Even voorstellen: Riel - Safraneperikelen

Nieuw op de site? Stel je hier voor.
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja, dat blokje ben ik ook niet bang voor.

Het is gewoon een super fijne bak, nou laten we zeggen ik gooi er 1000 euro tegenaan dan kan ik weer een poos vooruit. Naja, voor 1000 euro krijg ik niks wat ook maar op deze bak lijkt :p En ja, dan draaien we volgend jaar wel het half miljoen erop denk ik :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Chill (Y)
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

tof dat je je aan je woord houd en goed voor saffie zorgt :worship: :worship: (Y) enne die biturbo bumpert :ja: :ja: :ja: :ja: :ja: :ja: :ja: :ja:
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja eerst vinden :p Het zou toch wel leuk zijn ja :)

Trouwens, als iemand interesse heeft in die wielen, heb mijn oog laten vallen op een setje laguna silverstone.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

HMm, de bak gaat ook maar weg voor revisie. Het stotterige rijden en het gerammel als knikkers komt door de schouderlagers in het differentieel die eruit liggen. Ik kon de aandrijfas met de hand 1cm elke kant op bewegen :p Ik verwacht ook dat daardoor het getril bij hogere snelheden blijft.

Dus hopelijk rijdt die straks weer als nieuw :smoke:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Mooi werk voor Reinier :p
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Je pakt het gelijk flink aan (Y) (Y)
R5GTT. Drive it like you stole it
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Moet wel :) Dan rijdt het wel weer als n nieuwe.

Van de bak waren de zonnewiellagers kapot gelopen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Riël Notermans schreef:HMm, de bak gaat ook maar weg voor revisie. Het stotterige rijden en het gerammel als knikkers komt door de schouderlagers in het differentieel die eruit liggen. Ik kon de aandrijfas met de hand 1cm elke kant op bewegen :p Ik verwacht ook dat daardoor het getril bij hogere snelheden blijft.

Dus hopelijk rijdt die straks weer als nieuw :smoke:
Heb reinier er al eens over gesproken toen safje nog van mij was! ...dat je er nog zolang mee doorgereden bent (Y) :lol:
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nou,

van de Safrane zijn geen bakonderdelen los te leveren schijnbaar. Geen enkele dealer kan me daaraan helpen ... Dus gaat er waarschijnlijk een grote streep door :(

Ik vertik het om 650 euro voor een gebruikte bak neer te leggen, maar dat lijkt nu de enige optie.

Weet er iemand welke volvo-bak dit is, of iemand waar die onderdelen wel te krijgen zijn? Het gaat om een VM1 bak onder een safrane 2.5.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Kan reinier er ook niets mee? :wink:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Reinier zou ze ook bij de dealer bestellen.
Enfin, heb de duitse en belgische dealer ook ingeschakeld, hoop daar wat van te horen. Dit gaat me echt te ver, onderdelen die niet leverbaar zijn. Auto is nog geen 10 jaar oud, dus ben benieuwd wat daarvan te zeggen is.

Maar Reinier, als je dit lees en je kan me helpen!?

De revisieman heeft in eerste instantie gewoon de bestellijst nodig voor die lagers, maar ook voor wat tandwieltjes als ik me niet vergis.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Sorry Riel, dat ik je niet kon helpen (Y)
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Tis toch een Volvoblok / bak of niet ???

Kunnen die dan niets ??? Komt uit een Volvo 850 volgens mij.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

3 Das Getriebe VM1

Dies ist der dritte Teil der Zusammenfassung über die Getriebe des Safrane ohne Anspruch auf Vollständigkeit oder Richtigkeit:

Das Getriebe VM1 ist eine Volvo-Entwicklung und wird dort u.a. als M56H eingesetzt. Die Gangabstufung ist bis auf den Rückwärtsgang bei dieser Ausführung H identisch, lediglich der Achsantrieb ist beim VM1 „kürzer“ ausgelegt, da Renault beim 5-Zylinder-20V-Motor (N7U) auf das drehmomenthebende Schaltsaugrohr von Volvo verzichtet hat. Die Geschwindigkeit bei serienmäßiger Bereifung beträgt im fünften Gang bei 1000 min-1 für den Safrane ca. 35 km/h und für einen Volvo mit dem M56H ca. 40,2 km/h. Bei einem Vergleich mit der Bereifung des Safrane erhöht sich die Volvo-Geschwindigkeit nochmals wegen des größeren Abrollumfangs der Safrane Serienreifen rechnerisch um 3¼ %.

I. Gang II. III. IV. V. Rück-wärts Achs-antrieb
3,07 1,77 1,19 0,87 0,70 3,55 4,74
Tabelle Übersetzungsverhältnisse VM1

Bei einem Defekt soll es von Renault nur das komplette Getriebe geben.

Auch Volvo soll Einzelteile des M56H nicht offensiv vermarkten. Jedoch wird das Gebrauchtteile Angebot durch die Volvo-Varianten mit verschiedenen Übersetzungen erweitert. Jedoch folgt dabei zwingend ein Umbau des Gehäuses, da die gehäuseseitigen Montagebefestigungen für den Safrane-Motorraum fehlen. Danach soll ein Einbau in den Safrane Phase II möglich sein.

Das vorgeschriebene Getriebeöl soll das vollsynthische „Tranself TRZ 75W-80“ sein, das die API GL-4+ und den Standard Volvo 97308 für M56-Getriebe erfüllt. Die Füllmenge soll 2,2 l bis zum Überlauf am Einlaufstopfen betragen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

maw

een volvo-bak past niet omdat er geen motorsteunen opzitten-> ombouwen in het safrane bakhuis is dan enige optie.

