Ik weet niet precies wat dat ding doet, maar een Civic Type R reed ik redelijk makkelijk weg, zonder als een gek in die bak te roeren. Dus ik denk dat ie wel tegen de 6 seconden moet kunnen halen. Bij uitzonderlijk snel schakelen gaat het nog wat beter. Hij loopt gewoon zeer lekker!Steven schreef:4.6 red je iig niet op straatbandjes en je moet wel rap door je bak heentrappen, tis wel ziek snel voor een fwd
Ik gok dat Bart met de G-tech van PartyPaul ongeveer rond de 5,5 geklokt zal hebben.
GTTI afgesteld, :-D
Haalt zo'n gt'tje honderd in 2? Dan is een knappe tijd wel mogelijk denk ik.
Qua grip is 't iig allemaal niet zo'n probleem. Ik haalde met m'n vorige setup zonder al te veel drama 5.6 seconden. Met wat meer power, moet je wel richting 5.0 kunnen komen.
Qua grip is 't iig allemaal niet zo'n probleem. Ik haalde met m'n vorige setup zonder al te veel drama 5.6 seconden. Met wat meer power, moet je wel richting 5.0 kunnen komen.
rev it like a rental
Nou ja zeg... Ik zie dat ik weer eens niet op zit te letten.. Mijn topic uit d'n ouden doosch gehaald.
Ik heb Henk inmiddels gebeld om een afspraak te maken. Hij heeft het nogal druk en laat het mij weten wanneer hij tijd heeft. Ik wacht dus met smart op zijn mail.
@ Marcel: ja, de pomp heb ik inmiddels binnen, alleen nog even monteren. De lambdasondemoer zit er ook op dus ik ben er (zo goed als) klaar voor!
Op naar de (minimaal) 200 peekaas aan de wielen!!

@ Merijn: je weet de weg dus ik ze je wel verschijnen!

Ik heb Henk inmiddels gebeld om een afspraak te maken. Hij heeft het nogal druk en laat het mij weten wanneer hij tijd heeft. Ik wacht dus met smart op zijn mail.

@ Marcel: ja, de pomp heb ik inmiddels binnen, alleen nog even monteren. De lambdasondemoer zit er ook op dus ik ben er (zo goed als) klaar voor!

Op naar de (minimaal) 200 peekaas aan de wielen!!

@ Merijn: je weet de weg dus ik ze je wel verschijnen!

