wat is de maximale druk waar een 1.9 TD mee mag draaien. gegevens zeggen dat ie 0,85 bar max mag hebben, maar dat is van de fabriek. maar wat bij tuning??? tot hoe ver mag je dan gaan? ik heb een turbodrukmeter hangen en die zegt nu dat ik maximaal 0,85 ongeveer draai. op de rollenbank geeft de motor 94 pk.
wat hebben jullie binnen de club aan informatie zitten om meer vermogen uit de diesel te halen?
de 1.9 TD
mechanische injectie dus er is geen ecu.
een spanjaard heeft er 150 pk uit weten te halen:
http://williamsclio.co.uk/forum/viewtop ... ad9fa14968
een spanjaard heeft er 150 pk uit weten te halen:
http://williamsclio.co.uk/forum/viewtop ... ad9fa14968
meer info? komt het:
1870cc
80x93
2 kleppen per cilinder
20,5:1 compressie
Garret T2 turbo
0,7-0,85 bar turbodruk( ik rij natuurlijk al op 0,85)
roterende CAV pomp
66 Kw bij 4250 toeren
175 Nm bij 2250 toeren
er zit nog een cat onder mijn auto maar die gaat nog weg
heb je hier wat aan? ik ben met de auto op een rollenbank geweest bij rica in enkhuizen en toen is er 94 PK motorvermogen gemeten. netjes dus. maar 100 pk moet te doen zijn. 110 zou denk ik max zijn.
1870cc
80x93
2 kleppen per cilinder
20,5:1 compressie
Garret T2 turbo
0,7-0,85 bar turbodruk( ik rij natuurlijk al op 0,85)
roterende CAV pomp
66 Kw bij 4250 toeren
175 Nm bij 2250 toeren
er zit nog een cat onder mijn auto maar die gaat nog weg
heb je hier wat aan? ik ben met de auto op een rollenbank geweest bij rica in enkhuizen en toen is er 94 PK motorvermogen gemeten. netjes dus. maar 100 pk moet te doen zijn. 110 zou denk ik max zijn.
Meer turbodruk heeft geen enkele zin als je er niet ook meer diesel in spuit. Een veel gemaakte denkfout, aangezien een diesel standaard al met een luchtovermaat (lees: teveel lucht) draait.
Ik denk dat die turbo wel 1 bar overdruk kan draaien, maar om daar profijt van te hebben moet je er een plons meer diesel in zien te krijgen. met 1 bar overdruk druk, ga je zeker 110 pk halen of zelfs meer. Echter zijn die pk's niet zo interessant. Het koppel daarentegen wel. Nu moet je enkel dus uitvissen hoe je er meer diesel in krijgt. Bij ecu-gestuurde systemen is dat niet zo moeilijk (ecu software aanpassen) maar bij een mechanische pomp zal het wat lastiger gaan. Heb je ook een type nr van de pomp?
Ik denk dat die turbo wel 1 bar overdruk kan draaien, maar om daar profijt van te hebben moet je er een plons meer diesel in zien te krijgen. met 1 bar overdruk druk, ga je zeker 110 pk halen of zelfs meer. Echter zijn die pk's niet zo interessant. Het koppel daarentegen wel. Nu moet je enkel dus uitvissen hoe je er meer diesel in krijgt. Bij ecu-gestuurde systemen is dat niet zo moeilijk (ecu software aanpassen) maar bij een mechanische pomp zal het wat lastiger gaan. Heb je ook een type nr van de pomp?
de pomp regelt mee als er meer turbodruk ontstaat. dus als ik nu 0,85 bar draai dan regelt de pomp mee, maak ik de druk hoger dan geeft de pomp meer diesel dan bij 0,85 bar. ik heb het luchtfilter vervangen voor een vervangingsfilter van K&N. dit geeft een betere inademing, de intercooler verander ik naar de manier zoals ie bij een volvo 400-serie 1.7 turbo motors zitten.
de 150 pk van de portugees is wel erg de max. maar leuk voor zo'n klein autootje. ik ga mijn best doen en hoop op wat extra vermogen.
de 150 pk van de portugees is wel erg de max. maar leuk voor zo'n klein autootje. ik ga mijn best doen en hoop op wat extra vermogen.