ACT: Clio RS

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

Ik denk omdat de waterpomp ook bij onder de multi-riem zit.

Plaatje:
[img]http://i263.photobucket.com/albums/ii15 ... 00x600.jpg[/img]

Die is toch van behoorlijk vitaal belang dat die aangedreven blijft, waardoor ze denk ik zo voorzichtig met de termijn zijn. Dat is overigens alleen bij de RS meen ik.

Helemaal zeker ben ik er niet van en ook m'n pa kon het niet 100% zeker verklaren. Eind van het jaar vervang ik de boel in ieder geval compleet dus:
multi-riem
distributieriem
spanrollen
looprollen

het hele ratteplan. Tevens ook de krukaskering want die lekt . RS kwaaltje :wink:
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Tim
Car: E36 M3

Ah als ik naar dat plaatje kijk krijg ik trauma's...
Die spanner met die veer die die rol naar beneden drukt daar bij de dynamopully is echt een onding! Die zat ook op mijn Megane 16V, daar zijn toch de nodige vloektermen de werkplaats voor doorgegaan :p
Adinsx

Heerlijk hè :D

we hebben thuis zo nu en dan wel een Scénic met 1.6 16v of 2.0 16v van een kennis gehad en daar de distributieriem en alles van vernieuwd.
Een flinke klus en je kunt er voor geen reet bij, met de Clio is het nog krapper, dus dat wordt vast leuk :~

Planning is op vrijdag avond beginnen met de boel loshalen.
Dan afkoelen en zaterdag alles er nieuw opzetten en terug bouwen. Grote en lastige klus, maar toch ook weer een mooi verzetje (Y)

Overigens lekt mijn middendemper weer. Nu wil ik er een stuk pijp tussen zetten i.p.v. weer het lek dicht te lassen. Maar gaat de hoeveelheid geluid enorm omhoog en wordt dat te storend? Het moet geen sjonnie geluid worden namelijk :wink:

Iemand heeft dit op zijn RS meen ik, maar wie was het ook al weer? :)

Verdere vraag: Met dit lekkere natte weer glij ik over de weg heen met de Courier Monza banden (N) Michelin's gaan in bestelling, maar ik wil toch ook een winterbandenset hebben. Past 15" staal of licht metaal vóór over de remklauw en alles heen of moet ik er gewoon netjes 16" op leggen?
Christiaan

Op jou Ph3 zitten dezelfde remmen als een Ph1 of Ph2 volgens mij dus dan zou 15"ook geen probleem moeten zijn. Als je maar niet kleiner gaat iig.
Adinsx

Kleiner als 15" natuurlijk niet, dat ziet er niet uit :lol: Ik heb inderdaad ook het vermoeden dat het haast wel moet passen, maar zou het natuurlijk ook ff kunnen proberen met een 15" velg die ik wel ergens thuis heb liggen.

Het liefst hou ik 16" aan maar dan worden de winterbanden erg plat en dus ook flink prijzig :wink:

Zal MP eens af gaan speuren naar mooie licht metalo's.
Jaap J.

Het is vast een hele domme vraag en ongetwijfeld staat het antwoord ergens op dit forum, maar wat voor olie mikken jullie in de RS (Ph 1)? Heb wel het hele lijstje gezien voorin het boekje en heb een litertje van de duurte gekocht (ST 5W40 uit mijn hoofd), maar ik vroeg me af wat de meesten doen. Kan het kwaad als ik er volgende keer geen 5W40 in zou gooien, maar een andere (synthetische)?
Tom
Moderator
Car: MB

5w40 lijkt me prima. Syntheet of semi-syntheet lijkt me beiden ook geen probleem.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Adinsx

Ik heb er het originele weer in gegooid.

Op de onderhoudsgeschiedenis zat ik dat er Competizione olie in de Clio was gedaan, Elf Excellium wordt voorgeschreven meen ik. Kost wat (8 euro de liter) maar dan klopt het ook weer :wink:
Jaap J.

5W40 kost volgens mij 13,95 de liter, maar als het er naar eens in de 50.000 km in hoeft, ga ik niet moeilijk doen. Als het erin kan (en dat kan het blijkbaar), dan mik ik het er straks eens even bij. Het maakt dus niet zo heel veel uit, zolang je maar iets neemt wat in het boekje staat denk ik.
Adrian
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Contacteer:

Het werkplaatshandboek zegt over de Clio RS: Uitsluitend 5W40 of 0W40
Tom
Moderator

Eens in de 50.000km?????? :( Zou ik niet doen.....
Steven
Car: M536

Idd, dan kun je beter 2-3 x wisselen met goedkopere olie, dat is echtwel beter.
Jaap J.

