ACT: Renault 21 Turbo/Quadra

Post hier al je vragen over de Renault 21
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer

-PAZ- schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:Beperkende factor van een gtt vind ik toch de 1.4 motor.
Ook als je meer vermogen eruithaalt.
Tot de 120/140 km/h gaat het lekker, daarna kakt het toch wel een beetje in ten opzichte van bv een 2.0 liter, logisch maar toch irri.
Das zeker een feit, gtt is ook echt meer een auto voor de stoplicht sprintjes en niet voor de snelweg / 120 tot *** sprint.
Beetje onzin.

Het koppel is over een groot gebied vergelijkbaar, dus ik zie geen reden waarom een 2 liter beter zou trekken. Inhoud doet er niet toe, torque is wat telt. En dat heeft een beetje netjes opgeschroefde GT ook nog op hogere toeren.

Mijn GT ging behoorlijk lekker tot de 200 hoor.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
dennisvr
Über-Spammer
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:Beperkende factor van een gtt vind ik toch de 1.4 motor.
Tot de 120/140 km/h gaat het lekker, daarna kakt het toch wel een beetje in ten opzichte van bv een 2.0 liter, logisch maar toch irri.
Dat heeft toch meer te maken met de aerodynamica van een GT (korte auto), dan wat voor motor er in ligt.
Ik ging met de TQ achter mijn eigen BS aan, en bij de honderd rij je der voorbij en laat je de GTT ver achter je.
-jo-

wanneer ga jij nou die T34 er eens opgooien ? :p
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

Hoe simpel is het om een turbo op een 2.0 (non-kat) blok te monteren bij een 21 Monaco van '88 :)

[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C09640.jpg[/img]
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C09657.jpg[/img]

Ruimte is er zat:
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 000197.jpg[/img]

Maar wat zou het kosten :wink:

[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... 001146.jpg[/img]
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
-jo-

heel simpel om er een turbo op te zetten, half uurtje denk ik. Maar rijden gaat het niet doen. :D
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

-jo- schreef:heel simpel om er een turbo op te zetten, half uurtje denk ik. Maar rijden gaat het niet doen. :D
:lol: Ok zover was ik ook :p er staan wel twee 21 turbo blokken te koop op marktplaats zag ik. incl de hele mikmak.

Binnenkort eens informeren :)

Of verschilt het blok qua ophanging zó enorm dat dat eigenlijk de moeite ook niet waard is :wink:
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Steven
Car: M536

Ik zou dan gewoon wat geld bijleggen en dat rooie ding nemen, dan heb je ook de juiste remmerij, onderstel etc.
dennisvr
Über-Spammer
Contacteer:

-jo- schreef:wanneer ga jij nou die T34 er eens opgooien ? :p
moet nog steeds een actuator bracket regelen, maar geen tijd met de nieuwe casa :wink:
-jo-

Adinsx schreef:
-jo- schreef:heel simpel om er een turbo op te zetten, half uurtje denk ik. Maar rijden gaat het niet doen. :D
:lol: Ok zover was ik ook :p er staan wel twee 21 turbo blokken te koop op marktplaats zag ik. incl de hele mikmak.

Binnenkort eens informeren :)

Of verschilt het blok qua ophanging zó enorm dat dat eigenlijk de moeite ook niet waard is :wink:
als het goed is, is zen onderblok hetzelfde. Natuurlijk zijn de internals anders. Compressie verhouding zuigers e.a. Subframe is hetzelfde. Kop is ook anders. Spruitstukken, injectoren, ecu...

Op marktplaats adverteerd Rob Kaptijn ook een blok, das toch wel een gevestigde waarde binnen de 21scene.

Je moet maar es kijken op de motorcode, J7R xxx (752 en 756 zijn de codes van de 21turbo)
Steven

Tja wat betaal je voor een complete motor met alle electronica, bak, assen etc.? Dan ben je toch snel €600 kwijt volgens mij.

Das echt geld en loze moeite wegdonderen als je voor ws. minder dan het dubbele een complete kan kopen.
-jo-

dat ga je echt niet redden voor het complete 21 vooronder. Ter info, een spruitstuk alleen kost je al 800€ ex. Kabelboom 1020 ex... (nieuw wel te verstaan).

Reken maar minimum 1000€, ecu/kabelboom inclusief en das dan nog een heel schappelijke prijs.

Zuigerveren: 250€
Lagers: kruk/drijf: 200€
koppakkingset: 135€
kopbouten: 65€
onderblok dichtingset: 110€
enz enz enz
Steven

Ik bedoel natuurlijk 2ehands, domme belg dat je d'r bent ;)
-jo-

weet ik, maar dat blok van Rob K is net gereviseerd dus geef maar effe een indicatie van wat het kost. Onder de 1000 hoef je niet veel te verwachten.

Bij een bepaald revisie/schroot bedrijf in nederland zijn ook enkele kale blokken te koop, 125*** en 170*** km. Vanaf 1250 € af te halen. Zo meenemen.
Steven

Pff wat een geld voor die prehistorische meuk ;)

Naja denk dat Adinsx iig z'n conlusies kan trekken nu :)
-PAZ-
Über-Spammer

Dat zijn idd nog flinke prijzen voor relatief oude blokken, had toch wel gedacht dat je voor minder al zo een blok kon halen.
R5GTT. Drive it like you stole it
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Riël Notermans schreef:
-PAZ- schreef:
Das zeker een feit, gtt is ook echt meer een auto voor de stoplicht sprintjes en niet voor de snelweg / 120 tot *** sprint.
Beetje onzin.

Het koppel is over een groot gebied vergelijkbaar, dus ik zie geen reden waarom een 2 liter beter zou trekken. Inhoud doet er niet toe, torque is wat telt. En dat heeft een beetje netjes opgeschroefde GT ook nog op hogere toeren.

Een beetje 2.0 trekt boven 120 veel beter door dan een 1.4 en torque zakt als een plumpudding in bij de meeste gttjes boven de 140
en wat vind jij een groot gebied, bekijk de uitdraaien eens goed :lol: :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-jo-

Steven schreef:Pff wat een geld voor die prehistorische meuk ;)

Naja denk dat Adinsx iig z'n conlusies kan trekken nu :)
tjah, zo gaat het nu éénmaal. Vandaar ik gezegd heb: GT onderdelen ga ik met de glimlach halen.

ps: k'heb ook nog wel een blok of 7 liggen, staat onbekend. Ik trek die dingen eerst open.
Riël
Über-Spammer

Luco/Alpine-racer schreef:
Riël Notermans schreef:
-PAZ- schreef:
Beetje onzin.

Een beetje 2.0 trekt boven 120 veel beter door dan een 1.4 en torque zakt als een plumpudding in bij de meeste gttjes boven de 140
en wat vind jij een groot gebied, bekijk de uitdraaien eens goed :lol: :lol:
Als jij het zegt.
Ik denk dat een 150pk gtttje net zo hard gaat als een 2.0 williams. Sterker nog, ik weet het zeker.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

inderdaad, klopt, maar dan praat je over een redelijk aangepaste gtt tegen een standaard willie, en dan nog moet je behoorlijk doortrappen tegen een willie.
Laat mij eerst dat grote torquebereik maar eens zien (Y)
-jo-

-jo-

en deze gtt jongens hadden ook wat in gedachte, de uitleg is super...

http://nl.youtube.com/watch?v=9cIS-SKlH ... re=related
Riël
Über-Spammer

[img]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... %20gtt.JPG[/img]

Koppel is 175+ van 3,5 tot 6,5.

Vind ik niet slecht.
Volgens mij doet een willie niet veel minder, en is de powerband zeker niet breder.

HEt was gewoon een opmerking van niks. Het gaat om de hele karakteristiek, niet alleen om de inhoud.
Riël
Über-Spammer

http://nl.youtube.com/watch?v=MsbyDfApw1Y

VS een 2 liter turbo zelfs.
ook bij de 120+ loopt die megane niet weg ;)

Maarja.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Ja maar het echte hoge koppel heeft die maar tussen 1000 toeren en dit is een zwaar aangepaste gtt, die je weer vergelijkt met een standaard willie.

Dat is geen vergelijk, pak dan een flink getunede 2 liter, dan zal je zien dat het koppel daarvan veel beter verloopt en ook de pk's gunstiger zijn.
Atmo heeft gewoon een veel strakker koppelverloop dan een 1.4T
-jo-

Riël Notermans schreef:http://nl.youtube.com/watch?v=MsbyDfApw1Y

Maarja.
GTT FULL POWER vs stock megane

geen appels met peren vergelijken.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Riël Notermans schreef:http://nl.youtube.com/watch?v=MsbyDfApw1Y

Maarja.
Wederom vergelijk je nu appels met peren, een standaard magane rs tegen een zwaar getunede 5 gtt.
Uitzonderingen heb je altijd Riel.

Ik kan je ook filmpjes en uitslagen laten zien waarbij een gtt het snot voor de ogen wordt gereden door een clio 1, maar dat zegt ook niks.

