ACT: Electrisch rijden

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Electric Cars Europe introduceert op TT-circuit Assen eerste volledig elektrisch aangedreven voertuigen in Benelux

Eigen serieproductie op basis van technologie Nuna Solar Car
Import elektrische voertuigen uit Amerika

Electric Cars Europe is een nieuw opgerichte Nederlandse producent en importeur van technisch hoogwaardige elektrische auto’s. Een drastische vermindering van de CO2-uitstoot door het leveren van 100% elektrisch aangedreven voertuigen; dat is de missie van Electric Cars Europe (ECE). ECE zal zowel zelf elektrische auto’s produceren als hoogkwalitatieve elektrische auto’s uit Amerika in de Benelux op de markt brengen.

Door de grote druk op natuurlijke en fossiele hulpbronnen en de problemen op het gebied van energie-verbruik is een duurzame manier van ondernemen noodzakelijk. Duurzaam ondernemen is dan ook één van de speerpunten van het Nederlandse kabinet én de Europese Commissie. De doelstellingen liggen ongekend hoog, hetgeen moet resulteren in een reductie van de CO2-uitstoot van 30% in 2020.

Serieproductie ‘ece’ startklaar

Om deze toenemende milieuproblematiek de juiste oplossingen te bieden, heeft Electric Cars Europe (ECE) een samenwerkingsverband gesloten met Innosys Engineering (een ontwikkelingsbureau voor elektrische aandrijving), energieleverancier Essent en de uitsluitend duurzaam investerende investeringsmaatschappij Momentum Invest. Door deze samenwerking kan ECE per direct de serieproductie van volledig elektrisch aangedreven voertuigen starten. Deze voertuigen zullen door ECE in de productie-faciliteiten te Lochem worden gebouwd. Vanaf 1 juli beschikt ECE over een productie-ruimte met een oppervlakte van 3.500 m2 en een groot aantal werkplekken. Per week zal er per werkplek één auto opgeleverd worden, waarbij de verbrandingsmotor van auto’s wordt vervangen door een geavanceerde elektromotor.

Het resultaat is een volledig elektrisch aangedreven voertuig, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van een hybridemotor. “Dit is geen ‘schone schijn’ of ‘window-dressing’, maar een concrete oplossing voor de toenemende milieuproblemen,” licht Willem van der Kooi, mededirecteur van ECE, toe. “Electric Cars Europe wil niet de zoveelste producent zijn van een hybridemodel, waarbij nog steeds schadelijke stoffen worden uitgestoten. Met de toepassing van uitsluitend elektromotoren wordt elke vorm van CO2-uitstoot volledig geëlimineerd. Een zeer belangrijke bijkomstigheid is dat de elektromotoren gelijkwaardige prestaties leveren ten opzichte van de verbrandingsmotoren die ze vervangen. Milieubewust rijden gaat dus niet ten koste van prestaties en rijeigenschappen. Integendeel zelfs.”

ECE-prototypes

Dat juli 2008 een realistische doelstelling is voor het starten van de serieproductie, wordt bekrachtigd door de ingrijpende ontwikkelingen in de afgelopen periode. Inmiddels zijn meerdere succesvolle prototypes ontwikkeld, zoals de Daihatsu Cuore-ece, de Lotus Elise-ece en de VW Golf-ece. Op aanvraag kunnen ook modellen van andere merken door ECE worden omgebouwd. Dit is zowel op personenauto’s als bedrijfswagens van toepassing.

Lotus Elise-ece

De 100% elektrisch aangedreven Lotus Elise, de Elise-ece, heeft onder andere de volgende specificaties:

Accu Lithium- ion (Bio-degradable)
Actieradius Ca. 325 kilometer
Vermogen 150 kW
Acceleratie < 4,7s van 0 naar 100km/u
Topsnelheid 215 km/uur
Gewicht 795 kg
Aantal versnellingen 4
Energiekosten per km < 4 eurocent
Laden met 16A 10 uur maximaal
Laden met 35A 4 uur maximaal
Laden op 3 fasen 3,5 uur maximaal

VW Golf-ece

De VW Golf-ece is een 100% elektrisch aangedreven Golf:

Accu Lithium-ion (Bio-degradable)
Actieradius Ca. 350 kilometer
Vermogen 75 kW
Acceleratie < 9,0s van 0 naar 100km/u
Topsnelheid 145 km/u
Aantal versnellingen 1+1
Energiekosten per km < 4 eurocent
Laden 16A 10 uur maximaal
Laden 35A 4 uur maximaal
Laden op 3 fasen 3,5 uur maximaal

‘Snellaadpunten’

De samenwerking tussen de diverse partijen gaat verder dan het gezamenlijk produceren van een elektrisch aangedreven voertuig. Innosys, dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van elektrische aandrijfsystemen, levert speciaal geprepareerde elektromotoren, accu’s en sofware aan ECE. ECE bouwt de auto vervolgens om naar een geheel elektrisch aangedreven voertuig, waarbij de bestaande verbrandingsmotor wordt vervangen.

