Misschien eens in z'n achteruit proberen!

oh ja en dan wel die meter omdraaien he!
Smeren ze bij wedstrijden op die dragstrips geen plak goedje op 't asfalt?Menno schreef:Steven schreef:Heb je al es 'stiekum' met slicks rondgereje?![]()
Als t droog is, doe ik vanaaf ff een bandenwissel
ik bedoel toespoor, geen in / uit spoor, dat we het wel even over hetzelfde hebbenMenno schreef:Een Megane RS heeft idd wel een bijzondere voortrein, een soort combi tussen mc pherson en double-wishbone.
Sporing ben ik eerlijkgezegd niet echt in thuis, zal er eens mee experimenteren.
En het verschil qua pk/kg tussen een megane en 5je is wel groot hoor, dus dat een megane grip heeft, zegt me verder niet zo veel. 0-100 doet zo'n ding ook niet supersnel.
toespoor = inspoor. In je andere posting noemde je castor. Mijn idee is om naar meer castor te gaan, zodat ik met nog minder statisch camber uit de voeten kan. 6.4 is opzich niet verkeerd, maar ik ben toch wel opzoek naar minder dan 5Maarten-Jan schreef:ik bedoel toespoor, geen in / uit spoor, dat we het wel even over hetzelfde hebbenMenno schreef:Een Megane RS heeft idd wel een bijzondere voortrein, een soort combi tussen mc pherson en double-wishbone.
Sporing ben ik eerlijkgezegd niet echt in thuis, zal er eens mee experimenteren.
En het verschil qua pk/kg tussen een megane en 5je is wel groot hoor, dus dat een megane grip heeft, zegt me verder niet zo veel. 0-100 doet zo'n ding ook niet supersnel.![]()
![]()
6.4 vind ik overigens aardig rap voor een auto van dat gewicht.
dus als je vol optrekt blijven de wielen er kaarsrecht onder staan? dat geloof ik niet... lijkt mij dat ze iets naar buiten trekken en je dus meer gript hebt met toespoor?Luco/Alpine-racer schreef:als je rap wilt vooruitbranden kan je het beste toespoor 0 en camber 0 dan heb je de meeste grip.
Meer camber is minder grip bij optrekken en remmen.
Toespoor of uitspoor is voor stabiliteit bij rechtuit en insturen.
Menno kom eens naar een circuitdagje
ja ik zat even verkeerd om te denken maar dat bedoel ik ook iddMartijn schreef:Je moet statisch juist iets uitspoor hebben, dan trekt hij met accelereren de boel recht. Bij een Laguna 2 hebben alle modellen 0 graden toe/uitspoor, terwijl de V6 en 2.2 dCi juist 1 graad uitspoor moeten hebben.
klopt, in het nederlands weet je soms niet wat er bedoeld wordt, daarom gebruik ik de engelse term er maar bijMenno schreef:toespoor = inspoor. In je andere posting noemde je castor. Mijn idee is om naar meer castor te gaan, zodat ik met nog minder statisch camber uit de voeten kan. 6.4 is opzich niet verkeerd, maar ik ben toch wel opzoek naar minder dan 5Maarten-Jan schreef:ik bedoel toespoor, geen in / uit spoor, dat we het wel even over hetzelfde hebbenMenno schreef:Een Megane RS heeft idd wel een bijzondere voortrein, een soort combi tussen mc pherson en double-wishbone.
En het verschil qua pk/kg tussen een megane en 5je is wel groot hoor, dus dat een megane grip heeft, zegt me verder niet zo veel. 0-100 doet zo'n ding ook niet supersnel.![]()
![]()
6.4 vind ik overigens aardig rap voor een auto van dat gewicht.
Bij bochtenwerk wel prettig. Kijk bocht naar rechtsLuco/Alpine-racer schreef:Toespoor of uitspoor is puur een kwestie van gevoel, ik sta op iets inspoor terwijl sommige andere types juist iets uitspoor hebben, het is maar net wat je prettig vind.
Feit is dat je bij 0 gewoon de meeste grip hebt en elk onderstel zal anders reageren bij vol optrekken, dat is afhankelijk van allerlei factoren en bij elke auto weer anders.
En volgens mij veranderd er aan je toespoor of uitspoor niet bijster veel als je hard optrekt.
Ik rij met ietsjepietsje inspoor, bijna te verwaarlozen.Riël Notermans schreef:Bij bochtenwerk wel prettig. Kijk bocht naar rechtsLuco/Alpine-racer schreef:Toespoor of uitspoor is puur een kwestie van gevoel, ik sta op iets inspoor terwijl sommige andere types juist iets uitspoor hebben, het is maar net wat je prettig vind.
Feit is dat je bij 0 gewoon de meeste grip hebt en elk onderstel zal anders reageren bij vol optrekken, dat is afhankelijk van allerlei factoren en bij elke auto weer anders.
En volgens mij veranderd er aan je toespoor of uitspoor niet bijster veel als je hard optrekt.
Als je wielen zo staan : / \ dan zul je rechtuit wat fijner rijden, maar bij bochten duurt het even voor dat het binnenste wiel mee gaat.
staan de wielen zo \ / dan is het binnenste wiel al onderweg met sturen, de auto wordt veel gretiger in de bocht en zal zich er voor eerder in duiken. Alleen sta je op het recht meer te corrigeren.
Voor het racen wel belangrijk hier de voor jouw beste setup te nemen. Inspoor bij jou zorgt dus voor extra stabiliteit rechtuit, waarbij het bochten nemen wat later komt.
Daarbij zorgt de kracht wanneer je gas geeft op een aangedreven wiel voor extra inspoor 'karakteristiek'
Waarom rijd je nu eigenlijk met inspoor dan?
natuurlijk neem ik aan dat alle ander wielstanden hier weer indirect invloed op hebben enfin, maar zo zat de basis
KlikMaarten-Jan schreef:mischien wel leuk om hier een keer met zijn allen iets over te schrijven,
om het een beetje begrijpelijk te maken...
verd**dMaus schreef:KlikMaarten-Jan schreef:mischien wel leuk om hier een keer met zijn allen iets over te schrijven,
om het een beetje begrijpelijk te maken...![]()
Ooit al eens een poging gedaan, maar kennelijk niet belangrijk genoeg om er bijvoorbeeld een Sticky-topic van te maken....
Laat maar zien dat iets uitspoor sneller is danSteven schreef:Ach laat die vent, hij wil wel harder, maar als je met logische oplossingen komt doet ie 'r weinig mee
Uitspoor kan dan wel beter/sneller zijn met insturen van snelle bochten.Steven schreef:Nee, jij doet hier aan struisvogelpraktijken, waarom zou ik het dan moeten?