Ik heb eens even zitten denken (Weet ik, moet ik eigenlijk niet doen, maar toch overkomt me dat wel eens in de zoveel tijd...)
Over de lage compressie zuigers... Correct me if I'm wrong!:
Met lage(re) compressie moet je atmosferisch wat inleveren. Hoe hoger de compressie hoe meer trekkracht, toch? Dan wil je dus in principe een zo hoog mogelijke compressie hebben.
Is het dan ook zo dat als je met dezelfde druk blijft rijden, je met lage compressie zuigers minder vermogen (ook volgas) hebt dan met standaard compressie?
Dan zou je dus de druk al weer iets hoger moeten zetten om het verlies van de lage compressie te compenseren? Ik rijd nu op 1,2 - 1,3 bar. Stel dat je dan 0,1 bar verliest, dan moet je dus al weer op 1,4 bar gaan rijden om dat te compenseren, dan heb ik nog maar 0,1 bar te gaan met de zuigers, want mijn map-sensor kan maar tot maximaal 1,5 bar registreren. Dus op meer druk rijden heeft geen zin, sterker nog, het gaat kapot.
Win ik er dan zoveel mee?? Of is dit verlies te verwaarlozen/minder dan dat ik denk??
Met de standaard compressie kan je op max 1,3 bar rijden, op hoeveel zou je theoretisch met lage comp zuigers kunnen? 2,0??
Zou het dan een optie kunnen zijn om de bij de standaard zuigers de opstaande cirkel in het midden van de zuiger er af te (laten) slijpen?
Op die manier verlies je minder vermogen en rijd je met een (maximale?) compressie die je in mijn geval kan rijden.
Dus theoretisch: met het afvlakken van de zuigers heb je een verschil in compressie (2,0 - 1,3 =) 0,7 bar. Dus win je de helft in compressie = 0,35 bar.
Tel je die bij de 1,3 op dan heb je 1,65 bar. Dan heb je dus maximale compressie. Waar ik op kan rijden.
Of ben ik nou aan het mieren...... wat betreft het verlies van (atmosferisch) vermogen?? Want we willen er uiteraard het maximale uithalen wat er in zit...
Ik heb helemaal geen technische opleiding gehad dus dit is ook alleen maar redeneren/gokken.
Ben benieuwd wat de kenners hier vanzeggen.
Over de lage compressie zuigers... Correct me if I'm wrong!:
Met lage(re) compressie moet je atmosferisch wat inleveren. Hoe hoger de compressie hoe meer trekkracht, toch? Dan wil je dus in principe een zo hoog mogelijke compressie hebben.
Is het dan ook zo dat als je met dezelfde druk blijft rijden, je met lage compressie zuigers minder vermogen (ook volgas) hebt dan met standaard compressie?
Dan zou je dus de druk al weer iets hoger moeten zetten om het verlies van de lage compressie te compenseren? Ik rijd nu op 1,2 - 1,3 bar. Stel dat je dan 0,1 bar verliest, dan moet je dus al weer op 1,4 bar gaan rijden om dat te compenseren, dan heb ik nog maar 0,1 bar te gaan met de zuigers, want mijn map-sensor kan maar tot maximaal 1,5 bar registreren. Dus op meer druk rijden heeft geen zin, sterker nog, het gaat kapot.
Win ik er dan zoveel mee?? Of is dit verlies te verwaarlozen/minder dan dat ik denk??
Met de standaard compressie kan je op max 1,3 bar rijden, op hoeveel zou je theoretisch met lage comp zuigers kunnen? 2,0??
Zou het dan een optie kunnen zijn om de bij de standaard zuigers de opstaande cirkel in het midden van de zuiger er af te (laten) slijpen?
Op die manier verlies je minder vermogen en rijd je met een (maximale?) compressie die je in mijn geval kan rijden.
Dus theoretisch: met het afvlakken van de zuigers heb je een verschil in compressie (2,0 - 1,3 =) 0,7 bar. Dus win je de helft in compressie = 0,35 bar.
Tel je die bij de 1,3 op dan heb je 1,65 bar. Dan heb je dus maximale compressie. Waar ik op kan rijden.
Of ben ik nou aan het mieren...... wat betreft het verlies van (atmosferisch) vermogen?? Want we willen er uiteraard het maximale uithalen wat er in zit...
Ik heb helemaal geen technische opleiding gehad dus dit is ook alleen maar redeneren/gokken.
Ben benieuwd wat de kenners hier vanzeggen.

Klopt allemaal wel aardig, maar vergeet niet dat een gtt al een behoorlijk lage compressieverhouding heeft.
Die lagere compressie wil je om op vollast hoge piekdrukken en temperaturen te voorkomen, en toch veel laaddruk te kunnen toepassen zonder pingelgevaar. Die piekdrukken leveren namelijk veel temperatuur op, en gevolg daarvan is pingelen. Compressie nog verder verlagen bij een gtt zou ik alleen doen als je echt heftige plannen hebt qua topvermogen. Echter moet je dan wel meer gaan aanpassen.
Nadeel van die lage compressie is ook inderdaad dat hij onderin nog luier wordt, nóg beroerder start, en ook het aanspreekgedrag van de turbo zal onderin verslechteren. Door de lagere compressie is er minder uitlaatgasvolume beschikbaar om de turbo te laten opspoelen, en je hebt al zo weinig cc's.
Dat zijn nadelen die bijna niet tegen de voordelen opwegen, tenzij je dus echt serieus aan de slag gaat met topvermogen. Mijn mening is dat je in dat geval sowieso niet met een gtt verder moet gaan.
Die lagere compressie wil je om op vollast hoge piekdrukken en temperaturen te voorkomen, en toch veel laaddruk te kunnen toepassen zonder pingelgevaar. Die piekdrukken leveren namelijk veel temperatuur op, en gevolg daarvan is pingelen. Compressie nog verder verlagen bij een gtt zou ik alleen doen als je echt heftige plannen hebt qua topvermogen. Echter moet je dan wel meer gaan aanpassen.
Nadeel van die lage compressie is ook inderdaad dat hij onderin nog luier wordt, nóg beroerder start, en ook het aanspreekgedrag van de turbo zal onderin verslechteren. Door de lagere compressie is er minder uitlaatgasvolume beschikbaar om de turbo te laten opspoelen, en je hebt al zo weinig cc's.
Dat zijn nadelen die bijna niet tegen de voordelen opwegen, tenzij je dus echt serieus aan de slag gaat met topvermogen. Mijn mening is dat je in dat geval sowieso niet met een gtt verder moet gaan.
Het is dus niet zo dat omdat er meer lucht in kan, er ook meer lucht uit gaat en je turbo dus eerder opspint?
Henk Dijkstra heeft gezegd dat je met de standaard compressie van een GTT niet op meer druk kan rijden dan 1,3 bar. Prop je er mee in dan heb je grote kans op pingelen...
En ik wil "graag" op 1,5 bar gaan rijden...
Vandaar dus de vraag of ik beter de standaard zuigers af moet laten draaien of de lage compressie zuigers moet monteren.
Zijn er mensen die al met lage comp rijden en hun mening willen delen??
Henk Dijkstra heeft gezegd dat je met de standaard compressie van een GTT niet op meer druk kan rijden dan 1,3 bar. Prop je er mee in dan heb je grote kans op pingelen...
En ik wil "graag" op 1,5 bar gaan rijden...

