ACT: Renault 21 Turbo/Quadra

Post hier al je vragen over de Renault 21
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Luco/Alpine-racer schreef:Dat zeg ik :D
Een iets gekietelde gtt wint het zelfs van de alpine turbo tot de 100-120
Alleen daarna gaat dus de inhoud een rol spelen (en natuurlijk de luchtweerstand die van een alpine stukken beter is)
Megane is denk ik hetzelfde verhaal, behalve de luchtweerstand dan want die is denk ik nog slechter dan van een gtt :lol:
Lees: koppel cq. vermogen

Heeft niks te maken met inhoud maar gewoon met hoe de motor presteert.
En Cw waarden moet je opzoeken en vermenigvuldigen met het frontaal oppervlak. Dat is niet groot van een 5.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël Notermans schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:Dat zeg ik :D
Een iets gekietelde gtt wint het zelfs van de alpine turbo tot de 100-120
Alleen daarna gaat dus de inhoud een rol spelen (en natuurlijk de luchtweerstand die van een alpine stukken beter is)
Megane is denk ik hetzelfde verhaal, behalve de luchtweerstand dan want die is denk ik nog slechter dan van een gtt :lol:
Lees: koppel cq. vermogen



Heeft niks te maken met inhoud maar gewoon met hoe de motor presteert.
En Cw waarden moet je opzoeken en vermenigvuldigen met het frontaal oppervlak. Dat is niet groot van een 5.
Zonder inhoud heb je dus ook geen koppel.
Dus heeft wel degelijk met inhoud te maken
No subtitute for cubic inches :D
En je kan wel blijven roepen dat een 1.4 turbo zoveel levert, maar dat komt alleen maar door de turbo.
En dan nog valt het vermogen vies tegen (niet voor de tijd toen die geleverd werd)
Maar voor huidige maatstaven is het precies wat Menno zegt.
Roze bril afzetten helpt misschien ook (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:hahaha, zou best kunnen, de cw is 0,32 vind ik net via google...
geen idee wat die van een 5 GTT is, maar een laguna I heeft 0,29 (met spoiler weliswaar, zonder 0,31 aldus de folder :lol: )
Toch gek he, je zou denken dat een alpine een lagere luchtweerstand heeft dan een laguna.

edit: klopt dus ook
Op de AutoRAI beleven in 1985 de spectaculaire Renault Alpine V6 GT en Turbo hun werelddebuut. De extreem aërodynamische sportwagen (Cw-waarde slechts 0,28....
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ja een Alpine ziet er sowieso heel aerodynamisch uit, een laguna III heeft btw ook maar een Cw van 0,29....

Maar dat is een beetje off topic :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Luco/Alpine-racer schreef:
Riël Notermans schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:Dat zeg ik :D
Een iets gekietelde gtt wint het zelfs van de alpine turbo tot de 100-120
Alleen daarna gaat dus de inhoud een rol spelen (en natuurlijk de luchtweerstand die van een alpine stukken beter is)
Megane is denk ik hetzelfde verhaal, behalve de luchtweerstand dan want die is denk ik nog slechter dan van een gtt :lol:
Lees: koppel cq. vermogen



Heeft niks te maken met inhoud maar gewoon met hoe de motor presteert.
En Cw waarden moet je opzoeken en vermenigvuldigen met het frontaal oppervlak. Dat is niet groot van een 5.
Zonder inhoud heb je dus ook geen koppel.
Dus heeft wel degelijk met inhoud te maken
No subtitute for cubic inches :D
En je kan wel blijven roepen dat een 1.4 turbo zoveel levert, maar dat komt alleen maar door de turbo.
En dan nog valt het vermogen vies tegen (niet voor de tijd toen die geleverd werd)
Maar voor huidige maatstaven is het precies wat Menno zegt.
Roze bril afzetten helpt misschien ook (Y)

Sorry, maar hoor zelden dat iemand zo zeker is van zijn theoretische kunde :lol:

Naja, laat mij dan maar door mijn roze brilletje kijken, ok?
Laatst gewijzigd door Riël op vr 5 sep 2008 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Theoretische onkunde?

Leg eens uit dan.
Volgens mij moet je de inhoud van een turbo vermenigvuldigen met 1,5 om hem te vergelijken met een atmo motor?
Nou hang maar een willekeurige 2.0 in een vijf (met dezelfde pk/gewicht verhouding en de gtt legt het gewoon af.

Trouwens als je het dus niet met jouw eens bent dan ben je ineens onkundig.
Respect is everything kan je dan beter ook als clubslogan niet meer gebruiken.

