ACT : Formule 1 Deel I

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Gesloten
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

McLaren in beroep tegen FIA-besluit
Team pikt straf voor Hamilton niet
[07-09-2008] McLaren gaat in beroep tegen de straf die de stewards van Spa-Francorchamps Lewis Hamilton na de Grand Prix van België hebben opgelegd.

Team legt zich niet neer bij straf Hamilton.Het team heeft laten weten dat een beroep tegen de 25 seconden tijdstraf voor Hamilton zal worden ingediend bij het International Court of Appeal, de beroepsinstantie die dergelijke zaken in de Formule 1 behandelt.

Het is niet bekend wanneer de beroepzaak zal dienen. Mocht McLaren in het gelijk worden gesteld, kan Hamilton alsnog tot winnaar van de Belgische Grand Prix worden uitgeroepen.

DP
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-PAZ-
Über-Spammer

Vond het een erg mooi race, laaste paar ronden waren echt :worship: :worship: Alleen erg jammer dat het dan weer na de race aan de uitslag geknoeit moet worden (N)
R5GTT. Drive it like you stole it
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

jammer dit hoor. Ik hoop dat het beroep wat oplevert.
Roy
Moderator

Jammer hoor was eindelijk eens een spannende race.

Hamilton geeft netjes zijn plek terug nadat hij de bocht afgesneden/gemist had. En daarna rijd ie gewoon de beter lijn. :)

http://www.youtube.com/watch?v=wsWCjElTbjA
5 GT Turbo '88 GT5
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Ja, FIA en Ferrari :dSb:
Marcel (Mr. Bacardi Cola)

Luco/Alpine-racer schreef: Kijk racen moet in principe zonder contact, maar dan moeten ze kimi ook straffen, die ramde hamilton gewoon uit de chicane terwijl die er vol naast zat en dat mag dus ook niet.
Waarom Kimi straffen? Hij ramde Hamilton er echt niet uit. Of dacht je dat Hamilton Kimi buitenom kan inhalen bij die bocht? No way dus! Die inhaalpoging is dus opportunistisch geweest van Hamilton.

Doordat Kimi zijn bolide liet staan dwong hij Hamilton om de bocht af te snijden. Hamilton gaf inderdaad zijn positie terug maar op een dusdanige manier dat hij zijn race snelheid/slipstream bleef behouden. Vandaar dat hij een bocht later Kimi zo makkelijk inhaalde. Ik denk dat Hamilton bestraft is omdat hij ondanks dat hij zijn positie terug gaf een hoge race snelheid/slipstream bleef behouden. Blijkbaar heeft men dat als een soort van voordeel gezien na het afsnijden van de bocht. In vergelijkbare situaties in het verleden heb ik nog nooit gezien dat iemand die een bocht af sneed, zijn positie terug gaf en er daarna gelijk op de staart van de concurrent weer terug kwam.
Ferdy
Über-Spammer

Arno17
Car: Captur EDC130 Intens

Roy schreef:Jammer hoor was eindelijk eens een spannende race.

Hamilton geeft netjes zijn plek terug nadat hij de bocht afgesneden/gemist had. En daarna rijd ie gewoon de beter lijn. :)

http://www.youtube.com/watch?v=wsWCjElTbjA
Hij zegt 2 dingen te kunnen doen, maar was hij ook verder naar links gegaan als er een grindbak had gelegen?
Dan had hij hard geremd of hem laten staan en beide er af gevlogen.

Na terugkomst op de track is Lewis niet echt van zijn gas gegaan, die 6 km minder volgens McLaren lijkt me ook niet echt het juiste verhaal.
Je ziet dat hij op de finishlijn nog vlak achter Kimi zit.

Wel dom van Kimi om zich verderop zo te laten kennen en van de baan te vliegen.

En Ferrari Internal Affairs staan hier los van heb ik altijd begrepen, de stewards bekijken altijd of er juist is gehandeld tijdens het raceweekend, McLaren gaat in beroep bij de FIA volgens mij.
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Maar teambazen kunnen wel even bellen om door te geven dat ze die actie van Hamilton niet sjiek vonden.

