Motor f7r megane coupe (98)
Hallo allemaal.
Ik ben op dit moment bezig met mijn motor van de megane.
Gegevens: 2.0 16v (f7r)
Ik ben er een compressor aan het opbouwen.
(zie voor meer info: http://auto.dirkkuipers.nl )
Nu heb ik nog niets aan het motorblok zelf gedaan en ga ik op een druk van 0,4 bar rijden.
Nog niet heel spectaculair dus.
Alleen ben ik al druk bezig met onderzoek naar meer mogelijkheden. Zo zou ik bv volgende winter wellicht meer druk willen rijden.
Ik heb ooit van iemand te horen gekregen dat mijn blok eigenlijk al is ontworpen voor een turbo. Nu weet ik niet in hoeverre dat klopt en WAT er dan zoal van over gebleven is (aangezien er geen turbo op gekomen is).
Hoe goed zijn de drijfstangen en zuigers bijvoorbeeld?
In hoeverre kan ik de druk omhoog schroeven zonder alles te moeten vervangen? (behalve wat lagertjes natuurlijk).
Oftewel, kan iemand mij wat tips geven?
Ik ben op dit moment bezig met mijn motor van de megane.
Gegevens: 2.0 16v (f7r)
Ik ben er een compressor aan het opbouwen.
(zie voor meer info: http://auto.dirkkuipers.nl )
Nu heb ik nog niets aan het motorblok zelf gedaan en ga ik op een druk van 0,4 bar rijden.
Nog niet heel spectaculair dus.
Alleen ben ik al druk bezig met onderzoek naar meer mogelijkheden. Zo zou ik bv volgende winter wellicht meer druk willen rijden.
Ik heb ooit van iemand te horen gekregen dat mijn blok eigenlijk al is ontworpen voor een turbo. Nu weet ik niet in hoeverre dat klopt en WAT er dan zoal van over gebleven is (aangezien er geen turbo op gekomen is).
Hoe goed zijn de drijfstangen en zuigers bijvoorbeeld?
In hoeverre kan ik de druk omhoog schroeven zonder alles te moeten vervangen? (behalve wat lagertjes natuurlijk).
Oftewel, kan iemand mij wat tips geven?
nou om te zeggen dat die er is voor ontworpen is natuurlijk onzin.
maar je kunt speciaal voor deze (f7r williams) lagecompressie zuigers kopen. en dat is dan gelijk het enige dat je inwendig moet aanpassen voor turbo conversie. Personlijk zou ik dan ook voor andere nokkenassen kiezen.
maar er zijn meer mensen op de site die je zou kunnen raadplegen.
Menno heeft in zijn R5 een f7r biturbo gebouwd.
dus die weet vast alles wat je nodig hebt.
maar je kunt speciaal voor deze (f7r williams) lagecompressie zuigers kopen. en dat is dan gelijk het enige dat je inwendig moet aanpassen voor turbo conversie. Personlijk zou ik dan ook voor andere nokkenassen kiezen.
maar er zijn meer mensen op de site die je zou kunnen raadplegen.
Menno heeft in zijn R5 een f7r biturbo gebouwd.

dus die weet vast alles wat je nodig hebt.
begrijp ik het goed dat je er gewoon maar een compressor op hebt gebouwd zonder enige kennis over de motor? vrees dat het wel eens lastig kan gaan worden op deze manier.
Ik weet niet wat jij verstaat onder enige kennis van een motor.
Maar inderdaad, ik ga eerst met 0,4 bar rondrijden en dat "gewoon" proberen. Indien de motor al plof zegt, moet ik opzoek naar een nieuwe motor en doe ik het alsnog goed.
Maar alles heeft natuurlijk wel wat overcapaciteit, dus vandaar dat ik eerst zo rond wil rijden.
Er komt overigens een DTA motormanagementsysteem op om alles wel goed in te kunnen stellen en om in de toekomst eventueel met meer druk te kunnen gaan rijden.
Ik ben alvast wat aan het speuren en zie inderdaad dat er wel andere zuigers etc te koop zijn. Maargoed, wanneer zijn die nodig? Hoe lang kunnen de originele mee en wat kunnen die aan? enz?
Ik zie trouwens dat ik beter het subforum nl.techniek.motor had kunnen gebruiken (sorry mods).
