Slecht starten Clio

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
ed
Contacteer:

Dag iedereen,

De Clio van mijn vriendin heeft al een tijdje wat rare problemen. Ik zal maar beginnen bij het begin.

Een tijdje terug begon de auto steeds vaker moeilijk te starten. Ook had deze af en toe neiging om af te slaan bij het stilstaan. Eenmaal op vakantie in de Italiaanse heuvels werd het probleem steeds erger. Bijna elke keer als je even stilstaat sloeg de motor af. Starten ging dan vaak ook niet. Gelukkig dat we in de heuvels waren, want rollen, in z'n 2 zetten en het ging dan weer.

Ook bij een koude start was het wisselvallig. Soms wel starten maar soms ook helemaal niet (ook na herhaalde pogingen). We kwamen erachter dat een tikkie op de startmotor hielp, deze is direct toen we terug waren in NL vervangen. De eerste paar dagen ging het weer vlotjes, maar nu al sinds een maand weer de problemen terug.

Kortom:
Slecht starten (bij koude- en warme motor) Soms in 1 keer goed, andere keer helemaal niet.
Tikkie op de startmotor helpt niet meer, maar soms een dreun door de motorkap dicht te gooien wel.
Stationair loopt soepel. Maar bij stilstaan valt de motor soms uit. Dat gebeurt trouwens ook als je weinig gas geeft en rolt, dan wil ie wel eens hikken en het motorlampje dat opflikkert, beetje gas erbij en het blijft in leven.

Goed, nu heb ik dit mobiel een weekje hier in huis dus wilde er even naar kijken. Wat me opviel toen ik net het luchtfilter inspecteerde is dat de onderkant van het luchtfilterhuis glad was van de olie, en ook de luchtfilter zelf. Kan dit duiden op backfire? (of een vies BDP sensor)?

Ook wilde ik de stappenmotor schoonmaken, maar kan iemand mij vertellen waar deze zit? Het betreft een Clio van 2002, 1.2 16v, volgens mij de D4F.

Heeft iemand nog andere tips die ik wellicht kan proberen?

p.s. Voor de rest loopt de auto dus netjes, houdt niet in, etc.
Renier

Ik zou beginnen met een schoonmaakbeurt van het smoorkleppenhuis (gaskleppenhuis)!

Als dat vuil is geeft het precies dit soort problemen. Zeker als hij op gas loopt (je hebt het namelijk over een backfire).

Na schoonmaken startte mijn Megane II 2.0 16V weer als een zonnetje, daarvoor dezelfde problemen als jij omschrijft.
ed
Contacteer:

Kan je me vertellen waar ik dit gaskleppenhuis kan vinden? Is dat dat hele plasticen gevaarte wat bovenop het blok zit? Ben meer thuis in de Japanners, en daar zit alles net ff anders...

Het is geen gas-motor, maar ik begreep dat backfire ook kan gebeuren met een benzine blok, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Even een foto van internet ter verduidelijking. Als ik die grijze Renault kap eraf haal zie ik dit:

[img]http://images.forum-auto.com/mesimages/ ... ougies.JPG[/img]
Renier

Ik heb nog nooit gehoord van een backfire bij een benzine motor, echt alleen bij gas en dan nog alleen bij een gas installatie met een verdamper, dus bijv van Eurogas.

Mijn Clio had een Vialle LPI installatie, dan wordt het in vloeibare vorm ingespoten net als benzine en kan je dus ook in principe geen backfire krijgen.

Veel korte ritjes (met koude motor dus) kan ook de oorzaak zijn van een vuil gaskleppenhuis. Dat was bij onze Megane zo toen we hem 2e hands kochten. Hij was van een bejaarde man geweest die er nooit mee op de snelweg kwam. Misschien maar goed ook :lol: :lol:

Ik kan je helaas niet vertellen waar het zit, bij mij heeft de garage hem namelijk schooon gemaakt. Maar er zal vast wel iemand reageren die het wel weet. :wink:
Maarten-Jan
Car: R19.R

ed schreef:Kan je me vertellen waar ik dit gaskleppenhuis kan vinden? Is dat dat hele plasticen gevaarte wat bovenop het blok zit? Ben meer thuis in de Japanners, en daar zit alles net ff anders...

Het is geen gas-motor, maar ik begreep dat backfire ook kan gebeuren met een benzine blok, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Even een foto van internet ter verduidelijking. Als ik die grijze Renault kap eraf haal zie ik dit:

[img]http://images.forum-auto.com/mesimages/ ... ougies.JPG[/img]
Bij een japanner zit het ook gewoon op het inlaat spruitstuk :wink:

In elk geval, volg de gaskabel, tot je bij het gasklephuis bent.
Mocht er een gaskabouter in zitten (electronisch gaspedaal), dan volg je de luchtaanvoer, via het luchtfilter, tot dit zich splits in 4 ipv 1 kanalen,
dan ben je er ook :wink:
Remco_Rs
Contacteer:

Ja dat hele plastic gevaarte :) (inlaat spruitstuk) moet eraf. Aangezien het smoorklephuis hierin/onder zit gemonteerd..
ed
Contacteer:

Ik ga met jullie tips aan de gang. Natuurlijk hebben jappen ook luchtinlaten, echter heb ik er nog nooit 1 van plastic gezien. Wist dus ook niet zeker of het iets te maken had met luchtinvoer of iets anders....

Het lijkt me best kwetsbaar zo'n plastic ding op een motorblok ivm de hitte. Daarom wist ik het niet zeker (0)
Plaats reactie