Zoals het topic het al zegt ik heb een probleem met m'n kachel unit...
Ik zal wat specifieker wezen, de luchtstroom uit de roosters is zwak ongeacht of ik de knop in stand 1, 2 of 3 zet. Volgens mij veranderd de temperatuur van de lucht wel als ik de knop verdraai van koud naar warmer alleen is dit niet echt goed te voelen door de zwakke luchtstroom dus ik weet het niet zkr...
Ik heb het forum al doorgespit naar een antwoord op mijn vraag maar ik kon niks concreets vinden, dus als iemand mij duidelijkheid kan geven over wat het kan zijn en hoe ik het kan controleren/fixen graag!
Alvast bedankt!
Ciao Kevin
probleem met kachel unit.
-
- Contacteer:
Dan is je kachelweerstand kapot. Als je in de zoekfunctie zoekt op de term kachelweerstand dan moet je wel wat topic's te zien krijgen.
Zelf weet ik het niet precies hoe je dit op kunt lossen en waar je precies bij moet, anders had ik het wel even voor je getypt
Zelf weet ik het niet precies hoe je dit op kunt lossen en waar je precies bij moet, anders had ik het wel even voor je getypt

-
Zekeringen nagekeken?
Kan natuurlijk ook nog aan je 3 standen schakelaar liggen,heb dit vroeger
ook voor gehad.
Ventilatie ging enkel op max.stand.
De kachel weerstand zat toen boven in het daschboard (dacht ik)
en je moet via de motorzijde eraan kunnen (maar niet simpel)
Begin bij het begin :zekeringen/schakelaar/kachelweerstand......
Kan natuurlijk ook nog aan je 3 standen schakelaar liggen,heb dit vroeger
ook voor gehad.
Ventilatie ging enkel op max.stand.
De kachel weerstand zat toen boven in het daschboard (dacht ik)
en je moet via de motorzijde eraan kunnen (maar niet simpel)
Begin bij het begin :zekeringen/schakelaar/kachelweerstand......
Welke auto is het? Dan kunnen we wat zeggen over de locatie.
Dan zit de weerstand als je via je krik-plek onder de parafan kijkt richting bestuurder. Er zit één grote stekker aan met een zwarte en rode draad.
Die frot je los (zit lekker vast
). aan de andere kant zit de weerstnads- module zelf aan een stekkertje. Deze zit met 2 torx vast. Losdraaien en dan neem je m er compleet uit.
Op de weerstand zie je 2 spiraalveren en daartussen een klein 'zekeringetje'. Deze is waarschijnlijk kaduuk. Dit is een hittezekering. Het dingetje kost een paar cent bij de electronicahandel, dus met wat handigheid soldeer je daar n nieuwe tussen.
Die frot je los (zit lekker vast

Op de weerstand zie je 2 spiraalveren en daartussen een klein 'zekeringetje'. Deze is waarschijnlijk kaduuk. Dit is een hittezekering. Het dingetje kost een paar cent bij de electronicahandel, dus met wat handigheid soldeer je daar n nieuwe tussen.
-
- Contacteer:
Okeej morgen is checken, maar voor de duidelijkheid; is het niet zo dat als het aan weerstand ligt de ventilator alleen op max draait en niet zoals bij mij op z'n zwakst? Ik dacht dat stand 1 en 2 via een weerstand gaan en stand 3 direct op 12V?Riël Notermans schreef:Dan zit de weerstand als je via je krik-plek onder de parafan kijkt richting bestuurder. Er zit één grote stekker aan met een zwarte en rode draad.
Die frot je los (zit lekker vast). aan de andere kant zit de weerstnads- module zelf aan een stekkertje. Deze zit met 2 torx vast. Losdraaien en dan neem je m er compleet uit.
Bedankt iig zover!
Nog waarschijnlijker is de stekker zelf wat een roestklompje is.
Waarschijnlijk zie je het wel als je dat ding eens bekijkt
Als de hittezekering kapot is doet ie over het algemeen niks meer.
Voel je niet alleen de rijwind?

