We beginnen met het nieuws van de afgelopen tijd...
Slechte nieuws
Zoals ik al eerder aangaf verdwijnt er koelvloeistof bij de Clio. In ongeveer een maand tijd nu 1,5 centimeter. Nu is het wel een kwaaltje van de Clio RS dat de koppakking eraan gaat wanneer de auto stevig wordt benut zonder warm te rijden, maar 99% van de gevallen is de auto lekker warm voor ik ermee ga sporten

Toch zit het me niet lekker.
Een ander punt is dat het oliepeil al een tijdje stijgt, wat natuurlijk ook niet de bedoeling is. Lange ritten naar Parijs of Groningen hebben het nog niet doen verhelpen, en een 20min volluit blazen op de Autobahn staat nog op het programma.
Om er achter te komen of de koelvloeistof in de olie verdwijnt kwam m'n pa met de tip:
"hou met een aansteker een vlam onder de druppel die aan de peilstok zit. Gaat de olie dan knisperen, dan zit er water in. Komt er zwarte rook vanaf dan zit er geen water in"
Zo gezegd, zo gedaan. Ik de peilstok eruit gehaald, vlammetje er onder en het resultaat was positief.
Het goede nieuws
Er ontstond geen knisperend geluid, er zit dus geen koelvloeistof bij in de olie. Wel vatte de olie al snel flink vlam, wat duidelijk duidt op een hoeveelheid benzine in de olie. Zoals we al dachten verdwijnt er door de korte stukjes die ik rij, het een en ander aan benzine in de olie. Dat zou met flink warmstoken (lees 20min topspeed rijden) grotendeels moeten verdampen. Daarvoor ga ik binnenkort ook eerst de carterventilatie nog maar is even checken of de dampen er wel uit kunnen
APK en onderhoud
Goed, al met al, we blijven lekker bezig. Woensdag aanstaande ben ik naar Parijs voor de beurs daar, en die dag gaat de Clio met m'n pa mee voor de APK-keuring. Deze verloopt pas 13 december, maar je mag een auto 2 maanden eerder keuren
met behoudt van de datum
De middendemper lekt inmiddels alweer, dus die zal vervangen worden voor een recht pijpje. (ex-uitlaat Laguna V6)
Daarna lopen we de Clio nog eens helemaal na omdat 15 december (de dag dat ik de Clio kocht) ook de Top-occasion Garantie vervalt. En we willen natuurlijk wel het uiterste daar uit halen
Verder is denk ik de rechterschokbreker lek, kraakt er wat rubber in de rechter draagarm (gevolg op schokdemper) en komt er de megaklus aan van het vervangen van de:
Multi-riem
Distributie-riem,
Loop-rollen,
Spanrollen,
waterpomp
Krukas-kering.
Verder ben ik nog opzoek naar stalen 16" wielen en 4 winterbanden (krengen kosten 122 euro per stuk

)
De licht metalo's gaan er dan af zodat ik de rechtervoorvelg kan gladmaken en spuiten. Tevens moeten er dan ook nieuwe zomerbanden op (134 euro per stuk

) zodat ik in de lente eindelijk de Clio eens echt de hoek om kan gaan gooien
Prachtige klusdagen in het verschiet dus

maar ook dure

En dat allemaal terwijl we ook komende week te horen krijgen of we zijn ingeloot voor de nieuwe woonwijk. Snel nog maar even wat geld apart leggen dus