Al die zogenaamde liefhebbers die dagelijks met zo'n oude bak op de weg rijden, mogen ze wat mij betreft aanpakken... Maar de mensen die een oude auto als hobby hebben(dus als 2e auto), daar zou in mijn optiek een uitzondering voor moeten zijn...
Regeling zo houden als ie is m.b.t. auto's die ouder zijn als 25 jaar belastingvrij te maken.
Dat er af en toe eens een halve gare is die een MB 200 Diezhel uit 82 op de kop tikt en daarmee naar Verweggistan reist zal best, maar het merendeel van de eigenaren die een oude auto rijden, zijn liefhebbers en doen dit dus niet frequent.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Arco schreef:maar het merendeel van de eigenaren die een oude auto rijden, zijn liefhebbers en doen dit dus niet frequent.
Als ik soms van die oude MB dieszhels of ouwe Volvo's op gas zie, dan heb ik zo nu en dan nog wel eens mijn twijfels...
Komt nog eens bij dat de "houdbaarheid" van auto's erg toeneemt... Roest, motorisch etc is de kwaliteit bij een hoop merken de laatst jaren erg verbeterd...
Laat alle buitenlands gebruikers lekker een NL vignet oid kopen!
misschien tot een x aantal km's belastingvrij maken (bijvoorbeeld 5000 ofzo). De echte hobby klassiekers rijden toch niet zoveel en de mensen die er dagelijks meer rijden pik je eruit. Al moet ik zeggen dat ik het wel leuk vind dat er nog oud spul rondrijd. Ziet er vaak zelfs beter uit dan de gedrochten die ze nu maken.
@Chris, dat is idd een goeie die al jaren geleden ingevoerd had moeten worden. Als wij op vakantie gaan betalen we ons suf en die lui rijden hier heel het jaar kostenloos rond.
In de Tweede Kamer is geen steun gevonden voor het opheffen van de wegenbelastingvrijstelling van klassiekers van na 1983.
De ChristenUnie lanceerde het voorstel om oldtimers van ná bouwjaar 1983 niet langer vrij te stellen van wegenbelasting. De regel dat alle auto’s van 25 jaar of ouder geen wegenbelasting meer hoeven te betalen, blijft dus gehandhaafd.
De CU wilde de klassiekerregeling bevriezen bij 1983 omdat oude auto’s relatief vervuilend zouden zijn en in de toekomst alleen maar interessanter worden voor dagelijks gebruik.
Staatssecretaris van Financiën De Jager voelt niets voor het voorstel van de CU. Wel toont hij zich bereid om nog eens te kijken welke gevolgen het gebruik van klassieke auto’s heeft op de luchtkwaliteit. Ook in de rest van de Tweede Kamer is er te weinig steun voor het plan van de ChristenUnie.
Hoop dat die mensen zich realiseren dat 90% van de vervuiling in het verkeer wordt veroorzaakt door 10% van dit verkeer. Reken maar, dat daar die klassiekers sowieso bij zitten
Mag lijen dat dat inderdaad niet doorgaat, heb teveel autos die in de catgorie 1983-1985 vallen...
Vervuiling, lik me reeet. Ben pas een weekje in Casablanca geweest met een paar mede RTCers (tourrit plannen), en als je ziet wat daar allemaal rondrijdt qua vervuiling..... Iemand merkte op dat misschien half Casablanca op 1:25 mengsmering rijdt, t@ring wat rookt daar de gemiddelde auto....
Al die zooi uit Afrika waait ook gewoon naar nederland hoor, en dat gaat voorlopig niet stoppen, zolang er nog heel, heel erg veel mensen in de wereld zijn die hun ezel heel graag zouden inruilen voor een voertuig wat continu rookgordijnen legt.
Autoweek.nl schreef:Eerder leek er geen steun te zijn voor het plan van de ChristenUnie om de leeftijdsgrens voor klassiekers te bevriezen, maar vanmiddag is het voorstel toch tegen verwachting aangenomen in de Tweede Kamer. Belangrijk is echter ook dat de bijtellingsregels voor oudere auto’s zwaar wordt aangescherpt.
Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. De ChristenUnie wilde dit omdat er steeds meer gebruikt wordt gemaakt van dit soort auto’s voor het dagelijkse verkeer (vanwege de gunstige belasting), terwijl de vrijstelling oorspronkelijk is bedoeld voor hobbyisten. Dat is onder meer ongunstig voor de CO2-uitstoot en vervuilende stoffen als fijnstof en NOx. Omdat het amendement is aangenomen is deze wetswijziging definitief.
Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto’s waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Interessant bij bijvoorbeeld een S-klasse van 16 jaar oud. Maar vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar. Ook dit is definitief.
De rest van het belastingplan 2009, bijvoorbeeld een verhoging van de slurptaks, is onverkort aangenomen.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
ach ja. Eigenlijk is het misschien nog niet eens zo'n heel dom idee. Alleen de uitvoering ervan rammelt natuurlijk weer aan alle kanten. Mijn idee zou dan ook zijn om iedereen belasting te laten betalen! Enkel moet je dan de echte liefhebbers tegemoet komen met een regeling. Iets met een x aantal km's gaat niet werken dus misschien iets in de zin van een seizoenskaart of een aantal dagen kaart waarvoor je belasting betaald. In Duitsland hebben ze toch ook seizoenskentekens? En die zijn volgens mij niet eens voor oldtimers alleen.
Jongens, die tekst in die mail is gewoon flink fout
Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken.
Oftewel, auto's van het bouwjaar t/m 1986 blijven binnen de regeling vallen, dus niet t/m 1983.
(2011-25 is immers 1986)
Iron BleuMégane IV Estate GT205 + Rouge FlamméClio IV Estate Dynamique TCe90