Hoi,
Vandaag een proefrit gemaakt met een clio 16v uit '91 met 199.000 km. Alles is goed, maar ik twijfel over 2 punten. De koelvloeistof stond op minimum peil, erg gelig maar geen olie erin, ook geen geborrel. Daarnaast was bij een warme motor de oliedruk bij 4000 toeren ongeveer iets boven 2 bar, 2.2 ongeveer. Het blok loopt echter mooi rond, ik hoor de klepstoters niet, alles lijkt oke. Is deze olie druk echt te laag, wat moet 'ie stationair aangeven, is misschien de drukmeter onnauwkeurig?
bedankt alvast voor jullie antwoorden,
grt
rob
oliedruk clio 16v te laag?
Druk klinkt aardig normaal. Meestal als hij koud is draait die van mij stationair 3 bar. Als hij warm is staat hij stationair op 0 bar en bij gewoon rijden rond de 2 á 3. 

Je moet die meters vaak wel met een korreltje zout nemen, 0 bar is namelijk dusdanig laag dat je blok eigenlijk spontaan in de soep zou moeten lopen 
3-4 bar bij gasgeven zou normaal moeten zijn, maar gezien de kmstand van 200.000 km zou het op zich geen kwaad kunnen om de drijfstanglagertjes eens te vervangen, die slijten meestal aardig uit bij dit soort standen en daarvan zakt de oliedruk ook wel stevig.

3-4 bar bij gasgeven zou normaal moeten zijn, maar gezien de kmstand van 200.000 km zou het op zich geen kwaad kunnen om de drijfstanglagertjes eens te vervangen, die slijten meestal aardig uit bij dit soort standen en daarvan zakt de oliedruk ook wel stevig.
-
Is dit een engine out jobbie of is dit gewoon te doen met de motor op z'n plek?Steven schreef:3-4 bar bij gasgeven zou normaal moeten zijn, maar gezien de kmstand van 200.000 km zou het op zich geen kwaad kunnen om de drijfstanglagertjes eens te vervangen, die slijten meestal aardig uit bij dit soort standen en daarvan zakt de oliedruk ook wel stevig.
Gaat inderdaad prima. Wel ff de motor uit de rechter, en achterste steun halen, omdat je het blok iets moet optakelen om de pan ertussen uit te kunnen prutsen. Lagers zelf is een eitje. Controleer ook meteen even de oliepomp op slijtage.
Bedankt voor jullie reacties. Toch twijfel ik nog over die oliedruk. Hij draait met koude motor makkelijk 3 bar, en bij warme motor boven 4.500 toeren haalt 'ie ook ruimschoots 2,5 tot 3 bar, alleen niet op dat ijkpunt van 4.000 toeren. Iemand ideeen hierover?
Hierboven al gezegd.
Het is een combinatie van oude meters, oude bekabeling en oude lagers. Niks ernstigs aan de hand, maar preventief nieuwe lagers erin en even pomp checken kan je later veel ellende besparen !
Het is een combinatie van oude meters, oude bekabeling en oude lagers. Niks ernstigs aan de hand, maar preventief nieuwe lagers erin en even pomp checken kan je later veel ellende besparen !
-
- Moderator
- Car: MB
Pan los is idd wel te doen met blok erin. Wij hebben het subframe toen los gegooid en als je weet wat je moet doen is dat zo gedaan. Je kunt ook afvragen hoe het met je distributie en koppeling is. Wil je daar ook meteen wat aan doen dan zou ik het blokker er effe uit takelen. Of gewoon kijken wat er gebeurd. De mijne staat op 218 en rijd ook nog prima zonder lagerwissel (voor zover ik weet)Steven schreef:Kan met motor erin, Robke en Tommie hebben onlangs nog een carterpan vervangen met blok erin, ging redelijk rap, alleen niet met de peilstok geloof ik
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
Even de olie pomp vervangen, doet wonderen. Koude motor 5,5bar-6bar.
Die van mij had 180xxx gelopen, maar de pomp was kats versleten.
Die van mij had 180xxx gelopen, maar de pomp was kats versleten.
3<=>clio16v '91__clio 1.4 rt '91__clio 1.4 s '92__clio 16v '94
kost zon pompie dan?