Jackels Renault 5GTT project

Vertel hier alles over je project.
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Hallo, ook maar een projectje gemaakt van mijn nieuwe aanwinst!
Vanmiddag met de ambulance opgehaald uit Boskoop. Hier stond ie 4 jaar lang weg te miezeren onder een afdakje (U) .
Ik wil hem eigenlijk helemaal inoriginele staat gaan brengen maar neem er wel de tijd voor.. Eerst moet ie maar aan de praat gebracht worden. Hij heeft nl. te veel onderdruk en loopt beroerd, dus ander blok of revisie!!
Wil er ook weer originele stickers op en misschien wel weer verhogen (!) naar originele hoogte.

Zo stond ie erbij:
[img]http://img208.imageshack.us/img208/2215/dsc06079xa0.jpg[/img]
[img]http://img208.imageshack.us/img208/2215/dsc06079xa0.eb86188e58.jpg[/img]

[img]http://img207.imageshack.us/img207/7867/dsc06085qm2.jpg[/img]
[img]http://img207.imageshack.us/img207/7867/dsc06085qm2.3591978723.jpg[/img]

Op de ambulance mbv Roald!
[img]http://img174.imageshack.us/img174/9972/29062008112ea7.jpg[/img]
[img]http://img174.imageshack.us/img174/9972/29062008112ea7.f96c9d5fc0.jpg[/img]

Thuis en vies op de stoep:

[img]http://img174.imageshack.us/img174/3245/viesbs2.jpg[/img]
[img]http://img174.imageshack.us/img174/3245/viesbs2.6122fa2f0e.jpg[/img]

En onder al die stof vandaan een bijna nieuwe GtTurbo, alleen een rotplekkie bij de parafaan maar keihard gelukkig!:

[img]http://img366.imageshack.us/img366/9960/schoonsj0.jpg[/img]
[img]http://img366.imageshack.us/img366/9960/schoonsj0.e4d60c778d.jpg[/img]

[img]http://img366.imageshack.us/img366/63/schoon1gu4.jpg[/img]
[img]http://img366.imageshack.us/img366/63/schoon1gu4.9dfd4ad5d3.jpg[/img]

[img]http://img366.imageshack.us/img366/1368/schoon2vz5.jpg[/img]
[img]http://img366.imageshack.us/img366/1368/schoon2vz5.c8ef675126.jpg[/img]

[img]http://img241.imageshack.us/img241/6900/schoon3ye0.jpg[/img]
[img]http://img241.imageshack.us/img241/6900/schoon3ye0.4803eaa0c1.jpg[/img]

Het gaat me niet allemaal lukken in een jaar tijd want heb verder nog meer hobbies maar t begin is er!
grt jack
Laatst gewijzigd door jackel op ma 30 jun 2008 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

leuk, veel plezier ermee! (Y)

wel even origineel GT-grilletje erin hangen :)
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Mooie wagen man! :p Maareh, verhogen? Wasda?? :)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Veel plezier met het opknappen!

Wasbeurtje heeft hem inderdaad veel goed gedaan :) (Y)
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

ziet dr inderdaad nog netjes uit, zal zeker al een keer zijn overgespoten?
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

mooie basis voor restauratie idd
ziet er super uit (Y)
veel plezier er van en probeer hem origineel te houden.
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

die knipperlichten zijn toch helemaal niet origineel?
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

ik weet eigenlijk niet of hij ooit is overgespoten, denk t haast niet (er zitten alleen geen stickers meer op dus zou goed kunnen!) In ieder geval niet aan gelast. Hij komt van oorsprong uit italië dus misschien dat t drogere klimaat toch goed is geweest..Baal alleen dat die stickers eraf zijn :( En horen die knipperlichies er niet op? Is dat niet zo omdat t een 90er is? ?
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

had je al eens eerder een gtt gehad
of is dit je eerste??

nog speciale plannen met het blok??
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Jaja, dit is nr.6 al weer! Heb zeker plannen voor het motortje, maar eerst maar eens de boel aan de praat krijgen of een engineswap 8)
Het turbootje heeft maar een maand gedraaid volgens de vorige eigenaar, dus die is nog ok!
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

ok

als de turbo goed is,dan scheelt je
dit weer kosten

als je het blok gelijk goed aanpakt
dan ben je er voorlopig vanaf.

je hebt er alleen maar voordeel van als je
het gelijk goed doet
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Je gaat er alleen wel aan failliet... :)
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

een hobby kost geld he :wink:
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Nou, kon het niet laten om hem ff aan te zwengelen vandaag., dus startkabels erop, beetje doorstarten, hoop zwarte zooi uit de uitlaat en hoppa!!! Lopen dat ding! En dat na 3 jaar stil te hebben gestaan :worship: :bang: (Y) Liep nog mooi ook en alles werkte nog, maar na een stukkie rijden bleek toch dat ie wat power mistte.. Ga toch maar es kijken naar de compressie en misschien valt t wel mee en is er nog wat van te maken...Zou zoiets voldoen met een paar nieuwe zuigerveren???
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Gelijk ook maar nieuwe lagerschaaltjes enzo erin denk ik?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Zolang er geen "knikkers" in je crter hoorbaar zijn, is dat nog niet nodig.

Wat was de max. turbodruk op je meter ?? Geen scheur in slangen vanaf intercooler naar turbo en carburateur ?? Yurbo geen overmatige speling en rare grijswitte rook ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Ja, maar als je de zuigerveren wil vervangen moet het blok toch open, dan is het een kleine moeite.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

zo te horen gewoon te weinig boost.

hang eens een drukmeter onder je gasklep en ga eerst eens kijken
hoeveel druk ie geeft.

die gt blokken kunnen heel erg veel hebben hoor.
niet meteen uitelkaar halen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

eerst de goeie diagnose stellen.

suc 6
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Ja idd, zolang het goed loopt lekker laten zitten :)
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Ben vandaag ff een stuk wezen 'testrijden' maar er is iets niet helemaal ok met dit blokkie :@ . Heb een drukmeter aan het slangetje gehangen en bij volgas gaf hij 1 bar aan. Raar want de 1 maand oude turbo komt bij Turbo World vandaan en het stangetje is nog verzegeld. Worden deze bij revisie op 1 bar afgeleverd?? Naja..de turbo heeft dus genoeg boost volgens mij.
Het lijkt wel of t motortje op 3 cilinders loopt. Hij trilt ook behoorlijk als je hem een beetje op zn falie geeft. En met overschakelen een wit/grijze rookpluim achter me (U) . Beter een ander blok erin dus lijkt me...had ff gehoopt dat het meeviel en dat ik lekker kon gaan hobbelen :)
DennisT
Moderator
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 3 sep 2005 16:54
Locatie: Baarn

Koppakking? Ontsteking wel ok?
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Hij bleef wel mooi op temperatuur en r zat geen olie in de koelvloeistof ofzo.. Kan je met een slechte ontsteking ook rookwolken krijgen dan? Hoe kan je uitsluiten dat je ontsteking ok is? Is dat een kwestie van een andere Renix er aan hangen?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

bougie verrot?
kabels slecht?

witte rook niet direkt druk om maken.

eerst de motor eens goed warm rijden.

zijn al je motorsteunen nog wel ok?
dit omdat ie zo trilt.
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

als ze er flink mee hebben lopen raggen/stampen
(veel te hoog in toeren laten komen enz enz)

check dan de kleppen maar (Y)
grote kans dat er 1 vast zit o.i.d(krom)

en dan loopt hij uiteraard ook voor geen meter.

loopt hij stationair ook slecht??
en als je gas geeft,hoor je ook goed dat hij niet op 4cilinders loopt??
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

m.a.w. kromme stoterstang.
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

jij snapt m!! :wink:
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Stationair loopt ie ook niet echt mooi (inzoverre je dat kan horen want er zit geen demper op :( ) maar met rijden lijkt het helemaal nergens op. Turbo bouwt een hoop druk op en dan begint hij op 3 cilinders te versnellen.
De verdeelkap lijkt ook zn beste tijd gehad te hebben. Zal es vragen aan Roald of ik eea kan lenen van zn sloop renault die wel goed loopt en dan de ontsteking ff gebruiken van dat ding.
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Ik zou is kijken naar je bougies / kabels / verdelerkap..., vaak is dit oud en verteerd....
Ooit heb ik ook zoiets gehad, en dat was een brandstofdrukregelaar die overleden was..., bij volgas geven sputteren en inhouden...., zit tegen je schutbord aan..., kost ook niet erg veel.

Succes trouwens... :wink:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nieuwe verdelerkap, bougies, kabels, benzinefilter etc. kan nooit kwaad als ie een tijd heeft stilgestaan. Carburateur ook goed schoonmaken en een nieuwe pakkingset ertussen fietsen, kan ook nooit kwaad.
Grote kans dattie dan gewoon normaal loopt.

Kan je wel je blok reviseren, maar daar schiet je ws. geen bal mee op.
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Ik denk aan revisie/motorwissel omdat de vorige eigenaar erbij gezegd heeft dat t blokkie te veel onderdruk had, dit had hij weer van zn garage gehoord waar hij hem in onderhoud had.. maar ik ga idd ff t ontstekinggebeuren vernieuwen en dan maar es kijken. :worship:
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

kijk idd eerst even het onstekingsverhaal even na
(bougie's+kabel,rotor,verdelerkap)
je hebt dit zoiezo nodig

heeft dit nog geen sucses lift dan de kop
gerust maar.

ik durf met 80% zeker te zeggen
dat er een kromme stoterstang inzit.

revisiekoppie erop
nw koppakking,waterpomp(zit er vast al jaren op NIET OP BEZUINIGEN!!)
jackel
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 17 aug 2003 11:00

Vandaag met behulp van mn buurman (wegenwachter!) de compressie gemeten van het torretje. Alle cilinders rond de 8 bar maar cilinder nr.1 had er maar 5., dus bij deze is iets aan gort...
Dus de kop moet eraf, grrrrr :( :@ . Kijken wat we dan tegenkomen :klop:
Krijg nu wel steeds meer zin in een engine-swap, kan ik de boel iig ook goed schoonmaken in het motorruim, want dat ziet er niet uit!! Twijfel, twijfel :FrankM:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Heb je ook nog een beetje olie in die cilinder gegoten en daarna nog es de compressie gemeten?

Zo kun je namelijk uitsluiten dat het niet of wel de zuiger danwel kop is.
Olie erin -> compressie anders = iets met zuiger(veren)
Olie erin -> compressie gelijk = slecht afdichtende klep of in extreem geval een lekke koppakking (bijv tussen 2 cilinders)
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

jackel schreef:Vandaag met behulp van mn buurman (wegenwachter!) de compressie gemeten van het torretje. Alle cilinders rond de 8 bar maar cilinder nr.1 had er maar 5., dus bij deze is iets aan gort...
Dus de kop moet eraf, grrrrr :( :@ . Kijken wat we dan tegenkomen :klop:
Krijg nu wel steeds meer zin in een engine-swap, kan ik de boel iig ook goed schoonmaken in het motorruim, want dat ziet er niet uit!! Twijfel, twijfel :FrankM:

Engine-swap??? Watvoor blok zou je er dan in willen hangen? Kan je dan niet beter je eigen blok open gooien en nazien
R5GTT. Drive it like you stole it
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

een 5gt moet je eigenlijk helemaal demonteren, niet alleen de motor, is altijd veel meer werk aan als je denkt.
Plaats reactie