Maar inderdaad, ik ga eerst met 0,4 bar rondrijden en dat "gewoon" proberen. Indien de motor al plof zegt, moet ik opzoek naar een nieuwe motor en doe ik het alsnog goed.
Maar alles heeft natuurlijk wel wat overcapaciteit, dus vandaar dat ik eerst zo rond wil rijden.
Er komt overigens een DTA motormanagementsysteem op om alles wel goed in te kunnen stellen en om in de toekomst eventueel met meer druk te kunnen gaan rijden.
Ik ben alvast wat aan het speuren en zie inderdaad dat er wel andere zuigers etc te koop zijn. Maargoed, wanneer zijn die nodig? Hoe lang kunnen de originele mee en wat kunnen die aan? enz?
Ik zie trouwens dat ik beter het subforum nl.techniek.motor had kunnen gebruiken (sorry mods).
Iemand vertelde mij dat men bij renault eerst als doelstelling had om deze motor met een turbo uit te voeren, maar dat op het laatste moment niet is doorgegaan. Goed, wat daar van waar is weet ik niet, vandaar mijn opmerkingen hierover.nou om te zeggen dat die er is voor ontworpen is natuurlijk onzin.
Kan wel het een en ander van kloppen hoor, ik heb ook wel es zoiets gehoord.D Kuipers schreef:Iemand vertelde mij dat men bij renault eerst als doelstelling had om deze motor met een turbo uit te voeren, maar dat op het laatste moment niet is doorgegaan. Goed, wat daar van waar is weet ik niet, vandaar mijn opmerkingen hierover.
Naar mijn weten is dat niet mogelijk met de ecu van mijn motor.Why on earth ga je em op DTA proberen te laten draaien als je de orignele ECU perfect kan laten remappen?
Maar daarnaast wil ik de dta aansluiten aan mijn carpc om zo alles live vanuit mijn schermpje in het dashboard te kunnen zien en te kunnen aanpassen.
Bijvoorbeeld even snel de APK map kiezen, en klaar is kees, tijdens het rijden alle meters in beeld, etc.
Zonde, het kan namelijk heel makkelijk met de originele ECU, ook dat uitlezen van gegevens.
Kijk maar es op http://www.fastchip.nl en bijv. de bovengenoemde biturbo rijder heeft ook zelf z'n mapje verzorgd.
En storingzoeken met een nieuwe ECU is natuurlijk helemaal lastig.
Maargoed leuke onderneming wel
Kijk maar es op http://www.fastchip.nl en bijv. de bovengenoemde biturbo rijder heeft ook zelf z'n mapje verzorgd.
En storingzoeken met een nieuwe ECU is natuurlijk helemaal lastig.
Maargoed leuke onderneming wel

Er worden logs bijgehouden, dus een storing zoek je juist "makkelijk" op.En storingzoeken met een nieuwe ECU is natuurlijk helemaal lastig.
Ik krijg de DTA S60.
Ik ga wel eens kijken op die site. Alhoewel er nu toch al een dta systeem op komt, maargoed, kijken kan nooit kwaad.
Maar wat de motor betrefd, zijn er hier ook mensen die hier iets meer over kunnen vertellen?
Hier zie je bv wel het één en ander aangebden:
http://reichhard-motorsport.com/catalog ... 7_638_2012
Ik bedoelde meer een motor die al een storing heeft ombouwen naar een ander besturingssysteem is wat onhandig 
Watvoor druk wil je uiteindelijk draaien, of beter gezegd wat kan de compressor max draaien met nog redelijke standtijd?
Je kunt bij PtrGte hier op het forum ook een paar uitgedraaide zuigers krijgen voor iets wat nog onder de 1 bar blijft grofgezegd.

Watvoor druk wil je uiteindelijk draaien, of beter gezegd wat kan de compressor max draaien met nog redelijke standtijd?
Je kunt bij PtrGte hier op het forum ook een paar uitgedraaide zuigers krijgen voor iets wat nog onder de 1 bar blijft grofgezegd.
Ik zat net effe in je project topic te lezen op forum van de megane club, maar wat zou er dan moeten mankeren aan je vliegwiel?? Lijkt me toch veel voor de hand liggender dat gewoon de bdp sensor zelf defect is. Die lees je ook niet altijd uit als fout, terwijl hij wel kapot kan zijn. Ik zou hem in elk geval eerst eens vervangen voor ik de bak en of motor eruit trek.
