Kapotte V-snaar en motorschade; renault kennis gevraagd!!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Rjthefrisian
Contacteer:

Hallo,

ik ben in het bezit van een Renault Clio 16V uit 2000. Voor mijn vakantie heb ik de distributieriem bij mijn garage (niet renault dealer; wel merkdealer en bovag) laten vervangen inclusief spanrollen. Tijdens onze vakantie naar Duitsland ben ik langs de Autobahn gestrand met een kapotte V-snaar. Een spanrol is geknapt waardoor de V-snaar is gescheurd en in de distributieriem is gekomen die versprongen is. Daardoor ook motorschade. De Duitse Renault garage waarnaar ik ben afgesleept vertelde dat Renault altijd voorschrijft om bij het vervangen van de ditributieriem ook de V-snaar en rollen te vervangen. Kan iemand mij dat bevestigen en is daar zwart op wit bewijsmateriaal van in bijvoorbeeld Renault voorschriften?

Alvast bedankt!
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Renault schrijft inderdaad voor dat je een riem moet vervangen de spanning er af is geweest, dus ook bij het vervangen van de distributieriem, zelf leg ik de multiriem ook nog wel eens terug er op hoor en dat gaat over het algemeen ook wel goed, als eerst 2x een dynamo het begeeft en dan een waterpomp wordt het anders wel een dure onderneming :p

Wat wel kan is dat ze de riem er 1 ribje naast gelegd hebben en dat deze daarop dus is doorgeschuurd en tussen de distributieriem is gekomen..

Mischien dat ik wel iets kan vinden voor je om dat de bevestigen.

Een Clio (1.8 ) 16V uit 2000 kan alleen niet, dus ik weet niet welk type het nu precies is ?
Rjthefrisian
Contacteer:

Een Clio 16V uit 2000 kan zeker wel.

Check: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 6&cache=no

Het is dus een 1.6-16V met 110 pk..:}
Ronald1916V
Car: Renault 19 2.0 16V

Ah oke, onder Clio 16V verstaan we hier voornamelijk de Clio I 1.8 16V van bouwjaar 90-96
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Het advies (en volgens mij staat dit ook vast in het onderhoudsboekje. ) is het zo dat de distributieriem bij 120.000km of 5 jaar gedaan moeten worden incl. spanrollen en daarbij ook als advies de zogenoemde accessoireriem mee te nemen incl. spanrollen.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Tom
Moderator
Car: MB

Een V-snaar zal hij overigens niet hebben (0) , wel een multiriem.

Wat wil je hier nu eigenlijk weten? Of je de garage aansprakelijk kunt stellen? Los van feit of het slimmer is de multiriem mee te pakken (ja, dat is het!) kan een beetje monteur (of iemand anders) aan de multiriem wel zien wat de staat daarvan is. Deze zal dus op het moment van terugleggen nog wel redelijk ok geweest zijn. Alleen in jou geval is de riem niet de oorzaak maar de spanner toch? Dus lijkt het me gewoon een gevalletje pech (als het zaakje gewoon netjes op de juiste spanning stond).
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Abel
Über-Spammer

nou, kun je bij bovag geen garantie claimen?
Rjthefrisian
Contacteer:

Los van feit of het slimmer is de multiriem mee te pakken (ja, dat is het!) kan een beetje monteur (of iemand anders) aan de multiriem wel zien wat de staat daarvan is. Deze zal dus op het moment van terugleggen nog wel redelijk ok geweest zijn.
Ja dat zegt de garage dus ook. Dat is voor hun natuurlijk het voordeligst. Maar als ze, volgens Renault voorschriften, gewoon de multiriem en de rollen vervangen hadden, was de schade ook niet ontstaan.

Maar het gaat inderdaad om het feit wie de schade gaat betalen. De totale kosten zijn nog niet bekend, maar als dat wel bekend is, ga ik met de garage om tafel.
canonballman

Tja, mijn mening: je hebt gewoon pure pech.

