Megane Cabrio 1.6e 1997 loopt nog op 2 cilinders? help:(

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
ramsus42

Hallo,

Ik heb een Megane cabrio 1.6e op G3 8 klepper. De auto komt uit 1997.
Loopt wat dat betreft prima op G3.
Alleen nu mijn probleem:

Afgelopen tijd geen geld gehad om mijn motorsteunen te vervangen. Hiermee dus een stukje doorgereden. Na een keer een flinke klap wegens verkeerd optrekken van mijn vriendin trilde de hele auto ineens. net alsof het motorblok tegen mijn schutbord aan kwam. Dit probleem verholpen nadat ik nog een keer hard optrekte. Ik weet het, het klinkt sullig, maargoed |: .

2 weken daarna was ik aan het rijden, waarna ik ineens een tik hoorde. het leek alsof een tuimelaar op een klep aan het rammen was. Deze tik begon steeds harder te klinken, en de auto begon steeds rottiger te rijden.
Daarna de auto naar huis toe gereden, waarna ik er thuis achter kwam dat de auto nog maar op de 2 linker cilinders liep.

De auto start dus ehel moeizaam, loopt erg rottig, en er komt een behoorlijke tik uit de kop wanneer ik wat pompend gas geef.

Ik heb al de kleppen deksel van het blok afgehaald, de bougie's eruit( deze zagen er goed uit), alleen ontdekte na het ronddraaien van de motor d.m.v. de startmotor helemaal geen gebreken, niets.

Ik ben nu dus van plan om eerst maar eens de compressie per cilinder te laten meten om te kijken of er geen verder schade is opgetreden. De kop gaat er zoiezo af. Ik hoop dat er iets mis is met de kop, waarna ik een kop revisie kan uitvoeren.

Maar nu, wat denken jullie dat het probleem kan zijn? wat kosten 8 kleppen ongeveer voor een G3 installatie, inc pakkingset kop vlakken enz.

Ik hoor heel graag jullie mening, hoop echt dat jullie alvast met mij mee kunnen denken.

Bedankt!
Abel
Über-Spammer

mischien is een sloop kop van een willekeurige k6m op benziene een goedkoper alternatief?

en die tikken zijn geen stukke lagers?
ramsus42

Het tikkende geluid lijkt echt van bovenaf te komen. Alsof een tuimelaat op een klep ramt, of een klep tegen de zuiger. Daarnaast loopt de auto dus nog maar op 2 cilinders, ofwel er moet een verklaring zijn..

Mvg Remy
Riël
Über-Spammer

OP gas?

Eerst compressie meten, best kans dat je gewoon je kleppen verbrand hebt.

Je zal niet de eerste zijn. Overigens best goed te doen bij die motoren.

TIkt ie met gas geven harder? (Niet met toerental, maar qua tikvolume?)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-jo-

ik heb hier een gelijkaardig geval met een megane cabrio 1.4-16v, volgens ons is het een kabelboom probleem of bobine. Mechanish is de wagen ook in orde. Ik kom er niet aan uit...
ramsus42

Hoi Riël,

De motor tikt bij gas geven idd harder dan wanneer deze stationair loopt. Het is een luid klinkende tik, welke een snel maar volgbaar ritme heeft. ( niet trrrrr, maar tikketikketik ;) snel achter elkaar zeg maar).
Wanneer ik boven de motor hang en met mijn hand gas geef maakt het een rottig, wat rauw, tikkend geluid. Wanneer ik nu een ruk aan het gas geef, hoor je echt heel snel even een stuk staal tegen iets slaan, meer een soort Klets of harde tik zeg maar, en tussendoor dus constant die tik.
De motor loopt ook echt alleen maar op de 2 linker cilinders ( als je vóór de auto staat). De auto loopt dus niks beroerder als ik de bougiedoppen van de linker cilinders aftrek.

Kan dit dus een verbrande klep zijn?
Of is het misschien een flinke speling op de pistonlager?( of heeft dit een ander symptoon)

Vanavond mijn compressie meter gevonden. Zal morgen even de resultaten posten.

Ik wil dus liever eerst zo veel mogelijk uitsluiten, voordat ik mn cilinderkop van de auto aftrek. Dit mede vanwege de wat hoge kosten die hiermee gepaard gaan.

Mvg Remy
ramsus42

Btw, @ Jo, tikt jou auto ook hard en loopt ook maar op 2 cilinders?
-jo-

Tikt niet maar loopt wel op 2 pitten, zelfs als je de bobines wisselt maakt het geen verschil. Bbougies, kabels en bobines zijn reeds vervangen. Weer een typisch renault verhaal dus.
Steven
Car: M536

Ook een gasauto Jo?

Loopt ie dan op benzine wel op 4 pitten? Dan kan het ook een rotte gasinjector zijn.
-jo-

Nope, geen gas. Gewoon benzine.
Steven
Car: M536

Injectoren die niet aangestuurd worden?
-jo-

tis me nogal een verhaal en eigenlijk niet het juiste topic...

ik heb de wagen vorige week binnen gekregen, hij heeft eerst in een garage binnen geweest. Daar hebben ze der 2 maanden aan "geknoeid". Hij is gebracht met een hangende motor (motorsteun verwijderd), distributie eraf, multie riem en een ontmantelde kabelboom. De uitleg die ik hier gaf is de uitleg die ik gekregen heb. Er werd geen compressie test gedaan, nu moet ik eerst de motor terug opbouwen en dan kan ik pas naar de oorzaak beginnen zoeken.
ramsus42

Mijn auto loopt in het begin op gas, daarna op benzine.

Op beide brandstoffen loopt de auto hetzelfde, en dus zwaar beroerd.

Gek, het is in ene keer gekomen. Ongeveer 12 km door een stad van mijn huis af.
-jo-

dat doe ik allemaal zelf, maar als je bovenstaand leest heb je een idee hoe de wagen erbij "hangt"/staat.
ramsus42

Ik was net telaat;). heb hem al aangepast.
Fleetwood

ramsus42 schreef:Hallo,

Na een keer een flinke klap wegens verkeerd optrekken van mijn vriendin trilde de hele auto ineens.
tuurlijk, geef je vriendin maar de schult,
als jezelf nou eerder wat vervangen had... :p
ik word er zoo moei van.
ramsus42

Niemand meer die enig idee heeft:(?

Pff, dan word het toch maar de kop eraf halen. Mijn compressiemeter is helaas te kort om all the way naar beneden te zakken.

Kblijf posten.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

het is geen onstekings probleem bij deze auto
want die wordt op 1 en 4 samen aangestuurd en op 2 en 3
dus de 2 linker cilinders kunnen niet samen uitvallen door gebrek aan een vonk
als hij niet zou onsteken zou de bougies ook een andere kleur krijgen of nat zijn

je hebt dus een mechanisch probleem
of de koppakking eruit tussen cil 1 en 2
of er is meer aan de hand ..

koppensnellen dus maaaaaar

ps voor die 1.4 16v is het niet te vergelijken jo
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
ramsus42

Koppensnellen?

Rond 2 uur komt er een collega, dan gaan we even kijken.
Riël
Über-Spammer

ramsus42 schreef:Mijn auto loopt in het begin op gas, daarna op benzine.

Op beide brandstoffen loopt de auto hetzelfde, en dus zwaar beroerd.

Gek, het is in ene keer gekomen. Ongeveer 12 km door een stad van mijn huis af.
Andersom denk ik.

dan láát even compressie meten?

Als ie nog harder tikt met gas geven geef ik toch verbrande klep een kans.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie