[Grotere Remmen]

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
Mick

Ja ik heb het gezien!
Toch leuk als je een blaadje koopt in Frankrijk en je staat er in!

Ja Luco, we zijn er ook 02 aug. Echter Erik wil graag ook weer eens rijden na 2 jaar, dus ik denk dat ik enkel de laatste race zelf rij :@ .
Mischien dat dit jouw kans is om weer eens voor de 21 rijden :wink:

Verder gaat Arjan het ook weer proberen met ons cliotje.

Vandaag een sleuteldag aan de V6en!

Laat nog even via PM weten hoeveel je van ons krijgt voor de isolatie die ik de laatste keer van je gekregen heb!!

Terug naar het remmen verhaal; zorg wel dat je er wat warmte inkrijgt voor de start!!!

gr.

Mick
Steven
Car: M536

Met de gasbrander die klauwen opwarmen? Puur vanwege dat ze koud voor geen meter remmen? Of brokkelen die blokken anders af.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

Mick schreef:Ja ik heb het gezien!
Toch leuk als je een blaadje koopt in Frankrijk en je staat er in!

Ja Luco, we zijn er ook 02 aug. Echter Erik wil graag ook weer eens rijden na 2 jaar, dus ik denk dat ik enkel de laatste race zelf rij :@ .
Mischien dat dit jouw kans is om weer eens voor de 21 rijden :wink:

Verder gaat Arjan het ook weer proberen met ons cliotje.

Vandaag een sleuteldag aan de V6en!

Laat nog even via PM weten hoeveel je van ons krijgt voor de isolatie die ik de laatste keer van je gekregen heb!!

Terug naar het remmen verhaal; zorg wel dat je er wat warmte inkrijgt voor de start!!!

gr.

Mick
Nou denk niet dat ik op zandvoort erik bij kan houden :D
Maar moet jij niet naar de supersport (0) (0) kan je allebei rijden (I)
Ik zal de volgende keer als ik bij biesheuvel kom even kijken wat die isolatie kost, heeft geen haast he (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer

Maus schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:
Riël Notermans schreef:Nope.
Als je voor harder remt komt achter nooit voorbij. Alleen als achter blokkeert is dit het geval -> achter harder remmen. Maar dit wil je zeker niet. Achter kan alleen meeremmen, maar niet te hard. Door de gewichtsverplaatsing verlies je al grip achter met remmen, als ze vastslaan achter heb je een probleem :)
dat vind ik nu echte onzin

heb je teveel voor en te weinig achter wordt de auto zeer nerveus bij aanremmen en kan de achterkant wel degelijk ervoor zorgen dat de auto omkomt

heb je teveel remdruk achter dan blokkeert die en loop je ook het risico dat de auto omslaat

beide is dus niet goed
dus als je het goed wilt doen (voor normaal genruik op straat niet echt nodig) moet je eigenlijk een remdrukverdeler plaatsen en die bij nat en droog weer afstellen
Kijk, dat wilde ik ff horen. (Y)
Wel lang geleden, maar volgens mij klopt hier geen jota van, was een oude discussie maar had er nooit meer op gereageerd.

Bij weinig remdruk achter zal de auto altijd grip op de achterwielen blijven houden. De auto zal meer gewicht naar de vooras verplaatsen waardoor hij waarschijnlijk wat overstuurder karakter krijgt, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk da de achterkant OMkomt door geen remdruk daar. Je remt de voorwielen tegen blokkeren aan dus gewichtsverplaasting zal niet eens zoveel gaan verschillen.

Bij meer remdruk naar achteren wordt dit meer waarschijnlijk.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V

Exact. Als je aanremt, grijpt de meeste massa aan op de vooras. Dat resulteert dus in weinig neerwaartse kracht op de achterwielen. De achterwielen blokkeren dan snel met een relatief laag remkoppel. Heb je dus teveel druk naar achter, dan blokkeren de achterremmen en breekt je auto uit. Conclusie. Als je hard en stabiel wilt remmen op hoge snelheden, zorg dan voor niet teveel druk op de achterremmen.

