plots stilgevallen en nu doet zelf startmotor niks meer

Post hier al je vragen over de Renault Laguna
PatV6

vloekertje schreef:
Merijn schreef:Vraag de buurman of zo... Je hebt toch wel iemand in je omgeving die je kent en kan helpen?
niet echt. Het is een hele rustige brave buurt maar er lopen heel weinig mensen op straat en de paar mensen waar ik wel contact mee heb, hebben geen startkabels of geen wagen.
µ

Maar als ik het goed begrepen heb mag ik toch eens proberen hem aan te duwen. Ik woon op een helling. Dus ik ga hem zelf laten rollen. Natuurlijk, als hij niet aanslaat, heb ik een probleem. :) want bergop duwen is iets moeilijker he.
Weet je hoe je een auto aan moet duwen voordat we daar weer vragen over krijgen??
Als je geen geld hebt om je auto te onderhouden waarom rijd je er dan in.?? wegenbelasting en benzine kosten ook geld?? maar goed mijn mening erover.. internet hebben ze wel geld voor :S)
Maar goed zo te lezen is het gewoon massa probleem van motorblok-chassis.
Die rook van je rechterkant is gewoon waarschijnlijk je kachelmotor die wat piekspanningen , die `m z`n leven heb gekost.
Probeer met een startkabel op de minpool en motorblok en start dan is.
(ijzerdeel motorblok)
Of startkabels hebbie ook niet?
Tim
Car: E36 M3

Dan toch maar naar de ANWB bellen, andere opties zijn er niet als je het mij vraagt...

Daarbij komt dat het toch wel erg jammer is dat mensen auto gaan rijden zonder geld. Duizenden euro's heb ik ook niet zo liggen als er iets groots kapot is maar een "voor het geval er wat is" potje met geld moet je toch wel hebben.

In ieder geval succes met het zoeken naar een oplossing!
Riël
Über-Spammer

Zullen we het hier niet hebben over financiele perikelen? Denk dat daar niemand bij gebaat is. KIjk allemaal in onze eigen beurs, ok?

OF je m nu probeert te starten of je duwt m aan, het resultaat is hetzelfde.

@antoine, aanduwen mag inderdaad 'eigenlijk' niet bij een katalysatorauto omdat onverbrande benzine de katalysator aanvreet.

Maar dat gebeurt ECHT niet bij 1x aanduwen, maar is wellicht van belang als je dagelijks staat te duwen. En dan na een paar weekjes.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
PatV6

Riël Notermans schreef:Zullen we het hier niet hebben over financiele perikelen? Denk dat daar niemand bij gebaat is. KIjk allemaal in onze eigen beurs, ok?

@antoine, aanduwen mag inderdaad 'eigenlijk' niet bij een katalysatorauto omdat onverbrande benzine de katalysator aanvreet.

Maar dat gebeurt ECHT niet bij 1x aanduwen, maar is wellicht van belang als je dagelijks staat te duwen. En dan na een paar weekjes.
Helaas is bij dit type motor de voeding van de inspuitcomputer, welliswaar de massa loopt via het motorblok en dan chassis.
Als je massa slecht is doet je inspuitcomputer nog nix en slaat nog steeds niet aan.
Riël
Über-Spammer

Jep, dat begrijp ik.
Maar als ie met aanduwen wel netjes rond gaat kun je wel uitsluiten dat dat ding vast zit (ineens niet meer starten). Dit vermoeden acht ik reeel gezien het schuur schraap geluid voor uitvallen.

Overigens komt zo'n massaprobleem met en met, en niet 'ineenkeer doet ie het niet'. Wat heeft het trouwens met het type motor te maken? Elke voeding heeft massa nodig...
Riël
Über-Spammer

En vloekertje, het is onmogelijk dingen 'uit te sluiten' via iets wat jij denk gehoord te hebben/

Je zult toch echt de handen uit de mouwen moeten steken en dingen gaan doen en kijken aan die auto. Mensen zonder auto en startkabels in de buurt is bullshit, dan pak de fiets en leen ze wat verderop. Niet zo lui he.
vloekertje
Contacteer:

PatV6 schreef:
vloekertje schreef:
Merijn schreef:Vraag de buurman of zo... Je hebt toch wel iemand in je omgeving die je kent en kan helpen?
niet echt. Het is een hele rustige brave buurt maar er lopen heel weinig mensen op straat en de paar mensen waar ik wel contact mee heb, hebben geen startkabels of geen wagen.
µ

