Hoe meet ik de carterdruk van mijn R5GTT??

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Even heel wat anders... wat vinden jullie van het nieuwe kontje? ;-)
Moet wel nog zo'n zwarte strip op eigenlijk.
Sinds ik een sidepipe heb, is die uitsparing in de bumpert overbodig... vandaar deze mod:
[img]http://i54.photobucket.com/albums/g88/j ... 0_0968.jpg[/img]
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

:beer: Lekker kontje! (Y)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

(Y) Strip is iets persoonliojks. ik heb ´m niet, maar vind dat het er wel op hoort.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Vind ik ook... en die komt ook nog ;)
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Is er wel een (gespecificeerde) rekening van dat bedrijf? dat ie daar gereviseerd is?
olieschraapveer is echt te zot voor woorden. Weet je zeker dat die maat van je nooit het blok heeft opengetrokken, en dat HIJ m is vergeten?

gladde bussen kan ook haast niet, dan zijn ze gewoon niet gehoond.

Klepsteelrubbers die los komen gebeurt wel vaker, vooral bij hoge toeren. Kromme stoterstangen ook bij hoge toeren, dus dat kan beiden wel te wijten zijn geweest aan het 300 km lang vlammen met het motortje.

Maar als de klepgeleiders niet versleten zijn, gaat ie door het niet monteren van rubbertje, maar een tikkel meer roken. Heb zelf ook een tijd gereden met een kop zonder rubbers, maar wel met nieuwe geleiders, en was echt geen oliezuipert.
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Die maat van me is op hoge poten naar dat revisiebedrijf gegaan en gevraagd naar de gespecificeerde rekening (het origineel is verloren geraakt bij de verhuizing van zijn garage); echter daar deden ze ineens erg moeilijk over en hij heeft niet alles gekregen waar hij om vraagde. Zo is dus nog steeds niet duidelijk wat er precies allemaal vervangen is (alleen dat die revisie exclusief onderdelen dik €2000 heeft gekost)... en ik vermoed dat de bussen helemaal niet vervangen zijn (omdat het al een tijd geleden is, weet hij het niet meer zeker).
Hij heeft 'm sowieso NIET zelf uit elkaar gehad, omdat hij dat niet durfde. Daarom heeft hij het juist door dat bedrijf laten doen.
Hij heeft zelf o.a. de zuigerveren bij Renault besteld en samen met een hoop andere motordelen ingeleverd bij dat revisiebedrijf, zodat zij alles in elkaar konden zetten. Ons vermoeden is, dat ze die ene olieschraper hebben verneukt bij montage en er een andere (lees: verkeerde) in hebben gezet... en de gevolgen zijn duidelijk.
Dat er gedurende die 300 km gevlamd is, moge duidelijk zijn... en hij heeft ook toegegeven dat ie niet bepaald rustig heeft ingereden. Maar dat kwam omdat dat revisiebedrijf had gezegd dat ze 'm zó hadden bewerkt dat inrijden niet noodzakelijk was. Onzin lijkt mij zo...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nouja dat inrijden zijn diverse discussies over, er zijn zelfs theorien volgens de famous motorman, die zegt dat je juist volgas moet inrijden.
Ik geloof er wel in trouwens.

Dit is natuurlijk iets anders als lomp rijgedrag en die GT motor over z'n toeren heentrekken, das iets wat je maat dus echt zelf heeft gedaan.
Dat ding moet gewoon over de 7500 toeren zijn geweest aan die kromme stoterstang en dat losse klepsteelhoedje te zien en dat kan misschien ook nog wel enigzins te maken hebben met de overige schade die je hebt.

Dus ik zou niet alles afschrijven op dat revisiebedrijf, tuurlijk is daar een hoop misgegaan, maar die motor lag bij 0 km nognie direct in puin, daar is wel 300km voor nodig geweest...
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Dat lompe rijgedrag... daar ben ik het helemaal mee eens Steven... en dat heeft zeker niet geholpen! :( Maar die verkeerde zuigerveer is toch wel erg vreemd, toch? Zou niet moeten kunnen bij een gerenommeerd revisiebedrijf...
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

een boel gepraat als ik het netjes uitdruk over niets!!!


niet lullen dus en gewoon dat blokkie klaarmaken en gaan met die handel.

ploft ie dan later weer net zoals bij mij dan zie je dat dan wel weer.

suc6
en cut the discussie gewoon zelf super goed maken.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

...zegt de man die vrijdag z'n blok opblies :lol:
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

hahahahaha jij snapt mij :worship: :D :lol: :p :beer: :beer:
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

:lol:

Tuurlijk wordt dat blok nu goed gefikst. En inderdaad tijd om te kappen met lullen hierover... het verandert toch niks. Maarreh... Mark... blok opgeblazen?? |:
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

yep blok is defect
filmpje zal tzt wel op het internet komen.
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Toch niet dat hippe gele blok hè?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Even een update:

Kop is weggebracht, nagekeken, was ok, nieuwe zuigers, veren, en bussen gemonteerd, nieuwe turbo erop, alles in elkaar, kleppen gesteld, lopen, olé`!!