R5GTT. Drive it like you stole it
Ik denk dat de DTA het vliegwielpatroon niet kan lezen?-PAZ- schreef:Ik zat net effe in je project topic te lezen op forum van de megane club, maar wat zou er dan moeten mankeren aan je vliegwiel?? Lijkt me toch veel voor de hand liggender dat gewoon de bdp sensor zelf defect is. Die lees je ook niet altijd uit als fout, terwijl hij wel kapot kan zijn. Ik zou hem in elk geval eerst eens vervangen voor ik de bak en of motor eruit trek.
Je ziet ook vaak van die seperate getande schijven op de krukaspoelie zitten met een sensor.
Het probleem met het vliegwiel is misschien al wel opgelost.
De DTA kan niet overweg met de tandjes.
Echter, kreeg ik via de meganeclub een bericht van iemand die ditzelfde probleem heeft gehad, en waarschijnlijk is dit probleem dus al opgelost.
(lang leve de forums, zo zie je maar weer!)
De compressor die er nu in ligt is een M65 van Eaton.
De DTA kan niet overweg met de tandjes.
Echter, kreeg ik via de meganeclub een bericht van iemand die ditzelfde probleem heeft gehad, en waarschijnlijk is dit probleem dus al opgelost.
(lang leve de forums, zo zie je maar weer!)

De compressor die er nu in ligt is een M65 van Eaton.
Ah oke.Watvoor druk wil je uiteindelijk draaien, of beter gezegd wat kan de compressor max draaien met nog redelijke standtijd?
Je kunt bij PtrGte hier op het forum ook een paar uitgedraaide zuigers krijgen voor iets wat nog onder de 1 bar blijft grofgezegd.
Maar weet je ook wat de originele aan kunnen dan? Of?
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
maar als je voor een stand alone ecu gaat waarom dta?
dta is maar een log systeem
kms of motec ofandere systemen werken veeel uitgebreider
maarja succes
voor kms moet je boneless hier op het forum aanspreken
dta is maar een log systeem
kms of motec ofandere systemen werken veeel uitgebreider
maarja succes
voor kms moet je boneless hier op het forum aanspreken
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Je kunt dat probleem van de krukasopnemer ook oplossen met een getand wiel dat je monteerd op je krukaspoelie van je multiriem, zie foto:
[img]http://kms.vankronenburg.nl/image/KMS/triggerwheel.jpg[/img]
Dan hoef je de motor niet te demonteren.
DTA werkt goed maar er zijn wel goedkoperen oplossingen.
Suc6 met je ombouw.
gr sander
[img]http://kms.vankronenburg.nl/image/KMS/triggerwheel.jpg[/img]
Dan hoef je de motor niet te demonteren.
DTA werkt goed maar er zijn wel goedkoperen oplossingen.
Suc6 met je ombouw.
gr sander
@ Sander,
Bedankt voor de tip. Mocht het niet lukken, dan ga ik die optie overwegen!
@ Sven,
Hier kun je kijken wat je allemaal met dta kunt:
http://www.dtafast.co.uk/
( http://www.dtafast.co.uk/Downloads/Downloads_Index.htm en dan de software voor de S serie, bovenaan).
@ Steven
Ah oke, interessant. Bedankt.
Bedankt voor de tip. Mocht het niet lukken, dan ga ik die optie overwegen!
@ Sven,
Hier kun je kijken wat je allemaal met dta kunt:
http://www.dtafast.co.uk/
( http://www.dtafast.co.uk/Downloads/Downloads_Index.htm en dan de software voor de S serie, bovenaan).
@ Steven
Ah oke, interessant. Bedankt.
Als DTA niet lukt, moet je gewoon een setje megasquirt aanschaffen. Goedkoop, en erg veel mogelijkheden voor een zeer scherpe prijs. Dus niet zo belachelijk duur als KMS of motec. Je moet zelf wel een beetje creatief zijn met electronica.
Meer info + prijzen http://www.diyautotune.com/
Meer info + prijzen http://www.diyautotune.com/
Ja, dat soort bouwkitjes kun je ook wel via ebay kopen inderdaad..
Ik heb toch maar gekozen voor iets waar ik net iets meer vertrouwen in heb. T kost wat meer, maar dan ben je zeker dat je ook kwaliteit hebt.
