Hallo allen,
Mijn clio 1, 1.8rt, mag op korte termijn voorzien worden van nieuwe remschijven (voorkant). Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om deze op een relatief makkelijker manier te 'upgraden'. Bijvoobeeld door de remschijven van een clio 16v..
Ik zou dus graag willen weten of er plug & play mogelijkheden zijn om mijn remmerij (voorkant) wat te upgraden?
Aan de achterkant wil zorgen dat er de achteras van een RSI onder komt, incl. de bijbehorende remmerij.
Iemand verder nog tips over het opkrikken van de gehele remmerij?
Alvast bedankt!
Groeten Roel
Remmerij vervangen, mogelijkheden??
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Remcilinder van een RT is gelijk aan die van een GTT, en 1 mm kleiner als die van een 16v. Zelf rij ik al een aantal jaar met 16v remmen op een 1.8RT Nooit geen problemen mee gehad.Xabre schreef:volgens mij kan je er zo 16v remmerij opschroeven als je 16v klauwen en schijven hebt, bij een 19 althans wel
wel ff grotere remcylinder erin hangen voor 't comfort
Voor je achteras kan je er een van een RSI of GTT pakken. Moet je wel de remleidingen en remdrukverdeler er bij omschroeven anders gaat het niet.
Kleine tip, haal bij de dealer nieuwe bouten en beugels voor je achteras. Daarnaast zou ik gelijk nieuwe (stalen gevlochten) remleidingen pakken zowel voor als achter.
Als ik naar het werk kijk, moet je bij elkaar binnen 1 dag alles voor elkaar kunnen hebben als je alles binnen hebt.
Succes.

Project: GTT Blue Sport
Begrijp ik dan goed dat ik Clio 16v remschijven (voor), dus zonder extra aanpassingen kan monteren? Zoja, wat is het verschil tussen de remschijven van een clio 1.8rt en een clio 1.8 16v?Gerald schreef:Remcilinder van een RT is gelijk aan die van een GTT, en 1 mm kleiner als die van een 16v. Zelf rij ik al een aantal jaar met 16v remmen op een 1.8RT Nooit geen problemen mee gehad.
Nee, heb je op zijn minst ook de remzadels nodig, de klauw moet immers wat naar buiten.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Sorry, was idd. wat te enthausisast. Je hebt de remzadels van een 16v nodig net wat Riel zegt.Grovert_r schreef:Begrijp ik dan goed dat ik Clio 16v remschijven (voor), dus zonder extra aanpassingen kan monteren? Zoja, wat is het verschil tussen de remschijven van een clio 1.8rt en een clio 1.8 16v?Gerald schreef:Remcilinder van een RT is gelijk aan die van een GTT, en 1 mm kleiner als die van een 16v. Zelf rij ik al een aantal jaar met 16v remmen op een 1.8RT Nooit geen problemen mee gehad.
Verschil: 238 mm diameter van je RT tov 258 mm diameter remschijf van de 16v