Ferrari had niet lang geleden een bewegende neus, zijn hun punten toen afgenomen? nee! Persoonlijk vind ik de fia en ferrari 2 handen op 1 buik.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

441 tt-EEN 441 di 09 sep 20:52:32

FORMULE 1 nieuws
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
"DOMSTE BESLISSING VAN DE FORMULE 1"
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
De sanctie van Lewis Hamilton in de GP
van België blijft voor beroering zor-
gen. Niki Lauda, ex-boegbeeld van Fer-
rari, begrijpt het ook helemaal niet.

"Dit is zowat de domste beslissing die
ooit in de Formule 1 genomen is", zegt
Lauda. "Hamilton deed helemaal niets
verkeerd. Dit is het soort beslissingen
dat de F1 kapotmaakt." Veel waarnemers
zeggen nu luidop wat al jaren gefluis-
terd wordt: Ferrari wordt bevoordeeld.

"Ik ben het nooit eens geweest met men-
sen die zeggen dat Ferrari een streepje
voorheeft", zegt Lauda. "Maar ik vrees
dat ik mijn mening toch moet herzien."

:worship: :biertjuh:
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

mja anders kan ik het ook niet opvatten hoor

Trulli: “Hamilton haalde voordeel uit afsnijden chicane”

Toyota-coureur Jarno Trulli biedt tegengeluid voor iedereen die kritiek heeft op de beslissing van de racestewards in België om Lewis Hamilton te bestraffen voor het afsnijden van de Bus Stop-chicane. Volgens de Italiaan haalde zijn Engelse collega absoluut voordeel uit zijn actie.

Trulli zegt in Gazetta dello Sport: “In mijn ogen had Hamilton profijt van het afsnijden van de chicane. Als hij het circuit had gevolgd, had hij nooit voldoende snelheid meegenomen om Raikkonen nog in te halen. Op Monza kan zoiets komend weekend weer gebeuren. Als je de eerste chicane afsnijdt, kan je in de slipstream van je voorganger komen en hem inhalen in de Variante della Roggia.”

“Als je aan de buitenkant aanvalt, dan doe je dat op eigen risico. Degene aan de binnenkant heeft het recht om de bocht te nemen. Wanneer er geen ruimte meer is, dan moet je gewoon van je gas. Als daar een muur had gestaan in plaats van een open ruimte, had Hamilton die actie dan ook gemaakt? Hij had nooit kunnen aanvallen in La Source als er in de chicane een grindbak aan de buitenkant lag.”
Arno17

Marcel (Mr. Bacardi Cola) schreef:Trulli: “Hamilton haalde voordeel uit afsnijden chicane”

Toyota-coureur Jarno Trulli biedt tegengeluid voor iedereen die kritiek heeft op de beslissing van de racestewards in België om Lewis Hamilton te bestraffen voor het afsnijden van de Bus Stop-chicane. Volgens de Italiaan haalde zijn Engelse collega absoluut voordeel uit zijn actie.

Trulli zegt in Gazetta dello Sport: “In mijn ogen had Hamilton profijt van het afsnijden van de chicane. Als hij het circuit had gevolgd, had hij nooit voldoende snelheid meegenomen om Raikkonen nog in te halen. Op Monza kan zoiets komend weekend weer gebeuren. Als je de eerste chicane afsnijdt, kan je in de slipstream van je voorganger komen en hem inhalen in de Variante della Roggia.”

“Als je aan de buitenkant aanvalt, dan doe je dat op eigen risico. Degene aan de binnenkant heeft het recht om de bocht te nemen. Wanneer er geen ruimte meer is, dan moet je gewoon van je gas. Als daar een muur had gestaan in plaats van een open ruimte, had Hamilton die actie dan ook gemaakt? Hij had nooit kunnen aanvallen in La Source als er in de chicane een grindbak aan de buitenkant lag.”

Hmmm, paar postjes hierboven zeg ik hetzelfde, maar goed we zullen zien wat de FIA hier opgaat doen.

