Menno's 5GT projectje

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
PtrGte
Contacteer:

HEe Menno,

Misschien eens in z'n achteruit proberen! :D

oh ja en dan wel die meter omdraaien he! :wink:
Menno

Een Megane RS heeft idd wel een bijzondere voortrein, een soort combi tussen mc pherson en double-wishbone.

Sporing ben ik eerlijkgezegd niet echt in thuis, zal er eens mee experimenteren.

En het verschil qua pk/kg tussen een megane en 5je is wel groot hoor, dus dat een megane grip heeft, zegt me verder niet zo veel. 0-100 doet zo'n ding ook niet supersnel.
rev it like a rental
mark 5t
Contacteer:

ik heb op drachten met de toyo R888 banden gereden die geven echt serieus veel grip.

misschien ook iets voor jou menno?
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Menno schreef:
Steven schreef:Heb je al es 'stiekum' met slicks rondgereje?
(I)

Als t droog is, doe ik vanaaf ff een bandenwissel :)
Smeren ze bij wedstrijden op die dragstrips geen plak goedje op 't asfalt? 8)
Steven
Car: M536

Das een soort lijm ja, serie pritstiften die bij volgas op het rubber gezet worden? :D
Maarten-Jan
Car: R19.R

Menno schreef:Een Megane RS heeft idd wel een bijzondere voortrein, een soort combi tussen mc pherson en double-wishbone.

Sporing ben ik eerlijkgezegd niet echt in thuis, zal er eens mee experimenteren.

En het verschil qua pk/kg tussen een megane en 5je is wel groot hoor, dus dat een megane grip heeft, zegt me verder niet zo veel. 0-100 doet zo'n ding ook niet supersnel.
ik bedoel toespoor, geen in / uit spoor, dat we het wel even over hetzelfde hebben :wink: :)

6.4 vind ik overigens aardig rap voor een auto van dat gewicht.
Robke
Car: Lexus IS250

Ik durf het niet meer met zekerheid te zeggen, maar volgens mij trok ik met die Clio van me iets van 0,55-0,6 G bij een perfecte start. Ik moet wel zeggen dat die Clio enorm veel mechanische grip had. Bij remmen was het overigens Net iets onder de 1G meen ik me vaag te herinneren. :D
Menno

Maarten-Jan schreef:
Menno schreef:Een Megane RS heeft idd wel een bijzondere voortrein, een soort combi tussen mc pherson en double-wishbone.

ik bedoel toespoor, geen in / uit spoor, dat we het wel even over hetzelfde hebben :wink: :)

toespoor = inspoor. In je andere posting noemde je castor. Mijn idee is om naar meer castor te gaan, zodat ik met nog minder statisch camber uit de voeten kan. 6.4 is opzich niet verkeerd, maar ik ben toch wel opzoek naar minder dan 5 :)
rev it like a rental
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

als je rap wilt vooruitbranden kan je het beste toespoor 0 en camber 0 dan heb je de meeste grip.
Meer camber is minder grip bij optrekken en remmen.
Toespoor of uitspoor is voor stabiliteit bij rechtuit en insturen.

Menno kom eens naar een circuitdagje :)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Martijn Kool

Luco/Alpine-racer schreef:als je rap wilt vooruitbranden kan je het beste toespoor 0 en camber 0 dan heb je de meeste grip.
Meer camber is minder grip bij optrekken en remmen.
Toespoor of uitspoor is voor stabiliteit bij rechtuit en insturen.

Menno kom eens naar een circuitdagje :)
dus als je vol optrekt blijven de wielen er kaarsrecht onder staan? dat geloof ik niet... lijkt mij dat ze iets naar buiten trekken en je dus meer gript hebt met toespoor?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Je moet statisch juist iets uitspoor hebben, dan trekt hij met accelereren de boel recht. Bij een Laguna 2 hebben alle modellen 0 graden toe/uitspoor, terwijl de V6 en 2.2 dCi juist 1 graad uitspoor moeten hebben.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

correct.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Martijn Kool

Martijn schreef:Je moet statisch juist iets uitspoor hebben, dan trekt hij met accelereren de boel recht. Bij een Laguna 2 hebben alle modellen 0 graden toe/uitspoor, terwijl de V6 en 2.2 dCi juist 1 graad uitspoor moeten hebben.
ja ik zat even verkeerd om te denken maar dat bedoel ik ook idd :)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Toespoor of uitspoor is puur een kwestie van gevoel, ik sta op iets inspoor terwijl sommige andere types juist iets uitspoor hebben, het is maar net wat je prettig vind.