-
- Contacteer:
Hmm ik dacht het niet want als ik stil sta voel ik volgens mij ook een hele zwakke luchtstroom...Riël Notermans schreef:Nog waarschijnlijker is de stekker zelf wat een roestklompje is.
Voor de duidelijkheid;
- als ik de stekker los wil halen kan ik het beste de unit in het dashboard losmaken?
- als ik de weerstand wil checken kan ik het beste de parafaan plaat losmaken?
Hoe kan ik het beste uitproberen of het aan de stekker ligt? gewoon draadjes met kroonsteentje ff verbinden? aangezien ik geen nieuwe stekker heb liggen?
En hoe kan ik het beste checken of het aan de weerstand ligt? gewoon de ventilator direct op 12V aansluiten en kijken wat ie doet?
JE moet alleen onder de parafan zijn. Je hoeft niks in je dash.
Daar zie je vanzelf wel hoe of wat
Die 2 torxjes los en dan merk je vanzelf welke stekkertjes vastzitten.
Eigenlijk even doormeten met multimeter.
Daar zie je vanzelf wel hoe of wat

-
- Contacteer:
Okeej, doormeten moet wel lukken. Toevallig nog waardes die ik zou moeten meten of is het puur kijken of er 12V op staat?Riël Notermans schreef:JE moet alleen onder de parafan zijn. Je hoeft niks in je dash.
Daar zie je vanzelf wel hoe of watDie 2 torxjes los en dan merk je vanzelf welke stekkertjes vastzitten.
De reden dat ik het vraag is dat ik van meerdere mensen waaronder een renault dealer hoor dat ik wel het dashboard los moet halen vandaar. Maar goed ik zal eerst wel onder de parafaanplaat kijken
Nee, alleen checken of de weerstand niet oneindig is, dus gewoon of ie nog stroom door laat.
-
- Contacteer:
Ik heb de parafaanplaat er even afgehaald en als eerste m'n kachelmotor verbonden met de + pool, de fan ging draaien dus de motor is niet kapot.Riël Notermans schreef:Nee, alleen checken of de weerstand niet oneindig is, dus gewoon of ie nog stroom door laat.
(Volgens mij is de motor al eerder vervangen want de draden zaten met stekkers aan elkaar, alleen er lagen ook een aantal afgeknipte draden...wat hoort er nog meer onder de parafaanplaat te zitten?)
Wat betreft de kachelweerstand doormeten, dit is toch gewoon de multimeter op Ohm zetten en de min-draad aan een kant van de weerstand zetten en de plus-draad aan de andere kant? Dit heb ik namelijk gedaan en de de multimeter gaaf geen waarde aan...hieruit kan ik dus concluderen dat de weerstand kapot is?
Of is het dus wel zo dat als de weerstand kapot is de motor alleen maar volluit draait? In dit geval zou het betekenen, gezien m'n motor niet draait ongeacht de stand van de schakelaar, dat het misschien aan de schakelaar in m'n dashboard ligt?
Alvast bedankt!
Gr,
Kevin
-
- Contacteer:
Kom op jongens waar blijven de techneuten 
Als je motor wel harder draait als je hem direct aan de 12 volt hangt, is er iets met je kachelpaneel of de bedrading naar de motor aan de hand.
Als de weerstand kapot is, draait hij alleen in de hoogste stand.
-
- Contacteer:
De motor draait standaard niet, ongeacht stand van knop op dashboard.Robke schreef:Als je motor wel harder draait als je hem direct aan de 12 volt hangt, is er iets met je kachelpaneel of de bedrading naar de motor aan de hand.
Aangesloten op 12V draait de motor gewoon voluit, dus niet harder.
Waarschijnlijk is er dus idd iets met het paneel of de bedrading....
De opmerking over een verroeste stekker die slecht contact maakt heb ik ook gecheckt maar ik kon geen stekker vinden die verroest was of er verroest uitzag...
-
- Contacteer:
K ga zaterdag waarschijnlijk naar de sloop om wat onderdelen te halen. Als ik het goed begrijp is het dus geen slecht idee om misschien gelijk een kachelpaneel mee te nemen en een warmte weerstand te halen bij een elektronica zaak? Watvoor weerstand moet ik hebben dan welke waarde?
Of iemand een btr idee?
Of iemand een btr idee?
-
- Moderator
- Car: MB
Effe lekker meten dus en kijken tot waar je stroom hebt.
en voor de weerstand moet je gewoon een kachelweerstand halen van de sloop of nieuw bij de dealer. lijkt me handiger.
en voor de weerstand moet je gewoon een kachelweerstand halen van de sloop of nieuw bij de dealer. lijkt me handiger.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Contacteer:
Had begrepen dat je het beste er een nieuwe in kon zetten maar dat kan ook iddTom schreef:Effe lekker meten dus en kijken tot waar je stroom hebt.
-
- Contacteer:
Vandaag eindelijk tijd gehad om eens verder te zoeken naar het probleem en ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb; het is volgens mij de stekker die in de warmteweerstand zit, toen ik deze uit elkaar haalde zag ik dat er een gedeelte gesmolten was/is en dat er roest zat op een contactje.
Nu opzoek naar een nieuwe stekker, iemand toevallig wat liggen?
Nu opzoek naar een nieuwe stekker, iemand toevallig wat liggen?