Van m'n auto (Renault Clio 1.4 uit '95) is de koppakking lek (diagnose gesteld door de wegenwacht). Nu heb ik al ff rondgebeld, en de meeste garages vragen zo'n 500 a 600 euro voor het fixen (mits cylinderkop en radiator nog goed is). Daarbij hebben ze pas halverwege augustus tijd.
Nu vroeg ik me af in hoeverre koppakking vervangen zelf goed te doen is. Ik heb een Haynes manual, en heb zelf al wel eens olie ververst, bougies vervangen enzo. Er is een doe-het-zelf garage vlakbij, dus een goede sleutelplek en gereedschap zijn wel voorhanden.
Iemand ervaring met koppakking van een Clio, en zijn er nog dingen waar je op moet letten? Is het verstandig om naast de koppakking nog meer te vervangen? Er is net een jaar geleden een nieuwe distributieriem opgekomen.
Het is een E7J motor en heeft 230.000 KM gelopen.
Koppakking vervangen
Riem even vervangen, rollen laten zitten als die vorig jaar vervangen zijn.
Riem is het geld niet zo.
Is goed te doen ... als je er enigszins in thuis ben hoor, zeker met een boek er bij.
Gaan met die banaan!
WEl nieuwe bouten bestellen
Riem is het geld niet zo.
Is goed te doen ... als je er enigszins in thuis ben hoor, zeker met een boek er bij.
Gaan met die banaan!
WEl nieuwe bouten bestellen

als de distributie toch nieuw is dat lekker laten zitten.
en een kop ligten en op nieuw plaatsen is wel te doen zelf,,
kop vlakken een 30 euro gok ik kopset 50 en alles terugbouten.
olie en water nieuw en gaan met die bak.
en een kop ligten en op nieuw plaatsen is wel te doen zelf,,
kop vlakken een 30 euro gok ik kopset 50 en alles terugbouten.
olie en water nieuw en gaan met die bak.
Maar de riem moet er af.. en ik dacht dat je een riem niet nog een keer mag opspannen.. klopt dat?Abel schreef:als de distributie toch nieuw is dat lekker laten zitten.
Klopt, vandaar een nieuw riempje.
Kost echt maar twee of drie tientjes.
Kost echt maar twee of drie tientjes.
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
als je een beetje handige sleutelaar bent is dit best te doen in een aantal uurtjes. Het meeste werk is eigenlijk nog alles wat er omheen zit weghalen wat in de weg kan zitten en het schoonmaken van de cilinderkop en motorblok. Erg cicuur moet je alle oude pakking weghalen met een spatel o.i.d. en met een schuurdoekje kun je de laatste restjes lichtjes weghalen.
Ben je meteen gestopt nadat het lampje aan ging? Dan is de kant dat de kop krom is minimaal. Als het teveel krom is moet je ehm laten vlakken, bij een paar tiende kun je de boel lekker vast aandraaien op het juiste moment. Dan gaat het wel goed.
kort gezegd, met het boek bij de hand er even lekker op los sleutelen
Ben je meteen gestopt nadat het lampje aan ging? Dan is de kant dat de kop krom is minimaal. Als het teveel krom is moet je ehm laten vlakken, bij een paar tiende kun je de boel lekker vast aandraaien op het juiste moment. Dan gaat het wel goed.
kort gezegd, met het boek bij de hand er even lekker op los sleutelen

Of een RTCbeuner in de buurt scoren.. 
