Hoe meet ik de carterdruk van mijn R5GTT??

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
canonballman

Ja, in dat geval kun je inderdaad niet verwachten dat zij nog wat voor je willen betekenen, kun je ze niet kwalijk nemen.

en 1000 euro... tja, heb je in ieder geval niet de hoofdprijs betaald.

compressie meten is denk ik het eerste wat je eens moet gaan doen.

een barretje of 9 geloof ik, bij een GTT, maar laat je vooral leiden door de onderlinge verschillen tussen de 4 cilinders.

Compr. meter koop je voor een paar tientjes in de store, of op marktplaats. Komt vaak van pas, als je eens sleutelt, en zeker als je een Reno hebt :p
Jan Theeven

Is ook zo... had ze al een mailtje gestuurd met het hele verhaal. Eens kijken wat ze zeggen...
Ik ga maar eens een cilinderlektest laten doen (advies van de turboboer)... heb geen idee hoe dat gaat en wat het kost, maar ja. Da's toch niet hetzelfde als een compressietest, of wel?
Steven
Car: M536

Das wel hetzelfde... je kan ook ff langs een onafhankelijke garage, daar kun je vaak zo'n dng ook wel ff lenen.
CChris

Jan Theeven schreef:Nog 1 dingetje wat me opviel... als ik 'm start en een paar keer wat gas geef, dan sproeit er altijd wat zwart water uit de uitlaat (kan ik mooi zien, omdat ik een sidepipe heb). Dacht eerst dat het olie was, maar na "verdere visuele analyse" :p bleek dat het gewoon water met roet was. Na een paar keer gas geven is het weg, maar dat had ik met het vorige blok nooit... misschien dat dit verraadt wat er aan de hand kan zijn?
Dit heb ik ook, al die tijd al dat ik em heb eigenlijk, tis nog het originele blok.....die zwarte meuk die uit de uitlaat komt had ik met origineel filter en met openluchtfilter en open carterventilatiefiltertje. Dus wat dat betreft zou ik me daar geen zorgen over maken......lekker laten gaan :D
R 5 Convertible Rulezz
Jan Theeven

Ik besefte me vannacht toen ik in bed lag ineens iets :lol: ... kan er gewoon niet van slapen, van die rook!
Hij rookt alleen rond de 2000 toeren! Als ie stationair (i.i.g. <1500 rpm) loopt, rookt ie vrijwel niet... en boven de 2500 ook niet meer! Apart hè??
Verraadt dit dan misschien wat er aan de hand is? Of zou die standaard turbo het nu ineens toevalligerwijs ook hebben begeven??
Jan Theeven

Oké... er viel me weer iets in. :D De vorige eigenaar zei dat de nokkenas niet goed afgesteld was, dus die heeft Riël voor mij goed op tijd gezet. Ketting moest inderdaad 1 of 2 tandjes opschuiven. Maarrrr... de kleppen zijn daarna niet meer afgesteld, terwijl de timing daarvan natuurlijk direct gelinkt is aan de nokkenas. Zou dit de rook kunnen verklaren dan??

Verder nog even wat navraag gedaan bij Mark (de vorige eigenaar dus). Zuigers en kleppen zijn niet vervangen, alleen schoongemaakt. Cilinderbussen zijn wel vervangen, maar zijn zodanig gehoond, dat inrijden volgens het revisiebedrijf niet meer noodzakelijk was... iets wat Mark dus ook niet echt van plan was. Ja 100km ja :D ... toen ging het gas er al op!
Steven

Die turbo isset niet of ze moeten allebei gaar zijn.

klepspeling kan het ook niet zijn, dat hoor je als ze verkeerd staan, besides die stel je gewoon af als 1 andere klep geheel ingedrukt staat, dat staat dus volkomen los van de timing. Bovendien heeft het helemaal nix met roken te maken.

