Ik heb een, voor mij, vreemd probleem met mijn airco in mijn Laguna GT 1.8 16V uit 2003.
Zodra ik hem start en wegrij, kan ik de airco aanzetten. Deze werkt dan naar behoren. Echter, zodra ik de snelweg op dender, en harder dan 60 tot 80 km ga rijden, doet mijn airco niets meer.
Ik ben er reeds mee terug geweest naar de dealer, welke het airco systeem heeft schoongemaakt, leeg heeft gemaakt en opnieuw heeft gevuld. Druktest en gevacumeerd. Alle waren prima.
Het probleem is er echter nog steeds.
Mijn vermoeden is, is dat de overbrenging naar de compressor niet optimaal meer is. Ik weet niet hoe het in elkaar steekt bij deze laguna, maar omdat de airco niet werkt bij hogere toerentallen, kan ik me indenken dat het hier ergens mee te maken zou kunnen hebben.
Is er iemand anders bekend met dit probleem? En zo ja, WAT zou de oorzaak kunnen zijn?
Ter aanvulling, het betreft een normale airco, geen climate control.
Airco probleem
Drijft hij de pomp wel nog aan boven de 80 of laat de koppeling dan los? (zou je moeten kunnen meten).
Zo handig ben ik niet
Ik heb de gegevens met betrekking tot wat ik reeds weet (zoals hierboven beschreven), en ik zie het probleem onder ogen.
Als ik dan analytisch kijk, globaal, dan lijkt het mij dus, dat de aandrijving inderdaad boven een bepaald toerental er niet meer is (slippen).
Dus, onder een bepaald aantal toeren wordt de compressor nog wel aangedreven, en daarboven niet meer (dus slippen). Aangezien ik niet weet HOE het systeem in elkaar zit, kan ik dit dus ook niet met zekerheid zeggen. Dit is puur wat ik DENK, wat er eventueel aan de hand kan zijn.
Het feit is, dat de airco WEL werkt bij lage snelheden (laag toerental) en er bij hoge snelheden de brui aan geeft.
Als nml de overbrenging kapot zou zijn, dan is mijn eerstvolgende vraag, kan deze worden vervangen OF moet er gelijk een nieuwe compressor in.

