Composet + Filters = ???

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Mb00b
Contacteer:

Hallo,

Aangezien dit mijn eerste post is, zal ik me ff voorstellen.
Ik ben Bob de Jong, 21 jaar, en in het bezit van een Clio II uit 99.

De audio die erin zat was niet naar mn zin (originele deurspeakers, en hoedenplankspeakers van Rocx :~ , die ik dan ook tot 2x toe opgeblazen heb). Tijd voor iets anders dus.
Dit is het nieuwe spul:
- Infinity REF6520cs, 16.5 cm composet voor in de deuren. 90 Watt RMS
- Infinity REF9623i, hoedenplank speakers. 100 Watt RMS
Er ligt al een 2-kanaals versterker van Lightning Audio in (op den duur een 4-kanaals van Infinity)

Nu wil ik alles gaan aansluiten, maar kom ik toch wat problemen tegen. Het grootste probleem zijn de filters. Bij de composet zitten dus 2 filters, 2 tweeters en 2 woofers. Aangezien ik een 2-kanaals versterker heb, kunnen mn deurspeakers nu dus niet op de versterker. Moet ik dan TOCH die filters (ergens) ertussen zetten? Zo ja: Waar? Door al die kabelbomen weet ik zo niet welke draad van mn tweeters en mn woofers komen (in de deur zit een stekker, waar ik me ook geen raad mee weet). En kan ik de originele draden gebruiken van mn originele speakers om de composet aan te sluiten?
Met andere woorden: Hoe ga ik dat compo-probleem oplossen? En dan vooral mbt de filters. Als deze er niet tussen hoeven is het een kwestie van oude speakers eruit, nieuwe speakers erin.

Alvast ontzettend bedankt,

Bob
Menno

Vanaf de versterker ga je de filters in, en vanaf het filter ga je naar woofer en tweeter, of vanuit de radio ga je naar filter, en dan naar tweeters en woofers.
rev it like a rental
Robke
Car: Lexus IS250

Heel simpel, gewoon een iso verlengkabeltje halen en daar alles op aansluiten.
-De tweeters gewoon direct op het filter aansluiten.
-De woofer gewoon in de deur schroeven.
-De 2 luidsprekeruitgangen van de radio voor de luidsprekers voor op de input van het filter aansluiten.
-De 2 luidsprekerparen die je nu over hebt (die dus de auto in gaan) aan de woofer uitgang van de filters aansluiten.

Zo hou je je kabelboom in de auto origineel en is ook weer makkelijk uit te bouwen mocht dat ooit nodig zijn.
Mb00b
Contacteer:

Thnx voor snelle repost.
Toch nog niet compleet duidelijk:
- Hoe weet ik nu als ik onder bij mn pedalen zit, welke draden van mn tweeters zijn (die van boven komen)?
- Die ISO-verlengkabel: ??? Hoe werkt dat? Zou je dat uit kunnen leggen?

Sorry, heb kennelijk nog niet de wijsheid als jullie..

Alvast bedankt
Mb00b
Contacteer:

Heb even gekeken, ook die "luidsprekeruitgangen achter mn radio" wordt denk ik een probleem. Ik zie 2 uitgangen (Rear L en Rear R), en die lopen naar achter (versterker in de kofferbak)...
Doe maar ff alsof ik geestelijk vrij ver achterlig, miss dat ik het dan begrijp :wink:

Thnx
Robke
Car: Lexus IS250

Je luidsprekeruitgangen zitten in die iso stekker, dus daarom moet je dat verlengkabeltje hebben.
Je hoeft helemaal niet bij je pedalen of ergens te zijn, gewoon die iso verlengkabel ertussen prikken, wit en wit/zwart doorknippen van die verlengkabel en dan op het filter voor de linkerkant aansluiten.
Voor de rechterkant moet je grijs en grijs/zwart hebben.

Als je het nu nóg niet snapt, kun je er maar beter niet aan beginnen. :p
Mb00b
Contacteer:

Sorry.. Ik moet het gewoon een keer doen, en dan is het duidelijk. En daarbij moet ik from scratch beginnen (dit hierop aansluiten, vervolgens dat daarop etc). Kan begrijpen dat het irritant is om het te blijven uitleggen. Ik zal het nog wel een keer navragen dan.
Iig bedankt voor je hulp.
FS1

het zit zo ineen, de draden die vertrekken van je iso stekker die gaan voor de voorste speakers zowel naar de tweeters als naar de woofertjes in je deuren, wat moet je dus doen zonder dat je hoeft te gaan knippen..

*je haalt een iso stekker verlengkabeltje en dat knip je helemaal door
*je plaatst je nieuwe tweetertjes en daarvoor leg je nieuwe draden die naar je filter gaat (de originele draad van de tweeters plak je goed af laat je daar gewoon zitten)
*je neemt de iso stekker van de verlengkabel die past in je iso stekker van de auto (dus de mannelijke zit aan de auto, de vrouwelijke is die van het verlengdeel)
*de draden die nu normaal naar de voorspeakers gaan (tweeter en woofer) gaan nu eigelijk enkel nog naar de woofer, dus daar sluit je dus weer de juist uitgang van de filter op aan
*op de filter ingang plaats je gewoon wat van je versterker komt (of van je radio als je geen versterker gebruikt)

op deze manier knip je niet in de originele bedrading, zo heb ik het ook gedaan in m'n huidige laguna 2 ph2
Xabre
Car: 19 16V

Beste kan je gewoon zelf knappe bedrading trekken naast de orginele bedrading en deze verder ongemoeid laten (dus ook niet in gaan knippen of wat dan ook), is toch van die dropveterruk.

En de (onversterkte) tulp uitgangen van je radio gebruiken natuurlijk voor de versterker(s), en vanaf de versterker je speakers eraan hangen.
Hardcore RS

nou wat ik zou doen, maar dat is mijn mening is de voorste speakers versterken en de acherste speakers op de radio doen, zo krijg je een mooier geluidsbeeld voorin de auto.

de achterste hoeven alleen mee te spelen voor de achterpassagiers.

verder is het zo handiger omdat als je straks een 4 kanaler hebt je niet alles overnieuw hoeft te doen, je trekt de speakerkabels vanuit je radio naar je achterspeakers eruit en sluit 2 korte kabels aan van je toekomstige 4 kanaler naar je achterspeakers.

even de uitleg voor de compo

er komen 2 kabels uit je radio of je versterker, deze gaan naar de filter van je compo, meestal heet dit input op de filter.

de filter filtert het signaal naar hoge en lage tonen, de lage tonen gaan via de midwoofer uitgang naar de speaker die in je deur komt.

de andere uitgang is voor je tweeter.

filter heeft dus 1 ingang(radio/versterker) en 2 uitgangen(tweeter en midwoofer)

dus:

radio of versterker>>>input filter>uitgang 1>tweeter
>uitgang 2>speaker in je deur.
Plaats reactie