Afstellen van r-tuner

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Ruudjuh

Help de auto komt niet door de APK vanwege te hoge CO-waardes, heb de kat al terug gemonteerd en er zit nu een nieuwe lambda-sonde op maar telkens als de CO in de buurt komt van wat het mag zijn dan verandert de waarde van de lamda-sonde en schiet het hele zooitje weer omhoog. Alle hulp is welkom en als het kan een leen ECU om uit te proberen wat nu het probleem veroorzaakt.
Laatst gewijzigd door Ruudjuh op zo 8 mar 2009 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
al is de VW nog zo snel een renaultje achterhaald hem wel
Tom
Moderator
Car: MB

Auto goed warm rijden wil wel wat schelen. En kon je bij de vroege 16v's niet iets regelen op de ontsteking?????
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ruudjuh

goed warm rijden e.d. is al gebeurd voordat er een nieuwe lambda-sonde in/op kwam.
Het enige wat de laatste week aan de hand was, is dat metname als ie koud is wel eens wilde stotteren op de snelweg met constant 120km/uur (als of ie op 3 poten loopt)Maar als ie warm gereden was had ie dr geen last meer van dus heb dr daarom niet zoveel aandacht aan geschonken, tevens omdat ie nu toch naar de garage moet.
Riël
Über-Spammer

trek een injector uit? :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ruudjuh

Hey Riel leuke suggestie om een injector uit te trekken maar volgens Maurice waar de auto gekeurd moet worden (en nu ook staat) loopt ie te arm, iets met een lamda waarde van boven de 1,03 of zoiets???
Bart V

Is de uitlaat wel gasdicht?? Komt eigenlijk nooit voor dat die dingen te arm afregelen, eerder te rijk.

En lambda 1.03 gaat niet samen met een te hoge CO waarde. Dus ik zou eens goed navragen wat er nu precies niet in orde is.
PtrGte
Contacteer:

Als ik me goed kan herinneren dan heb je nog steeds die 286 assen in die 2 liter zitten of niet?

Wat eigenlijk altijd helpt voor mij is de stekker van de statinair omloop eraf trekken, ding loeiwarm rijden, en dan een beetje prullen met de schroef op je gasklephuis, dan kan je hem praktisch 0 krijgen, wel MET kat uiteraard...
alexs
Contacteer:

Andere APK meester zoeken.
Waar ik kom die is ex-renault monteur en die weet dat ze altijd kantjeboord zitten of net eroverheen. Afstellen lukt amper. (Y)
Ruudjuh

Oke jongens bedankt voor de reacties, ik heb eens wat rondgeneusd op een aantal forums en vraag me nu af of de Throttle position sensor wel goed is afgesteld, nu is de vraag hoe meet ik dat ding en welke waardes moet hij hebben bij staitionair en bij vol last?

@Ptrgte: Jep nog steeds dat 2.0 16v monster van jou met de 286 graden nokkenstokken :worship:
Riël
Über-Spammer

alexs schreef:Andere APK meester zoeken.
Waar ik kom die is ex-renault monteur en die weet dat ze altijd kantjeboord zitten of net eroverheen. Afstellen lukt amper. (Y)
Heh die meester heeft net zijn bevoegdheid dus gaat gewoon volgens het boekje :p :-(
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Hoe is de staat van de katalysator die je er onder geschroefd hebt, probeer eventueel eens een andere, een slecht werkende of niet werkende katalysator geen rond de 0,6% Co wat dus net te veel is.

Een niet werkende lambdasonde kan wel eens wat hogere waarden aangeven, ik heb zelfs al eens 6,5% gehaald met een defecte lambdasonde.. motortje liep daarintegen wel prima maar hij rookte af en toe wat zwart :D

Die 286'ers verkloten de stationairloop waarschijnlijk ook aardig wat mischien ook een te hoog CO geeft, wat is de COwaarde op verhoogd stationair ? (2000-2500RPM)
martijnclio

Andere ( nieuwe ) bougies willen soms ook wel helpen..
3<=>clio16v '91__clio 1.4 rt '91__clio 1.4 s '92__clio 16v '94
Ruudjuh

Even een update, ik kom net terug van de garage en heb de auto meegenomen om dit weekend eens flink te gassen zodat de kat en de lamda-sonde eens goed warm zijn geweest, want (ja ik heb dr zelf de balle verstand van :p ) volgens de keurmeester is de CO nu wel in orde maar de 4 gastest niet goed, onder belasting schommelt de lamda-sonda tussen de 1,05 en de 1,1 wat volgens de keurmeester duid op een te arm mengsel. Dus nu probeer ik na dit weekend de motor flink warm te rijden en dan meten we opnieuw. Maar het probleem van te arm lopen is nog een raadsel
Daan2D
Car: M2GTRS + R25 + C3RS

Ik heb rieel eens gepmed net,..ik heb ook nog een nieuwe lamdasonde liggen of klopt die van jou nog helemaal?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Als die te arm is moet je vooral flink gaan gassen |:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Ik heb geen idee wat voor bouwjaar het betreft bij deze Clio maar de Viergasmeting (en dus Lambda, HC, Co2 en dus CO) is niet verplicht als de auto VOOR 1 Januari 1993 is.

met U9 op het kentekenbewijs (dat staat achter het type op je kentekenbewijs, bv. Clio 16V U9) ben je enkel verplicht tot een CO van MAX 0,5% bij stationair toerental.

