Clio II ph1 tuning ?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Bakkums

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb al direkt een vraag.
Ik heb namelijk een Clio 1.4RN en deze heeft maar 75Pk, maar nu wil ik deze natuurlijk iets pittiger maken en wou jullie om hulp vragen.

Mijn eerste vraag luid:
Is het mogelijk om de 8v cilinderkop te vervangen voor een 16v kop van een andere clio ? En wanneer dit mogelijk is, moet ik dan sommige elektronica ook vervangen of is dit niet nodig ?

Verder vroeg ik me ook af wat jullie nou precies doen met een 1.4 8klepper om hier meer pit uit te krijgen.

Zit zelf te denken om er eerst een FSE op te zetten en de luchtfilter te vervangen voor een Powerfilter of inlegfilter.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Mvg,
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Allereerst welkom hier,

Over je clio, ik denk dat je een Clio 1 Fase 2 hebt ipv andersom. de 1.4 8v motoren zijn niet gemaakt in de clio 2 namelijk. :wink:

Over je motor: helaas gaat het niet om een kop van een 16v over te zetten, jouw motor is een E(nergy) motor, en de 16v's hebben een F motor. Het werkt dus niet om dit om te gaan bouwen.

Wat je zou kunnen doen als je sneller wilt is de auto ombouwen met een 16v motor, maar hier heb je eigenlijk al een complete 16v er voor bij nodig. Naast je motor komt er nog veel meer bij kijken namelijk. kleine opsomming: voorwiel ophaning, veerpoten, remmen voor en achter, kabelboom, computer, enz... voor al die moeite kan je net zo makkelijke en 16v kopen.

wat betreft je luchtfilter, een openluchtfilter leverd over het algemeen een verlies aan vermogen op, dit door aanzuigen van warme lucht ipv koude. Beste kan je hiervoor een vervangingsfilter in de originele behuizing plaatsen. Tipje, ga eens via de search zoeken naar openluchtfilters.

Een FSE? Wat bedoel je met een FSE?

Succes.

Gr.Gerald
Bakkums

Hmmm dacht dat het een Clio 2 ph 1 was. Maargoed, loop er ook net pas mee he ;) Auto is trouwens ui 1999.

Verder zal de 16v kop niks worden dus, helaas was het proberen waard, moet ik maar een standaard 8klepper kop zoeken en deze prepareren en grotere kleppen in laten zetten :D

Verder over FSE, hiermee bedoel ik een brandstof druk regelaar, dit is volgens mij een merk. Deze zorgt ervoor dat bij volgas of snel gas geven de druk iets hoger is dan standaard, dus zal die iets meer pit moeten hebben. Denk dat dit icm Powerfilter/inlegfilter wel een leuk resultaat opleverd. Max 5PK misschien haha.

Maargoed, bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb overigens dezelfde als deze:
[img]http://www.alexmeurs.nl/cars/renault%20clio.JPG[/img]
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

sorry je hebt gelijk, het is idd. een clio 2 fase 1.

ik werdt even van de wijs gebracht door de 1.4 8v.

Van de nieuwe clio's durf ik niet te zeggen of de 16v koppen passen of niet. Zal hier vast nog wel een ander zijn die er wat zinnigs van kan zeggen :wink:

Succes.
Bakkums

Had al zo'n vermoeden dat ik het wel goed had, maargoed je weet het nooit zeker he. Hopelijk kan een 16klepper kop als nog, want zal wel voor een beter cilinder vulling zorgen. Anders moet ik een standaard kop gaan aanpassen. Ook geen probleem, maar is toch wat meer werk en geld.

Hopelijk weet iemand anders het hier op het forum.
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

Is ook daarvoor niet makkelijker een complete motor te vinden ipv alleen de kop? :wink: Dan weet je tenminste zeker dat het past, zit je verder snel gezegd alleen aan een andere computer en mogelijk de kabelboom.
Bakkums

Niemand hier die weet of het mogelijk is ?

16v kop op een 1.4 8v blok.
-PAZ-
Über-Spammer

Waarom leg je er dan toch niet gelijk een blok in met meer inhoud?? Als je toch meer vermogen wilt is dat iets wat tenminste echt wat doet. De winst die je maakt met een andere kop als die al past is volgens mij minimaal en om over brandstof druk regelaars en sport filters maar te zwijgen :wink: :p
R5GTT. Drive it like you stole it
Bakkums

-PAZ- schreef:Waarom leg je er dan toch niet gelijk een blok in met meer inhoud?? Als je toch meer vermogen wilt is dat iets wat tenminste echt wat doet. De winst die je maakt met een andere kop als die al past is volgens mij minimaal en om over brandstof druk regelaars en sport filters maar te zwijgen :wink: :p
Beste koop ik natuurlijk een 2.0 16v, maargoed, heb dat geld niet.
Daarom vroeg ik me af of het dus op deze manier kon. Ga dan zeker naar de 80+ PK's (mocht alles goed werken) en dat is natuurlijk altijd leuker dan de standaard 75pk.

Ik weet natuurlijk zelf ook wel dat ik met alleen de kop geen 90pk ga halen.
-PAZ-
Über-Spammer

Vind je dat dan niet erg veel werk en geld voor die 5 pk die je dan meer hebt na montage van die kop.
Bakkums

Ligt er natuurlijk aan wat mij de kop gaat kosten en de pakkingen.
Werk doe ik namelijk allemaal zelf, dat is geen probleem. Verder moet er aan de elektronica ook niks gebeuren, aangezien er dan nog meer kosten bij komen, dan zou ik het wel teduur vinden.

Maar wanneer ik de kop erop kan schroeven en dan rijden, dan zal ik het zeker voor 100 a 150 euro willen doen ex pakkingen.
Blijf het leuk vinden om net iets meer te hebben dan standaard.
-PAZ-
Über-Spammer

Als je het zelf kan doen en je hebt die andere kop voor niet te veel dan zal het met de kosten idd reuze mee vallen (Y)

Is alle elektronica dan het zelfde van een 8v en een 16v?? Lijkt me dat daar toch ook nog wel wat verschil inzit of kan je dat ook zo overzetten??
Bakkums

Kijk, en dat weet ik dus allemaal niet. Zit net zins donderdag met een clio en weet verder niks van deze type's. Heb vorig jaar al een Clio uit '91 gehad, maar dat kun je niet vergelijken.

Dus het enige wat ik wil of moet weten is, past de kop erop en moet ik dan verder nog wat aanpassen ? Mocht de kop zonder aanpassingen verder passen, dan gaat het projectje door, past het niet. Pech gehad.
-PAZ-
Über-Spammer

Ik denk dat de kans dat alles past zonder al te veel aanpassingen vrij klein is. Dan is het wellicht minder werk om de complete motor ipv alleen de kop over te hangen, als je die hebt natuurlijk.
Robke
Car: Lexus IS250

Ik zou er gewoon een 1.6 8V of 16V in hangen, zijn veel lekkerdere motoren en een stuk meer vermogen.
Een 16V kop monteren op je 8V motor zal niet zomaar gepiept zijn en veel verschil zul je ook niet merken in vermogen.
Bakkums

Nogmaals, daar heb ik de centen niet voor. Maargoed, heb het al opgegeven met er een 16v kop op te zetten, aangezien niemand het ooit nog heeft gedaan.

Anders waren er wel verschillende projecten voorbij gekomen.

Zal de auto dan wel kwa wegligging goed maken, zodat ik het in de bochten moet winnen ;)
Plaats reactie