Om dezelfde mobiliteit te kunnen garanderen als de huidige auto’s heeft ECE in Essent de geschikte partner gevonden. Het opladen van de elektrische auto kan niet alleen direct thuis vanuit het normale stopcontact gebeuren, maar tevens bij een groot aantal ‘snellaadpunten’ verspreid over het hele land. Deze laadpunten zullen worden geplaatst bij onder andere benzinestations, parkeerplaatsen, hotel-ketens, winkels en treinstations. Deze snelladers zijn in staat om de auto binnen slechts 10 minuten volledig op te laden.

Detroit Electric

Dat ECE elektrisch aangedreven voertuigen als de zeer nabije toekomst beschouwt, wordt bekrachtigd door een samenwerking met het Amerikaanse concern Detroit Electric. Dit betreft een uniek en wederzijds samenwerkingsverband waarbij ECE de modellen van Detroit Electric importeert naar de Benelux en Detroit Electric de modellen van ECE importeert naar de Amerikaanse markt.
ECE zal op korte termijn een importorganisatie en een distributienetwerk opzetten in de Benelux voor de levering van alle Detroit Electric-modellen. De voertuigen van Detroit Electric zijn 100% elektrisch aangedreven modellen in diverse prijsklassen.

Prototypes Detroit Electric

Detroit Electric heeft een prototype ontwikkeld in de compacte klasse. De auto wordt aangedreven door een 30 kW motor en heeft een actieradius van ca. 320 km per lading. De catalogusprijs van deze auto zal in Nederland € 22.491,- bedragen. Nogmaals Van der Kooi: “Wij verwachten de eerste levering van demonstratieauto’s eind van dit jaar, terwijl medio volgend jaar een aanvang zal worden gemaakt met de levering aan klanten.”

Prototype in middenklassesegment

Detroit Electric heeft een tweede prototype ontwikkeld, in 4- en 5-deurs variant, waarvan de prijs van de productie-uitvoering € 29.251,- zal bedragen. ECE verwacht dit model begin 2010 in Europa op de markt te kunnen brengen. Deze versie heeft een 150 kW sterke elektromotor en een actieradius van zo’n 350 kilometer. Het laden met een 100 ampère lader neemt ongeveer één uur in beslag. Optioneel is een 400 ampère lader leverbaar waardoor de laadtijd slechts tien minuten in beslag zal nemen.

ECE onderzoekt de marktmogelijkheden van andere modellen zoals een Crossover Electric Vehicle in het premium segment. Deze CEV beschikt over 480 kW/653 pk sterke elektrische motoren in de wielen en heeft een indrukwekkende actieradius van 560 kilometer en een topsnelheid van 250 km/u. De acceleratie van 0 tot 100 km/u neemt slechts ca. 5 seconden in beslag, terwijl het opladen in een recordtijd van tien minuten geschiedt.

De catalogusprijs van deze 7-persoons SUV, gebaseerd op het Lotus APX prototype, zal € 71.400 bedragen.

Samenvattend

ECE is er vast van overtuigd dat de elektrische auto met de configuraties zoals ECE die aan zal bieden, een enorme toekomst heeft. Hjalmar Engel, medeoprichter en directeur van ECE: “Prestaties, actieradius en oplaadmogelijkheden waren altijd de ‘bottleneck’ voor een serieuze benadering van de elektrische auto. Dankzij de producten die wij zelf produceren en de auto’s die wij importeren uit Amerika is er nu eindelijk een serieuze propositie die de elektrische auto voor velen bereikbaar en aantrekkelijk maakt. Samen met Essent (energieleverancier), Innosys (ontwikkeling elektrische aandrijving) en Momentum Invest (duurzaam investeren) zullen de auto’s van ECE een belangrijke bijdrage gaan leveren aan de substantiële reductie van CO2. Door de samenwerking met die belangrijke serieuze partners staat niets nu de doorbraak van de elektrische auto nog – letterlijk – in de weg.”