Jij geeft opdracht bij de universele garage om de distributieriem te vervangen. Niet de multiriem of spanner daarvan. En die gaan nou juist kapot. Maar daar kun je mi niet de (universele) garage voor aansprakelijk stellen.

Ben zelf monteur geweest bij Reno (en dr zitten er hier meer op het forum), en wij deden meestal wel de multiriem vervangen bij een distributiewissel, echter niet de spanrol van de multiriem. Heb ook nooit een voorschrift gezien dat dat moest.

Je kunt proberen wat coulance te krijgen van je garage, maar heel zwart wit gezien denk ik dat jij gewoon pech hebt, en niks kunt verhalen op de garage.
Heb een soortgelijk geval meegemaakt, waarbij de bouten braken van de krukaspoelie, en de motor in de soep liep. Er was opdracht gegeven om de d-riem te vervangen, en niet de bouten, dus de garage (auto handel) viel niets te verwijten, besliste de BOVAG.

Zuur voor je, dat is het zeker...
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

als de garage geen programma's heeft met richtlijnen van vervangen van dit soort dingen komen ze het inderdaad niet te weten
beetje garage heeft dit wel en had het jou wel moeten opnoemen dat het vervangen had moeten worden
dus ze hadden in ieder geval de keuze bij jou moeten neer leggen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-PAZ-
Über-Spammer

Mij lijkt het moeilijk om de schade te verhalen op de garage, aangezien je alleen opdracht gegeven hebt om de db riem te vervangen. En daarbij aan de buitenkant kan je ook vaak niet zien wat de staat is van een spanrol. Maar een beetje monteur zal toch altijd effe de rollen controleren op bijgeluiden / lager van de rol. Dus als de rol / lager kapot gelopen is zou je dat evt nog kunnen aanvoeren als argument.
R5GTT. Drive it like you stole it
Tom
Moderator

Staat er echt in de voorschriften van reno dat je een spanrol van een MR moet vervangen??? Daar geloof ik namelijk niet zo in. A, gaan die dingen vaak enorm lang en B, is er meestal weinig tot geen schade als die dingen het begeven (in tegenstelling tot een loop/spanrol van een distributieriem).
Ik blijf ook bij pech zoals ik al zei.
pierre

calculeer eens of een andere wagen niet zinvoller is dan dit te laten repareren, of je moet zelf handig zijn.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

Tom schreef:Staat er echt in de voorschriften van reno dat je een spanrol van een MR moet vervangen??? Daar geloof ik namelijk niet zo in. A, gaan die dingen vaak enorm lang en B, is er meestal weinig tot geen schade als die dingen het begeven (in tegenstelling tot een loop/spanrol van een distributieriem).
Ik blijf ook bij pech zoals ik al zei.
bij dit type auto dus niet tom
plapstuk spanrolletje van lik me vessie
en meestal gaan ze scheef staan
die snaar gaat vreten en slaat dan door de distributie kap heen
Tom
Moderator

Als dat bekend is lijkt me het slimmer om een deugdelijke afdekking van de DR te gebruiken.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

of gewoon gepland onderhoud doen zoals is voorgeschreven
Tom
Moderator

ja ok, maar als je als fabrikant met een kleine (goedkope) verandering veel leed kan besparen..............
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

valt best tegen
de snaar komt gewoon bij de krukas poelie de kap binnen en gaat zich dan tussen de distributie rollen
weinig aa te doen
behalve goede multi snaar constructie bedenken
maarja iedereen wil graag airco en stb en ga zo maar door
en men wil alles zo compakt mogelijk
dus 1 lange snaar ipv 2 korte enz enz
Rjthefrisian
Contacteer:

valt best tegen
de snaar komt gewoon bij de krukas poelie de kap binnen en gaat zich dan tussen de distributie rollen
Zo is het ook precies gegaan.
Ik ben gisteren bij de Renault dealer geweest en normaal gesproken vervangen ze bij een nieuwe distributieriem ook de multiriem. Ze hebben in het Renault scherm ook dezelfde onderhoudsinterval.
Rjthefrisian
Contacteer:

calculeer eens of een andere wagen niet zinvoller is dan dit te laten repareren, of je moet zelf handig zijn.

