Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Jongelui :wink:

Ik heb vanavond even een stukje gereden met mijn turbo, gaat binnenkort (morgen als er uitval is of anders woensdag) voor de keuring bij mijn vriendin op het werk.

Nu heb ik er even mee gereden en het ding is dus bloedsnel vinnik. Nu kan mijn vriendin best aardig autorijden, maar stel nu dat ik minder power wil hebben (verstelbaar voor degene die rijdt), hoe kan ik dat dan aanpakken?

Ik bedoel zoiets van een "in car adjustable boost" gedoe, maar dan de druk niet omhoog maar omlaag.

Als het ff kan moet het makkelijk weer origineel te maken zijn.

Svp geen replies van "dat moet je niet willen" ofzo, ik weet dat ik hier over aan het nadenken ben en ik vind het steeds meer een goed idee :smile:

Wie roept er eens wat?
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
jetab
Contacteer:

WAT!!!!!!!

Zo geroept.... :lol:

Nee ff zonder geintjes, dat moet lukken met een bleed valve en een draaiknoppie die je hierop aansluit.... je hebt van die setjes te koop (GT Tuning, improve??, xxx??)

He bassie!! TOT 6 MEI!!!!!!!
Laatst gewijzigd door jetab op vr 27 apr 2001 0:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

Ja, bleed-valve is de oplossing. o.a bij van Biesheuvel, zo'n 100,-,

O en de druk verlagen door de actuator gewoon terug te draaien, gaat de wastegate eerder open, minder druk dus.

Leuk dat dat blokkie zo goed loopt dat je hem moet knijpen.:smile:
Laatst gewijzigd door Anonymous op vr 27 apr 2001 8:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Bas
Bestuurslid

Haha

Mijn pa vond dat het niet goed ging komen met deze snelheid :smile::smile:

We hebben samen eens een 205 rallye gefixt met voorschade, dus wij ook een stukje knallen met dat ding, echt snel (zeker voor 1.1), maar gisteren zei mun pa dat dat ding nog niet 3/4 van de gt haalde :smile::smile:

Dus ik koop een bleedvalve en ik draai de actuator terug, als ik de valve verstel dan heb ik weer mijn oude vermogen zeg maar?
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Bas
Bestuurslid

Waar komt die bleedvalve trouwens?
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

nee nee. je koopt een in car adjustable boost (bleed valve) die zet je gewoon op minimaal als je vriendin er in rijdt en MAXIMAAL als jij er in rijdt.

Hebbie niet ergens een turbo druk metertje liggen dat je effe ken kijken hoeveel bar hij draait. Want ik had op een gegeven moment ook een turbo en zonder op te letten douwde ik die er in en toen was het effe HEEEEELLLLLLL erg hard rijden en toen niets meer :sad:
Bas
Bestuurslid

10o,

Punt is dat minimaal nogal snel is voor mijn vriending denk ik... :smile:

Die moet gewoon kunnen rijden zonder dat ze meteen in de middenberm beland omdat ze iets te ruig gas geeft.

Ik neem haar sowieso wel ff mee om te 'oefenen' ahum. Lijkt me toch geen overbodige luxe met dit ding.

Het staat zo lullig als ze arrogant gaat lopen doen met dat ding en ze plant hem onder het oog van medeweggebruikers in een abri ofzo :wink:

Waar sluit ik een drukmeter aan?
-----------------
SPECIAL TALENTS: The ability to endure extreme pain on the job, yet still come back to work the next day.
http://www.renault-tuning.com/renault5/idx.php
Laatst gewijzigd door Bas op vr 27 apr 2001 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

:smile: :smile: :smile:

weet je wat het dan wel is je draait je turbo dan terug en zet hem dan minimaal op de bleed valve. Dan hou je haast geen power over man :sad:

Ik heb mijn turbodruk meter voor de gas klep zitten die op een aansluiting richting carb. Deze meet nu de echte druk die de turbo afgeeft. Nu staat hij (weer) standaard bij mijn (= 0.85 a 0.9) omdat ik er pas een gereviseerde turbo en gedouwd heb :smile: :smile: 1.2 bar draaien :smile: :smile:kicke
Menno

Bas, ik zou 't anders doen. Met zo'n afstelknop in je interieur blijf ja altijd maar draaien lijkt me.
-Hoe laag moest ie ook alweer voor vriendinnetje
- Hoe hoog vond ik zelf ook alweer leuk en toch verantwoord?
- Als er iets spannends naast je staat bij 't stoplicht zet je 'm toch op max, en blaast je blok op.

Ik zou gaan voor een schakelaar, zodat je een stand heb voor jezelf en voor je vriendin.

Wat je dan doet is de stang op je waste-gate afstellen op een lage druk. (0.3 bar ofzo voor haar, heb ze toch nog iets.)

In de stuurleiding naar je wastegate zet je nu een T-stukje. In de aftakking monteer je een elektrisch klepje, wat je van binnenuit open kan zetten. (je kunt hiervoor op de sloop een klepje van een tankontluchting o.id halen. heb 't op m'n viertje met een benzine-afsluiter van een lpg installatie gedaan). Als je die klep open zet laat je dus stuurdruk weglekken, en gaat de turbodruk omhoog. Door voor of na 't klepje een calibertje te plaatsen, kan je de hoogte van de turbodruk regelen. Groter gaatje=meer turbodruk, kleiner=minder turbodruk.

Ik gok dat een calibertje van een milimeter wel een reeele druk gaat geven, maar dat is gewoon proberen. Je kunt zelf gaan boren met hele kleine boortjes, of je kunt bv een sproeier van een brommer gebruiken. Als je echt hobby-bob bent, pak je 't metalen deel van een kroonsteentje, kijkt er naar, en ziet dat 't eigenlijk een afstelregistertje is. Met de schroevjes kun je de doorlaat groter of kleiner maken, en 't vervolgens in zo'n rubber slangetje proppen.

Beetje duidelijk? Anders roep maar,
rev it like a rental
Bas
Bestuurslid

Menno,

Welke stuurleiding bedoel je?
Alles is origineel bij mij, dus bij mij zitten er nog 2 dunne leidingen op de wastegate. Welke moet ik hebben?
Menno

Je moet de slang met overdruk hebben, dit is de achterste op de capsule. (dus niet aan de kant van 't stangetje).
rev it like a rental
Anonymous

O, IDtje.

Maak op de stoel 2 standen, die voor je vriendin staat zo ver weg dat ze het gas niet vol kan intrappen :grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin:

O, wat simpel :Lol
Plaats reactie