Dat Ferrari bevoordeeld wordt is al jaren een feit, maar ja bijMcLaren hebben ze sinds spionage affaire alles tegen.......

En aktie Hamilton blijft discutabel, dat Kimi van de kook raakt daardoor en spint is oliedom.
Duupke (Ronald)
Contacteer:

Massa roept dan een paar dagen later dat je dan maar op een andere plek in moet halen. Volgens mij rijden die mannen niet met die gedachte, die zien een gat en gooien daar hun auto in...

http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2008/0 ... ch-in-spa/

Nu roept er weer een official dattie veel vrienden heeft in Italie, da's ook lekker slim.

http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2008/0 ... gek-op-me/

De wedstrijdleiding heeft zondag to 2x toe de actie van Hamilton goedgekeurd...

http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2008/0 ... -hamilton/

En mochten er nog mensen zijn die zich geroepen voelen om hun gal te spugen: http://www.petitiononline.com/belgp08/
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
GeniustheGzA

Jarno Trulli schreef:Als daar een muur had gestaan in plaats van een open ruimte, had Hamilton die actie dan ook gemaakt?
en als zijn vader een meisje was, had ie hem mamma moeten noemen...

Als, als, als... zooo vermoeiend altijd weer. F1 wordt gemaakt door mannen die met het hart rijden en in een split second de beslissing nemen het gat in te duiken. En niet, zoals "vriend" Jarno, en velen met hem, maar lafjes je rondjes rijden en het geld binnenharken. Maar goed, dat is MIJN niet-toedoende mening.

:)
Arno17

GeniustheGzA schreef:
Jarno Trulli schreef:Als daar een muur had gestaan in plaats van een open ruimte, had Hamilton die actie dan ook gemaakt?
en als zijn vader een meisje was, had ie hem mamma moeten noemen...

Als, als, als... zooo vermoeiend altijd weer. F1 wordt gemaakt door mannen die met het hart rijden en in een split second de beslissing nemen het gat in te duiken. En niet, zoals "vriend" Jarno, en velen met hem, maar lafjes je rondjes rijden en het geld binnenharken. Maar goed, dat is MIJN niet-toedoende mening.

:)
Hamilton had een gat gezien dat werd dichtgegooid door Kimi, die dwong hem naar buiten waarop Lewis een splitseconde de tijd had om te beslissen, ware dit muur had hij op de rem getrapt, nu wist hij dat er een doorgang was.

Dit opzich is niet het probleem, wel dat hij naar de mening van velen( even zovelen denken anders) te veel voordeel had van deze aktie, zie het als een handsbal in de 16 bij het voetbal.

Je komt er wel of niet mee weg, in dit geval heeft men anders beslist.

FIA zal uitspraak doen, dus we zullen zien!

En Jarno moet lekker naar achteruitracen overstappen, misschien dat ie dan eens kan winnen. :lol:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Ow en raikonen had twee bochten verder ook geen voordeel toen die vol over de geasfalteerde gedeeltes reed die niet bij het circuit horen, terwijl hamilton netjes gelijk de baan weer op probeerde te komen en daardoor tijd verloor.

Is gewoon zwaar gezeik van de FIArrari waar ze de sport mee om zeep helpen.
Arno17

Luco/Alpine-racer schreef:Ow en raikonen had twee bochten verder ook geen voordeel toen die vol over de geasfalteerde gedeeltes reed die niet bij het circuit horen, terwijl hamilton netjes gelijk de baan weer op probeerde te komen en daardoor tijd verloor.

Luco, deels heb je gelijk.

Alleen reed Kimi meer meters door die aktie en sneed geen chicane af, dit asfalt is ook gewoon onderdeel van de baan.
Ook hier geld voor beiden, wat als hier een grindbak had gelegen?

Tevens is er niet door Ferrari geklaagd maar hebben de stewards dit besloten na de race
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Arno17 schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:Ow en raikonen had twee bochten verder ook geen voordeel toen die vol over de geasfalteerde gedeeltes reed die niet bij het circuit horen, terwijl hamilton netjes gelijk de baan weer op probeerde te komen en daardoor tijd verloor.

Luco, deels heb je gelijk.

Alleen reed Kimi meer meters door die aktie en sneed geen chicane af, dit asfalt is ook gewoon onderdeel van de baan.
Ook hier geld voor beiden, wat als hier een grindbak had gelegen?

Tevens is er niet door Ferrari geklaagd maar hebben de stewards dit besloten na de race
Tuurlijk wel, die staan bij FIArrari op de loonlijst hoor :D :p
Arno17

Ja klopt, na afgelopen weekend wel ja, lees het uit zijn verband gerukte verhaal maar over die ene official.
Roy
Moderator

Hier nog een mooi filmpje met een aantal slow-motion beelden. :)

http://nl.youtube.com/watch?v=TzKMyFCaZy0
5 GT Turbo '88 GT5

Meningen verdeeld over straf Hamilton
Er kwamen felle discussies op gang nadat Lewis Hamilton een penalty van 25 seconden kreeg opgelegd na de Grand Prix van België. De Brit werd hierdoorfoto derde en moest de overwinning uit handen geven. De meningen zijn verdeeld over de terechtheid van de straf die ervoor zorgt dat het kampioenschap weer volledig open ligt.

Felipe Massa, die de nieuwe winnaar werd van Spa, vindt de straf terecht. “Hij heeft een voordeel gekregen doordat hij de chicane afsneed”, vertelde de Braziliaan aan Autosport.com. “Alle coureurs kunnen je vertellen dat er tussen de laatste en eerste bocht geen inhaalmanoeuvres plaatsvinden. Het stuk is veel te smal.”

Sebastien Bourdais, Nico Rosberg, Giancarlo Fisichella en Jarno Trulli zijn het er allemaal over eens dat de straf zwaar is, maar erkennen ook dat Hamilton een fout had gemaakt. “De regels zijn heel duidelijk en iedereen moet zich eraan houden. Ik snap niet dat er zo’n discussie is, de straf is zwaar, maar hij had de positie moeten teruggeven”, aldus Bourdais.

Fernando Alonso is het volledig eens met de beslissing van de stewards om zijn voormalige teamgenoot te bestraffen. “Als je de positie teruggeeft nadat je iemand hebt ingehaald door het afsnijden van een chicane, is het niet de bedoeling dat je meteen door middel van de slipstream diegene weer inhaalt. Want dan heb je nog altijd een voordeel gehad van het afsnijden van de bocht”, aldus de Spanjaard.

De Renault-coureur kijkt er overigens niet vreemd van op dat zijn voormalige werkgever een protest heeft aangetekend tegen de straf. “Dat doet McLaren altijd”, verklaarde Alonso. “Dat vind ik niet raar. Dat deden ze vorig jaar en dat hebben ze altijd al zo gedaan.”
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Deze regels vernaggelen het racen... Zoals eigenlijk bijna elke regel die de FIA de laatste jaren heeft ingevoerd. :(

FIA verduidelijkt reglement afsteken chicane

Tijdens de coureursbriefing van de Formule 1-coureurs in Monza heeft de FIA verduidelijkt hoe het zit met het reglement in het geval van het afsnijden van een chicane. De coureurs hadden hierom gevraagd naar aanleiding van het incident met Lewis Hamilton in België, wat de Brit de overwinning kostte.

De FIA heeft medegedeeld dat alle coureurs het beste een bocht kunnen wachten met inhalen. In dat geval kan er na afloop nooit twijfel ontstaan over het eventueel voordeel halen uit de situatie. Dat was bij Hamilton wel het geval.

