Hoe meet ik de carterdruk van mijn R5GTT??
-
Ik heb onlangs een compleet gereviseerd motorblok met snellere nokkenas, incl. dikke stage 6 hybride turbo van C&E Turbochargers samen met Riël ingebouwd in mijn 5je... maar helaas kwam er erg veel blauwe rook uit de uitlaat. Je zou zeggen: turbo kapot. Maar volgens C&E ligt het niet aan de turbo (ze hebben hem helemaal uit elkaar gehaald). Echter, ik heb de originele turbo er nu weer opgezet en daarmee rookt hij niet! Het zou volgens C&E aan de carterdruk kunnen liggen... maar ik snap nog steeds niet waarom hij met een dikke turbo zo rookt (ook stationair en als ik rustig rij) en met de standaard turbo niet. Iemand enig idee hoe ik die carterdruk dan moet meten? Of heeft iemand andere ideeën of visies betreffende dit probleem?
O ja... nog een dingetje: ik heb met het blok ook de standaard intercooler vervangen door een RVS double capacity intercooler en de standaard radiator vervangen door een nieuw, copper core exemplaar. Dan zou ie toch kouder moeten blijven zou je denken. Maar niets is minder waar... het ding wordt erg snel warm, vooral na een tijdje stilstaan bij het stoplicht (metertje verder dan het 3de streepje), terwijl ik daar met het oude blok nooit last van had; ook niet als ik flink aan het knallen was. Hier iemand ideeën over? Thanks!
O ja... nog een dingetje: ik heb met het blok ook de standaard intercooler vervangen door een RVS double capacity intercooler en de standaard radiator vervangen door een nieuw, copper core exemplaar. Dan zou ie toch kouder moeten blijven zou je denken. Maar niets is minder waar... het ding wordt erg snel warm, vooral na een tijdje stilstaan bij het stoplicht (metertje verder dan het 3de streepje), terwijl ik daar met het oude blok nooit last van had; ook niet als ik flink aan het knallen was. Hier iemand ideeën over? Thanks!
warmte probleem thermostaat of thermocontact defect ? schakelt de fan wel in?
carterdruk hoef je niet te meten.
haal een oude R5 dop van de sloop en boor hier een gat in met een stuk tuinslang en ga dan rijden.
rookt ie dan niet meer dan heb je het probleem gevonden.
als je trouwens veel carterdruk hebt dan duidt dit op een versleten blok.
carterdruk hoef je niet te meten.
haal een oude R5 dop van de sloop en boor hier een gat in met een stuk tuinslang en ga dan rijden.
rookt ie dan niet meer dan heb je het probleem gevonden.
als je trouwens veel carterdruk hebt dan duidt dit op een versleten blok.
-
- Contacteer:
heb je met dit huidige blok met die normale turbo gereden?
misschien zitten er wel de verkeerde zuigerveren in ...
als de bussen niet zijn vervangen
misschien zitten er wel de verkeerde zuigerveren in ...
als de bussen niet zijn vervangen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
Zoals ik al zei... blok is voor 4000 euri volledig gereviseerd en alles wat beweegt is vervangen. Kan dus niet versleten zijn... alles, incl. turbo, heeft pas 300km gelopen. Ik hoorde dat het ook aan de olie kan liggen. Ik heb in mijn oude blok altijd vol synthetische 5W40 gebruikt, maar ik hoorde dat het beter is om bv. 10W50 of zelfs 10W60 te gebruiken. De 5W40 is wellicht te dun en daardoor kan een nieuwe turbo olie gaan lekken...
Toch?
Toch?

