Goedeavond,
Ik wil binnekort een keer m'n d-riem, spanrollen, waterpomp etc gaan vervangen. Nou is dit bij de dealer een duur grapje dus wil ik het misschien zelf gaan doen, ben vrij handig en heb doppensetjes etc alleen geen gereedschap om de riem op tijd te zetten...
Daarom is mijn vraag, zou iemand mij willen helpen met het vervangen de onderdelen? Natuurlijk voor een vergoeding!
Een ander goed alternatief is ook welkom!
Met vriendelijke groet,
Kevin
D-riem etc... vervangen 16V
-
- Contacteer:
tja.. de meeste doen da met de motor er uit!..
dus je moet wel sleutel ruimte hebben en een betje erg handig zijn..
het kan met de motor in de auto, maar is wel veel werk..
ik heb het nog nooit gedaan. suc6
dus je moet wel sleutel ruimte hebben en een betje erg handig zijn..
het kan met de motor in de auto, maar is wel veel werk..
ik heb het nog nooit gedaan. suc6
Ik neem aan dat het voor en clio 1.8 16V is???
Op de site http://www.renault1916v.nl is het volledig beschreven. De kunst is om de krukasbout los te krijgen. Een goede luchttol is daar een zeer goede hulp bij. De spanning: Monteer de boel, de krukas een paar keer ronddraaien, je moet de d-riem in het deel tussen de oliepomt en de poelie van de inlaat nokkenas tussen duim en wijsvinger een kwart slag kunnen draaien. Dan staat de riem niet te los en niet te strak.
Succes. Ik heb het wel vaker gedaan.
Op de site http://www.renault1916v.nl is het volledig beschreven. De kunst is om de krukasbout los te krijgen. Een goede luchttol is daar een zeer goede hulp bij. De spanning: Monteer de boel, de krukas een paar keer ronddraaien, je moet de d-riem in het deel tussen de oliepomt en de poelie van de inlaat nokkenas tussen duim en wijsvinger een kwart slag kunnen draaien. Dan staat de riem niet te los en niet te strak.
Succes. Ik heb het wel vaker gedaan.
-
- Contacteer:
jah en nee, is een 16V met een williams blok erin.jacques schreef:Ik neem aan dat het voor en clio 1.8 16V is???
-
- Moderator
- Car: MB
Willi is wat dat betreft gelijk. Is idd het makkelijkste met blok ernaast (kun je overal makkelijk bij en kun je meteen je koppeling meepakken) en speciaal gereedschap is niet nodig.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Volgens mij geld dan bijna hetzelfde recept als bij de R19 16V. Met dat verschil dat de motorsteun aan de distributiekant in de weg zit en je het blok dus tijdelijk moet ondersteunen als je het erin laat zitten. Wel even een uie klus als je de spanrollen ook gaat vervangen. Ik had er een oud blok bij, zodat ik kon zijn waar allemaal de torx boutjes zitten.
-
- Contacteer:
Hmmm ik heb geen ruimte en takel om het blok eruit te halen, en ook geen vervangend vervoer mocht het langer duren dan een weekend.
Met het blok erin wordt idd een rotklus en bij de dealer is het sterves duur, nog maar is ff over denken dan...
Met het blok erin wordt idd een rotklus en bij de dealer is het sterves duur, nog maar is ff over denken dan...
-
- Moderator
met blok er naast lukt ook wel in en weekend hoor. Ik zou het zelf denk ik niet gaan doen met het blok erin (maar het kan wel). Is volgens mij echt een gepruts. Heb je ook al gedacht een andere garage? universeel? Of wellicht Veban in Rijswijk (veel ervaring mbt clio16v).
Tom schreef:met blok er naast lukt ook wel in en weekend hoor. Ik zou het zelf denk ik niet gaan doen met het blok erin (maar het kan wel). Is volgens mij echt een gepruts. Heb je ook al gedacht een andere garage? universeel? Of wellicht Veban in Rijswijk (veel ervaring mbt clio16v).
Lukt ook wel op een halve dag ,maar moet je wel zenuwen van staal hebben en het juiste materiaal (o.a. afgezaagd imbusje om de multiriempoeli los te kunnen draaien).
Het gebeurt je geen tweede keer dan hé 
En weten hoe je de krukas kan blokkeren is ook wel makkelijk ... die poeli wil wel los met wat beleid.

En weten hoe je de krukas kan blokkeren is ook wel makkelijk ... die poeli wil wel los met wat beleid.
-
- Contacteer:
En hoe kan je die het beste blokkeren dan?Riël Notermans schreef:Het gebeurt je geen tweede keer dan hé

Ja, ik vind dat gat nog altijd lastig te vinden.
Een M8 draadstang gaat daar perfect in schijnt het.
Staat ie ook meteen op tijd.
Een M8 draadstang gaat daar perfect in schijnt het.
Staat ie ook meteen op tijd.
Ik heb toen ter tijd ook lopen hannesen met die krukasbout. Het gemakkelijkst gaat hij los met een goede slagmoersleutel (op lucht). Je hoeft de krukas dan ook niet te blokkeren. Ik gebruikte een Ingersolrand. Koppel in slag-stand 1600 Nm. Uiteraard heb je later wel een stift nodig om de krukas te blokeren in verband met de timing. Ik was zelf bang dat de stift zou breken als in de krukas blokeerde.
-
- Moderator
Draadeind zou ik niet doen. Heb ik namelijk slechte ervaring mee. Hadden rob en ik destijds ook gedaan maar die ging krom toen we de krukasbout los wilde halen. Gevolg: carter moeten lossen om het draadeind los te maken. Dus gebruik een bout van hoge kwaliteit of een stuk gereedschap (lange schroevendraaier, boor,.....). Als die krukas geblokkeerd is kun je hem ook met een hefboom en beleid wel los krijgen (de poulie). Makkelijkste is idd met een slagmoersleutel maar die trekken het niet allemaal.
-
- Moderator
even foto gezocht: Dit is een m10 bout (10.9 kwali) die aangepast is voor het gat in de krukas. Werkt perfect zo.
[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... uit_09.jpg[/img]
[img]http://priyantha.nl/rtc-upload/albums/u ... uit_09.jpg[/img]
Toch heb ik die slagmoersleutel nooit nodig gehad 
Auto in een versnelling, schroevedraaier in remschijf om de boel te blokkeren en dan met een pijp die moer met beleid losdraaien werkt ook altijd vrij aardig