Maar als ik het goed begrepen heb mag ik toch eens proberen hem aan te duwen. Ik woon op een helling. Dus ik ga hem zelf laten rollen. Natuurlijk, als hij niet aanslaat, heb ik een probleem. :) want bergop duwen is iets moeilijker he.
Weet je hoe je een auto aan moet duwen voordat we daar weer vragen over krijgen??
Als je geen geld hebt om je auto te onderhouden waarom rijd je er dan in.?? wegenbelasting en benzine kosten ook geld?? maar goed mijn mening erover.. internet hebben ze wel geld voor :S)
Maar goed zo te lezen is het gewoon massa probleem van motorblok-chassis.
Die rook van je rechterkant is gewoon waarschijnlijk je kachelmotor die wat piekspanningen , die `m z`n leven heb gekost.
Probeer met een startkabel op de minpool en motorblok en start dan is.
(ijzerdeel motorblok)
Of startkabels hebbie ook niet?
wie zegt dat ik geen geld heb om een auto te onderhouden? Er is een verschil tussen geld hebben voor onderhoud en hgeld hebben voor het eventueel volledig laten vervangen van een motorblok. Ddat zijn twee verschillende prijskaartjes. En krijgen alleen mensen met genoeg geld voor onderhoud raad van u? Denk je niet dat de meeste mensen hiier op dit forum zitten om net hier en daar een centje uit te kunnen sparen; Ik stel veel vragen over mijn wagen en wat het zou kunnen zijn, om bij te leren. En zo eventueel dan weer anderen te kunnen helpen.
En inderdaad, voor internet hebben we geld, net zoals voor heel wat zaken die tegenwoordig redlijk noodzakelijk zijn geworden. Ik snap niet goed je opmerking dus omtrent het hebben van geld om een wagen te onderhouden.

Wat betreft je voorstel over het massaproblem, ook dat was al uitgesloten. en ik heb reeds gezegd dat ik weet hoe ik hem moet aanduwen, en ik heb reeds gezegd dat ik geen startkabels heb.

Toch bedankt voor de andere tips of hypotheses.
Sorryu als ik een beetje bits lijk maar ik krijg het er een beetje van als men mensen aanpakt op basis van hun portefeuille (beurs)
vloekertje
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Zullen we het hier niet hebben over financiele perikelen? Denk dat daar niemand bij gebaat is. KIjk allemaal in onze eigen beurs, ok?

Ik heb hem proberen aanduwen zonet maar aangezien hij op een helling geparkeerd staat, lmet rijrichting bergop, kon ik daar geen beweging in brengen.

Ik heb het wiel er rechtsvoor eens afgehaald en kon mijn de as waar mijn wiel normaal op zit, draaien. Wil dat zeggen dat de motor zeker niet is vastgelopen, of kan je daar niks uit concluderen.

Ik heb ook eindelijk de startmotor gevonden. Met schrik in het hart want ik gebruikte maar een dom zwak krikje waarmee je de banden vervangt. Heb het kabeltje die naar de startmotor loopt eens afgekoppeld en merkte dat hij toch wat vettig was. ook mrekte ik dat er een kapje bovenzit, een sooret hitteschild neem ik aan, dat loszat en heen en weer kon bewegen.

Dus ook dit alles leidde tot niks. IIk kan hpelijk iemand aanspreken die startkabels in zijn wagen liggen heeft. (laat men dat in de wagen liggen normaal?)
Riël
Über-Spammer

Die as kan je altijd draaien ook met vastgelopen motor. Daar zorgt je diffententieel wel voor.

Dan draai de auto om of duw hem aan in zijn achteruit.

Die startmotorkabel hoef je niet naar te kijken, kan me niet herinneren dat daar iemand wat van zei :p
antoine
Car: Renault Clio III RS

Dat verhaal over die steen klopt dus echt. (Y)
vloekertje
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Die as kan je altijd draaien ook met vastgelopen motor. Daar zorgt je diffententieel wel voor.

Dan draai de auto om of duw hem aan in zijn achteruit.

