Volvo 440 1.7 turbo '93 ---------home tuning
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 13 jan 2009 19:26
- Contacteer:
Zal me even netjes voorstellen, ben Gareth en kom uit Naaldwijk (zuid-holland) en ben 21 jaar.
Ben al een heel eind op weg met me auto en heb het hele project op het volvo forum staan. Sieger Everts helpt me daar een hoop, omdat de meeste daar niet ver gaan met de motorische tuning.
Auto is een volvo 440 1.7 turbo uit 1993 met 103.000 km op de teller.
Wat er aan gedaan is:
Motorisch:
Gechipt bij Rica Wateringen
BMC carbon cold air intake
MSD blaster bobine
Magnecor competition 8,5 mm bougie kabels
Denso iridiums power bougies
Dumpvalve JR racing
T25 turbo ballbearing
Downpipe 63mm
Katalysator leeg gemaakt
Uitlaatsysteem 63mm
Sportdemper jap style
Wegligging:
OZ Superleggera met toyo proxes 205-50-15
LVT 40mm verlagingsveren
Veerpootbrug voor
Veerpootbrug achter
Extra's:
Turbodrukmeter tot 2 bar
Luchtinlaat temperatuur meter
Momo sportstuur
Witte kmh teller en toerenteller
Grill vervangen door zwart gaas
Foto's:
[img]http://i34.tinypic.com/2dqpqgy.jpg[/img]
[img]http://i33.tinypic.com/sbput5.jpg[/img]
[img]http://i34.tinypic.com/2ak9rts.jpg[/img]
[img]http://i37.tinypic.com/oghxts.jpg[/img]
[img]http://i35.tinypic.com/111i3oy.jpg[/img]
[img]http://i38.tinypic.com/8y9kcm.jpg[/img]
[img]http://i33.tinypic.com/2l8ywd2.jpg[/img]
[img]http://i43.tinypic.com/dg1itl.jpg[/img]
[img]http://i40.tinypic.com/16k2xdl.jpg[/img]
Hoop dat jullie een beetje een beeld van me auto hebben en wat er allemaal aan gedaan is. Heb alles zelf gedaan en kom nu bij het moeilijk gedeelte: AFSTELLING.
Hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.
Ben al een heel eind op weg met me auto en heb het hele project op het volvo forum staan. Sieger Everts helpt me daar een hoop, omdat de meeste daar niet ver gaan met de motorische tuning.
Auto is een volvo 440 1.7 turbo uit 1993 met 103.000 km op de teller.
Wat er aan gedaan is:
Motorisch:
Gechipt bij Rica Wateringen
BMC carbon cold air intake
MSD blaster bobine
Magnecor competition 8,5 mm bougie kabels
Denso iridiums power bougies
Dumpvalve JR racing
T25 turbo ballbearing
Downpipe 63mm
Katalysator leeg gemaakt
Uitlaatsysteem 63mm
Sportdemper jap style
Wegligging:
OZ Superleggera met toyo proxes 205-50-15
LVT 40mm verlagingsveren
Veerpootbrug voor
Veerpootbrug achter
Extra's:
Turbodrukmeter tot 2 bar
Luchtinlaat temperatuur meter
Momo sportstuur
Witte kmh teller en toerenteller
Grill vervangen door zwart gaas
Foto's:
[img]http://i34.tinypic.com/2dqpqgy.jpg[/img]
[img]http://i33.tinypic.com/sbput5.jpg[/img]
[img]http://i34.tinypic.com/2ak9rts.jpg[/img]
[img]http://i37.tinypic.com/oghxts.jpg[/img]
[img]http://i35.tinypic.com/111i3oy.jpg[/img]
[img]http://i38.tinypic.com/8y9kcm.jpg[/img]
[img]http://i33.tinypic.com/2l8ywd2.jpg[/img]
[img]http://i43.tinypic.com/dg1itl.jpg[/img]
[img]http://i40.tinypic.com/16k2xdl.jpg[/img]
Hoop dat jullie een beetje een beeld van me auto hebben en wat er allemaal aan gedaan is. Heb alles zelf gedaan en kom nu bij het moeilijk gedeelte: AFSTELLING.
Hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.
Laatst gewijzigd door gvanminnen op di 15 sep 2009 17:06, 14 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 13 jan 2009 19:26
- Contacteer:
Ja
Had die nog liggen en heb die maar ingebouwd. Werkt perfect las namelijk overal dat je met een grotere turbo uit moest kijken dat je intercooler niet te klein is.
Plannen zijn:
Front mount intercooler
Intake van luchtfilter tot turbo vergroten. (Zit nu met een vernauwing naar de orginele slang).
Grotere injectoren
Power boost valve afstellen
Waarschijnlijk grotere brandstofpomp nodig
Benzinefilter
Benzineleidingen grotere???
Nog wat meer foto's, zodat het wat duidelijk word. En iedereen wil altijd graag foto's toch.
[img]http://i42.tinypic.com/dd1cwl.jpg[/img]
[img]http://i39.tinypic.com/k0sdbp.jpg[/img]
[img]http://i44.tinypic.com/qy8zye.jpg[/img]
[img]http://i39.tinypic.com/29vxzkp.jpg[/img]
[img]http://i42.tinypic.com/zk1z4l.jpg[/img]

Plannen zijn:
Front mount intercooler
Intake van luchtfilter tot turbo vergroten. (Zit nu met een vernauwing naar de orginele slang).
Grotere injectoren
Power boost valve afstellen
Waarschijnlijk grotere brandstofpomp nodig
Benzinefilter
Benzineleidingen grotere???
Nog wat meer foto's, zodat het wat duidelijk word. En iedereen wil altijd graag foto's toch.
[img]http://i42.tinypic.com/dd1cwl.jpg[/img]
[img]http://i39.tinypic.com/k0sdbp.jpg[/img]
[img]http://i44.tinypic.com/qy8zye.jpg[/img]
[img]http://i39.tinypic.com/29vxzkp.jpg[/img]
[img]http://i42.tinypic.com/zk1z4l.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door gvanminnen op di 13 jan 2009 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Ziet er netjes uit Gareth.
Ik had al e.e.a. van je project gezien op het Volvo forum, je pakt het serieus aan!
Succes ermee!
Ik had al e.e.a. van je project gezien op het Volvo forum, je pakt het serieus aan!
Succes ermee!
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 13 jan 2009 19:26
- Contacteer:
Grotere injectoren heb ik liggen zijn van een volvo 900 serie v6.
337 cc @ 3,0 bar.
Standaard benzinedruk met vacuum stationair 2,5 bar en zonder 3,2 bar.
Heb de turbodruk nu rond de 0,8 bar staan.
Hoe hoog zal ik de benzinedruk nu zetten?
Kan ik al met de grotere injectoren rijden als ik die inbouw en moet de benzinedruk dan juist omlaag, omdat die anders verzuipt stationair?
337 cc @ 3,0 bar.
Standaard benzinedruk met vacuum stationair 2,5 bar en zonder 3,2 bar.
Heb de turbodruk nu rond de 0,8 bar staan.
Hoe hoog zal ik de benzinedruk nu zetten?
Kan ik al met de grotere injectoren rijden als ik die inbouw en moet de benzinedruk dan juist omlaag, omdat die anders verzuipt stationair?
injectoren gewoon monteren en dan een run doen op een vermogensbank
dan kan je zien of je druk omhoog of omlaag moet.
verder is het erg verstandig om ook een uitlaatgastemperatuurmeter in je uitlaatspruitstuk te monteren.
Let op! vlak voor de turbo dus!
dan kan je zien of je druk omhoog of omlaag moet.
verder is het erg verstandig om ook een uitlaatgastemperatuurmeter in je uitlaatspruitstuk te monteren.
Let op! vlak voor de turbo dus!
Geinig, ik ben wel van de vreemde eenden in de bijt 
Zal wel goed doen, zo'n opading bij het stoplicht.
Sterker nog, ik zou em gewoon helemaal origineel houden, ook originele grilletje weer terug en lekker onderhuis modden.