Ik heb de gegevens met betrekking tot wat ik reeds weet (zoals hierboven beschreven), en ik zie het probleem onder ogen.
Als ik dan analytisch kijk, globaal, dan lijkt het mij dus, dat de aandrijving inderdaad boven een bepaald toerental er niet meer is (slippen).
Dus, onder een bepaald aantal toeren wordt de compressor nog wel aangedreven, en daarboven niet meer (dus slippen). Aangezien ik niet weet HOE het systeem in elkaar zit, kan ik dit dus ook niet met zekerheid zeggen. Dit is puur wat ik DENK, wat er eventueel aan de hand kan zijn.
Het feit is, dat de airco WEL werkt bij lage snelheden (laag toerental) en er bij hoge snelheden de brui aan geeft.
Als nml de overbrenging kapot zou zijn, dan is mijn eerstvolgende vraag, kan deze worden vervangen OF moet er gelijk een nieuwe compressor in.
Ik weet hier ook maar half half hoe het werkt, en dat is dat die pouli een 'vrijloop heeft' (compressor uit), en kan 'geschakeld' worden (compressor aan).
Dit gebeurt door middel van een magneetkoppeling inderdaad, die IN de poulie zit. Je zou het eens visueel kunnen checken, volgens mij moet je kunnen zien wat de pomp doet t.o.v. die poulie. Iemand anders moet dat even gas voor je geven.
Wat mij ook ergens te binnen schiet is dat er een bepaalde luchtspleet aanwezig moet zijn voor een goede werking vna die koppeling. Wellicht is deze te groot?
Dit kan mogelijk zijn bij bepaalde compressors, Volvo en Ford hebben hier veel last van 1 keer stellen en dan niet meer.
Is de afstelling te groot, dan zal het opgewekte magnetisch veld meer moeite hebben om de magneetkoppeling tegen de poelie te trekken, bij zware belasting van de compressor gaat deze dan ook slippen.
Als de magneetkoppeling gaat slippen zal dit voor korte duur zijn, dan is het het kwestie van tijd dat deze zich vast slaat.
Hoge toeren = veel belasting.
Al met al, het kan zijn dat de magneetkoppeling defect is (je bent dan niet de eerste) maar mijn ervaring is dat het prijsverschil tussen een complete pomp en alleen die koppeling de moeite niet is toch die hele pomp te vervangen.
NOg info:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=294209
Dit gebeurt door middel van een magneetkoppeling inderdaad, die IN de poulie zit. Je zou het eens visueel kunnen checken, volgens mij moet je kunnen zien wat de pomp doet t.o.v. die poulie. Iemand anders moet dat even gas voor je geven.
Wat mij ook ergens te binnen schiet is dat er een bepaalde luchtspleet aanwezig moet zijn voor een goede werking vna die koppeling. Wellicht is deze te groot?
Dit kan mogelijk zijn bij bepaalde compressors, Volvo en Ford hebben hier veel last van 1 keer stellen en dan niet meer.
Is de afstelling te groot, dan zal het opgewekte magnetisch veld meer moeite hebben om de magneetkoppeling tegen de poelie te trekken, bij zware belasting van de compressor gaat deze dan ook slippen.
Als de magneetkoppeling gaat slippen zal dit voor korte duur zijn, dan is het het kwestie van tijd dat deze zich vast slaat.
Hoge toeren = veel belasting.
Al met al, het kan zijn dat de magneetkoppeling defect is (je bent dan niet de eerste) maar mijn ervaring is dat het prijsverschil tussen een complete pomp en alleen die koppeling de moeite niet is toch die hele pomp te vervangen.
NOg info:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=294209
Deze type compressoren hebben een klep erin zitten om de airco regeling variabel te houden.. dit mbt verschillende toerentallen ervoor zorgen dat de compressor niet steeds in en uit schakelt.
Nu heb jij het probleem dat deze regeling permanent vaststaat.
Stationair zal het goed werken maar op toeren zal deze de koudemiddelloop niet voldoende te kunnen koelen.
Waar je kan kijken is.. Onder de compressor aan de leiding kant zit een ronde stekker. Ik heb regelmatig gehad dat deze door-geoxideerd is (bedr).
De compressor kan ook het probleem zijn maar het paneel die het allemaal regelt kan het ook verkeerd regelen.
Ik heb de laatste paar weken alle 3 wel een keer voorbij zien komen dus kan niet zeggen wat het meest voorkomt.
Maar kijk even bij die stekker.
succes
Nu heb jij het probleem dat deze regeling permanent vaststaat.
Stationair zal het goed werken maar op toeren zal deze de koudemiddelloop niet voldoende te kunnen koelen.
Waar je kan kijken is.. Onder de compressor aan de leiding kant zit een ronde stekker. Ik heb regelmatig gehad dat deze door-geoxideerd is (bedr).
De compressor kan ook het probleem zijn maar het paneel die het allemaal regelt kan het ook verkeerd regelen.
Ik heb de laatste paar weken alle 3 wel een keer voorbij zien komen dus kan niet zeggen wat het meest voorkomt.
Maar kijk even bij die stekker.
succes
Ik heb hem vandaag bij de garage staan, en de compressor wordt vervangen (onder garantie voorwaarden gelukkig). In principe zou het weer moeten gaan werken. Zodra ik hem terug heb, zal ik het werkelijke probleem, en de oplossing ook posten.
Bedankt voor de reply en duidelijke uitleg trouwens
Bedankt voor de reply en duidelijke uitleg trouwens

De compressor is vervangen, de stekker is nagezien (geen corrosie) en men heeft opnieuw ingeprogrammeerd. En jawel, alles werkt weer
!
Het was in dit geval dus de compressor in combinatie met een stukje opnieuw in programmeren van de aansturing, zoals ik het heb begrepen.
Nogmaals, iedereen bedankt voor de nuttige reply's.

Het was in dit geval dus de compressor in combinatie met een stukje opnieuw in programmeren van de aansturing, zoals ik het heb begrepen.
Nogmaals, iedereen bedankt voor de nuttige reply's.