berichten: 3720
Lid geworden op: do 30 sep 2004 18:50
Car: Megane 4 RS
Locatie: Nijmegen

Dan zou ik die Monza's meteen de prullenbak in gooien :~
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Beetje onderstuur (of veel in dit geval) is voor de meesten bestuurders een stuk veiliger dan overstuur. Snap eerlijk gezegd ook niet dat je dan niet gewoon 4 michelins gekocht hebt (en evt die zooi verkoopt aan een ander). Komt nog bij dat je achterbanden niet zo hard slijten en je dus nog wel effe aan die meuk vast zit op deze manier.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Beetje bocht pakken met niet zo'n beste concentratie en hoppa, je hebt een nieuwe boom in de auto zonder dat je bij het tuincentrum geweest bent.

Banden nooit zo op bezuinigen, het is je enigste contact met de weg. Onderstuur vang je een stuk makkelijker op als overstuur maargoed, dat is ieder voor zich :)
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Tom schreef:
Adinsx schreef: Nu heb ik voor wel de Michelins Exalto's liggen en achter nog Courier Monza, dus met nat weer komt de achterkant helemaal snel om.
Beter die michelins achterop gooien en die monza's voor. Beter voor de wegligging en je bent eerder van die but af :p

:lol: :lol: :lol:

Misschien doen die Monza's het wel goed op Monza. :D .....bijna alles rechtdoor
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Monza's voorop, paar keer flink gummen en vervangen is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen. (aldus de rijdende rechter ;) )
Gebruikersavatar
GJ
Berichten: 3720
Lid geworden op: do 30 sep 2004 18:50
Car: Megane 4 RS
Locatie: Nijmegen

Tim schreef:Monza's voorop, paar keer flink gummen en vervangen is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen. (aldus de glijdende rechter ;) )
:D
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Jajaa, ik weet het :p

Die kl*te banden lagen erop toen ik ze kocht. Achter heeft nog 4mm.
Dat overstuur lastiger is op te vangen als onderstuur is ook normaal, maar overstuur komt niet vaak voor tenzij je het zelf wat te bondt maakt. Daarvoor heb ik weer wat slipcursus ervaring om juist te reageren (en zoals ik al zei niet op de rem te gaan staan in een bocht wanneer het te hard gaat)

Maar feit blijft nog even dat de monza's voorlopig achter blijven. Als we uit het regenseizoen zijn kan ik ze wel voorop gaan leggen en ze wat kaler rijden. (de laatste 1,5mm van de voorste monza's liggen in de buurt op een stukkie afgelegen weg)

Die andere Michelin's komen dus nog wel, maar ik moet even wat op de euro's letten i.v.m. het huis in aanbouw :~ Zo'n enorme vetpot is het niet als je per maand ook 1100 euro hypo moet dokken, elke week tankt en flink wat uitgeeft aan andere dingen :p
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Plaats reactie