Is overigens niet mijn bedoeling om weer een eeuwige discussie over remmechanica op te starten. Dit zijn enkel wat feiten.
Maus

Verklaar mij dan eens waarom de achterkant losser aanvoelt (en me soms zelfs voorbij wilt) na verbetering van het remvermogen enkel op de vooras?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Bart V schreef:Exact. Als je aanremt, grijpt de meeste massa aan op de vooras. Dat resulteert dus in weinig neerwaartse kracht op de achterwielen. De achterwielen blokkeren dan snel met een relatief laag remkoppel. Heb je dus teveel druk naar achter, dan blokkeren de achterremmen en breekt je auto uit. Conclusie. Als je hard en stabiel wilt remmen op hoge snelheden, zorg dan voor niet teveel druk op de achterremmen.

Is overigens niet mijn bedoeling om weer een eeuwige discussie over remmechanica op te starten. Dit zijn enkel wat feiten.
Heb je ooit scheivlak wel eens aangeremd met te weinig remdruk achter?
dan komt de achterkant toch echt helemaal los en kan die gaan slingeren.

Tuurlijk is teveel remdruk achter helemaal uit den boze.

Maar zoals ik al eerder zei moet je voor de perfecte balans op een circuit gewoon een remdrukverdeler hebben en die gewoon goed afstellen, zodat de remdruk goed verdeeld is en de auto onder alle omstandigheden in balans blijft.
Bart V

Maus schreef:Verklaar mij dan eens waarom de achterkant losser aanvoelt (en me soms zelfs voorbij wilt) na verbetering van het remvermogen enkel op de vooras?
Waarschijnlijk omdat die verbeterde remcapaciteit er dus ook voor zorgt dat je meer gewicht naar voren haalt met remmen, en dus minder gewicht op de achteras hebt. Ik weet niet precies wat jij onder "los" verstaat, maar als je bedoeld dat de achterkant wat zenuwachtig aanvoelt met flink aanremmen op hoge snelheden, dan kan ik me er wel iets bij voorstellen. Overigens zal dat effect bij een 4WD wel wat minder zijn in verhouding met een FWD, omdat je toch wat extra gewicht hebt op de achteras.

Monteer anders een instelbare remdrukregelaar, en experimenteer er eens wat mee. Lijkt me sowieso een aanwinst voor jouw auto.
Maus

Dus moet ik nu toch gaan kijken om meer rem(mend)- vermogen op of naar de achteras te krijgen?

En dát was nu net het punt waar deze discussie mee begon.
Riël
Über-Spammer

Huh? Nee, meer verdelen naar achteren dan als hij nu te licht is.

Met deze set krijg je die achterschijven nooit heet en altijd tot ongeveer stilstand, ik denk dat de originele capaciteit van de remmen behoorlijk lang ruim voldoende is, omdat hij achter relatief weinig te remmen heeft (wiel blokkeert vele malen sneller dan voor)
Maus

Riël Notermans schreef:Huh? Nee, meer verdelen naar achteren dan als hij nu te licht is.
Dat zeg ik toch? :)

En dát was toch ook het punt waar deze discussie mee begon;
Maus schreef:Alles leuk en aardig, maar ik lees hier alleen maar over upgrades op de vooras. Telt achter niet mee ofzo? :~
Riël Notermans schreef: Met deze set krijg je die achterschijven nooit heet en altijd tot ongeveer stilstand, ik denk dat de originele capaciteit van de remmen behoorlijk lang ruim voldoende is, omdat hij achter relatief weinig te remmen heeft (wiel blokkeert vele malen sneller dan voor)
Heb nog niet meegemaakt dat er achter een wiel blokkeerde, voor wil zich wel eens laten horen. Zal er eens letten.

Overigens weet ik uit betrouwbare bron dat de achterschijven best krom te trappen zijn hoor. :wink:
Riël
Über-Spammer

Ah, ja ik zie dat je dat zei, maar toen ging het erom dat je achter ook een upgrade zou moeten uitvoeren als je voor deed. Ik acht dat dan weer niet zo nodig :p Maar dan dwalen we weer ver terug in het verleden :)

Achterschijven krom is mij idd zelfs nog gelukt bij de safrane :p
Maus

Het gaat mij meer om z'n algemeenheid: Ik las / lees alleen maar upgrades aan de vooras en nergens dat iemand ook achter aanpakt, terwijl dát wel degelijk meetelt.
Tom
Moderator
Car: MB

ook voor de auto's en de personen (en bijbehorend gebruik) hier? Denk dat het wel meevalt op dat niveau.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Maus

Zou 't voor een Renault en diens berijder anders zijn dan?
Met de verhalen die hier zo ronddwalen in bepaalde topics acht menigeen zich minstens zo'n goede rijder als een M. Schumacher.
Voor deze coureurs is het dus ook totaal niet van belang nee.....

