twingo 1.8 16v

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
turbotwingo
Berichten: 26
Lid geworden op: za 27 dec 2008 4:59
Contacteer:

Na wat dubben en wikken en wegen heb ik de beslissing getrokken om een 1.8 16v in de twingo te leggen.

het blok is wat aan de zware kant maar op het rechte stuk zal ik het voordeel hebben.

er is namelijk nog een twingo met de 1.8 16v en een 2l 16v
Nu leek mij dit wel een leuke uitdaging het is niet de eerste keer dat ik aan zo een soort project begin. 8)
al wel div. motorombouw's gedaan maar de renault is een nieuwe uitdaging

Nu ben ik al aardig op weg. en begint al iets te worden. vorige week vrijdag heb ik het blok op wezen halen en deze was helemaal compleet :D

maar is begonnen met passen en meten en dit viel zwaar tegen maar wat wil je de omvang van het blok is toch wel een slag groter :p

[img]http://img88.imageshack.us/img88/7403/02012009184jv8.jpg[/img]
[img]http://img88.imageshack.us/img88/02012009184jv8.jpg/1/w320.png[/img]

Het blok na wat demontage werk (0)

[img]http://img222.imageshack.us/img222/9079/02012009187yo8.jpg[/img]
[img]http://img222.imageshack.us/img222/02012009187yo8.jpg/1/w240.png[/img]

favoriete positie :~

[img]http://img136.imageshack.us/img136/1841/03012009188lj2.jpg[/img]
[img]http://img136.imageshack.us/img136/03012009188lj2.jpg/1/w320.png[/img]

[img]http://img187.imageshack.us/img187/1228/03012009192py1.jpg[/img]
[img]http://img187.imageshack.us/img187/03012009192py1.jpg/1/w320.png[/img]

en gelukkig past het >)

[img]http://img530.imageshack.us/img530/3084/03012009193sh8.jpg[/img]
[img]http://img530.imageshack.us/img530/03012009193sh8.jpg/1/w320.png[/img]

:wink:

[img]http://img184.imageshack.us/img184/3147/03012009197qc7.jpg[/img]
[img]http://img184.imageshack.us/img184/03012009197qc7.jpg/1/w320.png[/img]

(I)

[img]http://img246.imageshack.us/img246/7738/03012009198se1.jpg[/img]
[img]http://img246.imageshack.us/img246/03012009198se1.jpg/1/w240.png[/img]

(Y)

Zelf vind ik zeker dat het al ergens op begint te lijken. heb verder nog niks aan de motor gedaan met opknappen enz. maar dat ga ik zeker nog wel doen. 8)

Vandaag nog even lekker aan het ruzie zoeken geweest met de assen en de rest van de ophanging maar zoals het het er nu naar uit ziet gaat dat helemaal goed komen.! hoeveel vermogen zullen de standaard assen kunnen hebben? (als basis een twingo van 2001 1.2 16v 75Pk)

En weet iemand toevallig waar ik schema's kan vinden van de twingo + clio?

en welke uitlaat kan ik straks het besete nemen. hij moet wel redelijk stil worden. :wink:

Benieuwd naar jullie reactie's als ik update's heb worden deze gelijk erbij gezet.

Met vriendelijke groet,
Remco 8) 8) 8) :lol:
Laatst gewijzigd door turbotwingo op di 6 jan 2009 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Leuk project (Y) Geloof wel dan je de motorkap onder handen moet nemen omdat hij niet meer dicht kan door het inlaatspruitstuk :p
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

mooie motor steun :p
turbotwingo
Berichten: 26
Lid geworden op: za 27 dec 2008 4:59
Contacteer:

dit is een tijdelijke steun :D dit was om te kijken of uiteindelijk alles past. eerst alles opbouwen. (aandrijfassen) uitlaat etc etc. en als dit allemaal past de motorsteun erin bakken :smoke:

Maar nu weet ik straks zeker dat het in een keer goed komt te zitten :D

maar het gaat helemaal goed komen. morgen de aandrijfas aan de andere kant monteren (bestuurder.) en dan gaan we de motorsteun is inpassen.