Beter zou zijn respect when you agree, or else youre a loser (N) (N)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

luco hou je ff in
doe asof je volwassen bent

beide motoren hebben een totaal andere vermogens opbouw
heeft allebij voordelen maar allebij ook nadelen
gtt blok is bij lange na niet perfeckt
een at blok heeft tenminste een crossflow kop
die atmo blokken met 16 of meer kleppen hebben meestal pas weer erg laat hun koppel das ook niet altijd super maargoed
riel wijs doen en inbinden en opa 2 ook
discussie altijd leuk maar niet elkaar lopen uit te kafferen
ben met beide een beetje eens ;)
joh gebeurt niet veel dat ik zo wijs praat ;)
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Riël Notermans schreef:[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... %20gtt.JPG[/img]

Koppel is 175+ van 3,5 tot 6,5.
Das dan weer de GT van Paz, dik gepoeierd...Vermits de vergelijken gemaakt worden tussen de gtt en de 21,performance wagens, zal ik er een andere graffiek naast leggen. Dit is men oude graffiek.
Gtt: 220 Nm bij 4500 (bij benadering)

21 T: 412 Nm bij 4500 (bij benadering), huidig koppel ligt iets hoger, 470Nm

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... 0001-1.jpg[/img]

Mssn kunnen we eind deze maand de wagens eens naast elkaar zetten ? Kijken wat het effectieve verschil in gewicht dan doet.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Sven, ik probeer gewoon inhoudelijk te reageren op postings, ik hoef het niet altijd met iedereen eens te zijn.
Maar ik verwacht dan ook geen opmerkingen als onkunde en dergelijke als je het niet met elkaar eens bent.
Als we zo gaan beginnen lust ik er nog wel een paar.
Maar goed ik zal mijn bek wel weer houden want voor je het weet gebeuren er weer gekkere dingen hier |: |:

@JO, ik durf er zelfs een 2.0 non turbo in een vijf naast te zetten hoor :)
Niks ten nadele van de auto van Paz trouwens hoor.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:@JO, ik durf er zelfs een 2.0 non turbo in een vijf naast te zetten hoor :)
Niks ten nadele van de auto van Paz trouwens hoor.
Laat maar horen wanneer. ;) Al gaat die dat echt niet redden. Een GTT kan ik redelijk bijhouden, meer niet.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Luco niet om af te kraken, maar zinnen als dit slaan kop noch spijker:

"Zonder inhoud heb je dus ook geen koppel" en nog enkele van die opmerkingen waar de gemiddelde auto-technicus (ik dus) me even achter de oren moet krabbelen.
Of "Een 1.4 en een 2.0 met dezelfde PK/Gewicht verhouding" en dan is de 2.0 sneller. Dat is werkelijk een opvatting waar Newton zich van zou omdraaien in zijn graf ben ik bang. Alleen al door gebrek aan gegevens.

Daar kan ik gewoon geen zinnig antwoord op geven.

Enfin, mijn opmerking ging eigenlijk wat ver, mijn excuses.


En JO, het gaat hier pure om het feit dat CC's werkelijk niets zeggen, alleen het hele plaatje. Fabrikanten gaan ook niet downsizen als dat de rijeigenschappen enigszins zou beinvloeden. Kijk naar de prestaties van de 1.4 TSi van Volkswagen.

Laat ik ieders maar in zijn eigen gelijk.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Je hebt helemaal gelijk riel, alleen is dat nieuwere techniek.

en koppelverloop is van atmo en turbomotor heel anders, vandaar dat ik ook zeg dat je tot de 120-140 redelijk veel auto's achter je laat, maar daarna komt vaak pas de kracht van de andere auto naar boven omdat die gewoon verder door kunnen trekken, en een beetje 2.0 heeft ook meer dan 200nm, dus koppel is dan gelijkwaardig.

Alleen gaat een 2.0 dan verder door en dat heeft mede met inhoud te maken omdat je naar mijn mening makkelijker vermogen en koppel trekt uit een grotere inhoud.
Ik leg het misschien wat ongelukkig uit :wink:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Halee een ouderwetse RTC discussie die weer nergens over gaat, heerlijk :lol:

Ik snap Riël best wel, GT blij leuk karretje waar je relatief goedkoop toch nog wel wat vermogen uit kunt vissen. Alleen als je daarna meer vermogen wilt wordt het wat lastiger en moet je dusdanig veel centen gaan investeren, dat je beter over kunt gaan op een grotere motor als je puur pk's wilt. das meer dan logisch.

Dat -Jo- nu weer een grafiek van 440 Nm erbij vist, is ook weer een beetje appels en peren, das ook een motorblok waar stevig in geinvesteerd is.

Menno begon trouwens ;)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Steven schreef: Dat -Jo- nu weer een grafiek van 440 Nm erbij vist, is ook weer een beetje appels en peren, das ook een motorblok waar stevig in geinvesteerd is.
Tis nogthans de graffiek van Paz, standaard 5je ? :lol:
Steven schreef:Menno begon trouwens ;)
en gelijk heeft ie ! Ik bouw geen enkele 5 meer met die 1.4, of t'moet helemaal standaard zijn.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Paz heef tnog wel nagenoeg standaard onderblok, except voor die nokkenstok dan. Kijk ff terug naar de mijne, die miste die nokkenstok en had daardoor 10pk minder. (en 10 Nm meer :p ) maar dat was gewoon een bonestockblok met 240k en alleen een stevigere koppakking.