Overzicht samenwerkende partners

Van der Kooi Sportscars

Medeoprichter van ECE is Willem van der Kooi, directeur van Van der Kooi Sportscars. Van der Kooi Sportscars, dé Nederlandse specialist in sportwagens van Britse makelij, is de officiële importeur van Lotus, Caterham, Noble en Ultima in Nederland.

Directeur Willem van der Kooi is ruim 13 jaar geleden in Lochem begonnen met Lotus, maar is de laatste jaren uitgegroeid tot erkend specialist in Engelse sportwagens. Daarnaast is Van der Kooi Sportscars actief in de autosport. Het bedrijf heeft vestigingen in Lochem en Amsterdam en vanuit het hoofdkantoor in Lochem bestrijkt Van der Kooi Sportscars geheel Nederland, met zelfs een speciale haal- en brengservice.

De modellen van Lotus, Caterham, Noble en Ultima spreken een exclusieve groep automobilisten aan die veel waarde hechten aan een onderscheidend sportwagenmerk met een geheel eigen karakter. Daarbij zijn rijdynamiek en prestatiegerichte technologie belangrijke kenmerken van de door Van der Kooi Sportscars gevoerde merken. Kenmerken die Willem van der Kooi ook aanspreken in de producten van ECE. “Prestaties en milieubewust omgaan met mobiliteit kunnen uitstekend samengaan,” aldus Van der Kooi, CEO van Electric Cars Europe.

Innosys Engineering

Innosys Engineering draagt zorg voor de levering van de complete elektrische aandrijfunit voor voertuigen tot 3.5 ton totaalgewicht. De elektrotechnische expertise wordt tevens gewaarborgd door de Technische Universiteit van Delft. Innovative Systems Engineering is op 1 november 2004 opgericht door Ir. Ing. Tim de Lange.

Innosys Engineering staat voor de ontwikkeling van duurzame oplossingen. Samen met Innosys is de elektrische aandrijving gerealiseerd voor de Lotus Elise. Voor de ombouw van de Lotus Elise zal Innosys de complete aandrijflijnen afleveren aan Electric Cars Europe. Tevens zullen voor elk nieuw ombouwmodel de ontwikkelingen en prototypes door Innosys gerealiseerd worden.
Elke twee jaar worden er in Australië wereldkampioenschappen gehouden met door zonne-energie aangedreven auto’s. Tim de Lange stond aan de wieg van het eerste Nuna Solar car project, een voertuig dat deze wedstrijd vier keer op rij gewonnen heeft.

Innosys Engineering heeft zeer goede contacten met de Technische Universiteit van Delft, met name met de afdelingen Electrical Power Processing, Marine Systems Design en Aerospace for Sustainable Engineering and Technology.

Detroit Electric

ECE zal de elektrische auto’s van Detroit Electric importeren in Europa. Detroit Electric is een joint-venture van de bedrijven ZAP (Zero Air Pollution) en China Youngman Automotive Group. Het management wordt gevoerd door Albert Lam, de voormalig CEO van Lotus Engineering.

Detroit Electric was een Amerikaanse icoon aan het begin van de 19e eeuw. Dit merk bracht de populairste elektrische auto in de geschiedenis voort en is tevens de oudste fabrikant van elektrische auto’s. Honderd jaar geleden al had Detroit Electric een auto die 350 kilometer kon rijden op één enkele elektrische lading. Klanten van Detroit Electric waren vooraanstaande lieden als Thomas Edison, Henry Ford en John D. Rockefeller, Jr.
Het merk Detroit Electric wordt nu opnieuw gebruikt voor de nieuwe ontwikkelingen van elektrische auto’s. Op dit moment worden ontwerpen afgerond om auto’s, vrachtauto’s en bussen te bouwen naar de laatste stand van de techniek. Detroit Electric gaat auto’s, vrachtauto’s en bussen bouwen onder de supervisie van Youngman Automotive, één van de nieuwste autofabrikanten van China.

United Momentum Group

United Momentum Group, bestaande uit de divisies Momentum Real Estate en Momentum Invest, is een commerciële en winstgevende onderneming die is gericht op continuïteit en duurzaamheid. Met deze gedachte is United Momentum Group op initiatief van directeur M. van Rheenen een samenwerking aangegaan met Electric Cars Europe. Concreet heeft Momentum geïnvesteerd in de ontwikkeling en de aanschaf van de elektrische aandrijflijn van de eerste Lotus Elise-ece. Deze auto is momenteel volledig operationeel.