-
Dit is goeie shit bijvoorbeeld...
http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7031000
http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7031000
Lees nou nog es goed wat ik zeg... na 300km kan een nieuwe turbo nog enorm roken. Ga es lekker een flink eind rijden op een dag, lekker wat snelweg, wat tussensprintjes etc. wedden dattie na een tank leegrijden al een stuk minder rookt? En dat duurt serieus wel tot 1000-2000km voor ie volledig is ingelopen.
Een 10W50 of 10W60 moet je zeker niet aan beginnen zolang je geen circuitrijder bent of serieus dikke vermogens draait. Die olie-en smeren slecht als ze niet op de goeie temp komen, zoals veelal bij straatautos.
Een 10W50 of 10W60 moet je zeker niet aan beginnen zolang je geen circuitrijder bent of serieus dikke vermogens draait. Die olie-en smeren slecht als ze niet op de goeie temp komen, zoals veelal bij straatautos.
-
Haha inderdaad... maar goed, bedankt voor je advies Steven... ik zal het zeker opvolgenMerijn schreef:Wat ben je weer in een goeie bui, Steven...

-
Oké... nu word ik gek. Zojuist de thermostaat vervangen omdat ie nogal warm werd en ik dacht dat de thermostaat misschien niet open ging. Nou ja... hij word dus nog steeds te warm met een thermostaat waarvan ik zeker weet dat ie het doet.
Maarrrrr... dat is niet mijn grootste zorg. Dat hok produceert dus WEER een hoop blauw/witte rook!! En dat met de standaard turbo, waarvan ik zeker weet dat ie geen olie lekt. Waarschijnlijk dus toch geen turbo probleem!! Wat kan het dan in godsnaam zijn?? Dat blok is zo goed als nieuw en alles is vervangen!
Maarrrrr... dat is niet mijn grootste zorg. Dat hok produceert dus WEER een hoop blauw/witte rook!! En dat met de standaard turbo, waarvan ik zeker weet dat ie geen olie lekt. Waarschijnlijk dus toch geen turbo probleem!! Wat kan het dan in godsnaam zijn?? Dat blok is zo goed als nieuw en alles is vervangen!
Ha #)%*) #@ Jan ik had al zo'n donkerbruin vermoeden.
Compressie eens meten, kop eraf. Kan klepgeleiders of zuigerveren zijn. Ik gok op die tweede. En Steven, hij dampte wel redelijk asociaal, dat zou een nieuwe turbo toch niet mogen doen.
Over die koeling: had je nu een heel nieuwe waterpomp? Zou in feite goed moeten zijn wat je hebt. Slangetjes netjes, nieuwe koperkern radiateur, zat lekker in mekaar.
Binnenkort heb ik weer wat rust in de toko en kan ik je wel weer wat uurtjes spenderen.
Compressie eens meten, kop eraf. Kan klepgeleiders of zuigerveren zijn. Ik gok op die tweede. En Steven, hij dampte wel redelijk asociaal, dat zou een nieuwe turbo toch niet mogen doen.
Over die koeling: had je nu een heel nieuwe waterpomp? Zou in feite goed moeten zijn wat je hebt. Slangetjes netjes, nieuwe koperkern radiateur, zat lekker in mekaar.
Binnenkort heb ik weer wat rust in de toko en kan ik je wel weer wat uurtjes spenderen.
-
Wie heeft het blok gereviseerd? iemand anders? neem aan van wel voor 4 brieven.
Ga er eens mee terug naar hem/haar/hen, en noem het woord garantie.
Langs klepgeleiders kan ie niet veel roken, tenzij dat die kats versleten zijn, en er geen kleprubbers gemonteerd zijn. Allemaal niet logisch met een revisie.
Langs de zuigers kan, maar moet ook niet kunnen na een revisie.
Vertel eens wat meer dus over die revisie?
wie gedaan?
wat allemaal vernieuwd?
Ga er eens mee terug naar hem/haar/hen, en noem het woord garantie.
Langs klepgeleiders kan ie niet veel roken, tenzij dat die kats versleten zijn, en er geen kleprubbers gemonteerd zijn. Allemaal niet logisch met een revisie.
Langs de zuigers kan, maar moet ook niet kunnen na een revisie.
Vertel eens wat meer dus over die revisie?
wie gedaan?
wat allemaal vernieuwd?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Misschien zeer dom ...maare zijn je slangen van je carteronluchting, potje enz niet vies( smurrie) van binnen ...
Heb ik namelijk ook 1 x gehad en daar gaat ie ook een "beetje" van roken
FF goed schoon maken ( remreiniger)
Heb ik namelijk ook 1 x gehad en daar gaat ie ook een "beetje" van roken