Die startmotorkabel hoef je niet naar te kijken, kan me niet herinneren dat daar iemand wat van zei :p
ok, maar valt mijn laatste post onder dat criterium?
Als ik het geod begrepen heb acht jij het dus zeer goed mogelijk dat de motor dus is vastgelopen. dat wil zeggen dat de motor volledig om zeep is? Maar als hij dan de eerste keer in panne viel, door een vastgelopen motor, hoe kon ik er dan een uur later toch nog 1 km mee nar huis rijden?
( ik beloof je dat ik zo snel mogelijk nog meer zelf aan mijn wagen zal doen of laten doen, alvorens verder in te gaan op het probleem).
vloekertje
Contacteer:

antoine schreef:Dat verhaal over die steen klopt dus echt. (Y)
??
vloekertje
Contacteer:

Er staat een wagen achter mij geparkeerd dus ik kan niet achteruit van de helling rijden. MAar geneog geklagd, ik onderneem actie. Ik ga aan iedere deur aanbellen en wagens tegenhouden We zien wel of er een barmhartige samaritaan tussenzit.
Alvast iedereen bedakt voor de tijd en de moeite . Ik houd jullie ZEKER op de hoogte.
vloekertje
Contacteer:

heb aan alle deuren in mijn straat gebeld en geen enkel die me kon/wou helpen. Ook reageerde er geen enkele wagen op mijn teken om me even te helpen.

ik ga morgen jullie raad verder opvolgen alsook de raad van een professional op problemcar. Die schreef:

zoals ik het lees, is de oorzaak dat de auto niet meer loopt een (te) lege accu. Eerst heb je te weinig stroom voor de ECU (motorcomputer) en de ontsteking (vonken voor de bougies). Hierdoor stopt de motor. Na een enkele minuten is de accu een beetjes hersteld (iets meer spanning) en kon je weer starten en ff rijden. Te weinig stroom; dus de auto stopt weer. Een uur hersteltijd, dan start de auto weer en kan ie ff lopen, tot de accu weer te leeg is. Nu is de accu zover leeg dat er niet meer gebeurt.

Oorzaak van de lege accu is waarschijnlijk dat de dynamo niet meer bijlaadt.

Als eerste zou ik een nieuwe accu kopen, een accu van 2003 is al een heel eind aan het eind van zijn acculeven. Waarschijnlijk start de auto gewoon weer. Ook zou ik een digitale multimeter kopen (bij de gamma voor ongeveer 10 euro) en de gebruiksaanwijzing lezen hoe je moet meten. Dan kun je op de accupolen meten hoeveel volt de accu geeft (bij stilstaande motor); bij een volle accu zal dat iets boven de 12 volt liggen. Bij draaiende motor moet dan ongeveer tussen de 13.8 en 14.4 volt liggen. Meet je dezelfde spanning als bij stilstaande motor, dan laadt de dynamo niet bij en gaat dus je accu alleen leger. Meet je een veel hogere spanning dan 14.5 volt, dan maakt je dynamo de accu kapot (overladen).

Kun je weer ff verder. Succes Sjaak

---------------

ik houd jullei zeker op de hoogte. That's the least i can do.
antoine

ff denken... volgens mij heb ik dit al een tig x gelezen in de 2 topics.
vloekertje
Contacteer:

antoine schreef:ff denken... volgens mij heb ik dit al een tig x gelezen in de 2 topics.
ALs ik het goed begrijp is dit nu de tweede keer dat je een negatieve opmerking maakt. Niemand verplicht je deze topic te volgen.
antoine

Mensen proberen je te helpen maar jij doet net alsof je dom bent en luisterd niet. (Y)
vloekertje
Contacteer:

antoine schreef:Mensen proberen je te helpen maar jij doet net alsof je dom bent en luisterd niet. (Y)
luistert moet met een t. en dan zeg je tegen mij dat ik "doe " alsof ik dom ben. Tja, had je beter gelezen dan had je gemerkt dat ik wel degelijk geluisterd heb en de raad heb opgevolgd. En dat ik ondertusen al wat updates heb gepost, en tevens iets vermeld heb wat ik vergeten vermelden was. Tevens vermeldde ik iets wat een pro op een andere site zei, teneinde te zien wat jullie daar van vinden en jullie eventueel op nieuwe inzichten te doen komen; Ik ruik een vijandigheid bij jou die ik herken van op die andere site; Je weet best wel wat ik bedoel. Doe ze daar de groeteN. Na al je posts in deze topic is het duidelijk dat je ****** (naam verwijderd op aanvraag van de persoon die werd vernoemd) goed kent en dus tracht je me op mijn paard te zetten en me op te jutten door dezelfde opmerkingen te maken als in de lagunaclub.. Nogmaals, ik verplicht niemand om te antwoorden of deze topic te volgen. So put up or shut up , om het even onbeleefd te formulen/
Laatst gewijzigd door vloekertje op zo 9 nov 2008 21:26, 2 keer totaal gewijzigd.
~thijs~
Contacteer:

~thijs~ schreef:zzzzzzoooo klaar!! we gaan weer terug naar het topic onderwerp :(

anders ben ik toch geneigd hier een :slotje: op te gooien
laatste waarschuwing
Tom
Moderator
Car: MB

in de ALLEREERSTE post staat dat je met je accu naar de garage bent geweest en deze was nog goed zei men. Nu ben je al op minstens 4 fora aan het posten geslagen, en heb je naar eigen zeggen al minstens 120 minuten boven je motor gehangen en weet je nog niet of je accu vol is en of het daar aan ligt. Sorry hoor, maar ik vraag me dan serieus af hoe wij je verder moeten helpen. Hier zijn een hoop mensen met vrij veel verstand van techniek, maar op deze manier kom je natuurlijk niet bijster veel verder.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
vloekertje
Contacteer:

Tom schreef:in de ALLEREERSTE post staat dat je met je accu naar de garage bent geweest en deze was nog goed zei men. Nu ben je al op minstens 4 fora aan het posten geslagen, en heb je naar eigen zeggen al minstens 120 minuten boven je motor gehangen en weet je nog niet of je accu vol is en of het daar aan ligt. Sorry hoor, maar ik vraag me dan serieus af hoe wij je verder moeten helpen. Hier zijn een hoop mensen met vrij veel verstand van techniek, maar op deze manier kom je natuurlijk niet bijster veel verder.
ok, het gaat om 3 fora.
want met meer mensen weet je meestal meer.
wat ik wel had moeten vermelden, wat ik ook had gedaan op de andere fora is dat de man die de batterij had opgeladen sukkelde met de voltmeter. Hij wist niet geod hoe de cijfertjes te ointerpreteeren. hij heeft ze trouwens ook niet onder belasting getest.

en ik heb tevens gezegd dat ik jullie hulp apprecieer. ik heb ondertusen geen nioeuwe vragen gesteld, maar jullie hypothesen in de mate van het mogelijke getest en heb tevens een aantal updates neergepend;

maar je hebt gelijk: zolang ik geen multimeter of nieuwe batterij heb zal ik nergens komen. vndaar dat ik ook dat al had neergepend.
Tom
Moderator

ik moet een beetje lachen als de garagist je accu met een multimeter gemeten heeft :lol: Zo kun je namelijk niet echt meten of een accu nog fris en goed is.

Dan zijn er hier al verschillende mogelijke opties geopperd maar nog steeds ben je geen steek verder (en dat is niet onze schuld). Dus is je accu vol? zijn de vloeistoffen in orde? gemixt evt.? In de 1e post staat dat het probleem maandag begon..........en dat is het bijna weer
vloekertje
Contacteer:

ja, hij meette dat met zo'n toestel waar hij zijn hand achter hield om te voelen of er wind uit kwam. en heel aarzelend zei hij dan dat ze wellicht nog goed was. maar heel overtuigd leek die niet.

Ik heb ook niet gezegd dat het jullie schuld is dat ik nog geen stap verder sta. Het klopt tevens niet . Ik sta wel degelijk al veel verder. Nu sta ik echter op een punt waar ik moet wachten tot morgen om een nieuwe batterij te kopen, een multimeter en eventueel dan de dynamo vervangen.

als ik blijf posten is het omdat ik jullie op de hoogte wil houden en tevens waren er een paar zaken die ik was vergeten vermelden.