Er hoeft toch pas iets bij als je peil daalt? Zolang ie nog ok is, gooi ik er niets bij. Of denk ik nou verkeerd? Hoe dan ook gooi ik er morgen dus 5W40 bij :)
Marco (ClioII)

Volgens mij was dit de Rs van Foeke.

http://link.marktplaats.nl/198105920
Maus

Jaap J. schreef:Er hoeft toch pas iets bij als je peil daalt? Zolang ie nog ok is, gooi ik er niets bij. Of denk ik nou verkeerd?
:~

Eens in de 50000 km een oliewissel is wat aan de karige kant, ik heb er dan al minimaal 7 achter de rug. ;)
Adrian
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Contacteer:

Maus schreef:
Jaap J. schreef:Er hoeft toch pas iets bij als je peil daalt? Zolang ie nog ok is, gooi ik er niets bij. Of denk ik nou verkeerd?
:~

Eens in de 50000 km een oliewissel is wat aan de karige kant, ik heb er dan al minimaal 7 achter de rug. ;)
Yep :lol:

Vorige week even langs de dealert voor nieuwe handles om je stoel op te klappen. Nu schijnt blijkt dat ze alleen nog in grijs te krijgen zijn........ (S) (N) Iemand daar ervaring mee of wordt het verkeerd besteld?
Jaap J.

Maus schreef: Eens in de 50000 km een oliewissel is wat aan de karige kant, ik heb er dan al minimaal 7 achter de rug. ;)
Ik heb geen idee: ik breng m met regelmaat naar de dealer voor een beurt en als het oliepeil terugloopt, gooi ik er een litertje bij (of zoveel als nodig is). Hoe dan ook: 5W40 :)
lesmoutas
Contacteer:

Je kunt beter de olie een keer te snel dan te laat vervangen. Bij mij gaat de olie er na 12.000 km uit. Toen ik nog Subaru reed ververste ik de olie om de 7000 km. Veiligheid voor alles. Waarom zou je op olie verversen besparen.
Ga anders naar Quick fit, goedkoop vergeleken dealer prijzen. Ook Quick fit heefr volsynthetische olie 5 W 40 van Mobil. Men heeft alleen wat problemen bij het loskrijgen van het filter, (de dealer trouwens ook).
Tom
Moderator

Ben bang dat ze bij de Kwik-fit overal last mee hebben
:lol:
Wouter
Über-Spammer
Contacteer:

Tom schreef:Ben bang dat ze bij de Kwik-fit overal last mee hebben
toch.....

:lol: :lol:
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Siem

Om de 10.000km olie vervangen kan zeker geen kwaad. Doe ik bij mijn clio3 RS ook. Vanwege milieu-eisen wordt vervuiling in de olie afgevoerd. Olie verversings termijnen worden niet voor nix van 30 terug gehaald naar 20.000.
RS-sen worden meestal ook iets intensiever gebruikt.
Sander2

lesmoutas schreef:Je kunt beter de olie een keer te snel dan te laat vervangen. Bij mij gaat de olie er na 12.000 km uit. Toen ik nog Subaru reed ververste ik de olie om de 7000 km. Veiligheid voor alles. Waarom zou je op olie verversen besparen.
Ga anders naar Quick fit, goedkoop vergeleken dealer prijzen. Ook Quick fit heefr volsynthetische olie 5 W 40 van Mobil. Men heeft alleen wat problemen bij het loskrijgen van het filter, (de dealer trouwens ook).
Niet alleen de dealer hoor. Maurice van mb car performance heeft heel wat moeten doen op het olie filter los te krijgen bij mijn auto :lol:
(Dealer heeft hem wel met heel erg veel kracht vastgemaakt).
Adinsx

Ik ben ook maar 20min bezig geweest om het filter los te krijgen en de nieuwe erop te zetten :D

Binnenkort weer overigens. Mijn oliepeil steeg al een tijdje langzaam, en het koelvloeistofpeil daalde.

Dinsdag als test even een aansteker onder de peilstok gehouden.
Gaat ie knisperen en spetteren -> water in de olie
Gaat ie zwart walmen dan is er niets aan de hand.

Bij mij werd het optie 3, na even een vlammetje eronder vloeg de boel in de brand :lol: beetje veel benzineverduning dus door de korte stukken die ik rij :wink:
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Arno17
Car: Captur EDC130 Intens

Adinsx schreef:Ik ben ook maar 20min bezig geweest om het filter los te krijgen en de nieuwe erop te zetten :D

Binnenkort weer overigens. Mijn oliepeil steeg al een tijdje langzaam, en het koelvloeistofpeil daalde.

Dinsdag als test even een aansteker onder de peilstok gehouden.
Gaat ie knisperen en spetteren -> water in de olie
Gaat ie zwart walmen dan is er niets aan de hand.

