subwoofer
ik heb in me megane cabrio een kist liggen met een sub van audio system erin maar ik vind de bass niet mooi waar kan dit aan liggen
-
ventieldopje bij je rechterachterwiel zit scheef ?
????Sander de Bruin schreef:ventieldopje bij je rechterachterwiel zit scheef ?
naja kijk lijkt wel of de bas te laat is en de bass klinkt niet lekker zeg maar maar als ik het skieluik open zet heb ik geen verschilRobke schreef:Niet mooi is nogal een ruim begrip.
Een cabrio heeft een meer afgesloten kofferbak dan een hatchback of sedan, dus komt er ook minder door naar voren.
ja een gesloten maar ik heb een sub van audio system en heb zelf een kist gemaakt volgens alle maten en gevuld met schapenwol maar ken het zijn dat ik te veel schapen wol erin heb
zit ook een audio system in mij cabrio, blaast prima. Wat ik wel weet van audio system is dat je een krachtige versterker ervoor moet zetten
jup ze lusten wel een 50 rms meer
heb 2x 800watt rms x-ion 12inch woofers
en een emphaser versterker die ze voed met 1800watt rms
gaat wel lekker
alleen ik heb wel een gepoorte kist
en gesloten gaat meestal iets minder hard maar klinkt wel strakker en in een cabrio zou ik zelf ook een gesloten bekisting kiezen.

heb 2x 800watt rms x-ion 12inch woofers
en een emphaser versterker die ze voed met 1800watt rms

gaat wel lekker

alleen ik heb wel een gepoorte kist
en gesloten gaat meestal iets minder hard maar klinkt wel strakker en in een cabrio zou ik zelf ook een gesloten bekisting kiezen.
Probeer eerst eens de fase van je subwoofer 180 graden te draaien (plus en min omdraaien). Mocht dit geen verbetering zijn controlleer dan al je filter instellingen e.d. Mocht ook dat niets uithalen dan ligt het aan de subwoofer/behuizing/auto combinatie. Een subwoofer behuizing zorgt voor de koppeling tussen de subwoofer unit en zijn omgeving (auto). Wanneer de omgeving dus veranderd dan zal dus ook het geluidsbeeld veranderen als de behuizing hetzelfde blijft.
Anders gezegd, niet elke subwoofer+behuizing presteert evengoed in elk type auto. De opgegeven behuizingen zijn vaak een gulden-snede voor de gemiddelde auto (type hatchback). Deze vooraf opgegeven behuizingen werken dus ook het beste in een hatchback. Wanneer je diezelfde subwoofer+behuizing combinatie nu in een sedan legt dan zul je merken dat deze een heel stuk minder druk geeft in het mid-bass deel (beuken).
Een cabrio is daar nog een tikje 'erger'. Een hatchback auto heeft een cabine vorm die veel gain geeft in het bass-deel. Een sedan daarentegen meer in het sub-bass deel (vereist wel iets meer power). Een cabrio (vooral een softtop) heeft bijna geheel geen gain! Dit komt door de tent welke veel geluid absorbeert en door de veelal verzwaarde afscheiding tussen kofferbak en cabine.
Wanneer er een cabrio rijder bij mij langskomt voor een subwoofer ontwerp adviseer ik bijna altijd 1 of 2 10" subwoofers in een 4e orde band-pass behuizing waarbij de poort uitmond in de opening van het ski-luik.
Anders gezegd, niet elke subwoofer+behuizing presteert evengoed in elk type auto. De opgegeven behuizingen zijn vaak een gulden-snede voor de gemiddelde auto (type hatchback). Deze vooraf opgegeven behuizingen werken dus ook het beste in een hatchback. Wanneer je diezelfde subwoofer+behuizing combinatie nu in een sedan legt dan zul je merken dat deze een heel stuk minder druk geeft in het mid-bass deel (beuken).
Een cabrio is daar nog een tikje 'erger'. Een hatchback auto heeft een cabine vorm die veel gain geeft in het bass-deel. Een sedan daarentegen meer in het sub-bass deel (vereist wel iets meer power). Een cabrio (vooral een softtop) heeft bijna geheel geen gain! Dit komt door de tent welke veel geluid absorbeert en door de veelal verzwaarde afscheiding tussen kofferbak en cabine.
Wanneer er een cabrio rijder bij mij langskomt voor een subwoofer ontwerp adviseer ik bijna altijd 1 of 2 10" subwoofers in een 4e orde band-pass behuizing waarbij de poort uitmond in de opening van het ski-luik.