Jackels Renault 5GTT project

Vertel hier alles over je project.
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Hèhè, toch al die bouten los.. :-( Ik denk doe het een keer volgens het boekje (werktuigplaatshandboek). Staat er dat je draadeind a en b los moet halen. Hahaha, aardig dom! Vorige keer had ik alles losgehaald maar toen bleef de bak op die draadeinden hangen. Zijn die dingen voor het centreren ofzo dan?
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

(Y) mede
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Wil de distributieketting en spanner ook ff bekijken. Als je die deksel eraf haalt moet je dan perse een nieuwe pakking ertussen frutten?? Of kan je de oude herbruiken (of vloeibaar?)
Bij de dealert geweest en kon geen losse pakking voor het distributiedeksel krijgen maar werd in een set gekocht voor bijna 100 euries!! :(
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Wat een koeiepoep zeg, onderdeelnummer is 7701349469

Je zal dan ook een niet keering moeten hebben voor je krukaspoelie 7700859691

En een tube Mastiek, das vloeibare pakking die kost ook een 10tje of zo

Bij elkaar zal het +- 50 euro brutto kosten
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Kijk! Daar kunne we wat mee (Y) , moet je die mastiek ook bij de dealer vandaan halen of huis tuin en keukenmeuk?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Carterafdichtingmastiek bij de dealer of automateriaalzaak.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

startmotor los (3 bouten)
boven zijde bak ook 3 lange bouten, onder zijde lange stang losdraaien en alu plaatje (4 boutjes) verweideren

+ de 2 moeren :p
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

wat weet je dat goed Abel :D
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

jackel schreef:Hèhè, toch al die bouten los.. :-( Ik denk doe het een keer volgens het boekje (werktuigplaatshandboek). Staat er dat je draadeind a en b los moet halen. Hahaha, aardig dom! Vorige keer had ik alles losgehaald maar toen bleef de bak op die draadeinden hangen. Zijn die dingen voor het centreren ofzo dan?
als je alle bouten los hebt, vergeet dan even dat beschermplaatje niet dat aan de onderkant zit. Dat blijft achter het vliegwiel hangen. K'heb ook ooit aan trekken en sleuren geweest ...voor ik erachter kwam.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Bedankt allemaal! Eerst volgende dag dat het niet zo achterlijk koud is ga ik aan de gang :D
Ik wou eigenlijk alleen de ketting + spanner doen en de koppelingsplaat vernieuwen voordat ik het zooitje weer terughang. Of zijn er nog meer dingen die je nu beter kunt doen?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

nieuwe ketting en spanner op je blok zetten kan natuurlijk geen kwaad, maar bij een gt zijn dit nou niet echt vervangingsonderdelen.
rev it like a rental
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Vanochtend weer gesleuteld en er is iets goed fout gegaan :@ :( . Ik had de kettingspanner vervangen (was nodig!) en toen ik het distributiedeksel terug wou plaatsen heb ik waarschijnlijk een verkeerd schroefie gebruikt. Heb ff gekeken en bij de groene pijlen horen (achteraf gezien) 2 draadeindjes te zitten. Ik heb hiervoor de andere boutjes gebruikt want ik dacht dat die een keer vervangen waren door iemand die deze niet meer had ofzo..grrrr Resultaat een mooie straal koelvloeistof uit één gat :evil: .
Dus met een boutje van 2mm langer heb ik waarschijnlijk mn hele blok gesloopt, ongelovelijk!!!