Absoluut geen optie. De auto is acht jaar oud en heeft nog maar 62.000 km's gedraaid en, is naast het huidige gebrek, een perfecte auto met alle luxe. Zijn marktwaarde is het zeker nog waard om het te laten repareren.
Tom
Moderator

Rjthefrisian schreef:
valt best tegen
Zo is het ook precies gegaan.
Ik ben gisteren bij de Renault dealer geweest en normaal gesproken vervangen ze bij een nieuwe distributieriem ook de multiriem. Ze hebben in het Renault scherm ook dezelfde onderhoudsinterval.
Je had juist moeten vragen of ze ook de spanrol vervangen......
Riël
Über-Spammer

Tom schreef:Een V-snaar zal hij overigens niet hebben (0) , wel een multiriem.
Ey slimmerik :p

Het is feitelijk een multi-V-riem ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer

pierre schreef:calculeer eens of een andere wagen niet zinvoller is dan dit te laten repareren, of je moet zelf handig zijn.
Hallow,

zo gigantisch duur is die reparatie nu ook weer niet, zo'n 1.6 kopje eraf halen is echt geen werk :) En ik denk ook dat je het grootste deel zelf moet betalen. Ik zou gewoon vriendelijk bij die garage langs gaan, wellicht dat ze die reparatie willen uitvoeren voor een vriendelijk prijsje. Dat is denk ik alles wat je eruit zou kunnen halen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Rjthefrisian
Contacteer:

Ja, duh..dat doen ze gezamelijk. Zowel de riem als de rollen. Dat staat ook in het onderhoudsschema
Rjthefrisian
Contacteer:

zo gigantisch duur is die reparatie nu ook weer niet, zo'n 1.6 kopje eraf halen is echt geen werk En ik denk ook dat je het grootste deel zelf moet betalen. Ik zou gewoon vriendelijk bij die garage langs gaan, wellicht dat ze die reparatie willen uitvoeren voor een vriendelijk prijsje. Dat is denk ik alles wat je eruit zou kunnen halen.
Hij staat al bij de garage en ze zijn er al mee bezig. Maar in ieder geval zitten er wat bramen op de nokkenas en zijn kleppen krom. De schade is in ieder geval 1500 euro volgens de garage, maar kan nog meer worden omdat ze nog niet klaar waren met het onderzoek en nog niet het totale kostenplaatje inzichtelijk hebben.

En jij vindt minimaal 1,5 mille niet veel geld... :~

Als het totale kostenplaatje bekend is, gaan we even om tafel over de kosten. Maar in een eerder gesprek hebben ze al aangegeven dat ze iig een deel willen meefinancieren.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Kijk, dat is al heel netjes van ze! (Y)
Tom
Moderator

Rjthefrisian schreef:
Ja, duh..dat doen ze gezamelijk. Zowel de riem als de rollen. Dat staat ook in het onderhoudsschema
Zo Duh, is dat niet hoor! Het is bij de meesten auto's/merken totaal niet gebruikelijk om de spanrollen van de MR iedere keer mee te vervangen.

En Riel heeft wel gelijk. 1500 zijn een hoop eurotjes maar zoveel is het niet. De meest simpele klusjes kosten tegenwoordig al minimaal 500 bij een merkdealer heb ik het idee..............
PtrGte
Contacteer:

Heb ff snel gekeken wat zo'n kopreparatie gaat kosten...

in het ergste geval:

600 euro... en dat is met 16 nieuwe kleppen, 16 nieuwe geleiders, kleppen demonteren, zetels frezen, vlakken, monteren kleppen en veren met nieuwe klepseals, inclusief kopset en kopbouten... en inclusief BTW...

heb je een beetje een richtprijs...dan hebben ze 900 over om die kop om te schroeven...