Het nging over het algemeen.
Als je met de gtt op de rijksweg rijdt is het tot de 140 leuk, daarboven zie en merk je gewoon dat de meeste bv 2.0 liters gewoon op je in gaan lopen.
En ik wij hebben toch niet echt de traagste gtt.
En dat ligt gewoon aan de inhoud van maar 1400 cc en dat merk je gewoon bij hogere snelheden, ondanks de turbo.
Laatst gewijzigd door Luco/Alpine-racer op wo 3 sep 2008 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer

Daar begon het allemaal mee.

Hoezo beperkend?

Maargoed, laat maar. Appels peren verhaal :Z
Menno

Riël Notermans schreef:

Hoezo beperkend?

Wat is uberhaupt de lol van dat gtt blok? Zo'n ding heeft Alles, maar dan ook echt Alles tegen om serieus te presteren. Weinig cc's, onderliggende nokkenas dus weinig toeren draaien, losse scheurende bussen dus nooit echt megaturbodruk. Slechte kop, 2 kleppen, slechte verbrandingskamer, een inieminie carbje. Met heel veel opvoeractie boven de 100pk per liter, dat zijn getallen voor een atmo-motor, niet voor een turbo.

Een 5 komt er prima mee vooruit hoor, en opgevoerd zal 't best snel zijn, (Y) maar als je puur objectief naar 't motortje kijkt.......

Naja, gelukkig zijn op dit forum de 5gttjes altijd de allersnelste auto's, die nooit een wedstrijdje verliezen :p
rev it like a rental
Maarten-Jan
Car: R19.R

Het is gewoon een blokje wat al uit de jaren 60 stamt en waar eind jaren 80 op eenvoudige manier nog relatief veel vermogen uit gehaald kon worden voor de 5 GTT.

Slechte kop valt volgens mij nog wel mee, en verbrandingskamers zijn half hemisferisch, daar is niks mis mee naar mijn (Bescheiden) mening :wink:
Riël
Über-Spammer

Ah had het al eens gezegt Menno, voor mij zijn ze makkelijk, goedkoop, simpel en leuk :)

Een andere motor in t vijfje gaat mij al te ver in de zin van moeite, aanpassen en kosten :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Menno schreef:
Riël Notermans schreef:

Hoezo beperkend?

Wat is uberhaupt de lol van dat gtt blok? Zo'n ding heeft Alles, maar dan ook echt Alles tegen om serieus te presteren. Weinig cc's, onderliggende nokkenas dus weinig toeren draaien, losse scheurende bussen dus nooit echt megaturbodruk. Slechte kop, 2 kleppen, slechte verbrandingskamer, een inieminie carbje. Met heel veel opvoeractie boven de 100pk per liter, dat zijn getallen voor een atmo-motor, niet voor een turbo.

Een 5 komt er prima mee vooruit hoor, en opgevoerd zal 't best snel zijn, (Y) maar als je puur objectief naar 't motortje kijkt.......

Naja, gelukkig zijn op dit forum de 5gttjes altijd de allersnelste auto's, die nooit een wedstrijdje verliezen :p
Wij rijden met veel plezier in de gtt hoor. (Y)
Maar als je inderdaad objectief gaat kijken worden ze hier nogal overgewaardeerd (naar mijn mening)
Maar goed neemt niet weg dat je best leuke auto's kan plagen tot de 140, maar dat heeft meer met het gewicht te maken dan met de motor vind ik.
Maarten-Jan

120 pk op 800 kilo, is 6,5 kilo per pk, dat is toch best lekker
(Megane RS heeft +/- 5,7 kilo per pk, uiteraard wel betere versnellingsbak etc., maar toch :) )
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Dat zeg ik :D
Een iets gekietelde gtt wint het zelfs van de alpine turbo tot de 100-120
Alleen daarna gaat dus de inhoud een rol spelen (en natuurlijk de luchtweerstand die van een alpine stukken beter is)
Megane is denk ik hetzelfde verhaal, behalve de luchtweerstand dan want die is denk ik nog slechter dan van een gtt :lol:
Maarten-Jan

hahaha, zou best kunnen, de cw is 0,32 vind ik net via google...
geen idee wat die van een 5 GTT is, maar een laguna I heeft 0,29 (met spoiler weliswaar, zonder 0,31 aldus de folder :lol: )
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:hahaha, zou best kunnen, de cw is 0,32 vind ik net via google...
geen idee wat die van een 5 GTT is, maar een laguna I heeft 0,29 (met spoiler weliswaar, zonder 0,31 aldus de folder :lol: )
0,35

En luchtweerstand is Cw-waarde x oppervlak
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Plaats reactie