Is het verschil in het remmen hierbij goed te merken, of is het te verwaarlozen?Gerald schreef:Verschil: 238 mm diameter van je RT tov 258 mm diameter remschijf van de 16v
Begrijp ik het goed dat remzadels soort afstandblokken zijn die je klauwen op de juiste plaats houden? Soort spacers, maar dan op een anders manier?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Verschil is zeer goed te merken. Nadeel is wel dat je minimaal 14" velgen er onder moet hebben. de standaard 13" kom je niet mee weg.
de remzadels zijn de stalenbeugels waar je de remklauw op vast bout en tevens waar je remblokken in vallen.
Zal eens even een foto zoeken wat het wat duidelijker maakt.
de remzadels zijn de stalenbeugels waar je de remklauw op vast bout en tevens waar je remblokken in vallen.
Zal eens even een foto zoeken wat het wat duidelijker maakt.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
[img]http://inlinethumb47.webshots.com/41774 ... 600Q85.jpg[/img]
Foto geleend hier van het forum. Als je hier naar de rem kijkt zie je 2 zilverkleurige dingen. de buitenste (de smalle) is de remzadel. de binnenste (brede) is de remklauw.
Hopenlijk is het nu wat duidelijker.
Foto geleend hier van het forum. Als je hier naar de rem kijkt zie je 2 zilverkleurige dingen. de buitenste (de smalle) is de remzadel. de binnenste (brede) is de remklauw.
Hopenlijk is het nu wat duidelijker.
Het is me nu helemaal duidelijk! Super bedankt!!
Even ter verduidelijking:
Voor 16v remmerij aan de voorzijde heb ik nodig:
- 16v remzadels
- 16v schijven (nieuw)
- nieuwe remschoenen.
Iets anders wat verstandig is om direct te vervangen?
(afgezien van staalomvlochten remleidingen)
Verder heb ik vers gecoate schoepenvelgjes klaarliggen, dus qua velgformaat zal dat geen probleem geven.
---------------------------------------------------------------------------------
Graag zou ik tevens nog wat extra uitleg willen hebben over het vervangen van de achteras (rsi/gtt)? Waar moet ik rekening mee houden? Wat heb ik allemaal precies nodig?
Tot zover in iedergeval super bedankt! Heel duidelijk zo!!
Even ter verduidelijking:
Voor 16v remmerij aan de voorzijde heb ik nodig:
- 16v remzadels
- 16v schijven (nieuw)
- nieuwe remschoenen.
Iets anders wat verstandig is om direct te vervangen?
(afgezien van staalomvlochten remleidingen)
Verder heb ik vers gecoate schoepenvelgjes klaarliggen, dus qua velgformaat zal dat geen probleem geven.
---------------------------------------------------------------------------------
Graag zou ik tevens nog wat extra uitleg willen hebben over het vervangen van de achteras (rsi/gtt)? Waar moet ik rekening mee houden? Wat heb ik allemaal precies nodig?
Tot zover in iedergeval super bedankt! Heel duidelijk zo!!
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Ik heb ook R19 16V/Clio 16V remmerij op mijn Clio 1.4 zitten.
De diameter van de zuiger in de klauw is hetzelfde, de hoofdremcilinder van een 16V is groter omdat deze schijven achter heeft.
Heb er R19 16V remklauwhouders op gezet met R19 16V schijven, klauwen en blokken.
Past perfect en remt een stuk beter dan die standaard CD schijfjes op een Clio 1.4
De diameter van de zuiger in de klauw is hetzelfde, de hoofdremcilinder van een 16V is groter omdat deze schijven achter heeft.
Heb er R19 16V remklauwhouders op gezet met R19 16V schijven, klauwen en blokken.
Past perfect en remt een stuk beter dan die standaard CD schijfjes op een Clio 1.4

Ik ben nu toch wel overtuigd om voor 16v remmerij te gaan
!
Maar wanneer er achter ook schijven op komen kan ik dus ook heb best de hoofdremcilinder vervangen. Opzich wel logisch omdat de capaciteit dan natuurlijk geheel anders is.
Kan ik verder heb beste gaan voor complete 16v remklauwen/zadels, of zijn enkel de zadels ook meer als voldoende? Klauwen opzich zijn die dan hetzelfde (met wat ik nu heb)?

Maar wanneer er achter ook schijven op komen kan ik dus ook heb best de hoofdremcilinder vervangen. Opzich wel logisch omdat de capaciteit dan natuurlijk geheel anders is.
Kan ik verder heb beste gaan voor complete 16v remklauwen/zadels, of zijn enkel de zadels ook meer als voldoende? Klauwen opzich zijn die dan hetzelfde (met wat ik nu heb)?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Zadels zijn voldoende als je alleen de voorkant doet.Grovert_r schreef: Kan ik verder heb beste gaan voor complete 16v remklauwen/zadels, of zijn enkel de zadels ook meer als voldoende? Klauwen opzich zijn die dan hetzelfde (met wat ik nu heb)?