Dan gaat de motor er weer uit. en gaan we die is lekker opknappen. :p

Maar er komt al wat vaart in. kan niet wachten om me banden op te roken :bang:

Op het moment kan de motorkap nog dicht alleen de motor kan dan niet meer kantelen
dus daar moet nog wel wat aan geslepen worden(0)
Gr
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Goed bezig zeg! :worship:
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

vaste motorsteunen maken dus
dan kan je kappie mooi origineel blijven.


de zogenaamde wolf in schaapskleren :p
turbotwingo
Berichten: 26
Lid geworden op: za 27 dec 2008 4:59
Contacteer:

vaste motorsteunen ben ik niet zo'n voorstander van :wink: zelf namelijk al is wat zien afscheuren van vaste motorsteunen. en een hoop trillingen worden doorgegeven aan het chassis :( maar komen wel stijve rubber's in dus dat zal niet zo een groot probleem worden.
de aanpassingen aan de motorkap zullen niet opvallen omdat er binnenin alleen maar een verstevigingsbalk weg geslepen moet worden.

vandaag de as aan de andere kant gemonteerd en het lijkt allemaal te gaan passen morgen (als ik tijd heb :smoke: ) de motorsteun is een plekje geven.

Mvg remco
Bedankt voor jullie reactie's :lol:
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Pfff Remco wat en mooi project, houd ons op de hoogte! (Y)
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
turbotwingo
Berichten: 26
Lid geworden op: za 27 dec 2008 4:59
Contacteer:

dat zal ik zeker doen :D iemand een idee waar ik draadboom schema's kan vinden? gr remco 8)
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

bij de dealer in een boek :D , daar heb ik iig de schema's wel vandaan
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

turbotwingo schreef: hoeveel vermogen zullen de standaard assen kunnen hebben? (als basis een twingo van 2001 1.2 16v 75Pk)
Het is niet zozeer het vermogen, maar het extra koppel wat de assen eventueel zou kunnen nekken. Qua koppel is de 1.8 16V redelijk tam, dus ik denk dat die originele assen het best even kunnen uithouden. Wat is de diameter van die assen?
Als je echt van plan bent om lomp te gaan rijden (circuit bijv) dan zou ik misschien toch even kijken of er een setje assen past van een ander model, bijv een GTT ofzo....

Leuk project verder (Y)
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

leuk bezig nog :foto: updates
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Bart V schreef:
turbotwingo schreef: hoeveel vermogen zullen de standaard assen kunnen hebben? (als basis een twingo van 2001 1.2 16v 75Pk)
Het is niet zozeer het vermogen, maar het extra koppel wat de assen eventueel zou kunnen nekken. Qua koppel is de 1.8 16V redelijk tam, dus ik denk dat die originele assen het best even kunnen uithouden. Wat is de diameter van die assen?
Als je echt van plan bent om lomp te gaan rijden (circuit bijv) dan zou ik misschien toch even kijken of er een setje assen past van een ander model, bijv een GTT ofzo....

Leuk project verder (Y)
GTT assen gaan niet passen een gtt is smaller dan een twingo, denk dat je eerder clio of 19 16v assen moet hebben.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gaaf project. Wel weinig ruimte. Kan het blok nog wel kantelen?!
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Anders zou je eens moeten opmeten hoe lang de standaard Twingo assen zijn. Clio 16V assen zijn als volgt:
- Links: 602mm
- Rechts: 700mm
turbotwingo
Berichten: 26
Lid geworden op: za 27 dec 2008 4:59
Contacteer:

blok heeft nog wel ruimte om te kantelen. :smoke:

En over die assen kwa ruimte zijn dit de enigste assen die ik kwijt kan :wink: zijn in iedergeval van de 1.2 met 75pk.