En als toefje op de slagroomtaart, setje verbrede stalen wielen met wieldoppen

Zal wel goed doen, zo'n opading bij het stoplicht.
Sterker nog, ik zou em gewoon helemaal origineel houden, ook originele grilletje weer terug en lekker onderhuis modden.
En als toefje op de slagroomtaart, setje verbrede stalen wielen met wieldoppen

-
- Über-Spammer
- Berichten: 18301
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Krijg je een Volv in schaapskleren...
Zo had ik eens een Golf 3 Variant VR6 Syncro (standaard 190 PK).
Zaten alleen maar 17 inch wielen onder, dus verder een redelijke burgerbak.
Ding ging als de brandweer! Leuk hoor die verbaasde gezichten als je dan een Astra GSI zoek rijdt.
Zo had ik eens een Golf 3 Variant VR6 Syncro (standaard 190 PK).
Zaten alleen maar 17 inch wielen onder, dus verder een redelijke burgerbak.
Ding ging als de brandweer! Leuk hoor die verbaasde gezichten als je dan een Astra GSI zoek rijdt.

-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 13 jan 2009 19:26
- Contacteer:
Ja dat klopt wel, maar hier achter zit mijn airco en normale radiateur.
Kan nooit meer zo'n grote fmic kwijt, maar houd ook hoop tegen voor mijn radiateur. En de orginele fmic zit niet voledig in de rijwind.
Twijfel hier ook al een tijd over om het te doen. Kleinere fmic plaatsen maar dan wel onder de bumper vol in de wind en radiateur vangt ook gelijk meer wind.
Niet doen?
Kan nooit meer zo'n grote fmic kwijt, maar houd ook hoop tegen voor mijn radiateur. En de orginele fmic zit niet voledig in de rijwind.
Twijfel hier ook al een tijd over om het te doen. Kleinere fmic plaatsen maar dan wel onder de bumper vol in de wind en radiateur vangt ook gelijk meer wind.
Niet doen?
Wat meet je nu voor inlaatlucht temperatuur? (op vollast, gemeten na de intercooler) Ik denk dat als je op 0.7 bar blijft draaien, je niet zo gek veel koelcapaciteit nodig hebt, en je dus best een kleinere intercooler kan gebruiken. Als je 200 pk wilt gaan draaien kom je tekort met 0.7 bar, en zal je wellicht in de toekomst wel koelproblemen krijgen met meer druk, en een te kleine intercooler. Maar gewoon meten, dan zie je het snel genoeg.
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 13 jan 2009 19:26
- Contacteer:
Heb nu totaal geen koelproblemen. Luchtinlaat word warmer zodra de motor warm is en je stil blijft staan, dan loopt die iets op. Alles dicht bij het blok word dan uiteraard wat warmer.
-
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Welkom hier 

-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 13 jan 2009 19:26
- Contacteer:
Had de turbo vergroot, maar reed nog met de orginele intake. Had dus een verloopt stuk van groot naar klein, niet ideaal dus.
Heb nu een grotere nieuwe intakebuis gemaakt.
Zo is het geworden:
[img]http://i42.tinypic.com/332weog.jpg[/img]
Zitten nog 2 slangen aan waarvan ik niet zeker weet of ze echt noodzakelijk zijn.
1 vanaf de stationair klep en 1 vanaf oliepot carterontluchting.
Kan ik deze alle 2 weg laten?
Kan die zwarte slang die met die tyrip vast zit weg zit namelijk ook olie rommel in. Dit wil ik niet in me inlaat.
[img]http://i42.tinypic.com/sy32c0.jpg[/img]
Er zit ook een stekker aan, waar dient die voor en kan dat dan ook weg?
[img]http://i41.tinypic.com/2aje7fm.jpg[/img]
Dan zit deze ook nog aan de ''oliepot''
[img]http://i40.tinypic.com/fdegec.jpg[/img]
En dan zit die verder nog aan het blok vast. Laatste foto hier een carterontluchtingsfilter op zetten.
Die uit het blok komt in een pot of afdichten?
Heb nu een grotere nieuwe intakebuis gemaakt.