FF goed schoon maken ( remreiniger)
Na het plaatsen van een alu nieuwe radiateur en een nieuwe waterpomp bleef mijn (niet gereviseerde overigens) blokje gewoon lekker koel en blijft ie lekker koel........no problemo. Ik heb wel eens gehoord dat een koperen kern radiateur niet per definitie beter is qua koeling en al helemaal niet qua levensduur? Weet alleen niet of dat nou ook daadwerkelijk zo is......
Wel klote dat het niet lekker loopt na zo'n complete revisie zeg!
Wel klote dat het niet lekker loopt na zo'n complete revisie zeg!
R 5 Convertible Rulezz
Achja advies vragen en dan doen alsof je nix leest en gewoon steevast je eigen ideeen aanhouden is een goeie houdingJan Theeven schreef:Haha inderdaad... maar goed, bedankt voor je advies Steven... ik zal het zeker opvolgenMerijn schreef:Wat ben je weer in een goeie bui, Steven...![]()

Kan ik toch niet ruiken? Iemand is stellig van overtuigd dat het de turbo is en ik probeer aan te geven dat die het niet kan zijn.Riël Notermans schreef:Compressie eens meten, kop eraf. Kan klepgeleiders of zuigerveren zijn. Ik gok op die tweede. En Steven, hij dampte wel redelijk asociaal, dat zou een nieuwe turbo toch niet mogen doen.

Ik zou in dit geval maar gokken op een verrotte koppakking/slecht in elkaar gezet blok (lekkende O-ringen onder de bussen?) Als het echt zo asociaal is, kan het niet iets kleins wezen. Verklaard ws. ook je koelprobleem.
-
Ok Steven... point taken... and "I won't mess with you"...
Klinkt verdomd veel op een probleem wat ik ook heb bij mn bleu sport...., die gooirt er bij stationair draaien erg veel blauwe / grijze rook uit....
Als je rijdt gebeurt er weinig tot niets, en als je dan stil komt te staan en stationair draait walmt ie alles er lekker uit.....hmmmmm
Als je rijdt gebeurt er weinig tot niets, en als je dan stil komt te staan en stationair draait walmt ie alles er lekker uit.....hmmmmm
Ivo van Achthoven schreef:Klinkt verdomd veel op een probleem wat ik ook heb bij mn bleu sport...., die gooirt er bij stationair draaien erg veel blauwe / grijze rook uit....
Dat had ik ook na montage van mijn nieuwe turbo, maar na het ring weekend was het over. Dat was ook de eerste keer dat ik echt flink aan het trappen was met de nieuwe turbo. Daarna nooit meer last gehad.
R5GTT. Drive it like you stole it
-
- Contacteer:
staat het olie pijl ook niet boven max
maar idd erg warm worden en goed roken klinkt als koppakking of onderste cilinder bussen die lekken
hoe ziet je olie eruit?
heb je last van sludge?
maar idd erg warm worden en goed roken klinkt als koppakking of onderste cilinder bussen die lekken
hoe ziet je olie eruit?
heb je last van sludge?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
Olie ziet er goed uit... geen idee wat sludge is... 
Koppaking is hagelnieuw en was reteduur, net als de rest van het blok. Allemaal splinternieuw... turbo ook. Hij rookt nu dus zowel met de nieuwe als met de oude turbo

Koppaking is hagelnieuw en was reteduur, net als de rest van het blok. Allemaal splinternieuw... turbo ook. Hij rookt nu dus zowel met de nieuwe als met de oude turbo

-
Nog 1 dingetje wat me opviel... als ik 'm start en een paar keer wat gas geef, dan sproeit er altijd wat zwart water uit de uitlaat (kan ik mooi zien, omdat ik een sidepipe heb). Dacht eerst dat het olie was, maar na "verdere visuele analyse"
bleek dat het gewoon water met roet was. Na een paar keer gas geven is het weg, maar dat had ik met het vorige blok nooit... misschien dat dit verraadt wat er aan de hand kan zijn?