Ik zou zeggen blok eruit, openmaken en kijken wat die prutsers gedaan hebben...
canonballman

Steven schreef:klepspeling kan het ook niet zijn, dat hoor je als ze verkeerd staan, besides die stel je gewoon af als 1 andere klep geheel ingedrukt staat, dat staat dus volkomen los van de timing. Bovendien heeft het helemaal nix met roken te maken.

Ik zou zeggen blok eruit, openmaken en kijken wat die prutsers gedaan hebben...
juist....
En 4000 euro aftikken, maar geen nieuwe zuigers krijgen????
Zitten er wel nieuwe veren in?
Honen; moet je altijd nieuwe veren monteren, en die moeten inlopen. Hoe ruwer gehoond, hoe beter nieuwe veren inlopen is mij verteld door mn excollega, chef van de boor&hoon afdeling van een revisiebedrijf.
"anders krijg je een oliezuipert......"

Haal de cil. kop er maar eens af, en kijk eens naar het hoonpatroon. Zit dat er uberhaupt in?
canonballman

En cil.bussen vervangen, en die vervolgens weer honen?????????

Als je een nieuwe bus koopt voor een C-motor is die altijd al op maat, en gehoond....

vaag, vaag vaag.

compressie meten, dat is wat jij moet doen, ipv in je nest liggen bedenken wat er mis kan zijn :p
Jan Theeven

Hahaha... ga ik z.s.m. doen! ;)
Riël
Über-Spammer

Ik kom wel met n metertje:)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jan Theeven

Daar issie dan eindelijk! ;-) Heb je zondag tijd?? Ben morgen naar de Open Dagen van de Luchtmacht in Leeuwarden... en als ik terug in Sittard ben is het zo langzaamaan weer tijd om de oranje meuk aan te trekken ;-)
Steven

Slaap jij altijd in het oranje dan?
Robke
Car: Lexus IS250

:lol: :lol:
Jan Theeven

:lol: tja zo ben ik...
Tim
Car: E36 M3

Dat snap ik wel, net de tas gepakt voor een weekje vakantie naar Oostenrijk... Uiteraard in de kleur oranje (0)
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Jan Theeven schreef:Daar issie dan eindelijk! ;-) Heb je zondag tijd?? Ben morgen naar de Open Dagen van de Luchtmacht in Leeuwarden... en als ik terug in Sittard ben is het zo langzaamaan weer tijd om de oranje meuk aan te trekken ;-)
Volgens mij heb ik achter/voor je gereden met mn blauwe 106 richting landgraaf/renkens??, kan dat? Je auto gooide een groter rookgordijn dan een goeie James Bond wagen in elk geval (ugh ughe):wink:
Jan Theeven

Yep... dat was ik idd haha! Leuk, dat gebalde vuistje van je toen ik de xenon aanzette :lol:
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Jan Theeven schreef:Yep... dat was ik idd haha! Leuk, dat gebalde vuistje van je toen ik de xenon aanzette :lol:
Als je in zo'n kleine auto zit schijnen de meeste auto's recht in je binnenspiegel :p
Jan Theeven

Net met Riël de compressie gemeten... nummers 1, 3 en 4 hebben 8 bar, maar #2 heeft maar 7 bar. Binnenkort de kop eraf en de zuigerveren vervangen...
mark 5t
Contacteer:

ik zou niet zomaar alleen de veren gaan vervangen.
leg dan ook even nieuwe ringen onder je bussen en meet alles even goed na.

valt het hele zooitje wel binnen de toleranties?
en kijk even heel erg goed naar die cilinderbussen want dat honen vindt ik zon vaag verhaal.
Riël
Über-Spammer

Idd, maar lijkt me wel dat ie daar olie trekt. één bougie was ook echt nat van de olie. Een scheutje olie in de cilinder en compressie schoot naar 9,5 - 10. Ik wil toch de kop eraf en eens ernaar kijken.
Jan Theeven

Kijk eens naar wat onze Engelse vrienden van de RTOC ervan zeggen:

http://rtoc.sytes.net/cgi-bin/ubb/ultim ... =000066;p=

Vooral de laatste posts, over de turbo pre-filter
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik denk dat het je probleem niet gaat verhelpen... :(

Maareh, wat moet ik me voorstellen bij zo'n pre-filter? :S Nooit van gehoord...
Steven

Mwah ook hier komt het uitgevonden wiel weer voorbij rollen, als het echt zo geweldig was deed iedereen het wel. Als jij je blok netjes in elkaar zet hoeft het ooknie echt.
Zal op zich verder geen kwaad kunnen en allicht wel iets afvangen, maar een turbo gaat niet direct stuk als er 1 zandkorreltje voorbij schiet in de olie.

Tis gewoon een beunblok als ik Riëls bevindingen zo hoor... En net wat Mark zegt, als je het nu knap wilt doen neem je een set overmaat zuigers en laat je die bussen netjes naar een overmaat honen door een ECHT revisiebedrijf.

Misschien voor de zekerheid dat hele blok ook eens onder een torqueplate leggen, er bestaan ook een hoop bussen van kutkwaliteit die enorm vervormen zodra de kop netjes erop aangespannen zit.
Riël
Über-Spammer

Ah, dit is toch maar speculeren.

We halen gewoon de kop ervanaf, als dat nu het ergste werk was ;) Zuiger eruit en meten maar.

Ik vind zo'n filterdingetje ook maar wat gepruts, turbo's lopen makkelijk een of twee ton zonder zo'n filtertje, dus als je zo'n ding nodig hebt heb je toch een boel andere zaken niet in orde.
Riël
Über-Spammer

Zo.

We hebben de boel uit elkaar gehaald, en toch een paar dingen die niet helemaal in de haak waren.

Te beginnen met de zuiger aan de distributiezijde.

De olieschraapveer mist hier toch echt een onderdeel!!! De veer die deze zuigerveer moet begeleiden mist compleet, bovendien is het een ander type veer dan de overige drie (die zijn niet gesegmenteerd).

[img]http://www.rielity.nl/RTC/T/100_0983.JPG[/img]

De bijbehorende cilinder spreekt dan voor zich: het gedeelte onder die schraapveer is verkleurd, waarschijnlijk door de olie...

[img]http://www.rielity.nl/RTC/T/100_0984.JPG[/img]

Dit was eigenlijk een andere cilinder, als die tijdens de meting zeiknat was.
Daar was het volgende aan de hand: het klepgeleider-afdichtingsrubber ? zat los/niet op zijn plek. Als je goed kijkt zie je het, het zit boven tegen de klep.

[img]http://www.rielity.nl/RTC/T/100_0986.JPG[/img]

Het verdere resultaat van dit geintje was deze (samen met nog een andere)

[img]http://www.rielity.nl/RTC/T/02072008.jpg[/img]

Duidelijke zaak?
Steven

Mooi prutswerk, al geeft die stoterstang ook wel aan dat er niet echt netjes mee omgegaan is. Dus die 'vriend' van je is ook een mooie Jan :D
En nu Riël? Flexhoon, zelfde zuigers&nieuwe veren of toch maar een overmaatje?

Van die losse klepsteelrubbers hoeft niet heel erg veel uit te maken, ik weet dat Achterberg die klepsteelhoedjes altijd wegliet waardoor het motortje wel iets rookte maar nooit verschrikkelijk.
Reden zou smering voor de klepgeleiders zijn geloof ik.
Kep het iig wel vaker gezien, de kop van m'n eerste GT had ook hetzelfde dat er op 3 kleppen het rubber loslag, maar die rookte niet echt zichtbaar in de spiegel.
Riël
Über-Spammer

Als ik zie dat er bij K-tec voor 240 euro bussen, zuigers en veren te krijgen zijn ... ?

Hmm, dat van die klepgeleider kende ik niet. Ik had ze ook nooit op een GT gezien. Naja, die cilinder zat wel vol met olie. Is ook de enige met een zwarte inlaatklep.

Deze zuigers waren ook vrij glad, je ziet de ribbels wel maar ze zijn er niet meer. Bovendien waren deze cilinders inderdaad spiegelglad van binnen.

MOest ook nog een drijfstanglagertje nieuw, niks ergs, maar een vuiltje meegenomen, was wel een aardig groefje.
Jan Theeven

Dat het prutswerk is geweest weet ik nu onderhand wel... ik heb er ook niet voor gekozen en die maat van me ook niet. Hij heeft altijd goede ervaringen met dat revisiebedrijf gehad, maar dit is echt triest. Blok is meer dan 2 jaar geleden gereviseerd en geen garantie. Verder is het inderdaad niet al te lief ingereden door die vriend van me... dat klopt helaas. Anyway, dat is allemaal gebeurd en er is toch niks meer aan te doen. Dus: we gaan het gewoon repareren en daarna rustig inrijden. Turbo is nu ook weer als nieuw, dus daar kan het niet meer aan liggen!

[img]http://i54.photobucket.com/albums/g88/j ... 0_0978.jpg[/img]

(kon het niet laten :D)

Iemand nog suggesties over wat nu te doen? De zuigers zijn destijds niet vervangen... nu dan maar wel doen? En dan - wat Riël ook al zei - maar een complete set zuigers-bussen-veren bij k-tec kopen voor €209 ex. BTX? Of toch maar deze zuigers houden en alleen nieuwe veren bestellen en de bussen even opnieuw laten opruwen door een fatsoenlijk revisiebedrijf? Enig idee wat zoiets kost?
Laatst gewijzigd door Jan Theeven op za 5 jul 2008 8:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Robke
Car: Lexus IS250

Voor €209,- excl btw zou ik mooi een set nieuwe zuigers en bussen laten komen.
Daniël W.
Car: 5TL-T

Voor dat geld is het goed te doen, heb je het gelijk goed voor elkaar (Y)

Trouwens, die opmerking over Eras is niet helemaal gepast |:

edit: staat ook in het forum reglement:
Geschillen worden niet over het forum besproken. Dit omdat het voor ons niet mogelijk is om beide kanten van een verhaal te verifieren. Vermijdt te allen tijde de betreffende bedrijven te noemen. De RTC hier verantwoordelijkheid voor, en in het verleden is het bijna tot juridische toestanden gelopen.
Jan Theeven

Daniël W. schreef:Voor dat geld is het goed te doen, heb je het gelijk goed voor elkaar (Y)

Trouwens, die opmerking over Eras is niet helemaal gepast |:
Mijn excuses... ben een beetje gefrustreerd ;)
Ik heb die opmerking inmiddels verwijderd...

Ik hoorde net van Maurice van MB dat dat k-tec setje waardeloos is. Een klant van hem had ook die k-tec bussen en zuigers... na 5000 km brak 1 bus gewoon doormidden bij 160 km/u en slechts 1.3 bar! Auw! Ik bestel die set dus wel bij Maurice; stukkie duurder maar wel betere kwaliteit.
Arco
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Ik denk dat het goedkoper is een om een nieuw setje bussen + zuigers te kopen bij MB of K-Tec a 305 euro voor een complete set dan te laten honen enz....

Over ERAS heb ik eigenlijk niets dan goed te melden. Doen hun werk goed. Maar ja... 2 jaar na dato iets in de schoenen schuiven.... :~
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Jan Theeven

Blok is idd zelfs bijna 3 jaar geleden gereviseerd... alleen is er sindsdien nauwelijks meer mee gereden (ong. 300 km). Toen het blok eenmaal af was en bij die maat van me in de auto lag, heeft hij er door tijd en geldgebrek bijna niet meer in gereden en heeft daardoor besloten het ding te verkopen. Aan mij dus. En bij mij heeft het ook nog eens dik een half jaar in de garage gelegen voordat ie in de auto kwam te liggen. Die kapotte (en verkeerde!) olieschraapveer is echt een grove fout... kan er niks anders van maken... :(
Plaats reactie