Plus dan krijg ik langere gangen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

en dus nog zuiniger. 8)

Maar is het wel mogelijk ???
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

An sich wel, maar dan schroef ik er gebruikte onderdelen in, Volvo levert ze namelijk OOK niet.

Maar ik vond een VM1 van een 2-liter safrane, met 45.000 op de klok voor 375 euro ...

niet lang hellen, Alex heeft nog even gechecked en mijn vermoeden dat deze bak identiek was klopte, dus zo, we kunnen verder. 45000km vind ik acceptabel :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

(Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Wat ik wel interessant vind:

In de Laguna ligt deze motor ook in enkele modellen (N7Q).
Daar zit er echter een JC5 bak op!

Deze zijn wel te reviseren/krijgen/etc. Maar zou een JC5 bij mij ook passen icm aandrijfassen? Gewoon nieuwschierig.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Hmmmzz....

Artikelnummers aandrijfassen anders .

Tevens is de aansluiting van de aandrijfas LV in de bak zelf anders.

Safrane heeft spiebanen. Laguna heeft tripod.
Laatst gewijzigd door Arco op vr 1 aug 2008 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Uiteraard is de bakaansluiting voor de assen anders.

Riël bedoelt dus een JC5+assen uit saf 2.0 oid en die ertegenaan kletsen.
Tis alleen de vraag of je uberhaupt uitkomt met de baksteunen? JC5 bakken kosten 2ehands toch ook nogal wat, dus denk niet dat het een optie is :p

Waarom tobben over die bak van 375 scheuro? Dat vind ik toch een goeie optie voor niet eens echt veel geld. 300 bieden en morgen ophalen ;)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Steven schreef:Uiteraard is de bakaansluiting voor de assen anders.

Riël bedoelt dus een JC5+assen uit saf 2.0 oid en die ertegenaan kletsen.
Tis alleen de vraag of je uberhaupt uitkomt met de baksteunen? JC5 bakken kosten 2ehands toch ook nogal wat, dus denk niet dat het een optie is :p

Waarom tobben over die bak van 375 scheuro? Dat vind ik toch een goeie optie voor niet eens echt veel geld. 300 bieden en morgen ophalen ;)
(Y)
Tweede optie wordt m ook :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Levert volvo en/of reno geen ruilbakken in dat type? Of bel anders eens wat revisie bedrijven. Wellicht halen die de onderdelen toch nog elders vandaan.....
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die €650 is voor een ruilbak? Vind ik overigens niet duur, maar ik snap Riël ook wel, de auto is toch wel behoorlijk op leeftijd, dus de investering moet niet alteveel uit de hand lopen.

Dan is die bak in principe een prima oplossing.

Ga je nog iets doen aan die motor eigenlijk? Of probeer je em zo lang mogelijk in fabrieksstaat te houden? :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee, ruilbak is 2500 € Ex btw .... ;)

650 was een sloop-bak van een 2.5. Ik kwam er nu achter dat ik er rustig een van een 2.0 kan pakken -> meer keus en dus een gevonden van 375.

En ja de motor, ik zou er wel wat aan willen doen maar ik weet neit wat :lol: Hij loopt... Ik vervang alleen het gasklephuis nu, ik had nog een goede liggen. Voor de rest trekt ie het wel.

Zou in de toekomst nog eens de airco willen nakijken. Hij is afgevuld en druk is goed, pomp draait, alleen écht koud wordt ie niet (17 graden op zijn laagst bij 30 graden buitentemp) Hij zou wel 10 graden moeten halen, maargoed.


@tom
Het probleem komt net van de revisiebedrijven, die konden geen onderdelen krijgen, waarna ik zelf ben gaan zoeken :)
Het is simpel, renault en volvo hebben de 'spare parts' nooit vermarkt, dus ze bestaan feitelijk gewoon niet buiten de fabrieken. dan zou je toch hele goeie connecties moeten hebben :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

aha, op die manier. Wel belachelijk overigens voor zo'n jonge auto.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Doffe Ellende.

Bak van een 2.0 is wel gelijk, maar niet een van 2000 ...

dus heb de foute bak gekregen.

Nu maar een goede bak besteld, hopen dat deze nog ergens terug kan of verkocht kan worden, t is je reinste kapitaalvernietiging :(
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Zonde, maar die bak raak je vast wel weer kwijt. Er zijn meer Safranes. :) Kon je voor een redelijke prijs aan een ander komen?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Jep. Zelfde deal kunnen maken. Dus qua kosten valt t wel mee. Moet ik wel deze kwijt kunnen zeg... Maar misschien neemt de sloop m terug.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

beetje sloop wel denk ik (hoop ik voor je). Ik zeg het er meestal bij " mocht het niet het juiste zijn dan kom ik het terug brengen " :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

:( tsja minder Riël, gelukkig heb je een ander gevonden!
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

En die ander blijkt na een hele dag inbouwen DEFECT!

Ratelt in alle versnellingen ... *sigh*

Van de week nachtwerk, anders geen tijd. Weer bak eruit nieuwe erin.

Ellende is t (N).

Stuurhuis los, subframe los, luchtfilter en consorten los, gasinstallatie er weer uit, motor weer ophangen, fusee's los (kutdingen bij safrane), assen eruit, gaat natuurlijk weer lekken als n beest, hydrauliek koppeling weg en dan heb je de bak vrijhangen. Eigenlijk overdreven veel werk :p Geef mij maar een GTT of 16v zeg.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Gatverredamme..... (N)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Erg zuur! :(
Plaats reactie