Maargoed, dat is een heel andere discussie.
Nog maar eens even mijn beginvraag "aanscherpen".
Wat raden jullie aan als ik op 1 bar druk wil gaan rijden.
Oftewel, wat moet ik allemaal aanpassen volgens jullie?
Ik heb toch maar gekozen voor iets waar ik net iets meer vertrouwen in heb. T kost wat meer, maar dan ben je zeker dat je ook kwaliteit hebt.
Maargoed, dat is een heel andere discussie.

Nog maar eens even mijn beginvraag "aanscherpen".
Wat raden jullie aan als ik op 1 bar druk wil gaan rijden.
Oftewel, wat moet ik allemaal aanpassen volgens jullie?
andere zuigers thats it, de injectoren zullen ook wel te klein worden, en dan kun je met dta maar gaan uitzoeken welke je dan wilt hebben.. houd je je eigen computer, wat je ook helemaal realtime kunt uitlezen met xrd display voor logging dan kun je het beste waarschijnlijk injectoren van een 21Turbo gaan zoeken
802's, 357's of 804's, kweet niet wat je van plan bent maar indien ze nog groter moeten kan je nog naar 803's of in extreme gevallen naar siemens dekas 3201 van 575cc.
Mapsensor van een 21T,
bezoek aan henk, klaar.
edit* kheb maar half gelezen, k'dacht dat ie al klaar was.
Zoals Abel zegt, lage compressie zuigers of je eigen zuigers afdraaien (max vuldruk 0.8/0.9 bar). Ikzelf raad wossners aan. Wil je extreem gaan, neem dan gelijk een setje wossner drijfstangen.
Niet aan de kop beginnen knoeien (kleppen e.a)
Uitlaatspruitstuk, te koop bij MB, Ktec, BBP en andere. Of je braad zelf iets.
Gat boren in het onderblok of aansluiting maken in het carter voor de olieretour van de turbo.
Turbo zelf.
Standaard koppeling gaat het niet redden op 1 bar, dus waarschijnlijk een 4paddle of iets dergelijks.
Mapsensor 21T
Injectoren 21T of volvo 740T of pug505 turbo of porsche 944 2.5 turbo of ....
wat slangenwerk en een ic
Een pasklare ingang op de gasklep (bv van een 19-16v)
Dit zal het "gros" zijn van een turbo-conversie.
Neem eens contact op met Henk Dijkstra of menno hier op het forum. Een aanrader !
Mapsensor van een 21T,
bezoek aan henk, klaar.
edit* kheb maar half gelezen, k'dacht dat ie al klaar was.
Zoals Abel zegt, lage compressie zuigers of je eigen zuigers afdraaien (max vuldruk 0.8/0.9 bar). Ikzelf raad wossners aan. Wil je extreem gaan, neem dan gelijk een setje wossner drijfstangen.
Niet aan de kop beginnen knoeien (kleppen e.a)
Uitlaatspruitstuk, te koop bij MB, Ktec, BBP en andere. Of je braad zelf iets.
Gat boren in het onderblok of aansluiting maken in het carter voor de olieretour van de turbo.
Turbo zelf.
Standaard koppeling gaat het niet redden op 1 bar, dus waarschijnlijk een 4paddle of iets dergelijks.
Mapsensor 21T
Injectoren 21T of volvo 740T of pug505 turbo of porsche 944 2.5 turbo of ....
wat slangenwerk en een ic
Een pasklare ingang op de gasklep (bv van een 19-16v)
Dit zal het "gros" zijn van een turbo-conversie.
Neem eens contact op met Henk Dijkstra of menno hier op het forum. Een aanrader !
Sorry dat ik hier ff over doorzaag, maar hier heb je toch ff tekort gedaan aan onderzoek denk ik.D Kuipers schreef:Ja, dat soort bouwkitjes kun je ook wel via ebay kopen inderdaad..
Ik heb toch maar gekozen voor iets waar ik net iets meer vertrouwen in heb. T kost wat meer, maar dan ben je zeker dat je ook kwaliteit hebt.
Maargoed, dat is een heel andere discussie.![]()
Niet dat DTA slecht is, integendeel het zal wel wat meer functies/gedetailleerdere map hebben dan het Siemens management. Maar al die extra's zul jij ws. nauwelijks gebruiken.