Feit is dat je bij 0 gewoon de meeste grip hebt en elk onderstel zal anders reageren bij vol optrekken, dat is afhankelijk van allerlei factoren en bij elke auto weer anders.

En volgens mij veranderd er aan je toespoor of uitspoor niet bijster veel als je hard optrekt.
canonballman

Doe het net als die kerel in zn Sunny. Alleen effe de voorschermen wat hoger uitsnijden :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=o2PgcwPF ... re=related

Wil je dat niet, moet je mi toch echt aan de r888, slicks, of het RX4 achterdiff.
Maarten-Jan

Menno schreef:
Maarten-Jan schreef:

toespoor = inspoor. In je andere posting noemde je castor. Mijn idee is om naar meer castor te gaan, zodat ik met nog minder statisch camber uit de voeten kan. 6.4 is opzich niet verkeerd, maar ik ben toch wel opzoek naar minder dan 5 :)
klopt, in het nederlands weet je soms niet wat er bedoeld wordt, daarom gebruik ik de engelse term er maar bij :)

Voor de rest sluit ik me geheel bij luco aan.
Riël
Über-Spammer

Luco/Alpine-racer schreef:Toespoor of uitspoor is puur een kwestie van gevoel, ik sta op iets inspoor terwijl sommige andere types juist iets uitspoor hebben, het is maar net wat je prettig vind.

Feit is dat je bij 0 gewoon de meeste grip hebt en elk onderstel zal anders reageren bij vol optrekken, dat is afhankelijk van allerlei factoren en bij elke auto weer anders.

En volgens mij veranderd er aan je toespoor of uitspoor niet bijster veel als je hard optrekt.
Bij bochtenwerk wel prettig. Kijk bocht naar rechts

Als je wielen zo staan : / \ dan zul je rechtuit wat fijner rijden, maar bij bochten duurt het even voor dat het binnenste wiel mee gaat.

staan de wielen zo \ / dan is het binnenste wiel al onderweg met sturen, de auto wordt veel gretiger in de bocht en zal zich er voor eerder in duiken. Alleen sta je op het recht meer te corrigeren.

Voor het racen wel belangrijk hier de voor jouw beste setup te nemen. Inspoor bij jou zorgt dus voor extra stabiliteit rechtuit, waarbij het bochten nemen wat later komt.

Daarbij zorgt de kracht wanneer je gas geeft op een aangedreven wiel voor extra inspoor 'karakteristiek'

Waarom rijd je nu eigenlijk met inspoor dan?

natuurlijk neem ik aan dat alle ander wielstanden hier weer indirect invloed op hebben enfin, maar zo zat de basis :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maarten-Jan

dit is van bovenaf gezien neem ik aan?

mischien wel leuk om hier een keer met zijn allen iets over te schrijven,
om het een beetje begrijpelijk te maken...

Je hebt bijvoorbeeld ook caster, de veerpoot van de zijkant gezien:

/ - een vrij grote caster hoek, dan staat je veerpoot relatief schuin, voor rechtuit rijden is dit heel fijn, voor bochten nemen veel minder. (Extreem voorbeeld: een chopper motor, kun je haast geen bocht mee nemen).

| - 0 of vrijwel 0 graden caster, als je gaat sturen veranderd de camber hoek vrij snel en kun je ideaal door bochten heen racen. Wat het effect op rechtuit rijden is weet ik eigenlijk niet, behalve dat je wat meer moet corrigeren, de aandrijf reacties veel kleiner zijn, en je minder snel wielspin hebt.

Dan heb je nog camber, van voren gezien

\ / positief camber, eigenlijk onbruikbaar

| | 0 of vrijwel 0 graden camber, dit hebben de meeste auto's, compromis tussen wegligging en rechtuit rijden

/ \ negatief camber, ideaal voor bochtenwerk, nadeel is dat je banden schuin afslijten.

Sta vrij om mij te corrigeren, ik heet geen jezus en maak ook fouten
:wink:
Riël
Über-Spammer

Caster kun je goed voorstellen als het 'winkelwagentjeseffect'.

Rechttrekken van het wiel.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Riël Notermans schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:Toespoor of uitspoor is puur een kwestie van gevoel, ik sta op iets inspoor terwijl sommige andere types juist iets uitspoor hebben, het is maar net wat je prettig vind.