Red Bull Racing-coureur Mark Webber is blij met de uitleg van de FIA. "We zijn nog aan het proberen een oplossing te vinden voor de tweede chicane hier, want daar zijn nog mogelijkheden om de bocht af te snijden. Maar het is goed dat het nu duidelijk is dat we niet meer meteen moeten aanvallen, want dat was in het recente verleden niet altijd even duidelijk."
Haas
Car: Megane RS

je kunt er lang en kort over bakkeleien, maar feit blijft dat dit soort akkefietjes voortkomen, doordat de fia het mogelijk maakt. Als er gewoon een grindbak had gelegen, was die niet gebeurd. Doordat Hamilton zoveel snelheid mee kón nemen, krijgt hij de mogelijkheid om in te halen.
Het blijft gewoon een subjectief iets om te bepalen of iemand voordeel heeft of niet en deze discussiepunten blijven dus gewoon bestaan.
Kanttekening: alle teams doen tegenwoordig alles om maar meer punten binnen te slepen, dus als er maar ergens iets twijfelachtigs gebeurd, wordt daar een enorm punt van gemaakt. Het helpt/versterkt elkaar allemaal zo.... :(

Leuk, zo'n uitloopstrook, maar maak dan aan het eind van die strook een afzetting met pylonnen en een uitgang daar naar de baan die een omweg heeft en geen mogelijkheid je eigen snelheid mee te nemen.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Marcel (Mr. Bacardi Cola) schreef:Maar het is goed dat het nu duidelijk is dat we niet meer meteen moeten aanvallen, want dat was in het recente verleden niet altijd even duidelijk."
Lang leve de optocht... Het racen wordt je gewoon onmogelijk gemaakt met dit soort regelgeving.

"Jongens, vooral niet inhalen, want het zou maar eens zo kunnen zijn dat we je een straf geven!"

Flikker toch op... Hup, alle zeilen bij en inhalen... Overal waar je een gat ziet waar in te halen valt. En ook al kun je er nauwelijks inhalen, dan nog vind ik dat je het op z'n minst moet proberen. Als je dan iemand eraf beukt, dan vind ik dat een ander verhaal, maar ga niet lopen miepen over een bocht die niet gehaald wordt, maar de plek wel terug gegeven is.

Het wordt tijd dat er een echte tegenhanger van de F1 gaat komen met een hoog technologisch niveau en mensen die wél mogen racen van de wedstrijdleiding.
Duupke (Ronald)
Contacteer:

deze staat volgend jaar aan het eind van de pitstraat...

[img]http://auto-en-vervoer.infonu.nl/artike ... thumb1.jpg[/img]

En wat vinden jullie van regen op Monza. :D

Wat een uitslag, en wat een feest bij Torro Rosso, geweldig.

:worship:
Once upon a time, you tref het verkeerd!!!
Riël
Über-Spammer

Wat een aangename race.

Heel netjes van Torro Rosso, had nog wat kunnen worden, ook met Bourdais. Die rijdt de één na snelste ronde :smoke:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Car: M536

Merijn schreef:Het wordt tijd dat er een echte tegenhanger van de F1 gaat komen met een hoog technologisch niveau en mensen die wél mogen racen van de wedstrijdleiding.
Merijn my man (Y)

A1 GP is op zich een leuke tegenhanger, al ist nog net niet 'profi' genoeg.
Vroeger keek ik F1 nog wel fanatiek, maar de laatste jaren vond ik er al bal weinig aan dat Schumi keer op keer weer won.

Altijd als raceklasses echt gaaf beginnen te worden, gaan ze erin hakken.
De Groupe B klasse is niet echt het juiste voorbeeld, dat begon misschien wel ietwat te escaleren met 1000+ pk's, maar tis wel dusdanig gekilled dat het max vermogen nu op 300pk zit in de WRC :~
Gabri van der Veen
Über-Spammer

http://www.youtube.com/watch?v=Erd4J74P5Zc

http://www.youtube.com/watch?v=97nQ4IYqnOk

heeft toch wel wat dat rijden in het donker, ben benieuwd hoe de race zal verlopen komende zondag
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Riël
Über-Spammer

Is er een site waar ik de f1 kan live streamen?

Ben onderweg zometeen maar wil m op de telefoon kijken, moet kunnen :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
ARNO16V
Contacteer:

:worship: Alonso :worship: Hopen dattie het gaat halen! :)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Patrick RS
Moderator

wat een gave race is dit zeg.

Alonso gaat lekker :worship:
Patrick RS
Moderator

word een spannend eind 8)
Patrick RS
Moderator