Jij rijd wel met andere zuigers echt serieuze turbo's en pakt ook echt alles aan.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

klopt, maar het is en blijft nog steeds een 2.0-8V. Paz rijd trouwens toch ook niet met een standaard T2 ???

En niet vergeten, standaard spruitstukken en gasklep(je)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

btw, over nokkenassen gesproken. k heb een andere klaarliggen die een beetje op maat gemaakt is. Beetje minder lumpy en een verschillend nokprofiel. Binnenkort nog maar es met Ome Henk naar Goes fietsen.

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd11 ... asAndy.jpg[/img]


PS: tis hier toch het 21 topic he ? :D
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

-jo- schreef:klopt, maar het is en blijft nog steeds een 2.0-8V. Paz rijd trouwens toch ook niet met een standaard T2 ???

En niet vergeten, standaard spruitstukken en gasklep(je)

Dit is de set-up zoals mijn blok nu is.

Geheel opnieuw opgebouwd ( 2x )
-Bussen en zuigers nieuw, drijfstangen nieuw. Alle lagers + ketting en spanner nieuw.
-1.9mm versterkte koppakking met 12.9 kopbouten
-Fast road cam nokken-as van piper cams ik dacht 276 graden
-Ik heb de kleppen opnieuw ingeslepen en de overgang van kop naar spruitstukken vloeiender gemaakt.
-Groep A carb van MB, Zonder choke klep.
- Uitgefreesde elbow
-Down pipe 2.5 inch.
-K-tec side pipe 2.5 inch.
-Turbo van BB performance en type is BB250 hybrid
-Intercooler komt van een sierra cossy met custom piping
-Pipercross openluchtfilter achter de grille
_________________
R5GTT. Drive it like you stole it
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Erg veel haast heeft de verkoper van de rode 21T schijnbaar toch niet. Ik heb hem maandag gemaild dat ik wilde komen kijken en evt. kopen, maar tot vandaag nog geen reactie gehad. Jammer, die 21T zou me wel passen. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

En dan kooi erin en de ring op met dat ding zeker??
R5GTT. Drive it like you stole it
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Het wordt sowieso tijd dat Martijn de Ring weer eens bezoekt! Met de 5 dan! :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Idd :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Martijn schreef:Erg veel haast heeft de verkoper van de rode 21T schijnbaar toch niet. Ik heb hem maandag gemaild dat ik wilde komen kijken en evt. kopen, maar tot vandaag nog geen reactie gehad. Jammer, die 21T zou me wel passen. :)
hier idem, bod gedaan, geen reactie 8)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

hier 1 reactie van em gehad, daarna niets meer
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Hij zal niet reageren zeker in een bod wat in zijn ogen te laag is :wink:
R5GTT. Drive it like you stole it
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Geen bod gedaan, maar wel aangegeven dat ik de auto evt. gelijk mee wilde nemen. Dan zal de prijs geen punt zijn....
Tim_Coupe schreef:Het wordt sowieso tijd dat Martijn de Ring weer eens bezoekt! Met de 5 dan! :)
Ik wacht nog op m'n aandrijfas. :( En ik liep er vorige week zaterdag nog (even). Maar wanneer gaan we weer? :D
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Frank
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 28 sep 2001 0:00
Locatie: b.z.o

Luco/Alpine-racer schreef:
Martijn schreef:Erg veel haast heeft de verkoper van de rode 21T schijnbaar toch niet. Ik heb hem maandag gemaild dat ik wilde komen kijken en evt. kopen, maar tot vandaag nog geen reactie gehad. Jammer, die 21T zou me wel passen. :)
hier idem, bod gedaan, geen reactie 8)
Misschien dat het heel stoer is om hier op rtc te plaatsen dat je een bod heb gedaan, maar ik heb niks ontvangen.

Dan val je in mijn ogen door de mand.

En martijn ik heb geem mail ontvangen van jouw, tenzij je onder een andere naam mailde.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

sorry ik heb wel degelijk een bod gedaan via de mail (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Frank, PM :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

gaan we nu tegen elkaar op bieden :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Martijn schreef:Geen bod gedaan, maar wel aangegeven dat ik de auto evt. gelijk mee wilde nemen. Dan zal de prijs geen punt zijn....
Tim_Coupe schreef:Het wordt sowieso tijd dat Martijn de Ring weer eens bezoekt! Met de 5 dan! :)
Ik wacht nog op m'n aandrijfas. :( En ik liep er vorige week zaterdag nog (even). Maar wanneer gaan we weer? :D
RTC ringweekend?? :)
R5GTT. Drive it like you stole it
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

@ Luco: jij loopt al een paar auto's voor ;)

@ Paz: weekendje Viktoria Station, dan maar.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Ik vind het prima (Y) (Y)
R5GTT. Drive it like you stole it
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Martijn schreef:@ Luco: jij loopt al een paar auto's voor ;)
Dat maakt toch niks uit?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Martijn schreef:@ Paz: weekendje Viktoria Station, dan maar.
Zullen we hier es over discussieren in het NBR topic? ;)
Plaats reactie