Een aantal F3R vragen (F3R / F3R FRS)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Auk
Contacteer:

Ik ben al een vrij lange tijd op zoek naar een F3R FRS motorblok, maar zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen wat het verschil is tussen het normale F3R blok en het F3R FRS?

Zijn er motorische upgrade mogelijkheden voor de standaard F3R, zo ja welke?

Andere nokkenassen, flowen van de kop etc etc?
canonballman

Tja, het is al gezegd, maar die 175 pk ga je wel halen als je een hoop gekke dingen gaat uithalen. Ok, je hebt misschien al 1000 euro gestoken in je eigen F3R, maar dat is in tuningstermen eigenlijk peanuts.

Hou in gedachten dat het een 8 klepper is (16 is toch tikkel beter), het geen crossflow-kop is, wat ook al een nadeel is, en dat er standaard volgens mij geen oliesproeiers voor de zuigers inzitten (is niet het grootste probleem)

Ik zou er ook niet aan beginnen, maar van een 16v uitgaan.
175 pk is wel haalbaar, ook voor jou uit een F3R, maar houdt er dan rekening mee dat er heel veel aangepast moet worden:
-zuigers
-kleppen
-inlaat (TB's) (en vanwege dat het geen crossflow is valt dat niet mee...)
-drijfstangen misschien
-nokkenas

Oftewel: 4000 euro verder zit je aan je 175 pk...
IK zou het er niet voor doen. Zou eerder de turboweg kiezen, of 16v
Praat eens met Maarten, die heeft een F3R met turbo, en schijnt erg goed te lopen.

En sorry, 'je auto origineel laten op de Hausser bodykit na' is natuurlijk CRAP, no offense.
Zodra er een bodykit op een auto zit, maakt het niet meer uit dat de ruitenwisserbladen of godweetwat nog origineel zijn; je auto is dan verre van origineel, en iedereen ziet het.

Overigens: mocht je nog een F3R kop willen kopen om (op je gemak, terwijl je je auto rijdend houdt) klaar te maken: ik heb er nog 1 liggen, compleet met orig. nokkenas.
Auk
Contacteer:

canonballman schreef:Tja, het is al gezegd, maar die 175 pk ga je wel halen als je een hoop gekke dingen gaat uithalen. Ok, je hebt misschien al 1000 euro gestoken in je eigen F3R, maar dat is in tuningstermen eigenlijk peanuts.
Dat was me al duidelijk. Ik doe zelf al erg veel aan tuning maar niet met N/A motoren. Dit wordt m'n tweede N/A blok dat aangepast gaat worden.
Hou in gedachten dat het een 8 klepper is (16 is toch tikkel beter), het geen crossflow-kop is, wat ook al een nadeel is, en dat er standaard volgens mij geen oliesproeiers voor de zuigers inzitten (is niet het grootste probleem)
Het is inderdaad geen crossflow-kop, maar de zuigers bevatten wel oliesproeiers gezien dit het nieuwe type motorblok is. De groene pijlstok, de oudere rode pijlstok had dit nog niet.
Ik zou er ook niet aan beginnen, maar van een 16v uitgaan.
175 pk is wel haalbaar, ook voor jou uit een F3R, maar houdt er dan rekening mee dat er heel veel aangepast moet worden:
-zuigers
-kleppen
-inlaat (TB's) (en vanwege dat het geen crossflow is valt dat niet mee...)
-drijfstangen misschien
-nokkenas

Oftewel: 4000 euro verder zit je aan je 175 pk...
IK zou het er niet voor doen. Zou eerder de turboweg kiezen, of 16v
Praat eens met Maarten, die heeft een F3R met turbo, en schijnt erg goed te lopen.
Turbo is naar mijn idee niet te doen, gezien dit de opgeboorde versie van de 1700i is en zijn warmte al moeilijk kwijt kan. Volvo heeft een aantal motoren ontwikkeld met turbo maar heeft dit niet doorgevoerd. Kompressor lijkt me dan weer een betere oplossing.
Wat is Maarten's forumnaam?
En sorry, 'je auto origineel laten op de Hausser bodykit na' is natuurlijk CRAP, no offense.
Zodra er een bodykit op een auto zit, maakt het niet meer uit dat de ruitenwisserbladen of godweetwat nog origineel zijn; je auto is dan verre van origineel, en iedereen ziet het.
In principe is Hausser een officiele bodykit omdat deze via de Dealer geleverd konden worden, net zoals Evolve en Heico.

Met origineel Volvo probeerde ik uit te leggen dat ik alle origineel wil houden, en niet over ga op Autostyle etc [z**i]

Natuurlijk kun je een auto niet 100% origineel houden :wink:

Overigens: mocht je nog een F3R kop willen kopen om (op je gemak, terwijl je je auto rijdend houdt) klaar te maken: ik heb er nog 1 liggen, compleet met orig. nokkenas.

Ik heb hier nog een compleet F3R blok staan voor onderdelen, ik rijd dagelijks met de Renault van mijn moeder dus de Volvo's kunnen binnen blijven.

Bedankt voor je reactie op mijn vraag in ieder geval. Wellicht zijn er meer mensen die mij tips kunnen geven waar ik materiaal kan halen voor dit blok?
Abel
Über-Spammer

ik ben ban dat je qua onderdelen zoeken niet veel verder komt dan een andere nokkenas.

het is geen geliefd tuning blok.