Vandaar dus de vraag of ik beter de standaard zuigers af moet laten draaien of de lage compressie zuigers moet monteren.
Zijn er mensen die al met lage comp rijden en hun mening willen delen??
Dan kun je theoretisch dus al met een hogere druk draaien omdat je compressie al niet standaard meer is, of zit er dan helemaal naast?
Hou ook even rekening met piekdrukken, als je 1,5 bar overdruk wil draaien zal hij ook wel wat pieken naar de 1,6 bar waarschijnlijk. Dan hebje best kans dat de MAP sensor het al niet meer bijhoudt.
Tijd voor 3 bar MAP sensor.

Hou ook even rekening met piekdrukken, als je 1,5 bar overdruk wil draaien zal hij ook wel wat pieken naar de 1,6 bar waarschijnlijk. Dan hebje best kans dat de MAP sensor het al niet meer bijhoudt.
Tijd voor 3 bar MAP sensor.
@ Merijn: Dat kan natuurlijk ook.
Ik moet en zal gewoon 200 pk hebben...!!

@ Rob: daar heb je gelijk in, maar ik rijd nu op 1,2 bar met een piek naar 1,3. Er is wel een andere mapsensor maar die is weer veel minder nauwkeurig af te stellen. Neemt weer veel grotere stappen waardoor de driveability in de stad wel afneemt. En ik rijd nogal veel in de stad.
Daarom wil ik ook op met maximale compressie op 1,5 bar piekdruk gaan rijden. Goed af laten stellen bij Henk en dan moet er toch wel een behoorlijk vermogen uit te halen zijn.
Als ik dan nog meer wil zal er een andere motor in komen...

Ik moet en zal gewoon 200 pk hebben...!!

@ Rob: daar heb je gelijk in, maar ik rijd nu op 1,2 bar met een piek naar 1,3. Er is wel een andere mapsensor maar die is weer veel minder nauwkeurig af te stellen. Neemt weer veel grotere stappen waardoor de driveability in de stad wel afneemt. En ik rijd nogal veel in de stad.
Daarom wil ik ook op met maximale compressie op 1,5 bar piekdruk gaan rijden. Goed af laten stellen bij Henk en dan moet er toch wel een behoorlijk vermogen uit te halen zijn.
Als ik dan nog meer wil zal er een andere motor in komen...