[img]http://img99.imageshack.us/img99/941/img2293.jpg[/img]
[img]http://img99.imageshack.us/img99/img2293.jpg/1/w864.png[/img]


Weet iemand wat ik verrot gemaakt heb? Je kan toch niet zo maar door het gietijzer heen gaan met zo'n boutje?? Weer op zoek naar een ander blok of is dit nog te redden? Helluuuuuup, sniksnik
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

:-(
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ahjo das geen probleem, gewoon dat gat volsmukken met vloeibare muk en dat boutje erin proppen. Uiteraard wel goeie smurrie gebruiken, dan is er nix aan de hand (Y)
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Hahaha! Blij dat er iig iemand positief is...Zou het zo makkelijk zijn joh?! Maar neem aan dat ik toch iets 'open' gemaakt heb (koelkanaaltje ofzo?) isda niet erg dan? Ennuh wat is goeie smurrie? :lol: (Y)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ahjo dit gebeurt wel vaker en dit is heel klein schroefdraad, dus staat er ook geen grote druk op. Hoef je je echt geen zorgen om te maken. :)
Uiteraard wel ff checken als je ermee rijd, maar dit kan haast niet foutgaan.

Goeie smurry, ff langs de automaterialenzaak. Ik had daar altijd een tube Instant gasket van €20, wel een prijzige maar is echt multifunctioneel.
Goed voor carterpanafdichtingen, differentielen etc.
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Ok man! Je geeft de burger weer moed., had stiekum al een advertentie in m'n hoofd...Thnx (Y) Gaat em gewoon dichtblubberen dat gat. Zit ff te bedenken hoe ik dat schroefdraad vetvrij krijg omdat er allemaal vettig koelvloeistof doorheen is gegegaan., maar komt goed.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

met remreiniger ontvetten
JanGTT
Berichten: 407
Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
Car: GT Turbo Blue Sport
Locatie: Putten
Contacteer:

Dichtlassen die gaten zeg ik.
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Dichtlassen, dat klinkt wel goed! Is dat een grote klus? Dan moet ik blok en al gaan verslepen heb nl. geen lasapparaat! En er moet ook nog een deksel op kan dat dan als het gelast is?
JanGTT
Berichten: 407
Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
Car: GT Turbo Blue Sport
Locatie: Putten
Contacteer:

Die gaten moet je toch gewoon dicht hebben, als ik het goed begrepen heb? Dan kan je dat gat zo dichtlassen en vlak slijpen met een lammellen schijf. En is dat stuk alluminium of gietijzer?
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

JanGTT schreef:Die gaten moet je toch gewoon dicht hebben, als ik het goed begrepen heb? Dan kan je dat gat zo dichtlassen en vlak slijpen met een lammellen schijf. En is dat stuk alluminium of gietijzer?
wat een bullshit, dat ga je toch niet dichtlassen? volgens mij had steven een hele goede oplossing voorgesteld. Die gaten moeten niet dichtlassen, dat is nogal zinloos aangezien je het kapje er ook mee vast zet.

onderblok is gietijzer volgens mij dus dat las je ook nog niet ff met een sjonnie lasapparaat.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

gewoon bij automaterialen zaak gaan daar hebben ze van loctide spul waarmee je die gate gewoon vloeistof dicht kuntmaken zolang het boutje/draad eind erin zit
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Ja het is wel gietijzer.., heb het boutje nu in de vloeibare pakking gedoopt en gat vol gesmeerd met dit spul en erin gedraaid. Zou t voldoende zijn?
Zat ook al aan die gastape te denken die je voor t loodgieten gebruikt.
Jammer dat je het niet kan lassen!
JanGTT
Berichten: 407
Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
Car: GT Turbo Blue Sport
Locatie: Putten
Contacteer:

Martijn Kool schreef:
JanGTT schreef:Die gaten moet je toch gewoon dicht hebben, als ik het goed begrepen heb? Dan kan je dat gat zo dichtlassen en vlak slijpen met een lammellen schijf. En is dat stuk alluminium of gietijzer?
onderblok is gietijzer volgens mij dus dat las je ook nog niet ff met een sjonnie lasapparaat.
Nja vind het mooier als die zooi dicht purren met iets, en je kan gietijzer gewoon lassen met de goede elektrodes.
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