Zo is het geworden:
[img]http://i42.tinypic.com/332weog.jpg[/img]
Zitten nog 2 slangen aan waarvan ik niet zeker weet of ze echt noodzakelijk zijn.
1 vanaf de stationair klep en 1 vanaf oliepot carterontluchting.
Kan ik deze alle 2 weg laten?
Kan die zwarte slang die met die tyrip vast zit weg zit namelijk ook olie rommel in. Dit wil ik niet in me inlaat.
[img]http://i42.tinypic.com/sy32c0.jpg[/img]
Er zit ook een stekker aan, waar dient die voor en kan dat dan ook weg?
[img]http://i41.tinypic.com/2aje7fm.jpg[/img]
Dan zit deze ook nog aan de ''oliepot''
[img]http://i40.tinypic.com/fdegec.jpg[/img]
En dan zit die verder nog aan het blok vast. Laatste foto hier een carterontluchtingsfilter op zetten.
Die uit het blok komt in een pot of afdichten?
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 13 jan 2009 19:26
- Contacteer:
Carterontluchting is dus de slang die terug de intakebuis ingaat?
Die stekker dan gewoon laten hangen?
Die stekker dan gewoon laten hangen?
normaal gezien zit er volgens mij nergens een stekker en of sensor in je carterventialtie systeem. Das gewoon een slang vanaf je carter die olie damp afvoert terug naar je inlaat.
R5GTT. Drive it like you stole it
-
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
- Locatie: Assen
- Contacteer:
die zooi er gewoon afhalen , en nat wat Paz zegt buisje afdoppen. wel even een stukje slang naar beneden laten lopenvoor een nette afvoer
, slang kun je letterlijk op elke straat hoek vinden 


-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 13 jan 2009 19:26
- Contacteer:
Ga het morgen er gelijk afhalen. Olietroep in de inlaat kan nooit goed zijn, zal ook wel wat beter zijn voor de motor.
Alleen jammer dat ik die op de intake heb gelast, had dus niet gehoeven helaas.
Alleen jammer dat ik die op de intake heb gelast, had dus niet gehoeven helaas.
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 13 jan 2009 19:26
- Contacteer:
Dampen komen er toch in na me luchtfilter dus wat heeft dit ermee te maken.
Wil me blok gewoon zo kaal mogelijk krijgen, al het overbodige moet weg.
Kan ik de noodzakelijk slangen vervangen door silicone.
Wil straks naar 1,4 bar turbodruk dus wil ik alles eerst perfect hebben.
Kort samengevat:
Slang met sensor/stekker kan eraf en laten hangen. Bij de intake dichtmaken.
Slang naar het spruistuk naar beneden laten hangen en spruitstuk dicht maken.
Het gaat dus om 2 slangen en kan ze allebei laten hangen?
Wil me blok gewoon zo kaal mogelijk krijgen, al het overbodige moet weg.
Kan ik de noodzakelijk slangen vervangen door silicone.
Wil straks naar 1,4 bar turbodruk dus wil ik alles eerst perfect hebben.
Kort samengevat:
Slang met sensor/stekker kan eraf en laten hangen. Bij de intake dichtmaken.
Slang naar het spruistuk naar beneden laten hangen en spruitstuk dicht maken.
Het gaat dus om 2 slangen en kan ze allebei laten hangen?
ik zou eerst eens uitvinden waar die sensor voor is voordat je hem verwijdert.
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 13 jan 2009 19:26
- Contacteer:
Ja daarom vraag ik dat ook.
Wil dit eerst zeker weten, maarja zal er inderdaad niet voor niks zitten.
Heb wel alvast de slang naar het spruitstuk los gehaald en naar beneden laten hangen met een langere slang.
Ingang op het spruitstuk dicht gemaakt.
Wil dit eerst zeker weten, maarja zal er inderdaad niet voor niks zitten.
Heb wel alvast de slang naar het spruitstuk los gehaald en naar beneden laten hangen met een langere slang.
Ingang op het spruitstuk dicht gemaakt.