Laatst gewijzigd door Bart GTT op vr 19 dec 2008 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Daar zit wel wat in! Dan zal ik Henk knog maar eens bellen om te vragen of deze koppakking wat scheelt in druk... Dan pieken naar iets meer dan nu, en dan ben ik er ook. En met meer compressie... Goed idee Rob!Robke schreef:Dan kun je theoretisch dus al met een hogere druk draaien omdat je compressie al niet standaard meer is, of zit er dan helemaal naast?![]()

zitten der standaard zuigers in ?
Afdraaien of -> http://www.woessner-kolben.de/english/indexenglish.html
28 feb is er nog 1 plaats voor een custom mapping te Goes
Afdraaien of -> http://www.woessner-kolben.de/english/indexenglish.html
28 feb is er nog 1 plaats voor een custom mapping te Goes

maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Ik heb revisiesetje 2 van MB. Standaard (maar wel nieuwe) compressie zuigers met een 1,9mm koppakking. Nou weet ik niet wat voor dikte er standaard tussen zit??
Zou ik met een (nog) dikkere koppakking nét dat beetje extra kunnen winnen qua drukvulling dat ik tegen de 1,5 bar aan kan gaan rijden en niet de zuigers hoef te vervangen/afvlakken?
Ik wil dus idd (zsm) kijken wat de beste optie is om me dan daarna nog in te schrijven voor de dyno/mapdag.
Ik heb dus geen zin om de zuigers te varvangen als ik er maar 10 pk mee opschiet en onderin dus alleen maar verlies...
Zou ik met een (nog) dikkere koppakking nét dat beetje extra kunnen winnen qua drukvulling dat ik tegen de 1,5 bar aan kan gaan rijden en niet de zuigers hoef te vervangen/afvlakken?
Ik wil dus idd (zsm) kijken wat de beste optie is om me dan daarna nog in te schrijven voor de dyno/mapdag.

Ik heb dus geen zin om de zuigers te varvangen als ik er maar 10 pk mee opschiet en onderin dus alleen maar verlies...
Heel jouw motor kan toch geprogrammeerd draaien? en de ECU is zo slecht niet zover ik weet. Ik denk dat je met je standaard compressie en een mooi programma echt wel pingelvrij kan draaien op die druk.
-
Ik zou ook niet gauw op een nog lagere compr. gaan rijden, om de al genoemde (grote) nadelen.
Of het moet zijn dat je het ding alleen maar op een circuit gebruikt. Wordt nog meer alles of niets. Sper wordt dan ook handig.... tjing tjing...
Hou ook in gedachten dat de druk niet een maatstaf is voor vermogen. Meer volume wat naar binnen gaat is meer vermogen. Maw, al houd je de druk op je huidige niveau, maar verbeter je de flow, dan zul je toch winnen.
Alleen is de kop van een C1J nou niet bepaald super veel te winnen.
Maar alles bij elkaar: kop bewerken, inlaatspruitstuk verbeteren, meer gaskleppen/grotere doorlaat, en de druk op je huidige niveau houden, en dan zul je toch een hoop winnen, zonder dat je een (lage compr)motor krijgt waar amper fatsoenlijk mee te rijden valt.
Of het moet zijn dat je het ding alleen maar op een circuit gebruikt. Wordt nog meer alles of niets. Sper wordt dan ook handig.... tjing tjing...
Hou ook in gedachten dat de druk niet een maatstaf is voor vermogen. Meer volume wat naar binnen gaat is meer vermogen. Maw, al houd je de druk op je huidige niveau, maar verbeter je de flow, dan zul je toch winnen.
Alleen is de kop van een C1J nou niet bepaald super veel te winnen.
Maar alles bij elkaar: kop bewerken, inlaatspruitstuk verbeteren, meer gaskleppen/grotere doorlaat, en de druk op je huidige niveau houden, en dan zul je toch een hoop winnen, zonder dat je een (lage compr)motor krijgt waar amper fatsoenlijk mee te rijden valt.
Lagere comp betekend sowieso niet meer lucht.
Je slag, dus luchtverplaatsing, blijft hetzelfde. Zuigt er zelfs minder hard aan
Je slag, dus luchtverplaatsing, blijft hetzelfde. Zuigt er zelfs minder hard aan