Morgen weer foto's vanavond niks gedaan alleen maar uitgerust en me telefoon was kapot dus kon geen foto's maken :lol:

Gr remco
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Tim_Coupe schreef:Anders zou je eens moeten opmeten hoe lang de standaard Twingo assen zijn. Clio 16V assen zijn als volgt:
- Links: 602mm
- Rechts: 700mm
je hebt verschillende lengtes Tim :p
Staan allemaal in het grote spidan boek (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Ah :P Dat was wat ze mij vertelden in m'n zoektocht naar bredere assen.

Nee, heb nog niet de tijd gehad om weer terug bellen naar Eurocat om te vragen of ze toch wat konden betekenen (N) Hopelijk morgen :)
turbotwingo
Berichten: 26
Lid geworden op: za 27 dec 2008 4:59
Contacteer:

kan kwa dikte van de assen niet veel groter kwijt :lol: dus denk dat ik maar is ga kijken hoe lang het goed blijft gaan :grin:
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

je merkt het vanzelf als het niet goed gaat met de aandrijving
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die assen sloop je echt niet zomaar, durf ik m'n hand voor in het vuur te steken.

Die GTTwingos die genereren veel meer koppel en dat gaat ook prima.
turbotwingo
Berichten: 26
Lid geworden op: za 27 dec 2008 4:59
Contacteer:

Sorry voor het lang duren van een update. :-(

Niet veel kunnen doen aan de twingo invb. drukte werk school etc etc. dus eigelijk niet veel te melden. inmiddels heeft de motorsteun ze vaste plekje gekregen. en gaat helemaal afgelast worden.. hier heb ik nu nog geen foto's van maar die komen zeer spoedig (denk het weekend.)

De motor is er nu weer uit voor het lassen en slijpen aan de steun.. als deze steun er echt volledig in zit en klaar is dan kan ik weer lekker verder met de rest uitmeten. :grin:

Als ik meer foto's heb post ik ze direcht!

Heeft iemand nog handige website's?

Voor bijv:

Gegevens(manuals)
waar ik goedkoop renault onderdelen kan bestellen.
voor universele middendemper's etc etc. en heeft iemand toevallig nog een foto van de onderkant van zijn gasklephuis? brak vandaag een sensortje af maar weet niet waar.. het gaat om een sensor met 1 draad eraan.

Alvast bedankt!
Remco :grin:
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

:foto: :foto: :foto: ???? van wat er afgebroken is :)
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
turbotwingo
Berichten: 26
Lid geworden op: za 27 dec 2008 4:59
Contacteer:

Morgen ben ik weer aanwezig in mijn loods. dan zal ik even een foto maken :smoke: Hoop dat je me verder kan helpen.!

Mvg
Martijn 16v
Berichten: 89
Lid geworden op: za 7 okt 2006 17:52

turbotwingo schreef:Sorry voor het lang duren van een update. :-(

Niet veel kunnen doen aan de twingo invb. drukte werk school etc etc. dus eigelijk niet veel te melden. inmiddels heeft de motorsteun ze vaste plekje gekregen. en gaat helemaal afgelast worden.. hier heb ik nu nog geen foto's van maar die komen zeer spoedig (denk het weekend.)

De motor is er nu weer uit voor het lassen en slijpen aan de steun.. als deze steun er echt volledig in zit en klaar is dan kan ik weer lekker verder met de rest uitmeten. :grin:

Als ik meer foto's heb post ik ze direcht!

Heeft iemand nog handige website's?

Voor bijv:

Gegevens(manuals)
waar ik goedkoop renault onderdelen kan bestellen.
voor universele middendemper's etc etc. en heeft iemand toevallig nog een foto van de onderkant van zijn gasklephuis? brak vandaag een sensortje af maar weet niet waar.. het gaat om een sensor met 1 draad eraan.

Alvast bedankt!
Remco :grin:
Die sensor is niet erg als die er af is die is toch niet aangesloten aan de kabelboom.. Heb trouwens nog nooit een 16v gezien waarbij die stekker was aangesloten:P

Deze bedoel je die ik omcirkeld heb op de foto.. Betere :foto: kon ik niet vinden zo gauw
[img]http://img172.imageshack.us/img172/6308/naamloosri1.jpg[/img]
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Die heb je niet echt nodig. Deze zaten alleen op de eerste modellen 19 en clio. Bij mij is die ook niet aangesloten. Het heeft in elk geval iets met de temperatuur in je gasklephuis te maken, een soort verwarmingselementje?!
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Jean-Paul-S schreef:Die heb je niet echt nodig. Deze zaten alleen op de eerste modellen 19 en clio. Bij mij is die ook niet aangesloten. Het heeft in elk geval iets met de temperatuur in je gasklephuis te maken, een soort verwarmingselementje?!
volgens mij is dat gasklephuis verwarming idd!
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
turbotwingo
Berichten: 26
Lid geworden op: za 27 dec 2008 4:59
Contacteer:

dan hoef ik me gelukkig niet druk te maken om die sensor 8)

Inmiddels niet erg veel meer gedaan vanavond nog de motorsteun aan het afwerken geweest. plamuren en schuren :~ niet mijn favoriet..
maar moet wel netjes worden.

Ook spuitbussen op kleur laten mengen. voor het spuiten van de motorsteun in kleur.

als het project met de motorsteun helemaal klaar is. ga ik nog verder het blok demonteren.

Eerst gaat hij met het blok rijden zoals ik hem heb gekocht. om te zoeken naar eventueele gebreken etc. en indien nodig een revicie er tegenaan gooien. :grin: maar wie weet is het wel een perfect blok :smoke:

Nog geen foto's kunnen maken. mijn camera lag nog thuis. en niet meer in de schuur zoals ik dacht (D) dus die houden jullie zeer zeker van mij tegoed :D

Heeft iemand toevallig draadboom schema's van een twingo 2000 -
en van een clio van nov. 1991?

Waar kan ik trouwens het motornummer terug vinden? invb. het bestellen van onderdelen.

Groetjes!
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

N.a.v. je vraag goedkoop renault onderdelen:
Kijk eens bij K-tec in England (de pond staat laag) of gewoon op e-bay
turbotwingo
Berichten: 26
Lid geworden op: za 27 dec 2008 4:59
Contacteer:

Heej,

Inmiddels word het zeker weer tijd voor een update,
al een tijdje niks van me kunnen laten horen ivb. drukte op me werk en ga zo maar door.

Wel nog div. dingen kunnen doen aan de twingo waaronder:

Motorsteun afgelast en afgewerkt
chassis balk rechts gespoten.
randje om gefelst
accubak Links weg gehaald. (moet ik een nieuwe voor maken.
en nog wat kleine dingen.

Foto's:
[img]http://img24.imageshack.us/img24/6605/10012009205.jpg[/img]
[img]http://img24.imageshack.us/img24/10012009205.jpg/1/w320.png[/img]
het gaas in de motorkap (ty-raps) gaan nog weg :D

[img]http://img187.imageshack.us/img187/1520/14012008055.jpg[/img]
[img]http://img187.imageshack.us/img187/14012008055.jpg/1/w320.png[/img]

[img]http://img207.imageshack.us/img207/3787/14012008060.jpg[/img]
[img]http://img207.imageshack.us/img207/14012008060.jpg/1/w320.png[/img] Draad in de flens getapt. voor de motorsteun

[img]http://img24.imageshack.us/img24/9628/14012008056.jpg[/img]
[img]http://img24.imageshack.us/img24/14012008056.jpg/1/w240.png[/img]

Dit was het weer even;)

gr
Plaats reactie