-
Hmmm dat zou ik niet weten... zal de kleppendeksel straks eens eraf halen. Carterventilatie is niet standaard meer; ik heb nu een apart carterventilatiefiltertje. Gat in de luchtfilter-naar-turbo-slang is dichtgemaakt.Abel schreef:sludge is een drab van olie of olie en water..
zeg maar een soort mayo, die onder de kleppen deksel zit
carther ventialtie, zit de orgineel aangesloten? met een slang voor de turbo?
-
-
prachtig, maar wie heeft nu de motor gedaan?
garantie???
garantie???
Dat gepimpte slangetje, met filtertje d'r aan, is dat wel groot genoeg? Das namelijk wel de beste garantie voor een rokende motor; een motor die niet lekker door z'n carterventilatie kan ademen!
Ik zou 't er eens af halen, en dan vervolgens een flink stuk rijden, en weer eens kijken.
Ik zou 't er eens af halen, en dan vervolgens een flink stuk rijden, en weer eens kijken.
rev it like a rental
-
Het blok zelf is door Eras gereviseerd... geen garantie omdat het blok naar circuit specs is getuned... en ze geven geen garantie op een blok waarvan ze bij voorbaat weten dat er hard mee geknald gaat worden...canonballman schreef:prachtig, maar wie heeft nu de motor gedaan?
garantie???
http://www.erasutrecht.nl/
Ik heb zojuist de carterventilatieslang tussen kleppendeksel en potje eens weggehaald, maar dan rookt ie nog. Heb alles voor de vierde keer gecheckt op blokkades, maar hij ademt prima. Ik merkte trouwens op dat ie in het begin, als het blok en de olie nog niet op bedrijfstemperatuur zijn, NIET rookt... dat komt pas als alles op temperatuur is. Heb ook de thermostaat eens weggehaald en nu blijft ie wel lekker koel...
Laatst gewijzigd door Jan Theeven op di 17 jun 2008 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Zo heeft het altijd gezeten met mijn vorige blok... nooit problemen mee gehadMenno schreef:Dat gepimpte slangetje, met filtertje d'r aan, is dat wel groot genoeg? Das namelijk wel de beste garantie voor een rokende motor; een motor die niet lekker door z'n carterventilatie kan ademen!

Dat roken als ie warmer was deed mijn 1e revisie blok ook , en 4500km later had ik zoveel carterdruk dat de olie eruit vloog. Bleek dat de piston pen losgekomen was bij alle 4 de zuigers 

R5GTT. Drive it like you stole it
-
Als het blok vanaf het begin zo rookt, en je hebt nog geen circuit km gereden, dan zou ik toch echt geen genoegen nemen met 'geen garantie'.
-
Haha... nee nog niet. Probleem is dat ik dat blok van een maat van me heb gekocht, die vlak na de revisie besloot om te stoppen met z'n hobby. Mafkees. Hij heeft er toen nog geen 300km mee gereden en rookte toen ook al... hij dacht dat het aan de carburateur lag, omdat hij een slechte group A carb erop had zitten. Ik heb echter de standaard carb er weer opgeschroefd, wat veel beter werkt (met de nodige aanpassingen). Nog steeds rook dus. Anyway..... ik heb dat blok met turbo dus overgekocht voor 1000 (heeft hem 6000 gekost!!). Daarna heeft het bijna een jaar niet gelopen, dus dat revisiebedrijf gelooft nooit dat het op tijd van een jaar bijna niet is gebruikt ben ik bang...
niet mee heen gaan en je krijgt zowiezo geen antwoord.
gewoon doen dus , nee heb je en ja kan je krijgen.
gewoon doen dus , nee heb je en ja kan je krijgen.