Verschil in niveau omdat ik nu toevallig in een evo rijd, heeft hier mijns inziens niets mee te maken.
Tom
Moderator
Car: MB

Ik bedoel dus met name gebruik. Of je dan een ferrari of een reno 4 rijd boeit niet. Meesten hier zijn idd geen schumachers en rijder er ook niet zo veel mee op de limiet als een echte circuitracer. Dus dan komen de meesten niet toe aan een upgrade van de achteras aangezien het in mijn ogen het meest zinvol is om de voorzijde eerst van wat extra bijtkracht te voorzien.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven

Op een lichte renault is een upgrade voor de achteras ook helemaal niet nodig, daar je makkelijk meer remkracht uit uprated blokken kunt halen. (schijven doen daar nix aan, alleen grotere diameters of grotere klauwen of meer remdruk)
Tegen de tijd dat je die remschijven echt over de zeik krijgt wegens warmteproblemen ben je of lomp bezig of juist goed bezig in de vorm van hard circuitrijden.

Voorbeeld: circuitstarlet van de Sjeeschinees had nog gewoon trommels achter, die kon met 2:12 toch goed rondkomen op Zandvoort en toen pas begonnen de remtrommels achter dusdanig heet te worden, dat mijn racey koelingsgaten het ook niet meer trokken, maar eer je daar bent rem je ook wel echt laat, dus na het 100 meter bord op Z'voort bijv.

Dat soort gebruik zie je hier gewoon niet en ik betwijfel of jij je Evo ook wel zo gebruikt Maus, no offence maar rijd je wel es op Zandvoort/Ring oid?
Maus

Zo af en toe wil ik 'm best wel eens uit laten, maar echt het maximale uit de evo halen, heb ik de kunde bij lange na (nog) niet voor.
Ik gaf alleen mijn bevindingen weer en vroeg me alleen af waarom ik hier niemand over hoor spreken, enkelt over upgrades / aanpassingen aan de voorzijde.
Jij bent de eerste die aanhaalt en -geeft hoe je met een simpele upgrade achter meer remkracht kunt halen. In de voorgaande posts heb ik daar niemand over gehoord.
Riël
Über-Spammer

Ervanuitgaande, dat de originele set zoals hij gemonteerd is, nog voldoende reserve over heeft. Je hebt achter zoveel helemaal niet nodig, vandaar dat een aanpassing daar dan ook niet hoeft.
Steven

Nouja toch is het bij RWD en 4WD toch wel anders hoor, zo heeft een MR2 ook een hele andere rembalans, das te merken als je ziet dat een staande burnout best lastig gaat en dat je binnen no time rooie remschijven hebt :lol:

FWD, zoals het grootste gros Reno's heeft iets van 80-20 qua verdeling, goeie beamer doet volgens mij 70-30 en die MR2 schat ik zelfs op 60-40.

Maar watvoor remmerij heb jij nu Maus en veel belangrijker, watvoor blokken?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Ervanuitgaande, dat de originele set zoals hij gemonteerd is, nog voldoende reserve over heeft. Je hebt achter zoveel helemaal niet nodig, vandaar dat een aanpassing daar dan ook niet hoeft.
Als je voor aan gaat passen altijd (als je het goed wilt doen) een remdrukverdeler plaatsen, dan kan je het goed afstellen, als die achter te weinig remt is ook niet prettig bij aanremmen op echt hoge snelheden.
Maus

@ Steven; nog gewoon de standaard Brembo klauwen, schijven voor van Brembo, type weet ik ff niet (zou ik dan aan Deep moeten vragen). Blokken zijn van SBS, deze zijn vergelijkbaar met de Ferodo DS2500. Had er een blauwe maandag Hawk HP+ blokken op zitten, deze combi remt echt als een jekker. Echter wanneer er een klein beetje temperatuur in komt, beginnen ze als een gek te piepen.
Achter zit momenteel nog het vervangingsspul (hitte behandelde schijven en iets ander compound blokjes van Brembo), Dit word je eerst nog aangesmeerd als je te kampen hebt met kromgetrapte originele schijven. Helaas trap je deze combi ook zo krom. :)