Auto in een versnelling, schroevedraaier in remschijf om de boel te blokkeren en dan met een pijp die moer met beleid losdraaien werkt ook altijd vrij aardig

Ik heb het laten doen in mijn woonplaats (venhorst) voor 480 euro incl materiaal. Heb een clio 16v.
Middagje vrijgenomen om het te leren (mocht erbij blijven). Distru kant werd het wiel verwijderd, Distru kant ophanging motor los, blok onder carter en opkrikken. Kappen distru zo verwijderd, en dit was een zwaar gepruts met een steeksleutel was nog geen kwart slag te maken en geen ruimte voor een kleine ratel!
Toen het eraf was, een Pen in het blokkeer gat voor de krukas, krukas poelie los, nieuwe rollen en riem, op spanning zetten, en weer anderhalf uur kapjes monteren
Om het zelf te doen, geen goed idee. Ik heb de instelling om alles zelf te doen, maar is dit echt veel te risico vol, zo heb ik het wel geleerd hoe het perfect moet, maar het kost wel wat geld. Maarja wat kost het als je een paar tandjes van je nokkenassen verdraaid ?
Middagje vrijgenomen om het te leren (mocht erbij blijven). Distru kant werd het wiel verwijderd, Distru kant ophanging motor los, blok onder carter en opkrikken. Kappen distru zo verwijderd, en dit was een zwaar gepruts met een steeksleutel was nog geen kwart slag te maken en geen ruimte voor een kleine ratel!
Toen het eraf was, een Pen in het blokkeer gat voor de krukas, krukas poelie los, nieuwe rollen en riem, op spanning zetten, en weer anderhalf uur kapjes monteren

Om het zelf te doen, geen goed idee. Ik heb de instelling om alles zelf te doen, maar is dit echt veel te risico vol, zo heb ik het wel geleerd hoe het perfect moet, maar het kost wel wat geld. Maarja wat kost het als je een paar tandjes van je nokkenassen verdraaid ?

DAT is inderdaad zwaar irritant.
-
- Contacteer:
Tot nu toe al genoeg info! Ik ga vrijdag ff her en der informeren wat het moet kosten. En sowieso Veban eens bellen, neig er toch ook wel sterk naar om het zelf te doen. Enigste waar ik dan mee zit is die krukasbout loskrijgen en de riem op tijd zetten, de rest moet wel lukken. Heb alleen geen momentsleutel om de bout met het juiste moment vast te draaien.
-
- Moderator
Dat lijkt me niet het grootste probleem. Die bout moet je gewoon lekker aantrekken (evt lucht). Kijk, in principe is die riem op tijd leggen geen kunst als alles los is. Probleem is gewoon dat je er zeer lastig bij kunt waardoor je dus veel tijd kwijt bent met prutsen in lastige houdingen. Neem aan dat je ook meteen een waterpompje en multiriem vervangt? En dan is het hier een steuntje, daar een steuntje, en voor je het weet ben je een paar uur verder.
-
- Contacteer:
Jah sowieso ook de waterpomp en multiriem, en ik wil de spanrollen ook gelijk meenemen. Komt er dus gewoon op neer dat het blok er het beste uit kan maar daar heb ik nou eenmaal geen ruimte/takel o.i.d. voor.
-
- Contacteer:
Als ik het zelf wil gaan doen, moet het idd op straat alleen dat zie ik niet helemaal zitten zeker als ik het niet in 1 dag/weekend af krijg. Heb trouwens geen ander vervoer voor naar m'n werk dus moet het wel in een weekend af.
-
- Moderator
Als het moet kan iedereen met ander vervoer naar zijn werk. Maar was het niet slimmer geweest om het dan een paar maanden eerder te doen? Met dit weer verveelt buiten sleutelen redelijk snel is mijn ervaring.
-
- Contacteer:
Van dat ander vervoer is ook zo.
Met betrekking tot het eerder doen, ik heb de auto pas sinds september, ging vrij snel een motorsteun kapot dus gelijk maar allemaal vervangen, toen de slang van de stuurbekrachtgingspomp naar het stuurhuis. Dus waren redelijke kosten, d-riem etc is voornamelijk uit voorzorg en omdat ik een wat piepend geluid aan de d-riem kant van het blok hoor komen ben ik nu eens aan het informeren wat de kosten zijn om het te laten doen en of het zelf te doen is.
Met betrekking tot het eerder doen, ik heb de auto pas sinds september, ging vrij snel een motorsteun kapot dus gelijk maar allemaal vervangen, toen de slang van de stuurbekrachtgingspomp naar het stuurhuis. Dus waren redelijke kosten, d-riem etc is voornamelijk uit voorzorg en omdat ik een wat piepend geluid aan de d-riem kant van het blok hoor komen ben ik nu eens aan het informeren wat de kosten zijn om het te laten doen en of het zelf te doen is.