JanGTT schreef:
Martijn Kool schreef:
JanGTT schreef:Die gaten moet je toch gewoon dicht hebben, als ik het goed begrepen heb? Dan kan je dat gat zo dichtlassen en vlak slijpen met een lammellen schijf. En is dat stuk alluminium of gietijzer?
onderblok is gietijzer volgens mij dus dat las je ook nog niet ff met een sjonnie lasapparaat.
Nja vind het mooier als die zooi dicht purren met iets, en je kan gietijzer gewoon lassen met de goede elektrodes.
dat doe je toch niet? je gaat toch geen gaten dichtlassen die gebruikt worden om iets te monteren :beer:
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Het gaat maar om 1 gat waar de koelvloeistof uit komt (rechtsboven bij de groene pijl) die andere is nog wel dicht gelukkig.
Ik kan er eventueel naast dat gat wel een tappie indraaien en op die manier vastzetten dan zou het wel gelast kunnen worden.
Maar zo te horen kan dat niet overal gelast worden?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

dichtlassen is niet ok (N)

dichtsmeren wel (Y)

dan later als het blok er eens uit is gewoon uitboren en nieuw draad M8 tappen en klaar ben je.
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Ja het blok is er nu uit nl.! Dus kan er goed bij nu. Schoefdraad is nog goed en kan er gewoon een bout indraaien. Moet alleen zeker weten dat ie waterdicht is anders kan ik hem er weer uit lepelen. Naja ik vertrouw maar op de smeertechniek :grin:
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

jackel schreef:Ja het blok is er nu uit nl.! Dus kan er goed bij nu. Schoefdraad is nog goed en kan er gewoon een bout indraaien. Moet alleen zeker weten dat ie waterdicht is anders kan ik hem er weer uit lepelen. Naja ik vertrouw maar op de smeertechniek :grin:
als de draad nog goed is, dan zou ik zeker gewoon smeren, zit het kapje ook beter afgedicht wat je ermee vastdraait.

als je het last moet je ernaast een nieuw gat boren, boor je die te diep, heb je weer een probleem..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
JanGTT
Berichten: 407
Lid geworden op: do 11 dec 2008 21:45
Car: GT Turbo Blue Sport
Locatie: Putten
Contacteer:

ja oke anders gaat het kapje niet vast hehe... Had het niet goed begrepen.. dacht dat je alleen die gaten dicht wou hebben.
Renault 5 GTT Fase I,Renault 5 GTT Fase II,Renault 5 GTT Blue Sport
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Wou morgen eindelijk es de nieuwe (oude) motor gaan starten.., het koelsysteem aansluiten en ontluchten, nou zie ik alleen dat ik maar één ontluchtingsnippel heb! (die op die dikke slang richting waterpomp). Er moeten er origineel geloof ik 3 op zitten in totaal.
Krijg ik dit nog wel ontlucht dan??
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Als het goed is moet er ook nog 1 zitten in een dunnere slang op de waterpomp. Maar ontluchten op 1 nippel zal ook wel gaan denk ik.
R5GTT. Drive it like you stole it
gvanminnen
Berichten: 119
Lid geworden op: di 13 jan 2009 19:26
Contacteer:

Dichtlassen zeker niet.
Dichtsmeren gaat ook niet, want spul word eruit gedrukt dan.

Je hebt het draadeind neem ik aan nodig om wat vast te zetten.
Schroefdraadafdichting halen van locktite en ontvetter. In het gat ontvetten en de bout. Beide kanten locktite en erin draaien en wachten tot het droog is. Droogtijd staat op de verpakking, minimaal 3 uur dacht ik.

Waarschijnlijk zat er aan het draadeind wat je eruit gedraaid hebt ook afdichting?

Denk niet dat je het metaal heb afgebroken aan de achterkant van het gat met een langere bout, want moet je wel heel veel kracht gezet hebben.
En anders ligt er ook metaal in je koelvloeistof.

Succes.
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

We zien het van de week wel als ik hem ga proberen te starten..., heb de boel volgesmukt met vloeibare pakking, als dat niet lukt probeer ik het alsnog met Loctite.
Hopelijk zit er geen bonk afgebroken gietijzer in mn waterpomp zo! We zien het wel, laat t horen als hij loopt iig (Y)
Plaats reactie