Nu ga ik een beetje verder werken/
Nogmaals iedereen bedankt.
ik houd jullie op de hoogte, wellicht morgen rond 18u00
Laatst gewijzigd door vloekertje op zo 9 nov 2008 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator

WAAROM wil je een nieuwe accu kopen? Is de oude kapot dan?
vloekertje
Contacteer:

Tom schreef:WAAROM wil je een nieuwe accu kopen? Is de oude kapot dan?
nou die is van 2003, en volgens een pro op problemcar zou dat samen , met een kapotte dynamo wel eens het probleem kunnen zijn.
Tom
Moderator

Het zou inderdaad best eens kunnen kloppen. Ben maar blij dat hij niet heeft gezegd dat je mogelijk een compleet nieuwe auto moet kopen (0)

Wat ik bedoel te zeggen is dat je een accu weg moet doen als hij versleten is . Leeg is niet altijd versleten. Je kan ook voor 3 tientjes een accu-ladertje halen (altijd handig) of je accu echt GOED door laten meten (doen ze normaal gesproken ook gewoon gratis bij een auto.mat. zaak voor je).
~thijs~
Contacteer:

naar een accu boer gaan vragen of hij je dynamo na wilt meten en je accu wil testen op een goeie conditie
Tom
Moderator

Inderdaad, zoals Thijs zegt kunnen ze in gemonteerde toestand van de accu ook meteen dynamo en startmotor doormeten.
Ad van Haperen
Contacteer:

je kunt je accu ook even snel zelf testen (of hij helemaal dood is of niet) zet even alle stroomvreters aan, achterruitverlichting, groot licht, fan op max en kijken of hij dit doet, als hij dit doet weet je dat hij niet dood is en dat dat de oorzaak dus niet is.
vloekertje
Contacteer:

dus als huidige concluise kan ik stellen dat ik mijn batterij nar de batterij boer kan brengen en ze eens geod kan laten testen. Is ze gewoon leeg dan kan ik ze herladen. Is ze versleten dan koop ik een neiuwe. Maaar hoe heet een batterijboer hier in belgie. :)

als ik bij een goede garagist ga, zal deze dat dan doen. ik weet dat ik eigenlijk beter met de hele wagen tot bij de garagist ga maar ik geraak er niet omdat ik hier neimand ken die me kan slepen. anders zouden ze idd dynamo en alles kunne doormeten.

Tis dus mss een goed idee deze topic te laten rusten tot ik mer weet. Heb ik al vermeld dat ik vanaf disndag of woensdag gedekt ben door pechverheling van touring. DAn kan ik die mannen laten komen, en kunnen ze alles doormeten, en als hioj het neit kan oplossen zal ik al zeker weten hoe het is gesteld met de batterij, dtartmoter, dynamo,.. en als hij het niet kan herstellen, slepen ze de wagen naar de garagist.

Is dat een goed ideee?
vloekertje
Contacteer:

Ad schreef:je kunt je accu ook even snel zelf testen (of hij helemaal dood is of niet) zet even alle stroomvreters aan, achterruitverlichting, groot licht, fan op max en kijken of hij dit doet, als hij dit doet weet je dat hij niet dood is en dat dat de oorzaak dus niet is.
bedankt voor je tip maar heb dit al gedaan. heb radio, ruitenwissers op maximum, verwarming achteruitverwarming, lichten en grootlicht aangezet en alles werkt perfect
Tom
Moderator

Hier in het zuiden hebben we volgens mij geen "batterijboeren", maar haal je de accu's gewoon bij de automat. zaak.
Ad van Haperen
Contacteer:

dan kun je met zekerheid zeggen dat je accu niet dood is, een andere kopen is nu dus even overbodig.

Heb de andere topic niet doorgelezen maar wat doet je aauto als je hem in contact zet? gaat je dash aan klikt er wat doet je benzinepomp het, hoor je de startmotor?
vloekertje
Contacteer:

ik draai de sleutel op, en op het moement dat ik eigelijk eueueueue en daarna vroem moet horen ) hoor ikhelemaal niks. Dhet uurwerkje gaat een secondje uit, tot ik de sleutel los, en de lcihtjes van het dasshbord werken. normaal, als de motor dan zou draaien, zouden de lapmjes terug uitgaan, maar nu bliiven ze branden.

ik moet zeggen dat de laatste keer dat ik nog iets hoorde , was toen ik de sleutel omdraaide, ik eueueueue hoorde maar de motor sloeg niet aan en toen werd het eueueuue steeds stiller tot het na 8 sec aan de sleutel te draaien uitstierf, om nooit meer terug te komen.

de startmotor doet dus echt niks meer. en de bezinepomp denk ik 1 sec te horen iedere keer als ik de sleutel omdraai. maar dat is echt eenheel zwak geluid/ eerder klikje
Riël
Über-Spammer

Dat je accu nu leeg is begrijp ik.
Daarom AANDUWEN.
Dat je dat nog niet gedaan hebt :)
Plaats reactie