hy heeft de lage compr. zuigers thuis al liggen .Riël Notermans schreef:Lagere comp betekend sowieso niet meer lucht.
ik zeg die erin en de druk op 1.5 bar en afstellen in goes en klaar ben je . als tie verder wil komt er toch een 2.0 liter blok in .
ik heb ook 1,5 bar laaddruk en heb ook alles nieuwe van MB
ik heb dus wel de zuigers vlak af laten draaien omdat ik een goed presterende en veilige motor wil hebben.
morgen gaat ie op de bank
ik verwacht niet veel meer vermogen als met de originele zuigers misschien zelfs iets minder maar wel veel veiliger vermogen.
tis maar net wat je wilt he!
ik heb dus wel de zuigers vlak af laten draaien omdat ik een goed presterende en veilige motor wil hebben.
ik verwacht niet veel meer vermogen als met de originele zuigers misschien zelfs iets minder maar wel veel veiliger vermogen.
Jij hebt neem ik aan dus ook de injectiekit van MB?mark 5t schreef:ik heb ook 1,5 bar laaddruk en heb ook alles nieuwe van MB
Maar zoals je zelf dus al zegt: de standaard (compressie)zuigers heb je af laten vlakken om een zo hoog mogelijke compressie te rijden terwijl je toch (maar? ;-p) 1,5 bar rijdt... en de mapsensor van deze injectie kan dus niet meer meten dan 1,5 bar, dus daarboven heeft het geen enkel nut.
Sterker nog: Als er meer druk in komt dan 1,5 bar kan de sensor dit niet meer meten en sluit dus ook meteen de benzine toevoer af... dan hoef ik niet te vertellen wat er daarna gebeurt....
Ik denk dat ik er stiekum toch wel een beetje uit ben.... Gewoon deze opstelling zo houden en dan in februari een keer goed laten mappen door Henk. Op maximaal af laten stellen! Henk weet wel wat ie doet...
Weet ik ook wel zeker dat er een heel erg nette vermogensuitdraai tevoorschijn komt!

Een aantal vrienden van me die wel al eens met me mee hebben gereden, vinden het vermogen nu al niet meer normaal. Laat staan als ik hém (jazeker! Hij is mannelijk!!) nog eens een keertje perfect af laten stellen voor deze setup...Riël Notermans schreef:Heel jouw motor kan toch geprogrammeerd draaien? en de ECU is zo slecht niet zover ik weet. Ik denk dat je met je standaard compressie en een mooi programma echt wel pingelvrij kan draaien op die druk.
Ik zou echt niet weten hoe goed of slecht deze mapsensor is voor deze motor/afstelling. Maar ik kan me uiteraard wel voorstellen dat als je er een mapsensor in zet die zeker tot 2,0 bar (of meer?) kan regelen, de driveability in de stad e.d. er toch zeker wel op achteruit gaat... Die stappen zijn toch wel een beetje erg veel groter dan bij de 1,5 bar bar mapsensor... En daar wordt ie uiteraard ook wel weer een beetje zenuwachtiger van...
En, aangezien ik in Eindhoven woon én werk, wordt mijn auto dus ook niet zo heel erg vaak en lang uitgelaten... Soms staat ie wel voor een week of zo voor de deur. Maar als ik hem dan eens een keertje goed uit laat is het dan ook wel weer heel erg groot feest!
Ik hoef ook helemaal niet het maximum vermogen er uit te halen, maar met deze setup kan er bij deze motor al bijna niks meer veranderd (lees: verbeterd) worden.
Dus, conclusie:(?!) dan zal ik het maar lekker bij deze standaard compressie houden (met een 1,9mm koppakking) en in februari bij Henk op de bank mijn motor perfect af laten stellen...

Dan zou ik me toch echt niet meer hoeven schamen als iemand anders mij voorbij zou komen rijden... Zou ik dan nog meer vermogen willen hebben, dan zou er minimaal een 1.8 16v motor in moeten komen, of een Wilie motor.
Ligt uiteraard ook aan het vermogen wat er dan uit komt rollen... Maar tot nu toe is er nog niet echt iemand geweest die het van me heeft gewonnen....
Maar zoals laatst al beschreven bij je eigen auto vs iemands anders auto, had ik een BMW achter op mijn bumper zitten. Ik zag pas wat voor versie het was toen ie mij rechts voorbij ging (omdat de bestuurder die voor mij reed er niet echt de pas in had.... 335D... thuis aangekomen toch maar even snel op autoweek.nl/carbase gekeken en toen bleek wel dat die Beemert toch wel een hoop (meer uiteraard...) vermogen had... Kreeg nog wel een

De bestuurder van die 335d zal natuurlijk ook nooit van zijn leven hebben kunnen dromen dat er 5-jes rond zouden rijden met zo'n dergelijk vermogen die zijn BMW 335D, met een bult koppel waar je niet goed van wordt, er uit zou kunnen rijden...
Dààr doe ik het voor...!!