Maar ROKEN ALS N GEK nog altijd :)

Hopen dat dat binnenkort weg is ... Ik denk olie in spruitstuk/turbo/uitlaat.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Een nieuwe turbo wil de eerste paar km nog wel eens flink roken. :)

Carterventilatie ook helemaal schoongemaakt?
5 GT Turbo '88 GT5
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

...en dan knapt ook nog eens je gaskabel *zucht* Wel leuk hoor... gas geven met je chokeflap hahaha!

Maar idd... Steven zei ook al dat zijn nieuwe turbo destijds de eerste 1000 km of zo ook flink rookte... ik hoop maar dat dat het is. Carterventilatie vandaag nog voor de vierde keer nagekeken, maar is prima. Ademt goed en is schoon.
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Trouwens... ik heb dit probleem ook op het RTOC forum in Engeland gezet... en daar zijn al 2 redelijke R5 goeroe's die zeggen dat ze nog nooit hebben gehoord van het moeten inrijden van een (rokende) turbo... vreemd dat hier de meningen toch over verschillen |:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Ja er zijn ook renault dealers die beweren dat laguna's nooit stuk gaan ;)
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Sinds wanneer gaan laguna's stuk dan :p
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Sinds jij je oogkleppen ophebt? :p
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

:lol:

Anyway... ik heb net de turbo eens eraf geschroefd en er zit in ieder geval geen olie in de elbow. Dus dat zou toch een goed teken moeten zijn?
Ik merkte wel een kleine olielekkage op tussen het compressor- en turbinegedeelte. Daar waar je het huis zeg maar iets kan draaien als je die 4 bouten losdraait...
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Jan Theeven schreef:Trouwens... ik heb dit probleem ook op het RTOC forum in Engeland gezet... en daar zijn al 2 redelijke R5 goeroe's die zeggen dat ze nog nooit hebben gehoord van het moeten inrijden van een (rokende) turbo... vreemd dat hier de meningen toch over verschillen |:
Nee, die schroeven hem naar 3 bar en knallen vol de straat uit.... :lol:
Wat nou inrijden. :bang:
5 GT Turbo '88 GT5
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Jan Theeven schreef:Even heel wat anders... wat vinden jullie van het nieuwe kontje? ;-)
Moet wel nog zo'n zwarte strip op eigenlijk.
Sinds ik een sidepipe heb, is die uitsparing in de bumpert overbodig... vandaar deze mod:
[img]http://i54.photobucket.com/albums/g88/j ... 0_0968.jpg[/img]
strippen nodig? ik heb ze nieuw liggen voor en achter
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Steven schreef:Sinds jij je oogkleppen ophebt? :p
ssstttt :lol:
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

mijn gtt rookte ook als een gek na de opbouw met nieuwe bussen zuigers nokkenstok enz.

gewoon goed warmrijden een uurtje of zo dan is het wel over.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Abel schreef:strippen nodig? ik heb ze nieuw liggen voor en achter
Als ik dat geweten had.... Ik heb ze net nieuw bij de dealert gehaald. En dan moet je je spaarpot aardig voor omdraaien. ;)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

:ja:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Idd Mark, kep heb het nu al tig x gezegd, als het motortje gezond klinkt, de metertjes staan op gezonde standen, ga een flink stuk rijden en rijd ook echt een stuk 120-140 over de snelweg waarbij de turbo een tijdje (rustig) staat te blazen. Denk dat als je dan 50 snelweg km's verder bent de boel al een stuk beter is.

Maat van me kocht ooit es een 200SX die een rotte turbo had, die had de hele uitlaat vol met water en olie gezet. Nieuwe turbo erop, maar telkens als je dat ding startte en paar x gas gaf was het echt een rookmachine deluxe.
Dus wij de snelweg op, met in gedachten grote mistbankscenario's, maar helaas na een paar honderd meter snelweg was het weer kraakhelder in de spiegel.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

@steven dat bedoel ik dus ook.
bij mijn motorschade is er ook veel zooi in de uitlaat geblazen.

moet er gewoon even uitgereden worden.
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Dat ga ik ook zeker doen als ik de turbo weer erop heb geschroefd. Ik breng 'm eerst nog eens langs die prutsers waar ik 'm vandaan heb, want die lekkage moet niet kunnen na een volledige revisie van €550!?
Anyway... dat er geen oliesporen in de elbow zitten is een goed teken, toch?

Hier een foto van de lekkage, aan de onderkant van de turbo. Je ziet goed dat de lekkende olie daar verbrand is en een zwart roetspoor heeft achtergelaten door de hoge temperatuur...

[img]http://i54.photobucket.com/albums/g88/j ... 008001.jpg[/img]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Echt zeker dat je olieterugvoerleiding ok is? Ja, issie wel he...

Die duwt m er daar duchtig naar buiten ...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Ik denk wel dat die ok is ja... heb 'm zelf moeten maken van 2 stukken oude waterleiding van verschillende diameters (heb je gezien toch?), maar is verder een mooi slangetje geworden, zonder knik of zo...
Maar wat is er dan lek??
Naja... ik heb 'm nu bij me op de basis en breng 'm morgen naar die turbo dude in Amersfoort. Ik betaal niet voor Jan Lul een hoop centjes voor een complete revisie om dan een lekke turbo terug te krijgen hè...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Jan Theeven was t toch?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

<------------- Ik kan dat wel voor je veranderen?



:lol:

Voel me de laatste tijd meer een Jan Lul met al die pech :( ;)
Plaats reactie