Met de montage van de semi-slicks lijkt de kont overigens wel weer wat vaster aan te voelen. :)
Martijn Kool

volgens mij monteren hier de meesten remmen van formaat a'la clio rs.. op een clio rs zitten dezelfde achterremmen als op een 5gtt of een cliko 16v...
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Steven

Nou ik ga de textars achter toch ook es vervangen voor iets met meer bite, sinds ik met 285mm rondrij issie toch wel wat licht bij echt hard aanremmen.
Tim
Car: E36 M3

DS2500?
Maus

Martijn Kool schreef:volgens mij monteren hier de meesten remmen van formaat a'la clio rs.. op een clio rs zitten dezelfde achterremmen als op een 5gtt of een cliko 16v...
Interessant, maar wat wil je hier nou mee zeggen? :)
-jo-

Maus schreef:
Martijn Kool schreef:volgens mij monteren hier de meesten remmen van formaat a'la clio rs.. op een clio rs zitten dezelfde achterremmen als op een 5gtt of een cliko 16v...
kheb gelezen en gekeken, der zullen der hier weinig zijn die een manuelle remdrukverdeler geplaatst hebben. Ik lees veel blablabla, theorie dus, maar weinigen zullen het daadwerkelijk geprobeerd hebben.

Al die mooie theorie komt van testen op 1 bepaalde ondergrond. In de praktijk is het wel wat anders. Ikzelf ben van mening dat je de theorie kan schuiven op niet nader genoemde plaatsen, gewoon uitproberen is eerder mijn ding.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Bart V

Maus schreef:
Dat je achter dus niet hoeft aan te passen, zoals al meerdere malen geprobeerd is om duidelijk te maken.
Riël
Über-Spammer

OP het circuit verschilt het natuurlijk enorm.

Wil je met aanrammen achter hoog zetten om wat te helpen sturen? Rem je bergop of bergaf? Hoe is de ondergrond? Hobbelt het?

Kan me een racesitatie voorstellen waar je regelmatig aan die knop draait.
Steven(stk)

Maus schreef:Dus moet ik nu toch gaan kijken om meer rem(mend)- vermogen op of naar de achteras te krijgen?

Bij mijn vijfje heb ik (en de meesten denk ik) de remdruk verdeler/begrenzer anders ingesteld.

Als die teveel remdruk naar de achterkant gooit komt de kont ook om. (volgens mij heeft florus daar ook wel ervaring mee). Ik heb hem ook wel eens te weinig remkracht laten geven dan komt je kont ook om. (overigens beide instellingen wel met stevig remmen voor de tarzan geprobeerd)

Gewoon een kwestie van proberen met instellingen,( ik rijd voor met brembo en ferodo en achter met standaard spul)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Steven(stk) schreef:
Maus schreef:Dus moet ik nu toch gaan kijken om meer rem(mend)- vermogen op of naar de achteras te krijgen?

Bij mijn vijfje heb ik (en de meesten denk ik) de remdruk verdeler/begrenzer anders ingesteld.

Als die teveel remdruk naar de achterkant gooit komt de kont ook om. (volgens mij heeft florus daar ook wel ervaring mee). Ik heb hem ook wel eens te weinig remkracht laten geven dan komt je kont ook om. (overigens beide instellingen wel met stevig remmen voor de tarzan geprobeerd)

Gewoon een kwestie van proberen met instellingen,( ik rijd voor met brembo en ferodo en achter met standaard spul)
Dat zei ik dus al in de eerste reply.
Op straat zal je eigenlijk nooit echt voluit remmen, alleen in een noodsituatie.
Steven

En dan nog stamp je em vaak tot blokkeren of in de ABS...
Florus

Steven(stk) schreef: Als die teveel remdruk naar de achterkant gooit komt de kont ook om. (volgens mij heeft florus daar ook wel ervaring mee).

Klopt!, toen ik met de zwarte Gt de eerste keer BW reed,kwam 't kontje nog wel eens om bij de eindstreep, de druk iets aangepast,daarna geen last meer gehad (Y)
Riël
Über-Spammer

Kan me moeilijk voorstellen dat de kont omkomt met te weinig remdruk achter maargoed :) Dat ie omkomt ok maar of de remdruk de reden is? Denk dat je dan links en rechts wel wat mag afstellen.
Steven

Nah Riël, zet nu eerst die GT es in elkaar en ga es het circuit op, dan mag je hier weer terugkomen :D
Plaats reactie