Bij mij werd het optie 3, na even een vlammetje eronder vloeg de boel in de brand :lol: beetje veel benzineverduning dus door de korte stukken die ik rij :wink:
Ik heb ook een beetje het idee dat je de Clio niet genoeg op de donder geeft, laat die uitlaten gewoon dagelijks even brullen.
Dus niet 200 gaan rijden, maar gewoon die 2 en 3 even langer laten staan, dat zal ook wel een beetje schelen.
Adinsx

Arno17 schreef:
Adinsx schreef:
Ik heb ook een beetje het idee dat je de Clio niet genoeg op de donder geeft, laat die uitlaten gewoon dagelijks even brullen.
Dus niet 200 gaan rijden, maar gewoon die 2 en 3 even langer laten staan, dat zal ook wel een beetje schelen.
Het probleem is een beetje dat het 12km is naar m'n werk, hij wordt dus nooit fatsoenlijk warm om lekker door te trekken. Zo nu en dan verleid ik me er wel toe (gister een gast in een mx3 laten zien dat ie toch echt niet mij in moest halen)

Maar het klopt wel wat je zegt, hij wordt té vaak niet warm genoeg. Dinsdag nog wel even flink geplankt voor 2 minuten op de A18, maar dat moest ik ook afbreken omdat 220 toch wat te vlot is :lol: Verder rij ik vaak nogal wat blokjes om en trek ik hem af en toe wel los, maar nooit voor lange tijd...

Op een mooie zonnige dag in het weekend wil ik de grens even over (5min rijden) en in Duitsland even 20min lekker vol uit knallen om de boel goed warm te stoken en de benzine uit de olie te laten verdampen...

2nov naar Harderwijk kan ie dan ook nog even mooi los gereden worden, en dan ben ik benieuwd wat ie op de rollenbank nog kan, ik denk niet een van de beste...
#Ron#
Car: Clio 4 RS Trophy

Arno17 schreef:laat die uitlaten gewoon dagelijks even brullen. Dus niet 200 gaan rijden, maar gewoon die 2 en 3 even langer laten staan, dat zal ook wel een beetje schelen.
Dat help in ieder geval om het water uit de twee einddempers te blazen. Zijn die ook weer droog van binnen Als je dat niet doet komen die vol te staan. Liever wel met warme motor overigens.
Sander2

Ik had vroeger ook altijd wel veel water in die einddempers, reed toen ook hele korte ritten. Sinds ik nu dagelijks veel meer rijd, heb ik dat probleem niet meer.
Arno17

Euuh, ik zie bij VKV Rotterdam een hele mooie Clio RS te koop....goed gewassen ook. :lol:
Adinsx

vanavond met m'n werk wezen karten in Winterswijk, was weer erg gaaf.

geeft overigens ook een leuk effect om vlak daarna (na 3x 10min karten) weer in de Clio te stappen, dan merk je dat een kart toch wel ontzettend gruwelijk de bocht om kan.

Maar... de Clio heeft zich even flink kunnen uitleven. Op de A18 flink doorgetrokken (CC op 200 voor paar kilometer) en verder na elke rotonde voluit in 2, 3 en 4.

Nu zal ie toch wel droog zijn :lol:
Maus

geeft overigens ook een leuk effect om vlak daarna (na 3x 10min karten) weer in de Clio te stappen, dan merk je dat een kart toch wel ontzettend gruwelijk de bocht om kan.
Goeie bandjes doen ook een hoop. ;)
Ivo
Über-Spammer

Arno17 schreef:Euuh, ik zie bij VKV Rotterdam een hele mooie Clio RS te koop....goed gewassen ook. :lol:
Je bedoelt deze Clio RS.....?

CLIO RS PH II

Nette auto nu, even laten restylen, en goed gepoetst.... (Y)
Arno17

Ivo van Achthoven schreef:
Arno17 schreef:Euuh, ik zie bij VKV Rotterdam een hele mooie Clio RS te koop....goed gewassen ook. :lol:
Je bedoelt deze Clio RS.....?

CLIO RS PH II

Nette auto nu, even laten restylen, en goed gepoetst.... (Y)
Ja, welke anders. (Y)
Sanderrs
Contacteer:

Wie weet of de stootstrips van een clio rsph2 ook op de ph1 passen?
Modus
Contacteer:

Hmmm heb zo'n vermoeden dat mijn achterruitverwarming niet werkt, althans, het bedieningsknopje licht iig niet op wanneer de dashboardverlichting aan staat. Nog niet eerder echt nodig gehad dus ja ik kom er nu pas achter. Gaat er eik ook een controlelampje branden ofzo?
Plaats reactie