Dus als ie voor 01-01-1993 is en de CO is onder de 0,5% (dus ook 0,59 (Y) ) dan is het gewoon goedkeur en kun je weer een jaartje legaal knallen :)
Laatst gewijzigd door Ronald1916V op vr 23 jan 2009 18:53, 2 keer totaal gewijzigd.
mark 5t
Contacteer:

andere APK garage zoeken.
mijn garage krijgt alle gassen door de APK. :D
Ruudjuh

Helaas is de auto van october 1993 dus valt ie onder de strengere regelgeving :gun:

@Luco: Met flink gassen bedoel ik een flink stuk rijden en niet 200 gaan knallen ofzo, en daarbij het blokkie loopt al ruim twee jaar op deze chip en nog geen problemen.

P.s. Als iemand waardes (Volt, Ohm, Amperes bij stationair of vollast) weet van sensoren ed. meld dit dan even dan kan ik begginnen met na meten, ik ben al bij ome renault geweest maar die zegt dat hij nix kan uitlezen van de ECU omdat de chip niet meer orgineel is |:
Menno

die melding van chip niet origineel, dat is verder geen probleem om 'm verders uit te lezen. Zelfs met originele chip geeft ie vaak al die melding. Maybe is er met de dealerdiagnose wel wat wijzer te worden
rev it like a rental
Ruudjuh

Weer een update ik ben gistermiddag een stukje gaan rijden, en wat blijkt als ik voormeer dan +- 30% het gaspedaal induw dan begint de motor duidelijk hoorbaar te pingelen (Het klinkt alsof er een pakje chips vast zit in de motor), geef ik dus minder dan +-30% gas dan is er niets aan de hand. En als ik ontkoppel en de auto rijd nog dan draait de motor 2500RPM en dit zakt pas naar de 1000RPM als ik helemaal stil sta dus....? Iemand enig iedee?
Bart V

Weet je zeker dat het pingelen is? Pingelen klinkt meer alsof er een paar knikkers in je cilinder zitten. Het kan wel, zeker omdat jij het ook had over een arm mengsel.
Ruudjuh

Ik denk zeker te weten dat het pingelen is (het blijft moeilijk te omschrijven wat je nu precies hoort)...
Maarten-Jan
Car: R19.R

Bart V schreef:Weet je zeker dat het pingelen is? Pingelen klinkt meer alsof er een paar knikkers in je cilinder zitten. Het kan wel, zeker omdat jij het ook had over een arm mengsel.
zakje chips pingelen heb ik wel eens gehoord bij iemand in de auto,
dat was bij wat hogere toerentallen. Die knikkers is volgens mij bij lage toerentallen, correct me if i'm wrong, dat laatste heb ik nog nooit gehoord.
(in het echt dan bedoel ik :wink: )
Ruudjuh

Net terug van de renault garage en die heeft geen storingen gevonden in de ECU, nu kan het volgens mij alleen nog maar de chip zijn. Ik weet dat Menno destijds het zaakje niet lekker kreeg afgesteld, en dat hij me nog een keer een aagepaste chip heeft toegestuurd. Ik weet niet of hier nog op iets aan te passen valt???
franx

Henk Fastchip
Ruudjuh

Ik heb al met Henk gebeld, en helaas zijn de mogelijkheden voor een Clio 1 beperkt (de RStuner is alleen voor clio 2 en later) de enige mogelijkheid is een custom remap en deze doet hij alleen op speciale dyno dagen. En helaas zit deze van (als ik het goed heb) 3 maart al volgeboekt.... |: en ondertussen is de APK verlopen.
Robke
Car: Lexus IS250

Ik had R-tuner in m'n oude Clio zitten, simpelweg even de lambdasonde inschakelen en hij kwam door de apk. :D
Ik neem aan dat Henk de R-tuner niet meer maakt, aangezien het alweer oude auto's aan het worden zijn waar het voor geschikt is.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

de vorige keer had je het toch gehaald met een katalysator van mij?

Heb je anders ff een ecu nodig?
mark 5t
Contacteer:

idd andere originele ecu en kat eronder
bij het co meten even ergens een klein vacuum lek creeren werkt ook goed.
beetje garage is hier erg creatief in en krijgt hem door de apk.
Ruudjuh

de CO is nu wel in orde maar de 4 gastest is niet goed, en een leen ECU is toch maar een tijdelijke optie (toch bedankt voor het aanbod JP) en er zit al een nieuwe katalysator op.
Als enige oplossing denk ik dat ik een custom remap zal moeten laten schrijven op een dyno, en dan wel met behoud van de orginele ECU (ik hoef geen standalone management systeempje) dus wie weet waar en hoe, en Henk van Fastchip valt al af (of dr moet een plekkie vrij komen op de dyno dag in goes)
Tom
Moderator
Car: MB

misschien idd een tijdelijke oplossing, maar als je dan weer legaal kan rijden....
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
mark 5t
Contacteer:

ja als je gewoon liever veel geld uitgeeft moet je dat doen idd.
Ruudjuh

@mark 5t: Wat precies doen???

Ik heb eens even rondsurft op t web en heb dit gevonden http://www.obd-tuning.nl/v2/?vermogensbank Zie bij Prijzen dan valt dat nog wel mee Voor afstelling race auto's of prive auto's eerste uur €75,- vervolgens elk uur €50,-.
Heeft iemand hier ervaring mee?
antoine
Car: Renault Clio III RS

Is dit de clio 16v die nu bij Cat staat?
Ruudjuh

@antoine: Nope hij staat gewoon op onze oprit, hier in Limburg. :grin:
Plaats reactie