Ik heb het volgende probleem:
Wanneer de auto koud is en ik wil wegrijden, kunnen de toeren wegvallen (koppeling ingedrukt, toeren vallen weg tot de auto uitvalt).
Wanneer de motor wat warmer is, vallen de toeren niet meer weg en blijft de auto netjes stationair rijden.
Ik merk dat de auto zowel op gas als op benzine dit probleem geeft (heb het gevoel dat ie op benzine er erger last van heeft).
Het is een renault clio 1.6 rxe uit '99.
Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?
Toeren vallen weg
-
Ik heb inderdaad wel moeite met starten. Volgens mij is mijn startmotor ook niet meer helemaal jofel.
Maar het aanslaan van de motor vind ik inderdaad soms moeizaam gaan. Heb ook wel is gehad dat ie op het begin stotterde met gas geven.
Is er ook een manier om te testen of het de temp. sensor is.
En zit de temp. sensor rechtsvoor bij het motorblok (dus aan de bestuurderskant richting de voorkant van de auto)?
Maar het aanslaan van de motor vind ik inderdaad soms moeizaam gaan. Heb ook wel is gehad dat ie op het begin stotterde met gas geven.
Is er ook een manier om te testen of het de temp. sensor is.
En zit de temp. sensor rechtsvoor bij het motorblok (dus aan de bestuurderskant richting de voorkant van de auto)?
Kan ook op verrotte bougiekabels duiden.. Als 't was vochtig is vonken ze op t blok, als t wat warmer word allemaal verdampt het water en vonkt de bougie zelf weer zelf goed...
Maybe is het de en ik hoop dat ik het goed zeg..
de smoorklep of iets wat er op lijkt
k heb daar namelijk ook last van gehad en toen hebben ze hem bij de dealer schoongemaakt comp gereset en E45,- en 10 min later was het klaar.
Tot nu toe geen gezeur meer mee gehad..
de smoorklep of iets wat er op lijkt

k heb daar namelijk ook last van gehad en toen hebben ze hem bij de dealer schoongemaakt comp gereset en E45,- en 10 min later was het klaar.
Tot nu toe geen gezeur meer mee gehad..
-
Ik heb net mijn temperatuursensor vervangen. Dit lijkt het probleem te hebben opgelost (ik heb nog niet uitvoerig getest). Hij loopt in ieder geval stabieler stationair. Zelfs iets hoger in toeren bij stationair, waardoor de pook ook minder trilt.
De smoorklep of gasklep kan normaal ook wel een probleem veroorzaken met het wegvallen van toeren, maar bij mij was het echt met het starten van de koude motor en het wegrijden met koude motor.
Bedankt voor de reacties!
De smoorklep of gasklep kan normaal ook wel een probleem veroorzaken met het wegvallen van toeren, maar bij mij was het echt met het starten van de koude motor en het wegrijden met koude motor.
Bedankt voor de reacties!
-
Ik heb nu wat uitvoeriger kunnen testen nadat ik de sensor heb vervangen. Het probleem is echter niet geheel opgelost. De motor valt soms toch uit, weliswaar een stuk minder dan voorheen.
Het rare is ook dat de auto op het begin goed stationair loopt na het starten. Dus wanneer ik nog stil sta is er niets aan de hand. Echter bij het wegrijden en wanneer ik dan de koppeling indruk, vallen de toeren weg.
Het rare is ook dat de auto op het begin goed stationair loopt na het starten. Dus wanneer ik nog stil sta is er niets aan de hand. Echter bij het wegrijden en wanneer ik dan de koppeling indruk, vallen de toeren weg.

Controleer allebei jullie lambda eens, die doet uberhaupt pas wat als ie warm is en dat wegvallen zou er wel eens wat mee te maken kunnen hebben.
-
Om nog even iets toe te voegen. De auto van mij rijdt ook op gas. Zodra de auto op gas is overgeschakeld, begint ie vaak weg te vallen. Zet ik em terug op benzine, vallen de toeren ook weg.
Ik zal binnenkort even de lamba eruit trekken, even zien of het verschil maakt.
Ik zal binnenkort even de lamba eruit trekken, even zien of het verschil maakt.
-
Ik heb de stekker van de lambda eruit gehaald. De auto doet dan nog steeds moeilijk.
Betekent dat de lambda dan kapot is, als de auto niet anders loopt?
Wat ik echter welk merkte, wanneer de stekker eruit was, dat de fan al heel vroeg aansloeg. De auto was nog niet eens warm en de ventilator ging al aan. Zegt dit iets?
hmz, nog een keer geprobeerd om zonder lambda te rijden. Wat ik nu ook merkte was dat ik niet boven de 2500/3000 toeren kom, de auto houdt dan namelijk in.
Daarna nog een keer weer gereden zonder lambda en de auto reed prima. Vind het zelf allemaal wel een beetje vreemd. Valt hier iets uit af te leiden?
Betekent dat de lambda dan kapot is, als de auto niet anders loopt?
Wat ik echter welk merkte, wanneer de stekker eruit was, dat de fan al heel vroeg aansloeg. De auto was nog niet eens warm en de ventilator ging al aan. Zegt dit iets?
hmz, nog een keer geprobeerd om zonder lambda te rijden. Wat ik nu ook merkte was dat ik niet boven de 2500/3000 toeren kom, de auto houdt dan namelijk in.
Daarna nog een keer weer gereden zonder lambda en de auto reed prima. Vind het zelf allemaal wel een beetje vreemd. Valt hier iets uit af te leiden?