succes ermee...

en ik blijf erbij dat het wel snel kapot gaat nadat iemand er met z'n tengels aangezeten heeft... :)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

ja patrick dat zijn jou kosten
normaal rekend men dan 10 a 15 % ruimte er tussen en dan de montage incl btw met weer een nieuwe distributie set van een 130 ex
een multi snaar van 25 ex en een spanrol van 35 ex dat is al weer ca 225 incl. aan extra onderdelen
plus een litertje of 4 koelvloeistof waar de doorsnee garage 5 euro ex de liter voor rekenen
5 liter olie van ca 9.5 a 11.5 ex de liter
een olie filter van 9.10 ex alles dus consumenten prijs
dan heb je al weer een hoop van die 900 euro af he ;)
PtrGte
Contacteer:

Is ook zo,

daarom zul je ook wel aan die 1500 komen, maar ik gok met die kop eerder op 450 dan 600 zeg maar...

ik snap ook wel dat ze altijd een slag om de arm houden, en zeker met een uurtarief van minimaal 65 ex btw of zelfs 70 ex dan gaat het al aardig hard natuurlijk...

Zou die motor ook stuk zijn als ie destijds NIET naar de garage was geweest???
Ik denk dattie dan nu nog vrolijk gehobbeld zou hebben dus twijfel ik aan de reparatie/distributievervanging in die garage...maar goed ik weet ook niet wat ze daar precies gedaan hebben dus een eerlijke mening kunnen wij hier met z'n allen toch niet geven...

hopelijk zijn ze een beetje coulant in ieder geval... (Y)
canonballman

Rjthefrisian schreef:Ja, duh..dat doen ze gezamelijk. Zowel de riem als de rollen. Dat staat ook in het onderhoudsschema
Met alle respect: zolang ik dat niet zwart op wit zie geloof ik dat niet.
Heb jij het zwart op wit gezien?
Het gebeurt misschien wel vaak/regelmatig bij de dealer, dat OOK DE ROLLEN VAN DE MULTIRIEM worden vervangen, maar daarmee staat het nog niet op papier, en zou jij daar niks aan hebben.

Ik zou vriendelijk blijven, en proberen zoveel mogelijk hun mee te laten betalen aan de reparatie, want zakelijk gezien denk ik nog steeds dat je zwak staat (en dus erge pech hebt)

Succes ermee, hoop dat eea meevalt.
Rjthefrisian
Contacteer:

Met alle respect: zolang ik dat niet zwart op wit zie geloof ik dat niet.
Heb jij het zwart op wit gezien?
Het gebeurt misschien wel vaak/regelmatig bij de dealer, dat OOK DE ROLLEN VAN DE MULTIRIEM worden vervangen, maar daarmee staat het nog niet op papier, en zou jij daar niks aan hebben.
Ik heb gisteren een uitdraai van de Renault dealer gekregen waarop staat dat het vervangen van de distributieriem+rollen en het vervangen van de multiriem+rollen hetzelfde onderhoudsinterval hebben dus of bij 5 jaar of bij 120.000 km.

Ik ga er ook zeker niet van uit dat mijn garage alles zal betalen maar ik zal wel mijn best doen om. Met deze gegevens van de nederlandse renault dealer en een brief van de Duitse Renault dealer waar ik naar afgesleept ben, waarin ze verklaren dat Renault altijd voorschrijft om samen met de distributieriem+rollen ook de V-snaar+rollen te vervangen, heb ik in ieder geval wat hard materiaal.
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

zoals ik dus al eerder zei....
Arco Posted: Sun Jul 27, 2008 10:12 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Het advies (en volgens mij staat dit ook vast in het onderhoudsboekje. ) is het zo dat de distributieriem bij 120.000km of 5 jaar gedaan moeten worden incl. spanrollen en daarbij ook als advies de zogenoemde accessoireriem mee te nemen incl. spanrollen
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

Ik zeg gevalletje Bovag geschillen commissie :lol:
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Arco