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 13 jan 2009 19:26
- Contacteer:
Heb grotere injectoren geplaats die aangeraden werden.
Zijn van een volvo 940 v6 geven 340 cc.
Plaatsen ervan ging goed, maar auto slaat niet meer aan.
Verbruik 10 liter op 0 km denk ik
Uitlaat lag vol met benzine.
Soms slaat die net niet aan, maar starten wil die nog niet.
Accu heb ik er al een half uur af gehad om te resetten, maar dit haalt niks uit.
Moet de ecu aangepast worden op de grotere injectoren?
Wat nu?
Zijn van een volvo 940 v6 geven 340 cc.
Plaatsen ervan ging goed, maar auto slaat niet meer aan.
Verbruik 10 liter op 0 km denk ik

Uitlaat lag vol met benzine.
Soms slaat die net niet aan, maar starten wil die nog niet.
Accu heb ik er al een half uur af gehad om te resetten, maar dit haalt niks uit.
Moet de ecu aangepast worden op de grotere injectoren?
Wat nu?
zoals ik al eerder tegen je gezegd heb.
is de ohmse waarde wel gelijk?
je kan niet zomaar wat injectoren gaan wisselen.
is de ohmse waarde wel gelijk?
je kan niet zomaar wat injectoren gaan wisselen.
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 13 jan 2009 19:26
- Contacteer:
Beide zijn high resistance en volgens maar zelfde weestand.
Had nog wel geinformeerd bij een tuner voor injectoren en die raadde toen 310cc injectoren aan. Zou dit hiermee wel gaan starten. Schilt wel 30cc.
Had nog wel geinformeerd bij een tuner voor injectoren en die raadde toen 310cc injectoren aan. Zou dit hiermee wel gaan starten. Schilt wel 30cc.
Ik denk dat je je inspuitduur moet verkorten
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 13 jan 2009 19:26
- Contacteer:
Dat is mooi klote dan.
Maar als ik nu andere injectoren haal van 310cc die wel zelfde weerstand hebben, regelt de ecu dan verder zelf alles af.
Maar als ik nu andere injectoren haal van 310cc die wel zelfde weerstand hebben, regelt de ecu dan verder zelf alles af.
Nope, daarvoor moet je de computer aanpassen.
Klooien met de brandstofdruk is echt onzin: ten eerste hal je daarmee niet het bereik wat je nodig hebt, ten tweede ben je dan precies het voordeel van grote injectoren weer weg aan 't poetsen.
Klooien met de brandstofdruk is echt onzin: ten eerste hal je daarmee niet het bereik wat je nodig hebt, ten tweede ben je dan precies het voordeel van grote injectoren weer weg aan 't poetsen.
rev it like a rental
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 13 jan 2009 19:26
- Contacteer:
Hoor het al, injectoren is dus niet zomaar effe vervangen en de ecu doet de rest.
In de ecu staan natuurlijk de orginele injectoren ingegeven en spuit nu dus altijd veel te veel in. Zijn ook een heel stuk groter geworden en dit zal dan ook wel buiten het bereik van de ecu vallen, zodat die dit niet kan aanpassen.
Had me er wat meer in moeten verdiepen.
Verhaal met de injectoren laat ik wel hoe het is.
Kan nog genoeg motorisch verbeteren.
In de ecu staan natuurlijk de orginele injectoren ingegeven en spuit nu dus altijd veel te veel in. Zijn ook een heel stuk groter geworden en dit zal dan ook wel buiten het bereik van de ecu vallen, zodat die dit niet kan aanpassen.
Had me er wat meer in moeten verdiepen.
Verhaal met de injectoren laat ik wel hoe het is.
Kan nog genoeg motorisch verbeteren.
-
- Berichten: 1743
- Lid geworden op: wo 23 jul 2008 10:29
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Tja of je investeert in een adaptronic en laat de boel even goed afstellen...
Weet je zeker dat je goed zit!
Btw, wel een erg leuke volvo, wolf in schaapskleren haha.
Weet je zeker dat je goed zit!
Btw, wel een erg leuke volvo, wolf in schaapskleren haha.
