Mensen ik heb een vraagje:
Ik sta op het punt om een megane coupe aan te schaffen en ik sta voor een dilemma:
keus 1: een megane coupe 1.6E uit 1998 met +/-80 dkm
keus 2: een zelfde auto maar met een kmstand vanaf 140 dkm
Wat zouden jullie doen?
Ik hoor veel mensen zeggen ga voor keus 1, deze auto is natuurlijk qua aanschafprijs wat duurder en er komen nog wat dure reparaties aan.
Mijn argument voor keus 2 is, hij is goedkoper, reparaties zijn al gebeurd, dus dubbel zo goedkoop.
En als ik de auto in de toekomst verkoop is het verschil in verkoopprijs nihil.
mijn vraag is:
Wat zijn de duurste reparaties tussen de 80 dkm en 140dkm?
Wat is de beste keus, zowel motorisch als financieel gezien?
gr. Evert
vraagje aankoop megane coupe 1.6E
-
- Moderator
- Car: MB
aparte redenatie heb je daar! Een auto met een hogere stand als een ander hoeft niet beter(meer) onderhouden te zijn dan een ander. Wie weet moet je bij die auto met de hogere km stand een grote beurt uitvoeren, banden vervangen en remblokken plus schijven? Dan kost dat een aardige duit als je dat laat doen. Bij de ander heb je kans dat de distr riem vervangen moet worden?!
Mijn advies. Staar je niet blind op een km. stand maar kijk naar het geheel. Wat is de staat van de auto? Zijn er gekke gebruikssporen? Heeft hij ooit schade gehad? Welke heeft voor jou leukere opties? Met een beetje normaal onderhoud moet het namelijk allebei nog wel lang heel blijven. Houd je het echter het idee dat auto 2 al zoveel onderhoud heeft gehad dat je daar voorlopig geen kosten aan krijgt, dan zou je wel eens bedrogen uit kunnen komen.
Mijn advies. Staar je niet blind op een km. stand maar kijk naar het geheel. Wat is de staat van de auto? Zijn er gekke gebruikssporen? Heeft hij ooit schade gehad? Welke heeft voor jou leukere opties? Met een beetje normaal onderhoud moet het namelijk allebei nog wel lang heel blijven. Houd je het echter het idee dat auto 2 al zoveel onderhoud heeft gehad dat je daar voorlopig geen kosten aan krijgt, dan zou je wel eens bedrogen uit kunnen komen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Car: Megane coupe ph1 16V
- Contacteer:
Bij mijn megane kwam ik er vrij snel achter dat er een verkeerd soort koppakking is gebruikt(bekend bij renault),en deze begon te lekken,olie bij koelvl.stof en anderom,na het vervangen heb ik nergens meer last van gehad,hier kwam ik achter toen die ongeveer 100K op dce teller had staan
moet zeggen dat het motortje na 172K nog draait als een zonnetje,en ondanks dat,heb ik nog een record vestigd naar engeland van 1:18 (met 120 a 130 km/h)
veel voorkomende klachten bij de 1,6 zijn het volgende (alles makkelijk te verhelpen)
mapsensorslangetje lek (stotteren en raar stationair toerental)
mocht dit zich voordoen,dan adviseer ik om geen renault slang te gebruiken,maar naar een automat. zaak te gaan,en een ander soort slang aan te schaffen,ik heb er nu ook geen last meer van.
de stappenmotor in het gasklephuis kan vuil zijn(ook raar stationair toerental),samen met de behuizing zelf,kwastie van schoonmaken,mocht dat niet helpen kost een nieuwe stappenmotor 80 euro.
defecte bobine,mijn motor maakt gebruik van 2 bobines,bij sommige K7M motoren heb je te maken met 1 bobine,in mijn geval ging deze hars lekken,en merkte ik dat die meer ging verbruiken,een nieuwe bobine koste dacht ik ook rond de 80 euro per stuk.
bij de 150K heb ik de distributieriem vervangen,en voor de zekerheid de waterpomp,ik wilde zeker zijn dat deze niet naar een paar 1000km het zou begeven,of dit te voorbarig is geweest weet ik niet,bij het vervangen kwam ik er wel achter dat de pomp een modificatie is ondergaan,de oude pomp had een plaatje met schoepjes,de nieuwe pomp had een gietijzeren wiel,het schoepen.
hele lap met tekst,maar dit is wat ik heb meegemaakt of gezien,dus heb je globaal een idee wat er kan gebeuren,of moet gebeuren,persoonlijk ben ik tevreden over de motor,zit lekker pit in,en relatief toch zuinig.
veel sterkte met de aankoop.
moet zeggen dat het motortje na 172K nog draait als een zonnetje,en ondanks dat,heb ik nog een record vestigd naar engeland van 1:18 (met 120 a 130 km/h)
veel voorkomende klachten bij de 1,6 zijn het volgende (alles makkelijk te verhelpen)
mapsensorslangetje lek (stotteren en raar stationair toerental)
mocht dit zich voordoen,dan adviseer ik om geen renault slang te gebruiken,maar naar een automat. zaak te gaan,en een ander soort slang aan te schaffen,ik heb er nu ook geen last meer van.
de stappenmotor in het gasklephuis kan vuil zijn(ook raar stationair toerental),samen met de behuizing zelf,kwastie van schoonmaken,mocht dat niet helpen kost een nieuwe stappenmotor 80 euro.