Topsnelheid doet mij werkelijk helemaal niks. Wordt ik echt niet eens een beetje warm of koud van... Wat ik dan wel weer heel erg lekker vind: al die stoplichtsprintjes op de rondweg van Eindhoven.

Die dikke Beemers en Sterren het asfalt op hun voorruit leggen. Dàt doet mij wel wat!!! Dàt vind ik écht lekker!!

Ik zou gewoon eens met Henk overleggen hoe het motortje er precies voor staat. Hij kan tijdens het mappen wel zien waar je aan de grens begint te komen. Is dat pingelgevoeligheid, of krijg je gewoon niet meer lucht verpompt? Koeling? Uitlaatgastegendruk? Turbo die 't nie meer aan kan? Aan de hand daarvan je conclusies trekken, en op jacht naar meer power 
Een mapsensor met een half barretje meer bereik is overigens niet echt dramatisch voor drive-ability van een auto, dat komt best goed

Een mapsensor met een half barretje meer bereik is overigens niet echt dramatisch voor drive-ability van een auto, dat komt best goed

rev it like a rental
Eh, volgens mij klopt die tijd niet hoor...Merijn schreef:Oh jee... Gezien de tijd en de opzet van de bovenstaande post, weet ik wel wat voor avond het is geweest gister...![]()
![]()
![]()

Laatst gewijzigd door Bart GTT op zo 21 dec 2008 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Er zit een 270 graden Pipercam nokkenas in. Ik vind ook wel met al deze aanpassingen dat ie het bovenin nogsteeds erg goed doet! Je merkt echt wel dat ie gewoon door blijft gaan. Maar dat zal ook wel door alle aanpassingen zijn: dikke turbo, uitlaat, nokkenas.Abel schreef:heb je al een andere nokkenas van MB? bij Mark heeft dat echt veel pk's extra opgeleverd
Er zit een T25/T3 op en een 2,5" elbow en downpipe en de rest is 2,25".Menno schreef:Ik zou gewoon eens met Henk overleggen hoe het motortje er precies voor staat. Hij kan tijdens het mappen wel zien waar je aan de grens begint te komen. Is dat pingelgevoeligheid, of krijg je gewoon niet meer lucht verpompt? Koeling? Uitlaatgastegendruk? Turbo die 't nie meer aan kan? Aan de hand daarvan je conclusies trekken, en op jacht naar meer power
Ik vind het dan wel een beetje zonde als ik hem nu laten mappen met standaard compressie en er tijdens het mappen achter kom dat ik toch maar beter de lage compressie zuigers had moeten monteren... Kan ik weer een keertje terug.
Is er iemand die hier niet té ver weg woont, dan kan ik zelf eens voelen wat ie atmosferisch doet met lage compressie?? Even een keer vergelijken.
jij moet makkelijk op de richting komen. dat weet ik nu al wel. dus het heeft nu met je injectie te maken.. Mischien een grotere gasklep. gevalletje clio 16V ofzo? dubbele gasklep. 2X25mm ofzo want je spruitstuk is ook lang niet optimaal he.
Laatst gewijzigd door Abel op zo 21 dec 2008 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
hahaha jaja veiliger idd maar dat vermogen minder?mark 5t schreef:ik heb ook 1,5 bar laaddruk en heb ook alles nieuwe van MB
ja prestaties zijn idd niet achteruit gegaan 

Spruitstuk is lang zo gek nietAbel schreef:jij moet makkelijk op de richting komen. dat weet ik nu al wel. dus het heeft nu met je injectie te maken.. Mischien een grotere gasklep. gevalletje clio 16V ofzo? dubbele gasklep. 2X25mm ofzo want je spruitstuk is ook lang niet optimaal he.