Essent

Essent is een Nederlands energiebedrijf dat elektriciteit, gas en warmte levert aan huishoudelijke en zakelijke klanten. De onderneming beschouwt Nederland als haar thuismarkt, maar heeft inmiddels ook een aanmerkelijke marktpositie opgebouwd in Duitsland en is in toenemende mate actief in België.

Essent is een verticaal geïntegreerd energiebedrijf. Dit betekent dat het bedrijf aanwezig is in de gehele energieketen: van de productie van energie (uitgezonderd exploratie en winning) tot en met de levering aan eindverbruikers.

Naast energie en energiegerelateerde diensten ontplooit Essent een drietal milieuactiviteiten: de verbranding en compostering van afval en het beheer van stortplaatsen. Bij de uitoefening van alle activiteiten gaat Essent respectvol om met People, Planet en Profit; met mensen, milieu en maatschappij. En dat gebeurt met Power. Dat betekent dat wordt gestreefd naar een duurzame, betrouwbare en betaalbare energievoorziening.

Op basis van de gegevens over 2007 is Essent in Nederland marktleider in de energiemarkt, gemeten naar omzet (EUR 6,3 miljard), en met 3.750 GWh de grootste duurzame energieproducent.

Auto’s

Van belang voor Essent is het kunnen opslaan van elektrische energie. Dit vindt plaats door de opslag van energie in de accu’s van elektrische auto’s. Daarnaast kan Essent zorgen voor standaardisatie van meterafrekensystemen en stabilisatie van de netbelasting. In de filosofie van Essent als grootste opwekker van ‘groene’ stroom maakt de elektrische auto de cirkel rond.

Het laden van de elektrische auto kan direct vanuit het reguliere stopcontact gebeuren. Als er gebruik wordt gemaakt van een krachtstroomaansluiting zal de laadtijd zelfs aanzienlijk korter worden. Verspreid in het land zullen snellaadpunten neergezet worden, onder andere op parkeerplaatsen en bij benzinestations, hotels en stations. Deze snelladers zijn in staat om de laadtijd te verkorten tot ca. 10 minuten, afhankelijk van het batterijpakket.

Inmiddels is ‘Rijden op Dutch Power!’ dus geen vraagteken meer voor Essent. Om de daad bij het woord te voegen heeft Essent een Lotus Elise-ece aangeschaft en wordt overwogen de komende twee jaar 200 elektrische VW’s Golf-ece aan te schaffen.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

zo hee luco, eens je kop aan het leegschrijven?

knap hoor, dit doet een 10ner je niet na die flink aan het blokken is geweest voor zijn examen :lol:
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

"knip & plak".

Leuk initiatief van Essent.... Maar zolang de productie van elektrische auto's vervuilender is al die van normale auto's, zet dit nog geen zoden aan de dijk.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Ferdy
Über-Spammer
Berichten: 14304
Lid geworden op: di 6 mei 2003 15:40
Locatie: Grave

Abel schreef:zo hee luco, eens je kop aan het leegschrijven?

knap hoor, dit doet een 10ner je niet na die flink aan het blokken is geweest voor zijn examen :lol:
ook applaus voor jou zeg :~
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Arco schreef:"knip & plak".

Leuk initiatief van Essent.... Maar zolang de productie van elektrische auto's vervuilender is al die van normale auto's, zet dit nog geen zoden aan de dijk.
Dat was misschien 10 jaar geleden zo.
En dan nog, het rijden van een verbrandingsmotor is 70% onrendabeler dan een elektrische auto, dus uiteindelijk is dit een veel beter alternatief, zowel qua kosten als qua milieu.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Ferdy
Über-Spammer
Berichten: 14304
Lid geworden op: di 6 mei 2003 15:40
Locatie: Grave

die ene docu maar eens kijken dan:
Who killed the electric car ?

is al wat ouder, maar zeker interessant

hier dus:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 3wDg&hl=nl
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Wel beetje Offtopic.

Maar fantastisch dat er eindelijk eens wat uitkomt. En ja, productie vervuilender blah blah :p Beetje dat pruis verhaal wat nog niet écht aangetoond is...

De productie van hedendaagse katalysatoren is ook vervuildender dan de winst die het geeft bij de auto zelf ;) Dat probleem van vervuiling verplaatsen moet ook natuurlijk opgelost worden.