defecte bobine,mijn motor maakt gebruik van 2 bobines,bij sommige K7M motoren heb je te maken met 1 bobine,in mijn geval ging deze hars lekken,en merkte ik dat die meer ging verbruiken,een nieuwe bobine koste dacht ik ook rond de 80 euro per stuk.
bij de 150K heb ik de distributieriem vervangen,en voor de zekerheid de waterpomp,ik wilde zeker zijn dat deze niet naar een paar 1000km het zou begeven,of dit te voorbarig is geweest weet ik niet,bij het vervangen kwam ik er wel achter dat de pomp een modificatie is ondergaan,de oude pomp had een plaatje met schoepjes,de nieuwe pomp had een gietijzeren wiel,het schoepen.
hele lap met tekst,maar dit is wat ik heb meegemaakt of gezien,dus heb je globaal een idee wat er kan gebeuren,of moet gebeuren,persoonlijk ben ik tevreden over de motor,zit lekker pit in,en relatief toch zuinig.
veel sterkte met de aankoop.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
-
- Contacteer:
das ook wel het uiterste wat ik heb gehaalt,normaal zit ik rond de 1:12 a 13
defecte bobine merk je niet zo gauw aan het lopen,meer met optrekken en verbruik,en in mijn geval,het lekken van hars,het is me opgevallen dat sinds ik magnecore bougiekabels gebruik,en denzo iridium bougies,de motor zuiniger en rustiger loopt.vele op het forum zullen zeggen dat het bull*** is,maar ik heb het toch echt iets anders meegemaakt.
een koppakking bij de dealer zit je om en nabij de 800 a 1000 euro
als je het zelf doet,om en nabij de 300 euro,dat is incl. pakkingset,olie en koelvloeistof.Mocht je het zelf doen,heb ik eventueel gegevens voor je kopbouten,toen ik destijds mn spullen ging halen bij de dealer,was 1 van de monteur zo vriendelijk om de gegevens te geven voor het aandraaien van de kopbouten,en ook het stellen van de kleppen.
defecte bobine merk je niet zo gauw aan het lopen,meer met optrekken en verbruik,en in mijn geval,het lekken van hars,het is me opgevallen dat sinds ik magnecore bougiekabels gebruik,en denzo iridium bougies,de motor zuiniger en rustiger loopt.vele op het forum zullen zeggen dat het bull*** is,maar ik heb het toch echt iets anders meegemaakt.
een koppakking bij de dealer zit je om en nabij de 800 a 1000 euro
als je het zelf doet,om en nabij de 300 euro,dat is incl. pakkingset,olie en koelvloeistof.Mocht je het zelf doen,heb ik eventueel gegevens voor je kopbouten,toen ik destijds mn spullen ging halen bij de dealer,was 1 van de monteur zo vriendelijk om de gegevens te geven voor het aandraaien van de kopbouten,en ook het stellen van de kleppen.
chris-mc schreef: bij de 150K heb ik de distributieriem vervangen,en voor de zekerheid de waterpomp,ik wilde zeker zijn dat deze niet naar een paar 1000km het zou begeven,of dit te voorbarig is geweest weet ik niet,bij het vervangen kwam ik er wel achter dat de pomp een modificatie is ondergaan,de oude pomp had een plaatje met schoepjes,de nieuwe pomp had een gietijzeren wiel,het schoepen.

Even voor de goeie orde, de gietijzeren of metalen uitvoeringen van de waterpomp zijn een goedkoper exemplaar. De kunstof pompen hebben een betere opbrengst en zijn van hogere kwaliteit. Jij hebt waarschijnlijk zo'n gietijzeren variant waar het pompdeel gegoten is (ipv de gebogen, origenele schoepjes met een flow-techniek van ***), wat inderdaad wel een verbetering is.
-
- Contacteer:
Als je het voor het eerst moet doen,is het ff puzzelen,en uitkijken,met hulp hebben we er toch een dag over gedaan.puddinkie schreef:nah koppakking begin ik zelf niet aan![]()
maar hars lekken ?
waar zou ik dan moeten kijken voor die hars ?
( doet xtje moeilijk bij de 2000 toeren en bij de 3500 toeren begint hij pas echt te trekken)
Als de bobine(s) hars lekker,lijkt het op olie lekage bij de bobines,alleen kan je het nagenoeg niet weg krijgen.hars wordt gebuiken om het blikpaket te isoleren van de bobine,dat is dus wat er uit loopt.
als die zo inhoud,is er zoiezo iets niet (helemaal) goed,dan zou ik stap voor stap nagaan wat er defect kan zijn.
-
- Contacteer:
Als je koppakking door is,dan heb je olie bij je koelvloeistof of andersom,maar het stotteren zal daar geen oorzaak van zijn,dat kan dus je mapsensorslangetje zijn,of je bobines.puddinkie schreef:oke zal is ff wat gaan uitsluiten![]()
koppakking zou t misschien wel is kunnen zijn of de bobines
kabels en bougies pas vervangen.(kwam weinig verbetering in)
nah eerst maar is paar bobines zien te versieren....
-
- Contacteer:
Zijn de hierboven genoemde punten ook van toepassing op een megane coupe 1.6 16v?? uit 1999

-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Fase 1 of 2? Kan je anders niets vinden op http://www.meganecoupe.nl?Erik (Schepjes) schreef:Zijn de hierboven genoemde punten ook van toepassing op een megane coupe 1.6 16v?? uit 1999
Project: GTT Blue Sport
-
- Contacteer:
ph2 , was al even aan het speuren geweest inderdaad ja, als iemand nog goede tips heeft...