MRTN (forum naam maarten) heeft een aangepast 2.0 8V blok met turbo.

en de warmte niet kwijt? hoezo. ligt aan de radiator en een oliekoeler. dus ik geloof dat dat wel mee zal vallen als je een fatsoenlijke radiator en een losse olie koeler monteerd.

Compressor is zeker een leuk idee. daar moet je het makkelijkts die 175 PK mee halen en zeker een leuker koppel.

standaard heeft dit blok 120PK toch? een f7r heeft er standaard 150, maar is met een paar nokkenassen en throttelbody's en een goede onsteking/inspuitcomputer zeker 200 PK uit te halen.

op dit onderblok moet met aanpassingen een 16V kop te monteren zijn.
er is hier een op de site met zo'n blok.
PtrGte
Contacteer:

Is best een leuk motortje om een en ander mee uit te vogelen,
Heb er hier nu ene in opbouw staan, als je ziet dat het drijfwerk van een F7R praktisch hetzelfde is kun je in ieder geval een hoog toerental draaien, ook al zegt iedereen dat ze zich hier niet voor lenen...

Enige is natuurlijk dat je er een ruige nokkenas in zal moeten leggen, (die gewoon te krijgen zijn uiteraard :beer: ) met wat andere aanpassingen zoals een hogere CR, wat kop aanpassingen inclusief grotere kleppen (wat ook goed mogelijk is) denk ik dat je een redelijke competitie kan creeren voor een 16v...

Aangezien mijn 5 baccara op 3,5 cilinder loopt zal bovenstaande wel op korte termijn de plaats van de 1.7 gaan vervangen... voor meer info PM je maar even...

PS: die non-cross-flow kop is alleen wel gewoon kut, daar moet ik iedereen gelijk in geven...
Steven
Car: M536

de 1.7 is qua basis zelfde blok als de F3R he, is dat dan met een slagverschil of diameter verschil naar de 2.0 toe?

Vraag ff simpeler:
Zou een GTE nokkenas in een F3R wat opleveren? Gewoon budgettjoening om de Laguna wat harder te laten gaan :p
Bart V

ff opmeten die stokken, dan weet je of het wat kan brengen of niet...
PtrGte
Contacteer:

1.7 krukas =1.8 16v krukas
F3R krukas = 2.0 16v krukas...

1.7 is dan 81 mm boring ipv 82 bij de 1800 16v, dus kortom:

EN slagverschil, EN grotere boring...

1.7 nokkenas kan in 2 liter blok, of je er iets mee opschiet weet ik niet, zou wel zomaar kunnen...
Steven

Bart V schreef:ff opmeten die stokken, dan weet je of het wat kan brengen of niet...
Ja eh lekker makkelijk antwoord, das net zoiets als 'probeer het eens' :p

1700 GTX (carb)
81,0 x 83,5 mm
90 pk @ 5500 tpm
135 Nm @ 3500

1700 GTE (mpi)
81,0 x 83,5 mm
95 pk @ 5250 tpm
140 Nm @ 3000 tpm

2000 F3N (mpi)
82,7 x 93,0 mm
115 pk @ 5400 tpm
168 Nm @ 4250 tpm

Hmm als ik dit zo ff grofweg vergelijk, is die nokkenstok van de F3N al het 'wildst', dus lijkt me niet echt rendabel.
Valt me nog mee dat ze dat vermogen bij 5400 toeren halen, al smoort de mijne misschien wat door het mengstuk van het gas. Vind em boven de 5000 toeren niet zo boeiend meer.

Misschien iets groter mengstuk zoeken, of hebben die dingen nog een belangrijke venturiwerking?
Bart V

Steven schreef: Ja eh lekker makkelijk antwoord, das net zoiets als 'probeer het eens' :p
Ja makkelijk antwoord, maar het is de enige manier om een beetje te kunnen bepalen vantevoren of een andere stok meer zin heeft. Je wil immers weten wat de lift, en duratie is t.o.v de huidige as.

Misschien kan je eens kijken of de nokkenas van een RSi wat doet?
Steven

Tja als ik ze had liggen, had het wel gekunt ja. Maargoed ik denk misschien dat iemand het hier het al geprobeerd heeft. Aan de hand van Autoweek kun je wel een beetje schatten waar het heengaat.

Kan misschien leuk zijn voor de toekomstige koprevisie, beetje meer pit is nooit weg.

1800 RSI
82,7 x 83,5 mm
110 pk @ 5500 tpm
155 Nm @ 4250 tpm

Lijkt erg sterk op de F3R, toch herinner ik me dat Sfen's 19 in hogere toeren toch nog erg gretig doorsleurde. Zit er nog veel verschil in die koppen van al die dingen? Complete RSi kop is misschien wel wat.
Maarten-Jan
Car: R19.R

Mijn auto is recent op de rollenbank geweest, 1.8 8v, maar daar kon je dus op de grafiek zien dat hij tot aan de begrenzer gewoon het maximum vermogen vrijwel vasthoud. Dus ik weet wat voor motor er in sfen's 19 ligt/lag?

grafiekje opgevist:
[img]http://img360.imageshack.us/img360/4544/mulderux4.jpg[/img]
Steven

Sfen reed met een 19 RTI, zelfde motor als de RSi dus.
Maarten-Jan
Car: R19.R

ah oke, verschil met die van mij is multipoint injectie, ik heb singlepoint.
Plaats reactie