Bij bochtenwerk wel prettig. Kijk bocht naar rechts

Als je wielen zo staan : / \ dan zul je rechtuit wat fijner rijden, maar bij bochten duurt het even voor dat het binnenste wiel mee gaat.

staan de wielen zo \ / dan is het binnenste wiel al onderweg met sturen, de auto wordt veel gretiger in de bocht en zal zich er voor eerder in duiken. Alleen sta je op het recht meer te corrigeren.

Voor het racen wel belangrijk hier de voor jouw beste setup te nemen. Inspoor bij jou zorgt dus voor extra stabiliteit rechtuit, waarbij het bochten nemen wat later komt.

Daarbij zorgt de kracht wanneer je gas geeft op een aangedreven wiel voor extra inspoor 'karakteristiek'

Waarom rijd je nu eigenlijk met inspoor dan?

natuurlijk neem ik aan dat alle ander wielstanden hier weer indirect invloed op hebben enfin, maar zo zat de basis :p
Ik rij met ietsjepietsje inspoor, bijna te verwaarlozen.
Maar de ervaring met vijfjes is dat die dan juist iets beter instuurt dan met uitspoor.
Maus

Maarten-Jan schreef:mischien wel leuk om hier een keer met zijn allen iets over te schrijven,
Klik :wink:

Ooit al eens een poging gedaan, maar kennelijk niet belangrijk genoeg om er bijvoorbeeld een Sticky-topic van te maken.... :s
Bart V

@luco: Met hoeveel inspoor rij je precies? En waarom toespoor?

Ik rij met 15 minuten uitspoor. Waarom uitspoor? Omdat uitspoor gewoon meer grip geeft in een snelle bocht :) Nadeel in de marge kan zijn dat de richtingsstabiliteit wat afneemt, maar who gives a fuck? 2 handen aan het stuur, en gaan!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Euhhhhhh dan moet ik op de uitdraai kijken, maar volgens mij nog geen 5 minuten, schijnt bij een 5 beter te werken dan uitspoor, maar dat is ook van horen zeggen.
Ik vind hem zo iig lekker rijden.
Bart V

Uitspoor op de vooras is beter op een voorwiel aandrijver, da's een feit. Lijkt me sterk dat het op een 5 dan andersom zou zijn...
Probeer de volgende keer gewoon eens wat uitspoor zou ik zeggen. Dikke kans dat je hem dan nóg beter vind sturen (Y)
Riël
Über-Spammer

Maar wel zwaarder :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Ach ik rij op gevoel en dit stuurt en spoort gewoon lekker, en hij stuurt al zwaar zat zo
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Maar je bent toch op zoek naar betere rondetijden? Goedkope oplossing dan.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Steven

Ach laat die vent, hij wil wel harder, maar als je met logische oplossingen komt doet ie 'r weinig mee :p
Maarten-Jan

Maus schreef:
Maarten-Jan schreef:mischien wel leuk om hier een keer met zijn allen iets over te schrijven,
Klik :wink:

Ooit al eens een poging gedaan, maar kennelijk niet belangrijk genoeg om er bijvoorbeeld een Sticky-topic van te maken.... :s
verd**d :wink: dan zou er een sticky van gemaakt moeten worden inderdaad :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Steven schreef:Ach laat die vent, hij wil wel harder, maar als je met logische oplossingen komt doet ie 'r weinig mee :p
Laat maar zien dat iets uitspoor sneller is dan :p
Steven

Nee, jij doet hier aan struisvogelpraktijken, waarom zou ik het dan moeten? :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Steven schreef:Nee, jij doet hier aan struisvogelpraktijken, waarom zou ik het dan moeten? :p
Uitspoor kan dan wel beter/sneller zijn met insturen van snelle bochten.
Maar weegt het op tegen de onstabiliteit op de rechte stukken waar een fwd vaak al instabieler wordt/is vanwege pickup op de achterbanden.

Dus wat is uiteindelijk sneller in een totaal rondje.

Ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gezien waarom uitspoor beter/sneller zou zijn.

Ja schreeuwen dat het sneller is, maar is dat daadwerkelijk zo?
Steven

Typische Luco discussie dit :~

Als je gewoon goed leest wat Bart zegt... van een beetje uitspoor gaat ie op het rechte eind echt niet langzamer hoor.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

Stabiliteit neemt af, en dat kan dus ook tijd schelen, dus dat is dan ook mijn vraag, wat scheelt het op een rondje, levert het wel winst op.
Jouw bijdrage is dus ook vrij nutteloos omdat je geen antwoord geeft op de vraag
Ik kan ook zeggen typische steven discussie :lol:
Ferdy
Über-Spammer

here we go again !
succes boys ! (Y)
Plaats reactie