Ampères roeleren :bang:


Ander leuk weetje: Renault zal de eerste gewone autoproducent zijn die met volledig electrische auto's gaat komen. in 2011 zouden ze de eerste modellen leveren!

Renault-Nissan gaat voor volledig elektrisch
In bijzijn van de Israëlische president Shimon Pérès heeft Carlos Ghosn, CEO van de groep Renault-Nissan, in januari 2008 een akkoord gesloten met de Israëlische overheid en het Amerikaans-Israëlische bedrijf Better Place (3). Gezamenlijk wil men in 2011 elektrische auto’s lanceren in Israël. Met een verkoopprognose van 30.000 stuks per jaar betekent dit Israëlische avontuur voor Renault in feite een enorme veldtest van zijn eerste serie elektrische auto’s voorzien van lithium-ion accu’s.

De drie deelnemende partijen tasten elk flink in de buidel. De Israëlische overheid verlaagt de aankoopbelasting op deze auto’s van 72% naar 10%. Het bedrijf Better Place, opgericht door de voormalige tweede man van softwarebedrijf SAP, plaatst een netwerk van 500.000 oplaadpunten. Men geeft aan dat de elektriciteit voornamelijk voortkomt uit zonne-energie. Renault investeert 50 tot 100 miljoen euro en levert gedurende negen jaar de elektrische versie afgeleid van zijn Mégane en Kangoo. Men rekent op een marktdoorbraak nu de lithium-ion accu’s meer bedrijfszeker en minder duur zijn en, cruciaal punt, een grotere actieradius bieden. De actieradius is 100 tot 160 km, afhankelijk van de gebruikscondities. Het bereik onder Israëlische condities (veel ritten tot 70 km en intensief gebruik van de airco) zal maximaal 100 km zijn. Groot gebruiksvoordeel is de daling van de maandelijkse brandstofkosten die van 200 euro per maand voor een benzinemotor afnemen tot 60 euro in het geval van 100% elektrisch rijden.

Voor Renault is deze onderneming een gevolg van zijn strategische keuze met name te investeren in elektrische auto’s. Hybrides en waterstofauto’s vindt Renault oplossingen voor de langere termijn. Renault en zusterbedrijf Nissan ambiëren de massaintroductie vanaf 2012 van twee nieuwe modellen, beide 100% elektrisch aangedreven, gebruikmakend van een lithium-ion batterij op eigen specificatie, dus onafhankelijk van leveranciers als SVE (Dassault) of Bolloré.

Overigens voorspelden PSA en Renault midden jaren negentig dat er tegen 2010 in Frankrijk 200.000 elektrische auto’s zouden rijden. Men werkte met nikkel-ijzer en nikkel-cadmium accu’s, geleverd door Saft. Vanwege de te dure accu en de beperkte actieradius van nauwelijks 80 km werd dit echter een grote deceptie: van dit type elektrische auto’s zijn er maximaal 15.000 verkocht, met name aan de Franse overheid en publieke bedrijven zoals EDF en La Poste. De oorspronkelijke pionier PSA en ook Renault zijn er destijds mee gestopt.





EDIT
Topictitel aangepast
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Dan doet ece het toch beter met een actieradius van 350 km
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Jep, inderdaad.
Al denk ik dat er in de huidige auto's die renault gaat gebruiken simpelweg zonder grote aanpassingen niet veel meer plek is voor accu's. Bij een nieuw ontwerp kun je daar rekening mee houden (accu's in complete bodemdeel bijvoorbeeld).

Ben benieuwd naar de ECE, zou wel zo'n ding willen hebben. KOPPELLLLLL!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ece bouwt ook de golf om, komplete motor wordt er gewoon uitgehaald, dus plek zat voor de accu's
Ben wel benieuwd naar de middenklasser die ze gaan importeren vanaf 2009/2010
29 k
geen bpm
geen wegenbelasting
en stukken goedkoper om te rijden
zeker een alternatief voor woon/werk
die 29k wordt ex btw maar net boven de 23k
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Cool! Nu is het wachten op extra heffingen op stroom (Y) |:
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

mooi artikel, en een mooi alternatief als "brandstof". Echter ik vraag me af wie al die electriciteit opwekt, plus het feit dat bio brandstof ook enige mogelijkheden bied.
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Ik rijd wel eens in de lexus hybride van mn baas maar dat rijdt tot de 60km/p/u TE stil en saai
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Plaats reactie