Versnellingsbak

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
Drieskuh
Contacteer:

Goedenavond,

Ik heb pas een renault clio voor een goedkoop aangeschaft. Bouwjaar 1993. Nu ben ik er achter gekomen dat hij niet gewoon in de 5e versnelling wil. Om hem in de 5 te krijgen, moet ik net zoals met de achteruit, dat ringetje omhoog schuiven.

Is dit normaal voor een clio? Het lijkt me sterk, maar ik denk ik vraag toch ff voor de zekerheid
Riël
Über-Spammer

Nee, da's niet zo normaal.

Haal de hoes er eens vanaf, of daar onder iets afgebroken is of in de weg ligt. Dan zie je hoe het werkt voor de achteruit en dan kun je ook zien waarom het bij de 5 moet :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Robke
Car: Lexus IS250

Waarschijnlijk gewoon een kwestie van de schakelstang afstellen.
Riël
Über-Spammer

Daar dacht ik ook aan maar dat ringetje doet niks me je schakelstang ;)
Robke

Denk maar eens wat dieper na dan, dit kan wel degelijk aan de afstelling liggen. :p
Riël
Über-Spammer

Hmm, ik meen dat er alleen een pal in de weg zat voor de achteruit. Dus dat daar ook alleen iets in de weg kan zitten. De 5 is de andere kant op en blijkbaar raakt die pal ook wat.

Maar eerlijk is eerlijk, ik kan me echt niet 100% voor de geest halen hoe dat ook weer zat daar :p

Bovendien schakelt de rest wel goed in?
Riël
Über-Spammer

Het valt me te binnen

de pal is over de hele lengte, die schuift daar dus achter. VOor zowel de 5 als de achteruit.

Blijkbaar trekt je stang je schakelmof niet ver genoeg naar beneden / druk naar boven. Dus inderdaad, afstelling :p

Onder de auto liggen, dan zie je dat wanneer je naar de 5 schakelt, trekt hij de schakemof onder de bak naar beneden / of hij duwt de schakelmof naar boven. Ik weet het niet exact. In ieder geval moet je hem zo verdraaien bij de aansluiting op de mof, dat hij wat verder naar boven/beneden komt.
Robke

Rechts zit een "geleidestrook" waar de pook tegenaan komt als je hem helemaal naar rechts drukt. Trek je de ontgrendeling omhoog, kun je d epook iets verder naar rechts drukken en gaat hij dus de 5 in.
Dus gewoon de schakelstang een tikkie verdraaien en klaar ben je.
Drieskuh
Contacteer:

Bedankt voor jullie reacties, maar is dit makkelijk te doen voor een leek? Ik heb thuis wel de mogelijkheid om onder de auto te komen, maar is het niet verstandig om het even te laten doen bij de garage?

Ik heb de hoes er wel al afgehaald, maar dat was niet bepaald verhelderend, aangezien er ook nog een kunstof kap onder zit.

Hij schakelt verder wel zonder problemen. Alleen van de vier naar de vijf wil dus niet lukken zonder de pal omhoog te trekken.
Robke

Even zoeken op het forum, is al zo vaak besproken. Je kunt het makkelijk zelf, al is het makkelijker als je met 2 man bent.
Plaats reactie