Gewoon een remap op de siemens ecu en een XRD had je veel geld gescheeld en qua performance maakt het weinig tot nix uit.
Verder is Megasquirt wel leuk, maar heeft een minder uitgebreide map. 8x8 terwijl een standaard managament vaak op 10x10 of 12x12 zit. Kweenie wat de siemensecu's hebben, uit m'n hoofd 10x10?
komt ook nog bij dat een MS niet compatibel is met de OEM ontstekings-units. Renault is niet zo geliefd bij standalone bouwers. Meestal moet je voor onze 2-liters naar een escort turbo ontstekingsunit OF een MSD of een module van het standalone pakket dat je wil aanschaffen.
Tjing tjing, shoooow me the mooooooney !
Stevo, 10/10
Tjing tjing, shoooow me the mooooooney !
Stevo, 10/10
Stelt niet zo veel voor hoor. Je moet alleen ff kiezen of je de eindtrap van megasquirt gebruikt, of de eindtrap in de Renault-bobine, maar niet allebei.-jo- schreef:op een 21 project bleek dit niet te werken
rev it like a rental
Ik zou voor de ontsteking een Accel 300+ gebruiken en een MS-comp., met de DTA kun je de Accel 300+ ook gewoon gebruiken.
De motor opbouw is helemaal afhankelijk wat je er mee wil gaan doen.
gr sander
De motor opbouw is helemaal afhankelijk wat je er mee wil gaan doen.
gr sander
Bedankt voor de vele reacties en de nuttige info!
Ik ga zoals eerder gezegt eerst op 0,4 bar rijden. Heb daarvoor dus nog geen aanpassingen aan de motor gedaan.
Hiermee wil ik in ieder geval eind deze zomer even lekker cruisen (als de auto altijd alleen maar stil staat dan gaat het plezier in het knutselen ook weg, dus dan kun je beter eerst weer even lekker rijden en genieten), en wellicht dat ik dan deze winter wel weer trek heb om verder te gaan.
Wat ik in de toekomst graag zou willen is een druk van 0,8 tot 1 bar rijden.
Of ik dat met alleen deze compressor haal weet ik eerlijk gezegt ook nog niet zeker, maar ik schat van wel.
En nu alvast uitzoeken wat ik allemaal aan de motor zelf moet aanpassen om mijn doel te bereiken..
Ik ga nog eens even googlen op de tips van jullie, bedankt.
En meer tips zijn nog altijd welkom!
PS:
Om nog even terug te komen op de dta. Ik heb er eerlijk gezegt nog geen moment spijt van dat ik hiervoor heb gekozen. Er zullen best goedkopere manieren zijn, maar je gevoel moet toch ook goed zijn bij een bepaald produc. En ik denk dat DTA zich inmiddels ruimschoots bewezen heeft.
Ik heb er trouwens voor gekozen om ook een lineaire lambdasonde te gaan gebruiken.
Ik ga zoals eerder gezegt eerst op 0,4 bar rijden. Heb daarvoor dus nog geen aanpassingen aan de motor gedaan.
Hiermee wil ik in ieder geval eind deze zomer even lekker cruisen (als de auto altijd alleen maar stil staat dan gaat het plezier in het knutselen ook weg, dus dan kun je beter eerst weer even lekker rijden en genieten), en wellicht dat ik dan deze winter wel weer trek heb om verder te gaan.
Wat ik in de toekomst graag zou willen is een druk van 0,8 tot 1 bar rijden.
Of ik dat met alleen deze compressor haal weet ik eerlijk gezegt ook nog niet zeker, maar ik schat van wel.
En nu alvast uitzoeken wat ik allemaal aan de motor zelf moet aanpassen om mijn doel te bereiken..
Ik ga nog eens even googlen op de tips van jullie, bedankt.
En meer tips zijn nog altijd welkom!

PS:
Om nog even terug te komen op de dta. Ik heb er eerlijk gezegt nog geen moment spijt van dat ik hiervoor heb gekozen. Er zullen best goedkopere manieren zijn, maar je gevoel moet toch ook goed zijn bij een bepaald produc. En ik denk dat DTA zich inmiddels ruimschoots bewezen heeft.
Ik heb er trouwens voor gekozen om ook een lineaire lambdasonde te gaan gebruiken.