Startmotor vervangen F7P
Kan iemand met 2 rechterhanden maar met beperkte kennis van autotechniek een startmotor vervangen van een F7P (Clio 16v). Ik weet waar hij zit en dat het praktisch gezien 3 bouten zijn. Maar is het van-onderaf makkelijk te doen? Moet het spruitstuk los?
Startmotor is 99,9% stuk, een klap op dat ding wil hem af en toe nog 1 rondje laten maken.
Startmotor is 99,9% stuk, een klap op dat ding wil hem af en toe nog 1 rondje laten maken.
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Die inderdaad ook aan het spruitstuk vast zit waarvan de bout 9 van de 10 keer altijd lam draait.. fijn klusje altijd weer..Steven schreef:D'r zit aan de achterkant van de startmotor origineel nog zo'n beugel die op 100 plekken vastzit, als deze er niet opzit (wordt vaak weggemieterd) ist een stuk makkelijker.
Zonder dat steuntje frits je 'm er zo onder weg inderdaad.. wel via de onderkant en voorpijp er even af..

Voorpijp is het flexibele deel toch? Misschien stom vraagje, gaat er olie uitlopen als ik hem eruit haal?
-
- Moderator
- Car: MB
idd een stomme vraag maar dat geeft niet
Er zal geen olie uitkomen. je startmotor geeft namelijk een zwieper aan je starterkrans/vliegwiel en die zitten na de krukaskeerring (vanaf de motor gekeken).
Voorpijp is het stuk tussen spruitstuk en katalysator. Flexibel is enkel de verbinding tussen spruitstuk en voorpijp dmv een conische ring.

Voorpijp is het stuk tussen spruitstuk en katalysator. Flexibel is enkel de verbinding tussen spruitstuk en voorpijp dmv een conische ring.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ok, die moet er ff uit, ik neem aan dat ik daarvoor eerst dus pakkingen moet halen?Tom schreef:idd een stomme vraag maar dat geeft nietEr zal geen olie uitkomen. je startmotor geeft namelijk een zwieper aan je starterkrans/vliegwiel en die zitten na de krukaskeerring (vanaf de motor gekeken).
Clear!Tim_Coupe schreef:Als er al een pakking tussen zit dan kun je die meestal wel opnieuw gebruiken, misschien even wat opschuren
Dat moet wel lukken dan! Ik las enkel nog iets in de handleiding wat ik niet helemaal kon plaatsen: Markeer de stand van de centreerhuls.
Euuh? Kan iemand met vertellen hoeveel tandjes m'n startmotor heeft? Het blok komt origneel uit een 19 16v. H-Base spreekt namelijk over 9 of 11 tanden. 1.2kW voor de 9 en 1.7kW voor de 11...
Of is dit een kwestie van kijken welke ik heb.

-
- Moderator
- Car: MB
Pakkingen heb je idd niet nodig. evetueel een beetje uitlaatpasta bij de hand hebben is wel handig.
Ze bedoelen waarschijnlijk gewoon dat je nieuwe hetzelfde moet monteren als de oude
Ze bedoelen waarschijnlijk gewoon dat je nieuwe hetzelfde moet monteren als de oude
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Moet 't niet zo extreem opvatten als slagen tellen?
Aantal omwentelingen waarmee hij vast zat.Tom schreef:???
Ik weet niet of hij dat precies bedoeld maar de post waar we hierboven op gereageerd hebben had hij daarna nog aangepast met het aantal tanden en KW's.
Overgens iets waar ik geen verstand van heb dus je daar niet mee kan helpen
Overgens iets waar ik geen verstand van heb dus je daar niet mee kan helpen

Ja ik bedoelde de bouten!Tom schreef:Je bedoelt de bouten? Die zou ik maar gewoon goed vast draaien

Iemand die nog toevallig precies weet welke startmotor er te vinden zal zijn.. (tandjes dus)
-
De ene startmotor ( 1.2 ) zal iets sneller rond draaien als de ander, want die van 1.7 kw heeft meer vermogen nodig om heel vlot rond te laten draaien.
3<=>clio16v '91__clio 1.4 rt '91__clio 1.4 s '92__clio 16v '94
Hmm, ik weet niet of ik het orginele beugeltje heb, denk het eerlijk gezegd niet, want ik heb een knutselbakkie.
![Afbeelding]()
Kweet niet of 't hier zichtbaar op is, de moer die rechts van 't midden op de foto zit; die hoort ook bij de starter right?
Kweet niet of 't hier zichtbaar op is, de moer die rechts van 't midden op de foto zit; die hoort ook bij de starter right?
Laatst gewijzigd door alexs op do 27 nov 2008 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
*hevig opzoek naar een sleutelruimte*.. Dit weer bevordert de poging tot reparatie totaal niet, heb nu een dag vrij maar dit koude miezer weer is niet echt uitnodigend 

Moet makkelijk gaan! Wiel aan passagierskant eraf, en daar moet ie eruit. Dat is het makkelijkste.
Ik heb hem in 40 minuten UIT en IN de clio. Ook met dat rottig beugeltje
Heb het bewijs al eens geleverd
15 minuten zonder beugeltje 
Die moer moet inderdaad los, ook de moer bout ernaast (beter een ringsleutel 16 met knik) en de bout eronder. Let op pasbusje bij verwijderen en plaatsen startmotor.
Ik heb hem in 40 minuten UIT en IN de clio. Ook met dat rottig beugeltje

Die moer moet inderdaad los, ook de moer bout ernaast (beter een ringsleutel 16 met knik) en de bout eronder. Let op pasbusje bij verwijderen en plaatsen startmotor.
-
- Über-Spammer
links of rechtsRiël Notermans schreef: Wiel aan passagierskant eraf, .
dat weet ik echt nooit 

Semi-goed nieuws, ik was vanmiddag bezig met het demonteren, ik had 1 bout los en me pa wilde ook 1x proberen hem een klap te geven, dit keer met de stang van de krik. Ik starten hij klappen, en plots ging hij als een speer weer rond. Het lijkt nou wel of hij als nieuw is, gaat super snel rond een geen gekke geluiden meer als hij aanslaat.. Het enige wat ik nu nog moet doen is de koelwatersensor vervangen in de hoop dat hij beter aanslaat als hij warm is, zoals je ziet op het filmpje is dat ngo een probleem.
De klap is (neem ik aan) een tijdelijke oplossing, hij zal vast en zeker misschien weer raar gaan doen, maar in deze tijd van 't jaar vind ik 't zo wel ff prima.. (Geld, kerst, sint; je kent 't wel....)
De klap is (neem ik aan) een tijdelijke oplossing, hij zal vast en zeker misschien weer raar gaan doen, maar in deze tijd van 't jaar vind ik 't zo wel ff prima.. (Geld, kerst, sint; je kent 't wel....)
alexs schreef: hij zal vast en zeker misschien

je weet wat ze zeggen he, net als bij motoren: Kort voor de dood lopen ze het hardst! 

Haas z'n theorie gaat denk ik op, hij begint weer te baggeren..
.
He-le-maal geen zin in om in deze kou onder de auto te gaan liggen..

He-le-maal geen zin in om in deze kou onder de auto te gaan liggen..